Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-26, 23:33   #1
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Min erfarenhet av att sänka träningsvolymen

Mycket diskussioner här på Kollo om träningsvolym. Utan att på något sätt försöka påstå att jag sitter inne med någon allmängiltig kunskap i ämnet så tänkte jag dela med mig av min egen erfarenhet från att ha trappat ner på träningsvolymen.

Bakgrund:
51 år gammal, 85kg / 186cm. Har styrketränat i fyra år. Försöker träna allround med lite extra fokus på att bli starkare i böj / bänk / mark. Har inga tävlingsambitioner eller så men tycker det är kul att ha lite mätbara mål. PB = 145kg (böj) /120kg (bänk) / 210kg (mark). Men jag låg nära dess resultat redan för två år sedan, sen stagnerade jag.

Tränade första dryga två åren ca 3 pass/vecka. Sen tänkte jag att jag skulle satsa lite mer och började träna ca sex pass per vecka, hårdare och mer fokuserat än tidigare. Gav lite resultat i början men stagnerade ganska snart igen.

Sen i höstas så blev jag sjuk och tränade inte alls på fyra veckor. Kom tillbaka till gymmet ganska omotiverad bestämde mig för att träna bara tre pass i veckan. Finns ju annat i livet också som gör att det kanske inte är värt att spendera nästan varje dag på gymmet. Jag slutar att fokusera på resultat och ser om helkroppspass i veckan räcker för att ligga kvar på ungefär den nivån jag är på nu.

I alla fall... detta är vad som hände:
Jag hade tappat ungefär 10-15 kg i baslyften i mitt 4 veckor långa uppehåll och det kändes segt att komma tillbaka. Men trots låg motivation där jag inte körde lika hårt och fokuserar som tidigare (och bara ca halva volymen) så ökade jag snabbt i styrka. Och nu efter två månader är jag starkare än innan uppehållet! Har inte gjort några riktiga maxlyft men tagnerar enkelt mitt tidigare 1RM i bänk utan passning. Och jag kör tyngre än tidigare också i böj och mark och jag är säker på att jag kan lyfta tyngre idag än mina gamla PB:n om jag skulle försöka.

Så det var bara det jag ville dela med mig av. Alltså erfarenheten att jag efter 4 veckors uppehåll och 2 månaders träning med halva volymen jämfört med tidigare har börjat öka i styrka igen från nivå där jag tidigare stagnerat. Sen har jag ingen aning om hur det blir nu i fortsättningen om jag fortsätter att öka men det hittills verkar sänkt volym funka för mig i alla fall.

Andra som testat att trappa ner på träningen får gärna också betätta hur det gick!

Senast redigerad av Jocke67 den 2018-11-26 klockan 23:36.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 05:54   #2
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Låter lite som en formtoppning. När du halverar volymen.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 06:01   #3
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Jag har de senaste 3 månaderna gjort ett upplägg med tre helkroppspass/veckan enligt HST-principerna och lagt in rest-pause. Kör detta tre gånger i veckan och passen tar mellan 40-50 minuter. Tidigare låg jag på ca 8-9 timmar styrketräning/veckan. Har ökat och känner mig starkare än på väldigt länge. Mycket "junk volyme" borta och grymt fokus varje pass. Är för övrigt 53 år och har tränat sedan 96. Kommer att fortsätta med det här upplägget fram till sommaren och sedan utvärdera. Just nu känns det som om jag kan köra det här resten av livet... men det är förstås nyhetens behag och inget är skrivet i sten. För mig handlar det dels om att behålla min muskelmassa och att se det på mer lång sikt när man börjar komma upp i ålder. Utveckling kommer jag alltid att vilja ha och kommer nog inte bara att nöja mig med underhållsträning...
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 06:58   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Har lite samma erfarenhet. I somras gick jag från att träna "normalmycket" till att köra 1-2 helkroppspass i veckan, och blev till min stora förvåning lite starkare och slog ett par personbästa. Jag fortsatte träna på samma sätt, mot slutet av sommaren blev jag dock tyvärr svagare igen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 07:54   #5
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Något man väldigt enkelt verkar glömma är att justera efter återhämtningsbehov vid given ansträngning. Är man inte tillräckligt engagerad i den biten vid träning varje dag så kommer det bli pannkaka till slut. Men ser man till att lägga upp träningen och återhämtningen på ett bra sätt så tjänar man generellt på att träna oftare jämfört med sällan.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 08:15   #6
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Här är en annan.



I TS fall låter det som en formtoppning. All fitness som du byggt upp med träningsmängden maskerades av all fatigue som byggts upp.

Jag har iofs aldrig lyckats få resultat av mer än tre pass i veckan på 45-60 min vardera.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 08:36   #7
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Låter som du tränade ner dig (dubbla antalet pass och "hårdare") och sedan på ett något oorganiserat sätt släppte upp formen och nu är ganska formtoppad. Toppning har jag gjort flera gånger och givetvis blir man mycket starkare med ett tungt block i bagaget.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 20:04   #8
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
6 pass i veckan är mycket om man ännu tar i beaktande att man inte är nån ungdom. Om man kör hårt skulle jag ta en lugnare vecka typ var fjärde eller femte vecka. Styrkelyftare har ju sina periodet med basträning och toppning om jag fattat rätt och byggare kör också kortare perioder med t.ex dubbla pass. Jag har alltid ökat bra efter lite längre perioder med slarvig träning eller vila.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 20:17   #9
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Det är lite så man blir stark efter att ha kört mycket volym.
Man drar ned volymen ordentligt och ökar vikterna.

Din styrka kommer att stagnera igen, och du kommer att behöv en period med mer volym innan du kan göra denna styrkeökning igen.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 21:43   #10
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Variation & periodisering av träning & återhämtning = Key.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 22:25   #11
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
OK jag kanske borde testat köra med lite periodisering och de-load. Men frågan är om det ändå skulle vara värt att träna mer än vad jag gör nu för det är ändå rätt najs inser jag att ha fyra träningarna dagar i veckan jämfört med en! I alla fall nu när jag vant mig vid det.

Och även om det skulle ge bättre resultat att träna mer än vad jag gör nu, hur många extra timmar på gymmet är det värt för att stagnera på kanske 140 kg bänkpress om ett par år i stället för typ 130 kg och ett par kg mindre muskelmassa?

Nåja, detta blir ju nästan en filosofisk diskussion. Och väldigt personligt vilket gör det vanskligt att ge andra råd (speciellt någon man inte kännet) hur man bör prioritera sin fritid för att må bäst.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 22:56   #12
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Det känns som att du blev lite nedskjuten här, men det var nog inte meningen.
Du skördade helt enkelt frukterna av ganska mycket träning under en lång tid när du drog ned volym och kunde lyfta tyngre. Din kropp var förberedd
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 23:08   #13
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Jag är lite unik i det här avseendet tror jag, då jag behöver väldigt hög träningsvolym för att öka. Högst temporärt kan jag bli lite starkare av att vila och dra ner på volymen, jag tror mig behöva köra varje moment eller liknande moment 2 tunga pass i veckan för att kunna öka över tid, vilket med nuvarande p/p/l split innebär 6 pass i veckan.

Nu är jag långt ifrån någon elitidrottare eller liknande som ligger på den yttersta gränsen vad man kan uppnå, utan jag är väl rätt halvstark om jag får påstå det själv, och bara för det krävs det för mig väldigt hög volym, vilket inte stör mig eftersom jag älskar att träna, men skulle jag vara självkritisk, och titta på vad jag uppnåt kontra tiden jag lagt, så hade jag blivit jävligt deppig, rentav suicidal
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 23:24   #14
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Det känns som att du blev lite nedskjuten här, men det var nog inte meningen.
Du skördade helt enkelt frukterna av ganska mycket träning under en lång tid när du drog ned volym och kunde lyfta tyngre. Din kropp var förberedd
Men jag känner inte att jag fått så mycket frukt senaste två åren även om jag ökar lite nu. Har säkert tränat långt ifrån perfekt men jag tror ändå att hur mycket och smart jag har än tränar så kommer jag aldrig att bli rejält mycket starkare än vad jag är idag. Om jag trodde att jag kunde nå svensk elitnivå i min ålders- och viktklass kanske jag skulle kunna motivera mig själv att träna mer igen om jag trodde att det var det som krävdes. Men om jag ökar +10 eller +20kg per lyft från min nuvarande nivå spelar egentligen ingen roll, man är ju fortfarande bars en medelmåtta liksom. Och det är lättare att acceptera om man tränar 3 pass/vecka jämfört med om man.tränar sex pass. 🙂
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-27, 23:32   #15
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Du kanske bara ska följa något enkelt linjärt? Börja med 8-12 reps i 4 veckor, deload, 4-6 reps i 4 veckor, deload, sen toppa med 1-3 reps och lägre volym. Men jag antar att du inte köttar samma reps hela tiden?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)