Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-11, 17:44   #91
Pungis
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 645
Utan kolhydrater så har man ingen energi eller tryck i musklerna på passen

Utan fett så.. Ehm, ja, allvarligt talat så vet jag ingen nackdel?

Jag har aldrig förstått mig på LCHF, speciellt inte för tränande
Pungis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 18:13   #92
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Pungis Visa inlägg
Utan fett så.. Ehm, ja, allvarligt talat så vet jag ingen nackdel?
Man dör? Först får man vitaminbrist och hormonproblem, dock.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 18:36   #93
GLC
GLC must live on
 
GLCs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Sundsvall
Inlägg: 545
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Så här ser jag på det: LCHF kan vara ett lättillgängligt och därmed effektivt sätt att gå ner i vikt men det är inte ett effektivt sätt för att bevara maximalt med muskelmassa. För det sistnämnda krävs maximal fysisk prestation och för maximal fysisk prestation krävs kolhydrater.
Ok, för att bli starkare är det fördel av kolhydrater, kan vi säga så?
Isåfall, när bör dessa intas på dygnet? Före träning, efter träning eller när som helst?

Jag är alltså ute efter att få svar på när störst del kolhydrater bör läggas för att öka styrka så optimalt som möjligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av DarkBoy Visa inlägg
Jag är inte 15, jag är 17 år så nån liten grabb är jag inte, bara uppklarar de nu
Citat:
Ursprungligen postat av shady144 Visa inlägg
är 16 år , väger 76, 172 cm. betraktas som biff
Knocking people out for a living
GLC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 18:41   #94
1684_
Registered User
 
1684_s avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 2 608
Citat:
Ursprungligen postat av Pungis Visa inlägg
Utan kolhydrater så har man ingen energi eller tryck i musklerna på passen

Utan fett så.. Ehm, ja, allvarligt talat så vet jag ingen nackdel?


Jag har aldrig förstått mig på LCHF, speciellt inte för tränande
Inre organen å hormonerna behöver fett, läs typ om kvinnokroppen bara. östrogen + fett produktion
__________________
DM guld Diskuskastning 2005 * 5a av 25st 2005 Världsungdomsspelen F15 Diskus * DM guld Diskuskastning 2006 * DM guld Tyngdlyftning 2007 * U-SM guld Styrkelyft 2008 Kiruna * U-NM guld styrkelyft 2008 Norge

Sen försvann hon...
1684_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 18:49   #95
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av GLC Visa inlägg
Ok, för att bli starkare är det fördel av kolhydrater, kan vi säga så?
Isåfall, när bör dessa intas på dygnet? Före träning, efter träning eller när som helst?

Jag är alltså ute efter att få svar på när störst del kolhydrater bör läggas för att öka styrka så optimalt som möjligt.
Efter träning (tills du täckt upp så att du fyller på dina muskler igen efter träningen, vissa lågenergiförbrukare har inte ens har budget till detta under deff). Utöver det placerar jag gärna mina kolhydrater till frukost (gröt i mitt fall) så att man slipper gå runt och lukta aceton i käften. Har jag ytterligare kalorier över lägger jag gärna kolhydrater någon timme innan träning också. De kolhydraterna blir dock de första som ryker när jag börjar skära ner.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 18:51   #96
prOtotype
Wants brinner!
 
prOtotypes avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 480
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kolhydrat omvandlas bara till kroppsvikt vid kraftig och/eller långvarig överätning. Normalt är det fettet i kosten som lagras till kroppsfett.
Så säg att man haft en 16 timmars fasta, går och tränar och sen överäter kolhydrater + protein och nästan inget fett i två dagar, kan man klara sig utan fettinlagring genom den här perioden med bra förutsättningar för återhämtning?
Och sen runda av det med en dag med mer fett + protein men ett underskott under dagen borde väl också minimera fettinlagring.
prOtotype är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 18:52   #97
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Även om du minimerar fettinlagringen kommer kolhydratintaget att hämma fettförbränningen i stället = ungefär samma påverkan på fettbalansen i vilket fall som helst.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-12, 06:06   #98
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Efter träning (tills du täckt upp så att du fyller på dina muskler igen efter träningen, vissa lågenergiförbrukare har inte ens har budget till detta under deff)


Inget fel på din post Sheo.


Men tittar vi närmre på den meningen blir deffen en brantare och brantare utförsbacken. Kroppens glykogenförråd minskar och minska, vilket direkt leder till att träningen blir sämre, sämre och sämre m a p intensitet.



Svaret blir-> Ät mer, ifall träningen och muskelmassan är något som är värt att bevara.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-12, 06:12   #99
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Inget fel på din post Sheo.


Men tittar vi närmre på den meningen blir deffen en brantare och brantare utförsbacken. Kroppens glykogenförråd minskar och minska, vilket direkt leder till att träningen blir sämre, sämre och sämre m a p intensitet.



Svaret blir-> Ät mer, ifall träningen och muskelmassan är något som är värt att bevara.
Visst. Men större energiintag kräver större energiutgifter för att vikten ska fortsätta nedåt. Lågintensiv cardio som inte slukar glykogen är därför definitivt att överväga om man riskerar att hamnar så lågt på kolhydrater att det kompenserar ens prestation. Det har inte varit någon risk för mig som kan äta mycket under diet trots relativt låg aktivitetsnivå, men jag förstår att många måste "träna mer" för att få "äta mer" under diet.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2012-05-12 klockan 06:13.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-12, 10:21   #100
Pungis
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 645
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Man dör? Först får man vitaminbrist och hormonproblem, dock.
Citat:
Ursprungligen postat av 1684_ Visa inlägg
Inre organen å hormonerna behöver fett, läs typ om kvinnokroppen bara. östrogen + fett produktion


Jo, visst, men jag talar om "lfhc", inte en kost med noll fett...

Senast redigerad av Pungis den 2012-05-12 klockan 10:23.
Pungis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-12, 10:23   #101
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Citat:
Ursprungligen postat av Pungis Visa inlägg
Jo, visst, men självfallet utesluter man inte fettet helt
Du skrev ju: "Utan fett[...]". Bestäm dig.
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-12, 12:21   #102
Akada
Registered User
 
Akadas avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 1 150
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Visst. Men större energiintag kräver större energiutgifter för att vikten ska fortsätta nedåt. Lågintensiv cardio som inte slukar glykogen är därför definitivt att överväga om man riskerar att hamnar så lågt på kolhydrater att det kompenserar ens prestation. Det har inte varit någon risk för mig som kan äta mycket under diet trots relativt låg aktivitetsnivå, men jag förstår att många måste "träna mer" för att få "äta mer" under diet.
Vad skulle du säga är lågintensiv cardio; en rask promenad, lätt jogging? Och skulle man kunna utgå från pulsen för att få fram något om (eventuell) glykogenförbrukning vid dessa aktiviteter (främst joggingen då)?
Akada är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-12, 12:58   #103
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Akada Visa inlägg
Vad skulle du säga är lågintensiv cardio; en rask promenad, lätt jogging? Och skulle man kunna utgå från pulsen för att få fram något om (eventuell) glykogenförbrukning vid dessa aktiviteter (främst joggingen då)?
För en vältränad person ligger maximal fettoxidation vid ca 59-64% av VO2Max och ca 47-52% för mindre tränade personer.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-12, 13:08   #104
Akada
Registered User
 
Akadas avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 1 150
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
För en vältränad person ligger maximal fettoxidation vid ca 59-64% av VO2Max och ca 47-52% för mindre tränade personer.
Tack. Har googlat lite utan att hitta något vettigt, hur översätter man det där till puls/% av maxpuls?

edit: Hittade denna, ger väl svaret jag söker? http://www.shapesense.com/fitness-ex...alculator.aspx Verkar iaf använda samma formel som grub lagt ut i någon tidigare tråd.

Senast redigerad av Akada den 2012-05-12 klockan 13:12.
Akada är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-30, 22:32   #105
GroovyChili
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 15
Kommer kanske lite sent, men har en fråga angående ämnet. Vad stimulerar egentligen proteinsyntesen mest;

1. En diet MED kolhydrater:
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
2. En diet med mycket fett och lite kolhydrater, som i sin tur stimulerar testosteronproduktionen (Har dock ingen källa på det).

Energiintaget är lika stort i båda fallen.

Senast redigerad av GroovyChili den 2012-07-30 klockan 22:33.
GroovyChili är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)