Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-26, 08:25   #16
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Ingen har ens varit i närheten av att ge sin åsikt om min fråga ännu.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 08:36   #17
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Många kör ju tex benspark innan knäböj för at trltta ut muskeln så de inte behöver använda så stora vikter så enligt dom så funkar det. Klart det är effektivare att använda större vikter men beror väl lite på passets volym i helhet. Själv tycker jag det är värdrlöst att köra snedbänk efter att ha gjort typ 2 pressövningar innan ifall vikten ligger på typ 60% av det man annars hade kört på.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 09:03   #18
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Ponera att man tränar bröst och gör några set bänk på 100kg och efter detta gör man några set snedbänk på 80kg. Alla set tas till ett rep före fail.

Hade man istället gjort bara bänkseten och sedan gjort snedbänken en annan dag och då orkat samma reps på 85kg. Kommer detta vara mera effektivt för hypertrofi, då totala lyfta vikten är mera?

Vissa säger ja, eftersom man är fräsh i muskeln och orkar mera vikt. Andra säger att muskeln inte vet hur mycket vikt man lyftar. Bara hur trött den blir.

Om man bortser från eventuell fördel gällande ökad frekvens, är vikten relevant, om man ändå kör med samma RPE?
Personligen, utan teoretisk uppbackning, lutar jag åt att det är fördelaktigt att kombinera tungt med medel/lätt i ett och samma pass.

Varför tycker jag så?

Det känns helt enkelt bättre, kör jag bara tungt upplever jag det som att muskeln inte blivit tillräckligt utmanad. Kombinerar jag tungt med medel/lätt får jag med pump-aspekten.

Gör det någon skillnad i praktiken? ingen aning i ärlighetens namn, men som sagt det känns bättre.

Tror inte heller att vikten i sig är särskilt viktigt förutsatt att man inte går ner på tok för lågt. Tex, pressar du som max 100 är jag skeptisk till att det ger något om du går under säg 40% av det.

Senast redigerad av clavain den 2018-11-26 klockan 09:05.
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 09:33   #19
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tror att det behovs både vikt och repetitionsuthållighet för att få stadigvarande muskeltillväxt. Med åren känner man av det när det är dags för tung eller uthållighetsträning.

Tror inte att vi behöver pressa kroppen(Muskeln ska köras totalt slut och sen ska den superkompensera) eftersom då går vi över vad den klarar av att ta hand om i återhämtningsfasen.

Tumregel:

- Tung träning, spänningen i fibrerna påverkar celltillväxten, behöver inte vara till failure. Det är fördel att stanna upp när kraften finns kvar i muskeln.

- Uthållighet träning dvs pumpa upp muskeln så att den sväller och får syrebrist laktat. Körs med fördel till momentär muskelkrafts misslyckande(momentary muscular failure) men inte i för många set eftersom kroppens förmåga att återhämta sig är begränsad även här.
Så om man enbart tränar med låg belastning (~20 reps) a lá kampsportsträning/cirkelträning/kroppsviktsövningar så kan man med fördel gå till fail varje set, eller? Antar att fail på dessa låga belastningar inte sliter i närheten av lika mycket som att gå till fail när man kör 1-8 reps.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 09:37   #20
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Med åren känner man av det när det är dags för tung eller uthållighetsträning.
Slartibartfast har tränat ca 20 år, jag ca 30 år. Många av hans frågor kring träning har jag också funderat på, tex den i tråden. Jag kan inte påstå att jag vet exakt hur jag ska träna för bäst resultat trotts att jag dagligen har analyserat och funderat över träningen under 30 år.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 09:49   #21
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av clavain Visa inlägg
Personligen, utan teoretisk uppbackning, lutar jag åt att det är fördelaktigt att kombinera tungt med medel/lätt i ett och samma pass.

Varför tycker jag så?

Det känns helt enkelt bättre, kör jag bara tungt upplever jag det som att muskeln inte blivit tillräckligt utmanad. Kombinerar jag tungt med medel/lätt får jag med pump-aspekten.

Gör det någon skillnad i praktiken? ingen aning i ärlighetens namn, men som sagt det känns bättre.

Tror inte heller att vikten i sig är särskilt viktigt förutsatt att man inte går ner på tok för lågt. Tex, pressar du som max 100 är jag skeptisk till att det ger något om du går under säg 40% av det.
Ungefär samma resonemang, utan ”forskningsbaserad” uppbackning. Jag har mycket svårt att tro att musklerna bryr sig om hur många kilo de lyfter. Hur skulle de kunna det?
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 10:01   #22
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Så om man enbart tränar med låg belastning (~20 reps) a lá kampsportsträning/cirkelträning/kroppsviktsövningar så kan man med fördel gå till fail varje set, eller? Antar att fail på dessa låga belastningar inte sliter i närheten av lika mycket som att gå till fail när man kör 1-8 reps.
Om du läser om mitt svar tror jag empiriskt att muskeln behöver både tung och lättare träning för att uppnå maximal hypertrofi.

Självklart kan träningen mixas eftersom det är så byggare har tränat över tid.

Med åren blir kroppen sliten/nerver som fungerar sämre på grund av trängre nervbanor och slita lederna som inte klarar maxbelastningar gör att träning måste baseras på lättare vikter med fler repetitioner.

Citat:
Jag har mycket svårt att tro att musklerna bryr sig om hur många kilo de lyfter. Hur skulle de kunna det?
Svar de känner av det av anspänningen i muskelfibrerna.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2018-11-26 klockan 10:03.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 10:03   #23
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Ungefär samma resonemang, utan ”forskningsbaserad” uppbackning. Jag har mycket svårt att tro att musklerna bryr sig om hur många kilo de lyfter. Hur skulle de kunna det?
Tung träning, spänningen i fibrerna påverkar celltillväxten, dvs tyngre vikt -mer spänning - mer muskeltillväxt.

ATP svarade före, men ja samma resonemang.

Senast redigerad av Mats J den 2018-11-26 klockan 10:04.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 11:01   #24
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Du förstår inte ens biomekanik du älskar enbart att argumentera som de flesta i den här tråden. Börja träna och lär er lite om er egen kropps potential kom tillbaks när träningen börjar ge resultat och diskutera. Men ni har säkert andra prioriteringar att skylla på
Haha.

Jag: "Jag förstår inte hur X funkar. Kan nån förklara?"
Anders: "Du förstår inte hur X funkar, kom tillbaka när du fattar hur X funkar, men du kommer väl aldrig fatta hur X funkar, du skyller väl på annat".

Gubbjäveln är ju lika pantad som han är dryg.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 11:23   #25
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Haha.

Jag: "Jag förstår inte hur X funkar. Kan nån förklara?"
Anders: "Du förstår inte hur X funkar, kom tillbaka när du fattar hur X funkar, men du kommer väl aldrig fatta hur X funkar, du skyller väl på annat".

Gubbjäveln är ju lika pantad som han är dryg.
Kul men du kan inte skilja på en benpress och en knäböj
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 11:54   #26
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Kul men du kan inte skilja på en benpress och en knäböj
Ja... Precis det var det jag sa.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 11:57   #27
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Haha.

Gubbjäveln är ju lika pantad som han är dryg.
Musklerna utför inte samma arbete i benpress som i knäböj. Det är därför många kan flytta mer vikt i en benpress, eller varför inte en kvartböj än i en knäböj.

Om rörelsen är densamma så regleras anspänningen relativt efter motvikten. Muskeln vet ingenting, muskeln arbetar. Om muskeln arbetar hårt mot gränsen för vad den kan prestera i en specifik rörelse utan att manipulera rörelsebanan så stimuleras muskelns tillväxt.

Det här är så fundamentalt grundläggande principer att okunskap om dessa beror på att man antingen är dum, dryg eller lat. Det ena behöver å andra sidan tyvärr inte utesluta det andra.

Om 80kg snedbänk efter bänkpress eller 85kg snedbänk en annan dag är mest effektivt är mer komplext. Innebär snedbänken en annan dag att återhämtningen inför nästa bänkpass blir lidande? Vilken uppsättning muskelfibrer har du i din pectoralis? Det är individuellt, testa, mät och evaluera progression.

Senast redigerad av Gluffgluff den 2018-11-26 klockan 12:02.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 11:58   #28
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Tung träning, spänningen i fibrerna påverkar celltillväxten, dvs tyngre vikt -mer spänning - mer muskeltillväxt.

ATP svarade före, men ja samma resonemang.
Jo, naturligtvis. Det var förstås inte så jag menar! Jag skriver antalet kilo! Om 50 kg är 1RM för mig och 100 kg är 1RM för någon annan så är ju den faktiska vikten inte relevant, utan belastningen.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 12:17   #29
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Musklerna utför inte samma arbete i benpress som i knäböj. Det är därför många kan flytta mer vikt i en benpress, eller varför inte en kvartböj än i en knäböj.

Om rörelsen är densamma så regleras anspänningen relativt efter motvikten. Muskeln vet ingenting, muskeln arbetar. Om muskeln arbetar hårt mot gränsen för vad den kan prestera i en specifik rörelse utan att manipulera rörelsebanan så stimuleras muskelns tillväxt.

Det här är så fundamentalt grundläggande principer att okunskap om dessa beror på att man antingen är dum, dryg eller lat. Det ena behöver å andra sidan tyvärr inte utesluta det andra.
Men har ni så grava läs- och skrivsvårigheter att ni tror att jag påstår något annat?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 12:21   #30
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Bidra gärna till trådar, men bara om ni har något att bidra med. I alla fall utanför Allmänt. Skriv inte bara för att delta i tråden.

Och nej, man måste inte ha sista ordet och fortsätta kommentera med icke-relevanta inlägg.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)