Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-07, 09:38   #16
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorian Visa inlägg
Jag förstår alla som är rädda för kolhydraterna. Jag var ju själv en sån för 12 månader sen.
Vill du förklara mer varför du var sån och lite så, vore kul att läsa.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 09:54   #17
Pretorian
Registered User
 
Pretorians avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 827
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Vill du förklara mer varför du var sån och lite så, vore kul att läsa.
Njaaa... jag hade nog tolkat mycket saker jag läst på forum och bloggar som att kolhydrater ska bort när man deffar. Dessutom fick jag snabbt (men kortsiktigt) resultat när jag ströp intaget, troligtvis pga vätskeförlust. En sån sak gör ju att man fortsätter.

Jag kan inte försvara det men jag kan inte klaga på alla som är lika ovetande som jag var då.

Det bästa med kolhydraterna (förutom att det är gott) är att jag märker av energin och styrkan på gymmet. Jag ser ju det även i min träningsjournal.
__________________
Träning, mat och TV-spel - "Rippad in till benet":
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...1078&page=1000
Pretorian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 10:19   #18
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Jag har väl också svängt lite i kolhydratssammanhang, iaf när det gäller kaloriunderskott.

Nu har jag en mycket mer balanserad åsikt och kan inte tänka mig att skära ner extremt på varken fett eller kolhydrater utan kompromissar mellan de två tills jag hittar en personlig balans.


Om man ska nörda in sig på detaljer så undrar jag dock om man kan ha nytta av att skapa insulinresistens på fettceller när man börjar bli ordentligt rippad genom att skära ner ordentligt på kolhydraterna?
Detta för att komma i tävlingsform (säg få rippade gluteus).
Så som jag förstått det så är de sista mest envisa fettdepåerna svåra att bränna bort om man är insulinkänslig. Vilket man brukar vara om man tränar och har 6-7% kroppsfett.
Ligger det något i detta?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 10:30   #19
Talvathir
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Fristad
Inlägg: 70
Som en före detta supertjockis (numera bara jättetjockis, men på väg åt rätt håll ) kan jag säga att jag misstänker att alla som bantar genom att följa medias råd är mer eller mindre rädda för kolhydrater. Aftonbladet (för att ta ett skräckexempel) framställer de ju som DJÄVULENS PÅFUND!!! Visst är det jäkligt segt att se vågen gå upp 2-3kg efter en kolhydratrik dag, men för mig som (äntligen) fattat vinken och dessutom dammsuger Kolo på nyttig och korrekt info handlar det ju bara om att ta ett par djupa andetag och kämpa vidare, men för gemene man som inte vet något om att kolh. binder vätska är de roten till allt ont, och bör undvikas.
Talvathir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 10:34   #20
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Anledningen till att "folk" skär ner på kolhydraterna (åtminstone i Kolo-kretsar) är för att man bestämt ett visst protein- och fettintag som man håller konstant. Därmed är det kolhydraterna man får skärna ner på allteftersom man måste minska sitt energiintag. Det betyder inte att man äter mycket fett: man kan ha valt ett lågt fettintag just för att kunna hålla kolhydraterna högt.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 11:16   #21
LarsLasr
Registered User
 
LarsLasrs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm, Solna
Inlägg: 508
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Om man ska nörda in sig på detaljer så undrar jag dock om man kan ha nytta av att skapa insulinresistens på fettceller när man börjar bli ordentligt rippad genom att skära ner ordentligt på kolhydraterna?
Tror du missat något, eller så har jag det, men du får gärna förklara hur ett lågt kolhydratintag skulle ge resistans.

Så som jag förstått det skapar du insulinresistans genom att ha ett konstant högt värde = extrema mängder kolhydrater. Troligen måste du även skippa träning för att cellerna ska kunna bli maxfyllda av kolhydrater så att blodsockret inte kan sjunka, vilket leder till mer insulin i blodet och cellerna nedreglerar mängden insulinreceptorer för att inte kunna ta in så mycket att dom tar skada -> Insulinresistens. Troligen har du lagt på dig en ganska stor del fett under denna tiden också innan fettcellerna blivit så välfyllda att dom nedreglerar insulinreceptorerna.

Senast redigerad av LarsLasr den 2012-05-07 klockan 11:20.
LarsLasr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 11:38   #22
Jode
Registered User
 
Jodes avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Lund
Inlägg: 565
Ni som ligger högt på kolhydraterna och "relativt" lågt på fettet. Hur pass lågt är fettet då? respektive kolhydrater.
Jode är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 11:46   #23
Silencer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Örebro
Inlägg: 2 127
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Så sant som det är sagt.
Silencer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 11:46   #24
Rodeo
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av LarsLasr Visa inlägg
Tror du missat något, eller så har jag det, men du får gärna förklara hur ett lågt kolhydratintag skulle ge resistans.

Så som jag förstått det skapar du insulinresistans genom att ha ett konstant högt värde = extrema mängder kolhydrater. Troligen måste du även skippa träning för att cellerna ska kunna bli maxfyllda av kolhydrater så att blodsockret inte kan sjunka, vilket leder till mer insulin i blodet och cellerna nedreglerar mängden insulinreceptorer för att inte kunna ta in så mycket att dom tar skada -> Insulinresistens. Troligen har du lagt på dig en ganska stor del fett under denna tiden också innan fettcellerna blivit så välfyllda att dom nedreglerar insulinreceptorerna.
Jag tror att du har det lite bakvänt där. Det är främst levern som uppehåller blodsockret genom glukogenes och glykogenolys, inte musklernas oförmåga att ta upp glukos. Ständigt höga nivåer av blodsocker beror snarare på insulinresistens i levern.
Rodeo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 11:47   #25
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
Ni som ligger högt på kolhydraterna och "relativt" lågt på fettet. Hur pass lågt är fettet då? respektive kolhydrater.
På 2800 kcal äter jag cirka:

246 g protein
260 g kolhydrat
80 g fett

Här någonstans går är min smärtgräns för kolhydrat (kroppsvikt x 3). Vid nästa sänkning (från 2800 till 2700 kcal) kommer jag plocka från fettet och det kommer jag fortsätta med så långt det går. Fram tills nu (började på 3100 kcal / dygn) har jag bara plockat från kolhydraterna för att ha kvar fett så att jag kan äta gott. Först när jag riskerar att få i mig för lite essentiella fetter kommer jag gå på att sänka kolhydraterna under kv x 3. Det har därmot aldrig behövs under tidigare dieter eftersom jag nått min målform innan dess, och jag tror inte det kommer behövas den här gången heller.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 11:49   #26
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
Ni som ligger högt på kolhydraterna och "relativt" lågt på fettet. Hur pass lågt är fettet då? respektive kolhydrater.
Jag räknar inte exakt, men 500-700 gram kolhydrat och under 100 gram (oftast, äter jag fettrikare måltider ibland så gör jag, inte mer med) fett.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 11:51   #27
Jode
Registered User
 
Jodes avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Lund
Inlägg: 565
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
På 2800 kcal äter jag cirka:

246 g protein
260 g kolhydrat
80 g fett

Här någonstans går är min smärtgräns för kolhydrat (kroppsvikt x 3). Vid nästa sänkning (från 2800 till 2700 kcal) kommer jag plocka från fettet och det kommer jag fortsätta med så långt det går. Fram tills nu (började på 3100 kcal / dygn) har jag bara plockat från kolhydraterna för att ha kvar fett så att jag kan äta gott. Först när jag riskerar att få i mig för lite essentiella fetter kommer jag gå på att sänka kolhydraterna under kv x 3. Det har därmot aldrig behövs under tidigare dieter eftersom jag nått min målform innan dess, och jag tror inte det kommer behövas den här gången heller.
Cyklar du dina makron beroende på vilo/träningsdag? Bryr du dig om var dessa 260g kolhydrater kommer ifrån?

mvh
Jode är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 11:56   #28
Surgency
Registered User
 
Surgencys avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 79
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Jag har väl också svängt lite i kolhydratssammanhang, iaf när det gäller kaloriunderskott.

Nu har jag en mycket mer balanserad åsikt och kan inte tänka mig att skära ner extremt på varken fett eller kolhydrater utan kompromissar mellan de två tills jag hittar en personlig balans.
Har du jämfört din "personliga balans" vid diet med om du radikalt höjt protein och minimerat kolhydrat/fett? T.ex vid en 1500 kcal ätit 250-300g protein, 0-50g kolhydrater och 0-10g fett (enbart från proteinkällan).

Jag antar att ditt nuvarande intag av kolhydrater/fett vid diet är betydligt högre än minimerat.
__________________
Det finns inget så praktiskt som en god teori
Surgency är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 12:03   #29
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
Cyklar du dina makron beroende på vilo/träningsdag? Bryr du dig om var dessa 260g kolhydrater kommer ifrån?

mvh
Inte om det bara är styrketräning kontra vilodag och det är vanliga arbetsdagar. Då är det samma energiintag och samma makros. Om det däremot är kondition på schemat kompenserar jag hela energiförlusten med extra kolhydrat (idag kommer jag t.ex. äta 800 kcal extra eftersom jag kör spinning) och är det en dag där jag varken jobbar eller tränar (söndagar) så äter jag totalt sett 400 kcal mindre än "bas" och det tar jag helt och fullt från kolhydrat.

Jag är väldigt petig med mina kolhydratskällor. Socker och fruktos intar jag i stort sett bara efter träning för att inte riskera fettackumulering kring de inre organen. Men som i kväll blir det t.ex. Red Bull, marshmallows och Dumle efter spinningen. Följt av bröd och pasta. Efter styrketräning är det banan, bröd och pasta. Till frukost råglingor, mjölk och lättsockrad lingonsylt.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2012-05-07 klockan 12:05.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 12:11   #30
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Citat:
Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
Ni som ligger högt på kolhydraterna och "relativt" lågt på fettet. Hur pass lågt är fettet då? respektive kolhydrater.
På träningsdagar ligger jag ofta på:

207g protein 37E%
303g kolhydrat 55E%
20g fett 8E%

Vilodagar:

256g protein 53E%
91g kolhydrat 19E%
62g fett 28E%

Det är alltså under diet, och jag ligger runt 2000 kcal per dag, ibland mer och ibland mindre. Ovan är två exempel från förra veckan.
__________________
Journal: Scuderia Gluteus

Senast redigerad av Ristretto den 2012-05-07 klockan 12:12.
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)