Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-31, 14:26   #121
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av A.Steinbach Visa inlägg
Ja det kan vara relevant om man har extremt lågt fettintag.
Det relevanta ligger i signifikanta skillnader mellan lågt fettintag och högt. Sedan vad man gör med den informationen och vilken roll den spelar i muskeluppbyggnad kan man bara spekulera i (eller läsa studier om de finns). Men att det kan spela roll känns givet, med tanke på testosteronets kraftiga effekter på muskelproteinsyntesen.

Jämför t ex en person som äter mycket ris (höjer SHBG), lite fett (höjer SHBG), fibrer (höjer SHBG), fisk och kyckling med en person som äter pasta (vete sänker SHBG), kvarg (mjölkprodukter sänker SHBG), rött kött och lite fibrer (sänker SHBG), samt mycket fett (sänker SHBG). Insulin sänker också SHBG.

Vi kommer att kunna se rätt stora skillnader i fritt testosteron intra-individuellt om man skulle jämföra de två matuppläggen hos samma person. Notera även att ett högre SHBG ofta är "nyttigt" av en rad olika skäl, varför mat som anses nyttig tenderar att höja SHBG.

Senast redigerad av tjing den 2012-07-31 klockan 14:29.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-31, 14:44   #122
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Det relevanta ligger i signifikanta skillnader mellan lågt fettintag och högt. Sedan vad man gör med den informationen och vilken roll den spelar i muskeluppbyggnad kan man bara spekulera i (eller läsa studier om de finns). Men att det kan spela roll känns givet, med tanke på testosteronets kraftiga effekter på muskelproteinsyntesen.

Jämför t ex en person som äter mycket ris (höjer SHBG), lite fett (höjer SHBG), fibrer (höjer SHBG), fisk och kyckling med en person som äter pasta (vete sänker SHBG), kvarg (mjölkprodukter sänker SHBG), rött kött och lite fibrer (sänker SHBG), samt mycket fett (sänker SHBG). Insulin sänker också SHBG.

Vi kommer att kunna se rätt stora skillnader i fritt testosteron intra-individuellt om man skulle jämföra de två matuppläggen hos samma person. Notera även att ett högre SHBG ofta är "nyttigt" av en rad olika skäl, varför mat som anses nyttig tenderar att höja SHBG.
Kan du komma med en källa som visar att friska individer har fördel av en ökning av sina testo-nivåer på naturlig väg och inte via injektioner tack.

Kvinnor som har mycket lägre testonivåer än oss bygger ju procentuellt lika bra som män, något värt att ha i åtanke kanske?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-31, 14:51   #123
stafh
Registred User
 
stafhs avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 081
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Vi kommer att kunna se rätt stora skillnader i fritt testosteron intra-individuellt om man skulle jämföra de två matuppläggen hos samma person.
Källa pa det?
__________________
The young are simply too dumb to live, the old are weak and unclean
The ones in the middle, they also must die - their ways are obtuse and obscene
stafh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-31, 15:14   #124
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av stafh Visa inlägg
Källa pa det?
Va? Källa på vad exakt? Att SHBG påverkas av de olika kostfaktorer jag nämnde är ett faktum. Jag har ingen studie som jämför de två kostuppläggen hos en och samma person, men ALLT tyder såklart på att resultatet skulle bli ett högre, respektive lägre SHBG, eftersom man vet att faktorerna jag nämnde påverkas på de sätt jag nämnde.

Det är ungefär som att fråga om källa på att bukspottskörteln generellt sett utsöndrar mer insulin på en högkolhydratskost än en lågkolhydratskost. Det är uppenbart.

Senast redigerad av tjing den 2012-07-31 klockan 15:18.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-31, 15:17   #125
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Kan du komma med en källa som visar att friska individer har fördel av en ökning av sina testo-nivåer på naturlig väg och inte via injektioner tack.

Kvinnor som har mycket lägre testonivåer än oss bygger ju procentuellt lika bra som män, något värt att ha i åtanke kanske?
Jag är inte säker på att de studierna finns, men jag ska kolla upp det vid tillfälle.

Det innebär ju dock inte att det inte skulle kunna vara så.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-31, 18:06   #126
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Va? Källa på vad exakt? Att SHBG påverkas av de olika kostfaktorer jag nämnde är ett faktum. Jag har ingen studie som jämför de två kostuppläggen hos en och samma person, men ALLT tyder såklart på att resultatet skulle bli ett högre, respektive lägre SHBG, eftersom man vet att faktorerna jag nämnde påverkas på de sätt jag nämnde.

Det är ungefär som att fråga om källa på att bukspottskörteln generellt sett utsöndrar mer insulin på en högkolhydratskost än en lågkolhydratskost. Det är uppenbart.
Men det är så korta perioder. Två veckor hit och två veckor dit.

Jag antar att en kost som driver ut testosteronet i blodplasman från SHBG snabbt kommer att sänka produktionen av testosteron i testiklarna. Allt för att behålla hormonstatus

Samma sak med alla möjliga steroler eller fytoöstrogener som driver ut könshormonerna från globulinet. Hypothalamus borde reagera på förändringen och minska frisättningen av sina hormoner. Lite trögt, men en normaliseringen av fritt testosteron efter 5, 8 eller 22 veckor.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-31, 19:40   #127
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Men det är så korta perioder. Två veckor hit och två veckor dit.

Jag antar att en kost som driver ut testosteronet i blodplasman från SHBG snabbt kommer att sänka produktionen av testosteron i testiklarna. Allt för att behålla hormonstatus
Så kan det däremot vara ja. Endokrinologi är ett klurigt område, med mycket feedback-mekanismer till höger och vänster. Dock är ju lägre SHBG kopplat till både övervikt och till prostatacancer så fritt testosteron och olika metaboliter till testosteron kan ju ge ogynnsamma effekter hos överviktiga soffpotatisar. Men det är väl kroniskt förhöjt insulin vid sidan om den sedvanliga "tjockis"-kosten, d v s veteprodukter, rött kött, feta mjölkprodukter och mycket fett som sänker SHBG kraftigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Samma sak med alla möjliga steroler eller fytoöstrogener som driver ut könshormonerna från globulinet. Hypothalamus borde reagera på förändringen och minska frisättningen av sina hormoner. Lite trögt, men en normaliseringen av fritt testosteron efter 5, 8 eller 22 veckor.
Jag är inte så säker på det. Jag tror inte två personer med diametralt olika kost kommer att få samma "normaliserat" testosteron. Ponera som ett extremt exempel att den ena personen äter en högfiber kost med ris (höjer SHBG) och kyckling och lite fett.

Den andra personen äter mycket vete (sänker SHBG), mjölkprodukter, rött kött och mer fett i kosten.

Jag är rätt säker på att person nummer två kommer att högre nivåer av fritt testosteron även efter 22 veckor. Men visst sker säkert små justeringar via hypothalamus. Insulinpåslag är ju också en stor regulator för SHBG i plasman som sagt.

Senast redigerad av tjing den 2012-07-31 klockan 19:43.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-31, 21:12   #128
A.Steinbach
Freak of Nutrition
 
A.Steinbachs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Karlskrona
Inlägg: 755
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Det relevanta ligger i signifikanta skillnader mellan lågt fettintag och högt. Sedan vad man gör med den informationen och vilken roll den spelar i muskeluppbyggnad kan man bara spekulera i (eller läsa studier om de finns). Men att det kan spela roll känns givet, med tanke på testosteronets kraftiga effekter på muskelproteinsyntesen.

Jämför t ex en person som äter mycket ris (höjer SHBG), lite fett (höjer SHBG), fibrer (höjer SHBG), fisk och kyckling med en person som äter pasta (vete sänker SHBG), kvarg (mjölkprodukter sänker SHBG), rött kött och lite fibrer (sänker SHBG), samt mycket fett (sänker SHBG). Insulin sänker också SHBG.

Vi kommer att kunna se rätt stora skillnader i fritt testosteron intra-individuellt om man skulle jämföra de två matuppläggen hos samma person. Notera även att ett högre SHBG ofta är "nyttigt" av en rad olika skäl, varför mat som anses nyttig tenderar att höja SHBG.
Nu var det så att Groovychili frågade om en kost med MYCKET FETT och LITE KOLHYDRATER alltså LCHF stimulerar testosteronproduktionen, vilket jag svarade på att det inte gör men att för lågt fettintag kan vara negativt för testosteronet.

Vad jag vet har inte en LCHF-komposition studerats. Utan en kost med 30-40E% fett jämfört med 10-20E%. Alltså kolhydratbaserade koster inte lågkolhydratkoster som det frågades om.
A.Steinbach är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-01, 16:58   #129
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 519
Varför är ni så övertygade om att kosten påverkar testosteronet
Borde inte hypothalamus vara högsta hönset och bestämma mängden fritt testosteron i blodet.

Själv antar jag att fritt testosteron ökar bildandet av SHBG. Allt för att normalisera nivån. Samtidigt som testiklarna minskar sin produktion och levern jobbar för högtryck för att bli av med överskottet.





Finns det någon effekt hos kosten är det bara till att kasta in receptorteorin. Att mängden receptorer på DNA för testosteron minskar när mängden fritt testosteron ökar.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.

Senast redigerad av Sverker den 2012-08-01 klockan 17:00.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 12:09   #130
stafh
Registred User
 
stafhs avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 081
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Va? Källa på vad exakt? Att SHBG påverkas av de olika kostfaktorer jag nämnde är ett faktum. Jag har ingen studie som jämför de två kostuppläggen hos en och samma person, men ALLT tyder såklart på att resultatet skulle bli ett högre, respektive lägre SHBG, eftersom man vet att faktorerna jag nämnde påverkas på de sätt jag nämnde.

Det är ungefär som att fråga om källa på att bukspottskörteln generellt sett utsöndrar mer insulin på en högkolhydratskost än en lågkolhydratskost. Det är uppenbart.
http://en.wikipedia.org/wiki/Feedback

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Borde inte hypothalamus vara högsta hönset och bestämma mängden fritt testosteron i blodet.
+1. Att man skulle kunna se nagon skillnad i muskelbygge pga ökat fritt plasmatestosteron när man finlirar sa pass langt ner i kedjan känns ganska otroligt.
__________________
The young are simply too dumb to live, the old are weak and unclean
The ones in the middle, they also must die - their ways are obtuse and obscene

Senast redigerad av stafh den 2012-08-02 klockan 12:11.
stafh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-23, 12:23   #131
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Varför är ni så övertygade om att kosten påverkar testosteronet
Borde inte hypothalamus vara högsta hönset och bestämma mängden fritt testosteron i blodet.

Själv antar jag att fritt testosteron ökar bildandet av SHBG. Allt för att normalisera nivån. Samtidigt som testiklarna minskar sin produktion och levern jobbar för högtryck för att bli av med överskottet.





Finns det någon effekt hos kosten är det bara till att kasta in receptorteorin. Att mängden receptorer på DNA för testosteron minskar när mängden fritt testosteron ökar.
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...03&postcount=9

Men som du säger så skulle nog receptorernas känslighet ändras. Så det löns nog inte att bry sig.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-23, 12:40   #132
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg

Kvinnor som har mycket lägre testonivåer än oss bygger ju procentuellt lika bra som män, något värt att ha i åtanke kanske?
Stämmer det verkligen???
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-23, 19:31   #133
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av clavain Visa inlägg
Stämmer det verkligen???
http://traningslara.se/gener-och-sty...dina-resultat/

Citat:
En annan intressant sak som jag tycker är värd att notera i den här studien är att man inte kan se någon skillnad i resultat när det gäller muskelmassa mellan män och kvinnor. Det är till och med så att när man tittade på styrka så ökade kvinnorna mer än männen procentuellt sett.
Jag ljög visst, kvinnor ökade mer :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)