Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-08, 13:32   #76
Player
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 311
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Folk har inte så bra kunskap och tar gärna till sig snabba lösningar som till första anblick låter rätt. Jag tycker man kan vara lite ödmjuk här.

Det är alltså inget fel i det men jag tycker som sagt att man ska vara lite ödmjuk inför sin egen kunskap också.
Plusettar detta.
Att vara ödmjök inför sin egen kunskap innebär ju även att vara ödmjuk till vad man själv tror är svar till en fråga. Det är aldrig såpass enkelt att det finns ett enhälligt svar, speciellt när det kommer till tillämpningar, exempelvis inom träning.
Player är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 14:03   #77
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av TommieS Visa inlägg
Lågproteindagar är skit som enbart försätter kroppen i katabolt läge.
Nej det var inte det någon sa heller. Men Det finns inte mycket (om något) till belägg för att de ska vara fördelaktiga.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 14:15   #78
christofer79
Registered User
 
christofer79s avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 175
Sjukhusrådgivning måste det finnas en vetenskaplig grund för som faktan bygger på. Men hur ser medelbefolkningen ut när de lyssnat på denna rågivning? Tycker inte det är fel att vissa bygger sin fakta genom beprövad erfarenhet istället, det verkar ju fungera.
christofer79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 14:18   #79
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av christofer79 Visa inlägg
Tycker inte det är fel att vissa bygger sin fakta genom beprövad erfarenhet istället, det verkar ju fungera.
Fast viss fakta underbyggs inte oavsett vad man åstadkommit med sig själv och/eller andra. Det finns gränser för vad som kan motiveras med vad.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 14:36   #80
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av christofer79 Visa inlägg
Sjukhusrådgivning måste det finnas en vetenskaplig grund för som faktan bygger på. Men hur ser medelbefolkningen ut när de lyssnat på denna rågivning? Tycker inte det är fel att vissa bygger sin fakta genom beprövad erfarenhet istället, det verkar ju fungera.
De som faktiskt har lyssnat på sjukhusrådgivningen antar jag ju går ner i vikt eller får en kroppsändring åt det håll som sjukvården har tänkt sig.

Låter likt de som skyller på att SLV är ute och cyklar med sina rekommendationer då folk är feta trots att det inte finns en sate som följer rekommendationerna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-08, 14:59   #81
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Låter likt de som skyller på att SLV är ute och cyklar med sina rekommendationer då folk är feta trots att det inte finns en sate som följer rekommendationerna.
+1

Såg förresten följande när jag surfade in på deras hemsida:

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-...mendationerna/

Citat:
Nya rön och områden
Arbetet kommer främst att inriktas på en översyn av de områden där det kommit nya vetenskapliga rön. Detta innefattar fett och kolhydratkvalitet, protein, alkohol, D-vitamin, kalcium, folat, jod, järn och livsmedelsbaserade kostråd och måltidsmönster.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 21:09   #82
Mala
Registered User
 
Malas avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 407
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik Visa inlägg
musklerna och hjärnans bränsle, så japp
Kan vara värt att tillägga att även proteiner och fett kan användas till de organ som oftast är beroende av glukos (det kolhdyrater bryts ner till i kroppen), som exempel hjärnan. Hänvisar till Periodisk Fasta och dess tråd här på kolo ifall man vill ställa frågor kring PF.
__________________
"Om du inte har gener så får du skaffa dig gener."

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Mala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 21:16   #83
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Citat:
Ursprungligen postat av TommieS Visa inlägg
Okej, då tror jag (efter att ha läst alla era inlägg) att Bartoll kan en hel del, men är ute och cyklar i andra delar. Lågproteindagar är skit som enbart försätter kroppen i katabolt läge.
Varför skulle man bli katabol? Det krävs väl en del timmars fasta innan något negativt inträffar, eller ligger skillnaden i att man äter men utesluter protein?

Sen att man inte kan hålla en positiv proteinsyntes är ju en annan negativ aspekt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 11:20   #84
Barbastark
Registered User
 
Barbastarks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 1 959
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Jag är väldigt petig med mina kolhydratskällor. Socker och fruktos intar jag i stort sett bara efter träning för att inte riskera fettackumulering kring de inre organen.
Har du möjlighet att länka till några bra källor på detta? Skulle gärna läsa mer omet.
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 11:22   #85
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Barbastark Visa inlägg
Har du möjlighet att länka till några bra källor på detta? Skulle gärna läsa mer omet.
Sök på "fruktos" här på forumet så hittar du massor.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 12:00   #86
LarsLasr
Registered User
 
LarsLasrs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm, Solna
Inlägg: 508
Citat:
Ursprungligen postat av Barbastark Visa inlägg
Har du möjlighet att länka till några bra källor på detta? Skulle gärna läsa mer omet.
Här står det en del vettigt. http://www.vivo.colostate.edu/hbooks...ulin_phys.html

Jag vill dock tillägga att musklernas glukostransportörer(GLUT-4 som dom nämner) även kan rekryteras av fysisk anstränging. Det måste alltså inte finnas insulin för att dom ska ta upp glukos.

Generellt kan man säga att all näring du tar upp går från tarmarna till levern, levern "bestämmer" sedan vad som ska göras. Just för kolhydrater så skickas dom i första hand ut i blodet om du har lågt blodsocker så att det normala värdet mellan 4-6 mmol/L uppnås, då kan hjärnan, arbetande muskler och diverse annan vävnad ta upp det oberoende av insulin . Om du har bra blodsockervärden så kommer det produceras insulin som i första hand leder till att glukosupptag och glykogeninlagring sker i muskler och lever. Om du har fyllda glykogenlager så kommer levern välja andra sätt att lagra detta på än via glykogen och börjar göra om glukos till fett så att det kan lagras i fettvävnad.

Jag är relativt säker på att även fettceller kan ta upp glukos med hjälp av insulin och göra om till fett, men första prioritet är dock att skapa glykogen i lever och muskler. Tvivlar på att det är en solklar gräns där fettinlagring först slås på när glykogen är till 100% fyllt, men man behöver inte oroa sig att få en massa fett pga kolhydrater, varken fruktos eller glukos, om man nyss har utfört ett träningspass där man förbrukat glykogen. Kroppen är tillräckligt smart för att prioritera denna energi till glykogenproduktion i lever och muskler.

Senast redigerad av LarsLasr den 2012-05-11 klockan 12:04.
LarsLasr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 17:04   #87
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Precis som vanligt försöker jag få fram min teori, att det är mängden fruktos per tidsenhet, som bestämmer vad som sker med fruktosen.



Folk här på Kolozzeum är jätterädda för att äter man 100 gram kolhydrat kommer levern blir full. Äter man 120 gram kolhydrat så kommer 20 gram kolhydrat vips bli 7 gram fett som sätter sig i bukhålan och klämmer ut magen över bältet.
Det som motsäger detta är att det tar någon timme eller två innan alla kolhydraterna är absorberade och kommer till levern. Under tiden hinner musklerna roffa åt sig glukos från blodet och levern själv hinner förbränna några gram så där i bara farten.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 17:27   #88
Barbastark
Registered User
 
Barbastarks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 1 959
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Precis som vanligt försöker jag få fram min teori, att det är mängden fruktos per tidsenhet, som bestämmer vad som sker med fruktosen.



Folk här på Kolozzeum är jätterädda för att äter man 100 gram kolhydrat kommer levern blir full. Äter man 120 gram kolhydrat så kommer 20 gram kolhydrat vips bli 7 gram fett som sätter sig i bukhålan och klämmer ut magen över bältet.
Det som motsäger detta är att det tar någon timme eller två innan alla kolhydraterna är absorberade och kommer till levern. Under tiden hinner musklerna roffa åt sig glukos från blodet och levern själv hinner förbränna några gram så där i bara farten.
Så detta innebär alltså, i motsats till vad som nämnts ett par gånger, att kolhydraterna INTE passerar levern först för att sedan dirigeras vidare?
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 17:31   #89
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
http://forum.body.se/showthread.php?t=4132
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 17:37   #90
LarsLasr
Registered User
 
LarsLasrs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm, Solna
Inlägg: 508
I stort sett allting som kommer från tarmarna passerar levern, illustreras här.


Men om säg 50g kolhydrater i blandad form tas upp under 2 minuter och leverns glykogen är lågt innebär inte det att allt detta kommer hamna i leverns glykogen, utan att det fördelas till flera saker, en del till blodet, en del till energi i levern, en del till glykogen, en del till fett etc. Det är ofta flera metabola vägar öppna på samma gång i kroppen så att spekulera i exakt vad som händer med 10g glukos som äts efter träning är nog väldigt svårt.

Tvivlar på att 100% tas upp för att en del av det sedan ska skickas ut, troligen en del av det som stannar i blodet utan att tas upp.

Senast redigerad av LarsLasr den 2012-05-11 klockan 17:41.
LarsLasr är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)