Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-03-25, 08:32   #16
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Jag har hemmagym. Så tränar enbart hemma nu. Tog PB i bänk bara för det!
Har dock 2 gymkort som bara ligger och skräpar just nu.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 09:34   #17
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Jag hade redan sedan två månader innan den första nyheten om coronan kom (den här omgången) bestämt mig för att börja införskaffa saker som gjorde det lättare för mig att träna hemma. Det roliga i det klassiska gymmandet har väl mer eller mindre försvunnit för mig och mitt gym har nappat på noll av mina förslag till förbättringar (Dvs sådant jag hade velat ha där, och som jag tror andra också hade använt) så det kändes som att det inte fanns någon logik i att lägga pengar på medlemskapet.

Igår kom den sista biten jag hade beställt, så fr.o.m. nu blir det träning hemma och utomhus. Som tur bor jag nära tre, fyra utegym varav ett av dem har ett chinsräcke högt nog för en fullvuxen man (dvs 2m+ ) att göra raka Pull Ups i, ett av dem har battle ropes, två av dem har klätterväggar, osv. Så detta är nog det smartaste jag kunde göra.



Hemmagymmet innehåller nu:

1 Pilatesboll
2 Gummimattor (1 typisk Yoga, 1 typisk något)
2 foam rollers, en för uppmjukning och en för masochism.
1 Ab Wheel
1 Kvastskaft
1 120cm stålstång (ej på bild)
1 Väst för att släpa släde/Hänga fast vikt i
1 TRX-band
1 Rött Smalt Gummiband (ca 14kg)
1 Grönt Gummiband (ca 23kg)
1 Blått Gummiband (ca 35kg)
1 Orange Gummiband (ca 60kg)
1 Rött Brett Gummiband (ca 70kg)
5 Mini bands
1 Boxningssäck (ej på bild)
1 Släde (Snart, håller på att bygga den)

Jag känner mig ganska okej med att träningen hemma kommer kunna hålla måttet
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 11:54   #18
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Tränar fortfarande på som vanligt. Det obemannade gymmet jag går till har ännu öppet, bara sällan man ser nån annan där nu. Torkar av telefon och vattenflaskan med handsprit efter passet.
Stänger det helt så blir det garagegymmet igen där jag har en bänk, ett böjrack, justerbara hantlar och stång + 120kg vikter.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 11:58   #19
Bandid0
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 611
Mitt gym är inte stängt.

Stänger det så går jag till ett annat gym.

Får gymmen inte ha öppet så finns böjrack, stänger och hantlar i källaren på jobbet.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 12:41   #20
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Hur tycker du det funkar att träna med band jämfört med vikter?

Denhär killen säger att det går att bygga lika bra med band som med vikter, vilket givetvis inte stämmer, men kan man få till riktigt bra pass med bara band?

__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 12:50   #21
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Gymmet är öppet som vanligt, men jag har fått något jävla bögeri på lungorna så inget gym eller löpning den här veckan vad det verkar som.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 13:05   #22
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Hur tycker du det funkar att träna med band jämfört med vikter?

Denhär killen säger att det går att bygga lika bra med band som med vikter, vilket givetvis inte stämmer, men kan man få till riktigt bra pass med bara band?

Jag hade tänkt göra en tråd om det när jag testat lite mer, för jag har fortfarande inte riktigt fått in vanan på det. De är det nyaste tillskottet.

Men so far så har jag följande reflektioner:

1. Det är mentalt utmanande att träna och progressera när man inte har en tydlig vikt att gå efter. T.ex. så istället för att höja 2.5kg så greppar jag 2cm längre mot ökat motstånd. Det känns inte på samma sätt som en ökning, trots att det uppenbarligen är det.

2. Jag har fuskat upp vikterna mer än jag trott på gymmet - Du kan inte fuska/svinga upp gummibanden. Det blir rövstrikt i nästan varje övning för banden bryr sig helt enkelt inte om svinget.

3. Det är så jävla skönt att jag kan ha med dem överallt och jag kan få in en galen mängd träning om jag så vill.

4. Ur ren muskelbyggarsynpunkt så är det för tidigt att säga, framförallt eftersom jag siktar på att tappa vikt för tillfället. Men pumpen är defintivt där, träningsvärken är där, och jag tror även att utöver teknikvanan så kommer där även styrkeökningar.

5. Det märkvärdigaste av allt är hur vikten ändras under lyftet. Man är så himla van vid att vikten är definitiv. Det är t.ex. i Hantelpress 50kg i bottenläget, det är 50kg i toppläget, det är tyngst i botten och lättast efter ca 75% av rörelsen.
Det fungerar inte alls så med gummibanden, de blir tyngre desto längre du sträcker dem, så det är ett helt annat arbetssätt. Påminner på den fronten lite grann om när man använder kedjor i bänken, fast ändå inte.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 13:34   #23
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Gjorde SATS en missbedömning när man stängde sina gym och trodde andra skulle hoppa på?
Nu öppnar dom igen och har förlorat 2(?) veckor mot andra gym.
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 13:55   #24
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Stoltz, det är Recoilband du har? Har du testat några andra, Elitelifts t.ex? Är det nån skillnad?
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 14:07   #25
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Yes, det är Recoil.

Svårt att säga, jag har använt Elitelifts fast då på gym där de använts väldigt mycket redan.
Enda två undantaget är de två lättaste, där har jag testat nya Elitelifts (ganska säker på att det var deras) och det jag kände där var att deras gummiband har mer "give" än Recoil. Recoils verkar väldigt stumma. Eller så är jag väldigt svag, det är ju också ganska troligt i och för sig
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 14:17   #26
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Lockdown för mig om 2 dagar, har en 35 liters vattenbehållare, thats it. Dips mellan stolar, sen hitta nåt o köra pull ups i utanför här, möjligen. Andra förslag?
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 16:21   #27
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg

Denhär killen säger att det går att bygga lika bra med band som med vikter, vilket givetvis inte stämmer, men kan man få till riktigt bra pass med bara band?
Varför skulle inte det stämma?

För att svara på din fråga tycker jag inte det är särskilt svårt att få till någonting som åtminstone känns bra för överkroppen.
För underkroppen blir det en del split squats och enbensboxböj som också går att belasta med band, men eftersom de övningarna kräver mer koordination är det svårare att ta ut musklerna ordentligt. Hip thrusts kan man köra med en partner om man har en sådan. Annars funkar enbensvarianten där också.
Ska testa att köra lite occlusionsträning med böj och en vikt i famnen och/eller band över axlarna i framtiden.



Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 16:34   #28
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Jag hade redan sedan två månader innan den första nyheten om coronan kom (den här omgången) bestämt mig för att börja införskaffa saker som gjorde det lättare för mig att träna hemma. Det roliga i det klassiska gymmandet har väl mer eller mindre försvunnit för mig och mitt gym har nappat på noll av mina förslag till förbättringar (Dvs sådant jag hade velat ha där, och som jag tror andra också hade använt) så det kändes som att det inte fanns någon logik i att lägga pengar på medlemskapet.

Igår kom den sista biten jag hade beställt, så fr.o.m. nu blir det träning hemma och utomhus. Som tur bor jag nära tre, fyra utegym varav ett av dem har ett chinsräcke högt nog för en fullvuxen man (dvs 2m+ ) att göra raka Pull Ups i, ett av dem har battle ropes, två av dem har klätterväggar, osv. Så detta är nog det smartaste jag kunde göra.



Hemmagymmet innehåller nu:

1 Pilatesboll
2 Gummimattor (1 typisk Yoga, 1 typisk något)
2 foam rollers, en för uppmjukning och en för masochism.
1 Ab Wheel
1 Kvastskaft
1 120cm stålstång (ej på bild)
1 Väst för att släpa släde/Hänga fast vikt i
1 TRX-band
1 Rött Smalt Gummiband (ca 14kg)
1 Grönt Gummiband (ca 23kg)
1 Blått Gummiband (ca 35kg)
1 Orange Gummiband (ca 60kg)
1 Rött Brett Gummiband (ca 70kg)
5 Mini bands
1 Boxningssäck (ej på bild)
1 Släde (Snart, håller på att bygga den)

Jag känner mig ganska okej med att träningen hemma kommer kunna hålla måttet
Yo! Grymt. Är det sådana där band som brukar hänvisas till "resistance training" i många studier? Jag har alltid tänkt på vikter som man drar med snören (typ pushdowns eller latsdrag) när det är tal om "resistance training" och hur det står sig mot andra träningsformer som weightlifting.

Vart köpte du dina? Och hur många muskelgrupper i form av olika övningar kan man klämma in med hjälp av gummibanden?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 16:57   #29
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 031
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle Visa inlägg
Lockdown för mig om 2 dagar, har en 35 liters vattenbehållare, thats it. Dips mellan stolar, sen hitta nåt o köra pull ups i utanför här, möjligen. Andra förslag?
Ingen kärring du kan kånka på och köra cheatcurls med?
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 17:03   #30
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Ingen kärring du kan kånka på och köra cheatcurls med?
Striktcurls med 35kg per arm borde räcka. Ska vara en bra fet kärring om fulcurls med henne är bättre.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)