Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-03-22, 16:30   #61
abbarn
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 141
Citat:
Ursprungligen postat av Mirre Visa inlägg
Om du vill ha bra tillgång till andra marknader till ett så mycket lägre courtage än bankernas så kan jag ju alltid tipsa dig om min arbetsplats: Nordnet - Nordens största aktiemäkleri mätt i antal avslut:

Lågt courtage och bra service. Det är bara att gå in på http://www.nordnet.se
Handla på sju marknader: Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, USA och Kanada.
Nordnet har alltid varit en prispressare med flera roliga tjänster såsom t ex traidingprogrammet Wintrade.

Mvh,
Mirre
Har fått avsmak för nordnet efter det lilla raset som nyligen skedde. Väldigt många upplevde problem med sidan och hade svårigheter att genomföra köp/sälj pga att sidan inte fungerade som den skulle. Är det något som man gjort något åt eller?
abbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 17:00   #62
kharon
Deffa suger fett!
 
kharons avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 2 260
Citat:
Ursprungligen postat av abbarn Visa inlägg
Har fått avsmak för nordnet efter det lilla raset som nyligen skedde. Väldigt många upplevde problem med sidan och hade svårigheter att genomföra köp/sälj pga att sidan inte fungerade som den skulle. Är det något som man gjort något åt eller?
Verkar som om dom har dålig kapacitet o service.

Bättre att betala lite mera och få bättre service då hos mer professionella mäklare. Det är gånger som dessa som kostar betydligt mera, än de små summor man sparar in på att använda budgetmäklare.
__________________
Don't worry, be happy!
kharon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 17:33   #63
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Citat:
Ursprungligen postat av abbarn Visa inlägg
Bra dag idag. Inga som äger lupe här? verkar bli saftig utdelning efter dagens besked.
Till och från. Jag ägde imorse men passade på att sälja på 83 men är säkert på igen inom kort.
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 18:04   #64
rQx
Ignorerad
 
rQxs avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Trelleborg
Inlägg: 1 939
Citat:
Ursprungligen postat av Mirre Visa inlägg
Om du vill ha bra tillgång till andra marknader till ett så mycket lägre courtage än bankernas så kan jag ju alltid tipsa dig om min arbetsplats: Nordnet - Nordens största aktiemäkleri mätt i antal avslut:

Lågt courtage och bra service. Det är bara att gå in på http://www.nordnet.se
Handla på sju marknader: Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, USA och Kanada.
Nordnet har alltid varit en prispressare med flera roliga tjänster såsom t ex traidingprogrammet Wintrade.

Mvh,
Mirre
Eftersom du jobbar där kan jag ju passa på att fråga dig en sak

På en kapitalförsäkring står det: Under första året går det inte att ta ut hela försäkringens värde, så kallat fullt återköp.

Behöver man bara lämna 1 kr eller har ni något basbelopp som ska finnas på depån under det året?
rQx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 21:28   #65
Mirre
Ms BootyPump.
 
Mirres avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Stockholm, Kungsholmen
Inlägg: 592
Citat:
Ursprungligen postat av abbarn Visa inlägg
Har fått avsmak för nordnet efter det lilla raset som nyligen skedde. Väldigt många upplevde problem med sidan och hade svårigheter att genomföra köp/sälj pga att sidan inte fungerade som den skulle. Är det något som man gjort något åt eller?
Självklart jobbar vi med att hela tiden förbättra kapaciteten för att bibehålla vår topposition vad det gäller system. Det var en helhysterisk dag där det var nästan dubbelt så mycket transaktioner som en vanlig börsdag. det blev avslutsrekord denna dag med råge. Vi var inte de enda som under en kort period hade kortare störningar. Dock finns alltid möjlighet att ringa in sin order.
Detta var en händelse som händer oerhört sällan och där vi strävar efter att det aldrig ska uppstå.

/Mirre
Mirre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 21:33   #66
Mirre
Ms BootyPump.
 
Mirres avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Stockholm, Kungsholmen
Inlägg: 592
Citat:
Ursprungligen postat av kharon Visa inlägg
Verkar som om dom har dålig kapacitet o service.

Bättre att betala lite mera och få bättre service då hos mer professionella mäklare. Det är gånger som dessa som kostar betydligt mera, än de små summor man sparar in på att använda budgetmäklare.
Förklara gärna för mig vad du menar med proffesionell mäklare? Självklart kan du ha din egna mäklare som du ringer till hos en storbank men då tar det tid och dessutom kostar pengar. Fler och fler går ifrån detta tröga system om man vill handla själv. Med mer än 140 000 aktiva depåkunder är inte Nordnet någon liten aktör.
På vilket sätt har du upplevt dålig service? Det är jätteviktigt att vi får reda på det isådana fall då service och bra system är prio ett. PM:a mig gärna eller kontakta Nordnet och berätta. det är uppskattat!

Mvh,
Mirre
Mirre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 21:40   #67
Mirre
Ms BootyPump.
 
Mirres avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Stockholm, Kungsholmen
Inlägg: 592
Citat:
Ursprungligen postat av rQx Visa inlägg
Eftersom du jobbar där kan jag ju passa på att fråga dig en sak

På en kapitalförsäkring står det: Under första året går det inte att ta ut hela försäkringens värde, så kallat fullt återköp.

Behöver man bara lämna 1 kr eller har ni något basbelopp som ska finnas på depån under det året?
I höstas var vi tvungna att låsa in våra kunder efter ett beslut från Skatteverket. Beslutet innebär att en kapitalförsäkringskund nu längre inte kan avsluta sin försäkring inom ett år. Man kan inte heller ta ut hela beloppet då det likställs med ett avslut. Dock finns inget reglerat i lagen om hur mycket som måste finnas kvar i försäkringen. Vi rekommenderar dock att man har kvar 30% av ett prisbasbelopp då vi har rätt att säga upp en försäkring som understiger denna nivå.
PM:a mig gärna om du har fler frågor!

Mvh,
Mirre
Mirre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 23:33   #68
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av Mirre Visa inlägg
Om du vill ha bra tillgång till andra marknader till ett så mycket lägre courtage än bankernas så kan jag ju alltid tipsa dig om min arbetsplats: Nordnet - Nordens största aktiemäkleri mätt i antal avslut:

Lågt courtage och bra service. Det är bara att gå in på http://www.nordnet.se
Handla på sju marknader: Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, USA och Kanada.
Nordnet har alltid varit en prispressare med flera roliga tjänster såsom t ex traidingprogrammet Wintrade.

Mvh,
Mirre
Sweeet! Vad jobbar du med, får jag dit nummer så kan jag ringa dig när mitt handlande krånglar?

Sen undrar jag även, hur stora marginaler har ni på courtaget till Kanada

Kan du fixa in mig som bonuskund.. ..lägger massor av pengar på courtage i Kanada, men inte 30 avslut per kvartal..
__________________
Iron addict for life

Senast redigerad av The_RobRoy den 2007-03-22 klockan 23:35.
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-23, 02:42   #69
rikke_B
Tränande akademiker
 
rikke_Bs avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av NiXPhoenix Visa inlägg
Jag har haft HQs Kinafond sen den startade, början av 2004 var det.
Den har gått upp typ 40%, inget jättefantastiskt med andra ord. Tre år är egentligen kort tid i sammanhanget, men jag hade absolut inte tänkt ha den mer än 10 år. Om jag också satsat på Indien som de drog igång kort efter så hade jag fått betydligt bättre ökning, ~120% upp sen starten...
Förstår inte riktigt hur mycket du hoppas tjäna på 3-4 månader? Måste vara stora summor för att det ska bli nåt värt att tala om.
Nja, det handlar mest om att komma igång lite grann med aktier. Få lite smak för hur det funkar, men att tjäna massor blir nog svårt.

Citat:
Ursprungligen postat av kharon Visa inlägg
Nej du, det ska vara kanske. Intetroligtvis. Om det kommer gå bra i Kina kan du bara spekulera i. Det finns ingenting som är säkert i denna bransch, och du bör utgå från det och agera utgående från det.

1-3 månader är inte kortsiktiga positioner om du funderar på "trading", snarare medel.

Om jag får föreslå något så skulle det vara att bara satsa på fonder tillsvidare och läsa och lära dig istället, och öva trada på papper tills du gått igenom några cykler i marknaden; upp, ner, vågrätt. Trading handlar i grund och botten om att kunna sitta med händerna i fickorna och vänta på rätt tillfälle, inte att hela tiden tvinga in sig i positioner som man vill att ska gå rätt. Marknaden har funnits i hundratals år, och fungerat likadant i stort sätt. Den kommer att vara kvar i hundratals år ännu, så du har god tid på dig att lära dig.
Nä givetvis är inget säkert, men man bör ju ha förhoppningar om att det ska fortsätta gå positivt för att det ska vara värt att investera/ligga kvar över huvud taget! Vill också utnyttja makroläget nu, då konjukturen säkerligen kommer vika ner - frågan är bara när det sker. Men givetvis ska man helst agera helt rationellt.

Tack för tipsen, det tål att tänka till lite så man undviker värsta tabbarna
rikke_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-23, 10:26   #70
Mirre
Ms BootyPump.
 
Mirres avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Stockholm, Kungsholmen
Inlägg: 592
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Sweeet! Vad jobbar du med, får jag dit nummer så kan jag ringa dig när mitt handlande krånglar?

Sen undrar jag även, hur stora marginaler har ni på courtaget till Kanada

Kan du fixa in mig som bonuskund.. ..lägger massor av pengar på courtage i Kanada, men inte 30 avslut per kvartal..
Ring 08-506 330 00 o fråga efter Mirjana. Jag sitter inte med den dagliga aktiehandeln utan med samarbetsfrågor och är projektledare på försäkringsdelen.

Mvh,
Mirre
Mirre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-23, 15:47   #71
kharon
Deffa suger fett!
 
kharons avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 2 260
Citat:
Ursprungligen postat av Mirre Visa inlägg
Förklara gärna för mig vad du menar med proffesionell mäklare? Självklart kan du ha din egna mäklare som du ringer till hos en storbank men då tar det tid och dessutom kostar pengar. Fler och fler går ifrån detta tröga system om man vill handla själv. Med mer än 140 000 aktiva depåkunder är inte Nordnet någon liten aktör.
På vilket sätt har du upplevt dålig service? Det är jätteviktigt att vi får reda på det isådana fall då service och bra system är prio ett. PM:a mig gärna eller kontakta Nordnet och berätta. det är uppskattat!

Mvh,
Mirre
Jag har inte använt Nordnet personligen, och jag skulle aldrig använda en mäklare som inte klarar av att hålla uppe sina system uppe även om det blir lite rusning. Man får vad man betalar för, och att förlita sig på en "prispressare" som tydligen inte har tillräcklig kapacitet är tydligen inte någon särskilt bra idé.

Undrar hur många av era kunder som förlorar stort på att inte ha tillgång till systemen en dag som denna? Okej att man kan ringa in order, men som du själv säger så tar det lång tid. Speciellt lång tid tar det väl då alla kunder vill ringa in sina ordrar då systemen kraschat. Garanterat lätt att mer pengar går förlorade än de småpotatis folk sparat in på era "pressade priser".
__________________
Don't worry, be happy!
kharon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-23, 16:28   #72
HarD
Registered User
 
HarDs avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Sthlm
Inlägg: 477
Fan vilket gnäll det var då!!
HarD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-23, 16:28   #73
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Impact Coatings går som ett skott idag, vilka underbara börsdagar jag haft på sista tiden

Hur går det för er andra?

Förövrigt är inte Nordnet ens hälften så kassa som ni andra påstår.

Courtage skillnaden till Kanada mellan Nordnet och storbankerna är iallafall för mig inte peanuts-pengar.

Eftersom Nordnet tar 250kr och storbankerna runt 1000kr

Så ett köp/sälj är skillnaden 1500kr, 10st affärer på det snackar vi 15 000kr i SKILLNAD.. ..har ni så mycket att det är peanuts, är det bara att gratulera..
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-23, 17:05   #74
rQx
Ignorerad
 
rQxs avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Trelleborg
Inlägg: 1 939
Citat:
Ursprungligen postat av kharon Visa inlägg
Jag har inte använt Nordnet personligen, och jag skulle aldrig använda en mäklare som inte klarar av att hålla uppe sina system uppe även om det blir lite rusning. Man får vad man betalar för, och att förlita sig på en "prispressare" som tydligen inte har tillräcklig kapacitet är tydligen inte någon särskilt bra idé.

Undrar hur många av era kunder som förlorar stort på att inte ha tillgång till systemen en dag som denna? Okej att man kan ringa in order, men som du själv säger så tar det lång tid. Speciellt lång tid tar det väl då alla kunder vill ringa in sina ordrar då systemen kraschat. Garanterat lätt att mer pengar går förlorade än de småpotatis folk sparat in på era "pressade priser".
Säg en mäklare som inte hade problem den/de dagen/dagarna?
rQx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-23, 17:08   #75
rQx
Ignorerad
 
rQxs avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Trelleborg
Inlägg: 1 939
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Impact Coatings går som ett skott idag, vilka underbara börsdagar jag haft på sista tiden

Hur går det för er andra?

Förövrigt är inte Nordnet ens hälften så kassa som ni andra påstår.

Courtage skillnaden till Kanada mellan Nordnet och storbankerna är iallafall för mig inte peanuts-pengar.

Eftersom Nordnet tar 250kr och storbankerna runt 1000kr

Så ett köp/sälj är skillnaden 1500kr, 10st affärer på det snackar vi 15 000kr i SKILLNAD.. ..har ni så mycket att det är peanuts, är det bara att gratulera..
Går väl hyffsat, tjänat in lite av de pengar man förlorade under det så kallade raset. Väntar fortf. på att Sensys Traffic som tagit mycket stryk ska återhämta sig men det är en långsiktig investering så ingen brådska.
rQx är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)