Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-07, 14:27   #46
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av paatrik Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna

Vad syftar ni på? Äter de generellt för mycket kolhydrater i förhållande till aktivitetsnivå? Anser ni att de följer dieten främst för att gå ner i vikt och inte för att de tror på dess ev. fördelar?
Vilka fördelar ser du med en LCHF-diet som inte kan gå att uppnå genom ett annat genomtänkt kostupplägg?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 14:28   #47
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av paatrik Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna

Vad syftar ni på? Äter de generellt för mycket kolhydrater i förhållande till aktivitetsnivå? Anser ni att de följer dieten främst för att gå ner i vikt och inte för att de tror på dess ev. fördelar?
Så här ser jag på det: LCHF kan vara ett lättillgängligt och därmed effektivt sätt att gå ner i vikt men det är inte ett effektivt sätt för att bevara maximalt med muskelmassa. För det sistnämnda krävs maximal fysisk prestation och för maximal fysisk prestation krävs kolhydrater.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2012-05-07 klockan 14:29.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 14:30   #48
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Så här ser jag på det: LCHF kan vara ett lättillgängligt och därmed effektivt sätt att gå ner i vikt men det är inte ett effektivt sätt för att bevara maximalt med muskelmassa. För det sistnämnda krävs maximal fysisk prestation och för maximal fysisk prestation krävs kolhydrater.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 14:43   #49
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik Visa inlägg
Förstår inte all denna rädsla för kolhydrater, fan folk får ta å torka sig
Folk har inte så bra kunskap och tar gärna till sig snabba lösningar som till första anblick låter rätt. Jag tycker man kan vara lite ödmjuk här. Helt oskyldig till övertolkningar och snedvridningar är inte du heller tror jag.

Det är alltså inget fel i det men jag tycker som sagt att man ska vara lite ödmjuk inför sin egen kunskap också.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2012-05-07 klockan 14:46.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 14:50   #50
Fredriiik
Biffen
 
Fredriiiks avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Nälsta
Inlägg: 1 926
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Folk har inte så bra kunskap och tar gärna till sig snabba lösningar som till första anblick låter rätt. Jag tycker man kan vara lite ödmjuk här. Helt oskyldig till övertolkningar och snedvridningar är inte du heller tror jag.

Det är alltså inget fel i det men jag tycker som sagt att man ska vara lite ödmjuk inför sin egen kunskap också.
ja men när folk skriker ut hur dåligt det är för att en löpsedel skriver att kolhydrater = fett så blir man ju fan tokig.

Det fetmarkerade; Nej förfasen, kolla bara alla studier jag förstått fel här på forumet ;D
__________________
The kings have spoken:
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Övertygad om att fler repetitioner bygger mer muskelmassa än få.
Fredriiik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 14:54   #51
LarsLasr
Registered User
 
LarsLasrs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm, Solna
Inlägg: 508
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Svar (spekulationer) i rött:
Verkar vara som du säger, att vid brist på kolhydrater stängs flera insulinreceptorer av via andra hormoner för att se till att hålla blodsockret högt. Kan nog vara bra för att bli av med fett, men samma hormoner verkar se till att så mycket muskelprotein som möjligt blir tillgängligt för glukoneogenes i levern, om denna proteinförlust går att motverka med protein via kosten så borde det ju vara lugnt. Men om man då äter så mycket protein så borde levern göra om en del av det till glukos så att det inte behövs så extrem nedreglering av insulinkänsligheten.

Så sammanfattningsvis kan man säga att du har rätt i det du säger, men jag har ingen erfarenhet av det du eller jag pratar om och min litteratur tar inte upp några fall som beskriver folk på kolozzeum som vill vara opti, så kan inte uttala mig om det är bra eller dåligt för att behålla muskler och tappa fett med en extrem lågkolhydratkost, eller att samma resultat inte går att uppnå med kolhydrater.
Tack för lite ny kunskap!
LarsLasr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 14:58   #52
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik Visa inlägg
Nej förfasen, kolla bara alla studier jag förstått fel här på forumet ;D
Ja det är det jag menar. Och det är exakt samma sak som att tro på det som skrivs i Aftonbladet. Två olika sidor av samma mynt. Det är alldeles rimligt att många tror att kolhydrater är boven, precis som det är alldeles rimligt att folk tidigare trott att fett i maten per automatik betyder fett på kroppen och fullt med fett i blodkärlen. Det är enkla förklaringar av komplexa saker helt enkelt. Och de låter väldigt logiska.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 15:11   #53
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av LarsLasr Visa inlägg
Verkar vara som du säger, att vid brist på kolhydrater stängs flera insulinreceptorer av via andra hormoner för att se till att hålla blodsockret högt. Kan nog vara bra för att bli av med fett, men samma hormoner verkar se till att så mycket muskelprotein som möjligt blir tillgängligt för glukoneogenes i levern, om denna proteinförlust går att motverka med protein via kosten så borde det ju vara lugnt. Men om man då äter så mycket protein så borde levern göra om en del av det till glukos så att det inte behövs så extrem nedreglering av insulinkänsligheten.

Så sammanfattningsvis kan man säga att du har rätt i det du säger, men jag har ingen erfarenhet av det du eller jag pratar om och min litteratur tar inte upp några fall som beskriver folk på kolozzeum som vill vara opti, så kan inte uttala mig om det är bra eller dåligt för att behålla muskler och tappa fett med en extrem lågkolhydratkost, eller att samma resultat inte går att uppnå med kolhydrater.
Tack för lite ny kunskap!
Ja det verkar handla om vid längre perioder. Kortsiktigt så ökar insulinkänsligheten av minskad tillgång på kolhydrater. Men jag pratar om något extremare. Ja jag vet inte om fenomenet blir på bekostnad av ökad muskelnedbrytning (ökad glukoneogenes som du säger).
Men Lyle McD. pratar lite om det här i hans "stubborn fat solution" och där är det en strategi för att verkligen få bort det sista fettet inför t ex en tävling. Så som jag har tolkat det. Att det kanske kan vara på bekostnad av lite extra muskelmassa kanske är något man får ta eftersom alternativet antagligen också är på bekostnad av muskelmassa (kcalunderskott när det är svårt att frigöra fett (pga brist på sådan) lär öka risken för muskelförlust).

Självklart handlar det inte om att kroppen "luras" att bli av med svårtillgängligt fett utan snarare att den gör vad den kan för att hålla sig vid god hälsa (stabilt blodsocker bl a).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L

Senast redigerad av Sniggel den 2012-05-07 klockan 15:13.
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 15:12   #54
Fredriiik
Biffen
 
Fredriiiks avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Nälsta
Inlägg: 1 926
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Ja det är det jag menar. Och det är exakt samma sak som att tro på det som skrivs i Aftonbladet. Två olika sidor av samma mynt. Det är alldeles rimligt att många tror att kolhydrater är boven, precis som det är alldeles rimligt att folk tidigare trott att fett i maten per automatik betyder fett på kroppen och fullt med fett i blodkärlen. Det är enkla förklaringar av komplexa saker helt enkelt. Och de låter väldigt logiska.
ja fast skillnaderna är att jag kollar upp, frågar och läser till mig det rätta svaret när jag missförstått eller tolkar fel. Vilket inte de gör, de tar det svart på vitt.
__________________
The kings have spoken:
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Övertygad om att fler repetitioner bygger mer muskelmassa än få.
Fredriiik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 15:40   #55
Grazzafukkinrazzi
Pissening, no homo.
 
Grazzafukkinrazzis avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 916
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik Visa inlägg
ja fast skillnaderna är att jag kollar upp, frågar och läser till mig det rätta svaret när jag missförstått eller tolkar fel. Vilket inte de gör, de tar det svart på vitt.
Haha, ja är du medveten om att du är fel ute är det klart att du rättar till det.

Det du frågar, läser och kollar upp är säkerligen skrivet på det här forumet av någon som anses vara kunnig här. Kanske studier, som någon hjälpt dig förstå/tolka/översätta/besvarat dina frågor utifrån/whatever.

Det är väl inte omöjligt att någon som anses vara "kunnig" på något annat ställe tolkar/översätter/uppfattar något annorlunda eller kanske t.o.m. felaktigt och presenterar det på ett annat sätt än vad som sker här?

Både du och "de ovetande" kanske baserar sina tankegångar på studier utan att egentligen ha någon som helst koll på vad som menas men lyssnar på vad någon som ni anser vara kunnig har att säga om det hela och uppfattar det hen skriver som absolut fakta.

Så dessa personer kanske ej är medvetna om att de är fel ute utan tror att det är baserat på ren vetenskap.
__________________
1:a U -82,5kg SM Bänkpress 2010
Citat:
Ursprungligen postat av svennebanan Visa inlägg
Skulle kännas som en liten seger.
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Hur vågar ni ifrågasätta det faktum att jag är mer värd än en neger?
Citat:
Ursprungligen postat av PanikenAttacken Visa inlägg
jag kommer lämna mina föräldrar här på jorden medan jag dör, allt tack vare monster energy.
Grazzafukkinrazzi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 15:56   #56
dizzle
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 176
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
När man har en kolhydratrik kost är det viktigt att proteinintaget är högt... I allafall om man ser till råttstudier inom området.

Vad räknas egentligen som högt proteinintag?
dizzle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 16:08   #57
begt
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 2 859
Citat:
Ursprungligen postat av dizzle Visa inlägg
Vad räknas egentligen som högt proteinintag?
SLV rekommenderar ~0,8 g protein/kg kv för allmänheten och "något högre" för konditionsidrottare. Sveriges olympiska kommité rekommenderar 1,2-1,6 för uthållighetsidrottare och 1,6-1,7 för styrkelyftare, med motiveringen att mer protein inte leder till mer muskelmassa.

Långt under vad de flesta här på kolo tar.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 16:11   #58
paatrik
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 768
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Vilka fördelar ser du med en LCHF-diet som inte kan gå att uppnå genom ett annat genomtänkt kostupplägg?
Skrev ev. då jag misstänkte att någon skulle påpeka just detta. Jag sökte enbart DERAS syfte, dvs, tror DE på dieten eller tror DE det är ett smidigt sätt att tappa i vikt. När folk skriver LCHF är för tjockisar tolkar man det som det senare.

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Så här ser jag på det: LCHF kan vara ett lättillgängligt och därmed effektivt sätt att gå ner i vikt men det är inte ett effektivt sätt för att bevara maximalt med muskelmassa. För det sistnämnda krävs maximal fysisk prestation och för maximal fysisk prestation krävs kolhydrater.
Misstänkte det, tackar!
paatrik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 16:16   #59
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik Visa inlägg
ja fast skillnaderna är att jag kollar upp, frågar och läser till mig det rätta svaret när jag missförstått eller tolkar fel. Vilket inte de gör, de tar det svart på vitt.
Ja säger du det så ska jag inte säga emot. Jag har dock aldrig sett det.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 16:19   #60
dizzle
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 176
Citat:
Ursprungligen postat av begt Visa inlägg
SLV rekommenderar ~0,8 g protein/kg kv för allmänheten och "något högre" för konditionsidrottare. Sveriges olympiska kommité rekommenderar 1,2-1,6 för uthållighetsidrottare och 1,6-1,7 för styrkelyftare, med motiveringen att mer protein inte leder till mer muskelmassa.

Långt under vad de flesta här på kolo tar.
Ja så vad är högt proteinintag? Över slvs rek, sok, eller över vad? Blir så luddigt tycker jag. Man hör ju rekomendationer lite överallt om det så..
dizzle är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)