Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-07-26, 14:51   #11191
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Bör man kunna behålla styrkan av att gå från 20% bf till 10% bf eller får man mycket skjuts av de extra kilona? Rör sig om drygt 8 kg kroppsvikt.
Beror lite på hur nedtränad du är. Låg volym, hög intensitet adekvat återhämtning och bra clean mat. Varför inte? Händer att vissa ökar i styrka på en väl genomförd deff. Casha ut ackumulerad träning.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-26, 15:28   #11192
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Beror lite på hur nedtränad du är. Låg volym, hög intensitet adekvat återhämtning och bra clean mat. Varför inte? Händer att vissa ökar i styrka på en väl genomförd deff. Casha ut ackumulerad träning.
Hur menar du med nedtränad?
Jag kommer nog köra medelintestitet och medelvolym. Mitt vanliga schema.
Jag gör inga maxningar längre och har inte tänkt öka. Kroppen har alltid fått skador när jag legat där jag gör nu. Jag satsar på att behålla men gå ner fett. Jag kommer bli jättenöjd om det går vägen. Är bara hobbyist.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-26, 15:53   #11193
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Hur menar du med nedtränad?
Jag kommer nog köra medelintestitet och medelvolym. Mitt vanliga schema.
Jag gör inga maxningar längre och har inte tänkt öka. Kroppen har alltid fått skador när jag legat där jag gör nu. Jag satsar på att behålla men gå ner fett. Jag kommer bli jättenöjd om det går vägen. Är bara hobbyist.
Med nedtränad menas att när man tränar kontinuerligt och ökar vikterna/volymen så tränar man ner sig, dvs kroppen är i en mer eller mindre konstant fas av återhämtning. Detta är inget dåligt utan direkt nödvändigt för att göra ökningar efter den "novisa" fasen. Det är inte ovanligt att man kan ta 1 veckas semester utan träning och sedan komma tillbaka och göra PR, därför att kroppen har fått möjlighet att återhämta sig lite extra.

Det låter som ett smart upplägg.

Saker som fungerar för mig och vissa andra, plocka ut chokladbitarna ur kakan eller ignorera allting.
Citat:
Några grejer jag snappat upp är just att hålla volymen lägre (relativt), passen kortare och kanske max 3/vecka. Mycket uppvärmning 1-3 lagom tunga set långt ifrån fail, något backoff set och sedan assistans. Kan vara en god idé att fokusera på grundövningar. Anledningen till att man inte vill köra för hög volym är därför att det bränner mer kolhydrater och på så vis riskerar att öka hunger samt göra att passen känns väldigt tröga. De första paret repetitioner behövs faktiskt inte någon mat alls utan kroppen kör först slut på ATP och sedan inlagrat muskelglukos (rätta mig någon om jag dillar här). Jag och många andra har tagit flera PBn efter 16-20 timmars fasta när jag kört IF/periodisk fasta. Nu säger jag inte kör IF men du hajar poängen. Anledningen till att köra grundövningar är för att alla muskler blir stimulerade på ett tids och energieffektivt sätt. Bästa sättet att gå ner i vikt är mig veterligen att hålla nere kalorierna man stoppar i munnen över kalorierna man bränner.

Ett annat "ess i rockärmen" kan vara att lägga det mesta matintaget i nära anslutning till passen. De största måltiderna tycks göra mest nytta efter träningspasset och personligen föredrar jag lätta mål PWO. För egen del har jag märkt att skaderisken minskar med lite högre fettintag och extra omega 3, kanske är ren placebo men det gör mig betydligt mindre öm i leder och muskelfästen. Lika kan det vara gött att vara lite hungrig och kötta sig igenom ett pass för att uppnå belöningen (större kolhydratsrik måltid) efteråt.

Som du nämner av erfarenhet är vanliga fallgropar är att skaderisken blir högre och att man kan bränna ut sig eller trigga hetsätning. Börjar man känna sig riktigt seg kan det sitta fint med en refeed och extra vilodag. Kan vara värt att göra nedgången i två etapper á 4kg vardera också. Personligen blir jag ofta bränd av att köra långa perioder på underskott, 4kg bör ta 2 månader. Kan vara skönt att ta köra något kortare roligt program på lätt överskott mellan varven istället för att ligga på underskott i 4 månader på raken.
Som sagt ta det med en nypa salt, vi är alla individer. Jag är inget proffs eller så men har gjort den typen av deff du är inne på ett par gånger med blandade resultat. Lycka till, ha kul och håll oss uppdaterade!

Senast redigerad av Gluffgluff den 2019-07-26 klockan 15:56.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-26, 16:39   #11194
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Med nedtränad menas att när man tränar kontinuerligt och ökar vikterna/volymen så tränar man ner sig, dvs kroppen är i en mer eller mindre konstant fas av återhämtning. Detta är inget dåligt utan direkt nödvändigt för att göra ökningar efter den "novisa" fasen. Det är inte ovanligt att man kan ta 1 veckas semester utan träning och sedan komma tillbaka och göra PR, därför att kroppen har fått möjlighet att återhämta sig lite extra.

Det låter som ett smart upplägg.

Saker som fungerar för mig och vissa andra, plocka ut chokladbitarna ur kakan eller ignorera allting.


Som sagt ta det med en nypa salt, vi är alla individer. Jag är inget proffs eller så men har gjort den typen av deff du är inne på ett par gånger med blandade resultat. Lycka till, ha kul och håll oss uppdaterade!
Fattar. Ja det är så jag kört senast, vartannat pass har varit pang på och nästa är jag fortfarande seg i den muskelgruppen så då tillåter jag mig att det blir färre repetitioner på samma vikt. Omöjligt att hålla samma antal igen men försöker inte kämpa emot tröttheten. Lite deload.

Sen så kör jag pang på igen passet efter det.

Blir inga PB försök nu utan ska försöka hålla mig på en jämn nivå hela tiden.


Kul med ditt upplägg där, jag kör snarlikt. 3 veckor strikt, 1 vecka återhållsam refeed och sedan 3 veckor till.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut

Senast redigerad av Armed Dingo den 2019-07-26 klockan 16:41.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-27, 11:41   #11195
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
En bild säger mer än 1000 ord!

https://www.instagram.com/p/B0asr-GI83M/
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-27, 11:55   #11196
shifty
Ådrig medlem
 
shiftys avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Linköping
Inlägg: 318
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman Visa inlägg
En bild säger mer än 1000 ord!

https://www.instagram.com/p/B0asr-GI83M/
Kul att följa dig!

Får man fråga vad du kör för split numer?
shifty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 17:16   #11197
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
[QUOTE=TheOne1994;8035379]
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
24/12-18 = 86 kg - 9,5% = 1620 kcal
16/3-19 = 84,4 - 9,9% = 2375 kcal
Mindre vikt och mer fett
Var rädd för att äta helt enkelt, eftersom jag är "äldre" (46) ville jag blir av med så mycket fett som möjligt. Tänkte att mindre mat borde göra susen. Jag körde bara slut på mig...i Februari gick upp ganska mycket i kcal och energi och kraft kom tillbaka. Nu ska RassKs (Andreas) hjälpa mig komma på banan. Det är inte helt kass men det kan justeras lite här och var...ja ja här är lite bilder.


Nu ser det bättre ut !

1 månad in på Andreas upplägg. Känner mig mer fyllig och ser bättre ut i spegeln. Fastnade i vågträsket för en kort stund. Känns super att "få" äta så mycket mat som jag gör...i förhållande till vad jag gjorde innan. Detta kan jag leva med !

24/12-18 = 86,0 kg - 9,5% = 1620 kcal
16/3-19 = 84,4 kg - 9,9% = 2375 kcal
16/4-19 = 87,6 kg - 7,8% = 2887 kcal

Ny vägning idag, samma klockslag och person som vägde mig.Gjort med Tanita våg, det har jag gjort snart i ca 5 år, Jag är i ganska bra form, magen är platt. Armar är 41 cm. Nu har det bara varit små justeringar i kosten för att ligga på balans. Vi får ta lite vad det är med fettprocent men det är ändå en riktning vilket håll det går.

24/12-18 = 86,0 kg - 9,5% = 1620 kcal
16/3-19 = 84,4 kg - 9,9% = 2375 kcal
16/4-19 = 87,6 kg - 7,8% = 2887 kcal
31/7-19 = 85,3 kg - 7,1% = 2920 kcal




__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-01, 10:13   #11198
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
[QUOTE=TheOne1994;8057014]
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg


Ny vägning idag, samma klockslag och person som vägde mig.Gjort med Tanita våg, det har jag gjort snart i ca 5 år, Jag är i ganska bra form, magen är platt. Armar är 41 cm. Nu har det bara varit små justeringar i kosten för att ligga på balans. Vi får ta lite vad det är med fettprocent men det är ändå en riktning vilket håll det går.

24/12-18 = 86,0 kg - 9,5% = 1620 kcal
16/3-19 = 84,4 kg - 9,9% = 2375 kcal
16/4-19 = 87,6 kg - 7,8% = 2887 kcal
31/7-19 = 85,3 kg - 7,1% = 2920 kcal




Hur kan man komma i bättre form av att äta mer? Opti.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-01, 17:49   #11199
tigerofsweden
Fitness4Life
 
tigerofswedens avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Lomma
Inlägg: 6 865
[QUOTE=TheOne1994;8057014]
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg


Ny vägning idag, samma klockslag och person som vägde mig.Gjort med Tanita våg, det har jag gjort snart i ca 5 år, Jag är i ganska bra form, magen är platt. Armar är 41 cm. Nu har det bara varit små justeringar i kosten för att ligga på balans. Vi får ta lite vad det är med fettprocent men det är ändå en riktning vilket håll det går.

24/12-18 = 86,0 kg - 9,5% = 1620 kcal
16/3-19 = 84,4 kg - 9,9% = 2375 kcal
16/4-19 = 87,6 kg - 7,8% = 2887 kcal
31/7-19 = 85,3 kg - 7,1% = 2920 kcal




Du ser ut som en 15 åring i kroppen, och det är menat som en stor komplimang RassK vet vad han gör!
tigerofsweden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-01, 19:03   #11200
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
[QUOTE=tigerofsweden;8057231]
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg

Du ser ut som en 15 åring i kroppen, och det är menat som en stor komplimang RassK vet vad han gör!
ha ha ha tack ! i huvudet kanske

Ja Andy har super koll det är en sak som är säker. Helt galet bra och väldigt motiverande. Han styrde upp mig några gånger när jag hade en tokig idé. Vilodagar fick jag inte ihop riktigt, då hade han idéer som jag kunde laborera med.
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-01, 19:06   #11201
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Hur kan man komma i bättre form av att äta mer? Opti.
Vill gärna också veta det, tack. (Men avslöja inga hemligheter nu så att personen du köpt upplägg av blir lack!)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-01, 19:32   #11202
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vill gärna också veta det, tack. (Men avslöja inga hemligheter nu så att personen du köpt upplägg av blir lack!)
Jag gick på min egen diet på 1620 kcal. När Andy hörde det sa han att jag skulle dubblera kcal...vilket jag inte förstod riktigt. Jag var rädd att bli fet.

Han sa att 9/10 han hjälper äter alltid för lite på diet. Nu äter jag nästan 3000 kcal och står ganska stilla i vikt.
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-02, 16:47   #11203
Coopextra
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2019
Inlägg: 7
Åt helvete då det där sommar
Coopextra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-03, 16:59   #11204
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Inledde första dagen med restaurangbesök och andra dagen med glass. Börjar seriöst.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-03, 20:14   #11205
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
Jag gick på min egen diet på 1620 kcal. När Andy hörde det sa han att jag skulle dubblera kcal...vilket jag inte förstod riktigt. Jag var rädd att bli fet.

Han sa att 9/10 han hjälper äter alltid för lite på diet. Nu äter jag nästan 3000 kcal och står ganska stilla i vikt.
Låter lite som "om jag äter för lite går kroppen in i svältläge och lagrar in altl som fett"-metoden.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)