Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-03-23, 01:00   #1
Grauior
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2019
Inlägg: 50
Question Sämre tryck/pump = dålig återhämtning

Om man upplever sämre tryck/pump på gymmet, skulle det kunna betyda att man inte är helt återhämtad i kroppen?

Att man kanske bör gå ifrån helkroppsträning till halvkropp eller push/pull/legs?

Efter en vilovecka från gymmet, så har jag bra tryck/pump i kroppen under passen. Så här är det i ca 3-4 veckor, sedan blir det bara sämre och sämre. Känner mig mattare, slöare och trycklös i kroppen.
Jag tränar helkroppsträning tre dagar i veckan, passen består ofta utav tunga basövningar.
Grauior är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-23, 09:59   #2
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Det låter som om du har har tagit ut för mycket av kapaciteten.

Det är bra att tänka på att kroppen är biologisk och tar tid att anpassa/förändra. Bäst utveckling av muskler och styrka fås kring 75-85% 1RM och normalt klarar kroppen endast av 6-10 set per muskel då övningen(musklen) tas till gränsen till Failure dvs 1-2 reps från momentärt misslyckande(muscular failure (MMF))

Men jag skulle träna en tid på ca 60%1RM för att återhämta mig och starta om och justera vikterna efter min kapacitet. Men samtidigt tror jag att du ska vara observant du kan ha en infektion i kroppen som ställer till det.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-23, 21:06   #3
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Jag skulle väl slänga in att det kan ha med kosten att göra också. Äter man mindre och speciellt mindre kolhydrater är det svårt att hålla trycket.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 09:55   #4
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Håller med nåde anders och langster. Om man tränar hårt så kommer gränsen emot och man måste ta det lugnare. Ta en vecka du tränar lätt och börja om så att du progressivt höjer intensiteten och inte går fullt ut från början
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)