Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-27, 21:20   #31
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
36 500 är medellönen för män i Sverige. Det låter rätt högt tycker jag. Men du ligger strax över det?
Hade för mig den var typ 33000..nää då ligger jag väl strax under
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 22:08   #32
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Vad var det du jobbade med förresten?
Vuxen bidragstagare?

Magstarkt att lacka ned på vårdpersonal - en av de få samhällsbärande funktionerna..



Samma gäller för vårdpersonal hos 9/10 arbetsgivare.
Nej, jag betalar skatt.
Citat:
Ursprungligen postat av Al3x Visa inlägg
+1
Hoppas verkligen du trollar r3mpuh
Att vara näst modigaste yrkeskåren näst efter ICA-personnel är väl inte så pjåkigt?
Allting är relativt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.

Senast redigerad av r3mpuh den 2020-03-27 klockan 22:10.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 22:27   #33
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
När jag jobbade som statstjänstehen (och hade börjat vantrivas som det pga det extremt sävliga tempot) ordnade arbetsgivaren en så kallad "inspirationsföreläsning" med en psykolog (tror han heter Per Naroskin). Han drog vid detta tillfälle en anekdot om ett djur som heter sjöpung (det finns alltså på riktigt). Sjöpungen har en uppgift här i världen: att simma runt i havet och hitta en korall att sätta sig på. När sjöpungen hittat sin korall så äter den upp sin egen hjärna - eftersom den inte längre behöver hjärnan, den har ju slutfört den uppgift i livet som kräver hjärnkapacitet (att hitta en korall). Slutklämmen var att majoriteten av alla svenskar beter sig så här när de får en fast tillsvidareanställning: sjunker ner på sin stol och äter upp sin egen hjärna. Där och då bestämde jag mig för att säga upp mig och söka nytt jobb

Det är lätt att fastna, trots att man vantrivs i situationen, eftersom det kräver en hel del energi att ta sig ur den.
Dessutom, mycket beror ju på tillfälligheter och vilken typ av företag man råkar hamna på från början när man börjar jobba, iaf som outbildad. Blir man behandlad som ett barn som inte kommer att utvecklas, så kommer man mycket troligt att förbli sådan. Man börjar själv tro att man är av något sämre kvalitet än de som styr och delar ut order - och hjärnan blir uppäten även av andra som inte ger individen chans att utvecklas. Det krävs ett enormt självförtroende och mycket energi att ta sig ur den sitsen.
Jag tror de flesta människor har ungefär samma grundförutsättningar, men många ges aldrig chansen att ta tillvara på det. Andra, kanske som du var inne på, har redan en utstakad bana och når ”framgång” men kanske inte sin fulla potential ändå.
Men sen har vi de som föds med en enorm energi som yia var inne på, entreprenörerna, det är en speciell sorts människor, som faktiskt skiljer sig från mängden.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 22:29   #34
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Hade för mig den var typ 33000..nää då ligger jag väl strax under
Det är ju det som är det jävliga, den där siffran växer ju hela tiden. Så om man någonsin ligger under den kan man nog ge sig fan på att man aldrig kommer över den heller om man fortsätter på samma jobb.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 08:12   #35
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Nej, jag betalar skatt.
Det kommer inte bidragstagare undan heller. Inte ens den kriminella kommer undan det..
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 08:15   #36
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag tror de flesta människor har ungefär samma grundförutsättningar, men många ges aldrig chansen att ta tillvara på det. Andra, kanske som du var inne på, har redan en utstakad bana och når ”framgång” men kanske inte sin fulla potential ändå.
Vad baserar du det på?
Är alla ungefär lika lång också?
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 10:26   #37
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Det kommer inte bidragstagare undan heller. Inte ens den kriminella kommer undan det..
Frågan är om han betalar inkomstskatt eller inte.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 10:31   #38
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Vad baserar du det på?
Är alla ungefär lika lång också?
De allra flesta ligger inom ett ganska smalt spann. Kvinnor och män. Vi är överlag väldigt lika inom många områden. Men visst, extremer åt båda håll finns. Vissa är onormalt dumma, vissa är onormalt smarta.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 10:33   #39
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
nej, men man kan ju inbilla sig annat..
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 12:25   #40
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Vad baserar du det på?
Är alla ungefär lika lång också?
Ja, alla är ungefär lika långa. Väldigt få under 1 m och väldigt få över typ 2,2 m.
Spannet är inte så stort även om du tycker att du är jävligt mycket längre än någon som är 10 cm kortare än du. Man stöter aldrig på människor som är 30 cm långa, eller 3 m långa. Variationen är inte stor.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 12:32   #41
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Se gausskurva.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 17:44   #42
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag tror inte det krävs att man är överintelligent för att lyckas tjäna pengar. T.ex min mosters man har ett företag som borrar och gräver. 10 anställda och gjorde 8 miljoners vinst förra året. Han började från 0. Det kräver dock att man har sjukt driv och orkar jobba hårt. Som jag ser det så här på min ort är det dom som lyckas få nåt basic-företag att rulla och gjort investeringar som tjänat mest. Sedan finns det högutbildade som tjänar bra men de kan inte kallas rika.

Det som väcker respekt hos mig är de so försökt och lyckas dra in pengar. Den andra gruppen är dom som vågat dra sig till mera extrema saker som soldater i krig, läkare i krisdrabbade områden osv.
Jag hålldr delvis med Langster. Endel föds med en silversked i röven men vi har alla möjligheten att skaffa oss ett bra yrke och ha en ok levnadsnivå. Satsa på skolan när man bör satsa, kämpa för att få foten in i rätt företag osv. Ett bra exempel är att se på dom som studerade på samma gång som en själv. De som hade lite mera mellan öronen och satsade på skolgången har bättre jobb än de andra idag. Endel studerade vidare men det hade i princip alla kunnat göra.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 18:41   #43
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Personligen så tycker jag arbete och pengar är ett rätt skevt sätt att döma en person efter. Finns ju folk som lyckats ta sig långt i arbetslivet med skeva värderingar och tusen personliga problem de valt att osidosätta. Tycker det är mer respekt att hitta sätt att jobba på sig själv, mindset, personlig utveckling osv osv. Exempel kan ju vara folk som har en dröm att typ ha mkt fritid och fokusera på hälsa, välmående, sprida skön energi etc. Kanske lever lycklig i en husvagn, behöver inte mycket pengar för det men bidrar endå till något possitivt. Gentemot ngn som blivit advokat för att göra päronen stolta, fint hus, fin bil, fru, mår skit och är fett negativ och sprider dålig energi. Hade hellre varit husvagns-duden
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 18:56   #44
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Lodisar som bor i husvagn klarar Sverige sig utan.

Har vi kostat på dig en utbildning och dessutom ska du ha pension, så ska du tammefaan jobba oxå.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-28, 20:43   #45
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Personligen så tycker jag arbete och pengar är ett rätt skevt sätt att döma en person efter. Finns ju folk som lyckats ta sig långt i arbetslivet med skeva värderingar och tusen personliga problem de valt att osidosätta. Tycker det är mer respekt att hitta sätt att jobba på sig själv, mindset, personlig utveckling osv osv. Exempel kan ju vara folk som har en dröm att typ ha mkt fritid och fokusera på hälsa, välmående, sprida skön energi etc. Kanske lever lycklig i en husvagn, behöver inte mycket pengar för det men bidrar endå till något possitivt. Gentemot ngn som blivit advokat för att göra päronen stolta, fint hus, fin bil, fru, mår skit och är fett negativ och sprider dålig energi. Hade hellre varit husvagns-duden
Så kan man ju vilja se på saken, men sanningen är ju att de flesta behöver jobba för att kunna försörja sig själva och familjen. Och då spenderar man 9-10 timmar om dagen typ med att jobba, alltså mer än hälften av sin vakna tid. Läggs den tiden på något som är hjärndött och eller något man egentligen hatar och får en att känna sig som en 2:a klassens medborgare, så är det svårt att sprida ”skön energi” när man kommer hem. Det är lite av en ond cirkel.
Faktum är att det finns forskning som visar att ju tråkigare jobb man har desto tråkigare fritid har man (be mig inte om källor detta fick jag redovisat för mig i gymnasiet). Dessutom finns det massor av forskning som visar att låg utbildning och låg generell status ofta betyder kortare liv och sämre hälsa.

Har dock inte sett någon forskning som visar hur låg utbildning och låg lön korrelerar till ”skön energi”.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)