Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-25, 19:00   #1
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Är vikten man lyfter relevant för hypertrofi?

Ponera att man tränar bröst och gör några set bänk på 100kg och efter detta gör man några set snedbänk på 80kg. Alla set tas till ett rep före fail.

Hade man istället gjort bara bänkseten och sedan gjort snedbänken en annan dag och då orkat samma reps på 85kg. Kommer detta vara mera effektivt för hypertrofi, då totala lyfta vikten är mera?

Vissa säger ja, eftersom man är fräsh i muskeln och orkar mera vikt. Andra säger att muskeln inte vet hur mycket vikt man lyftar. Bara hur trött den blir.

Om man bortser från eventuell fördel gällande ökad frekvens, är vikten relevant, om man ändå kör med samma RPE?
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-25, 19:10   #2
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Hade man istället gjort bara bänkseten och sedan gjort snedbänken en annan dag och då orkat samma reps på 85kg. Kommer detta vara mera effektivt för hypertrofi, då totala lyfta vikten är mera?
Svar: Nej. Det här fattar inte folk som håller med på halv/hel-kroppspass och allehanda möjliga skitprogram.

Muskeln ska köras totalt slut och sen ska den superkompensera. D.v.s växa. Och för att göra det ska den matas med protein under vilan. SÅ VÄXER MUSKLER.

Svårare är det inte.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-25, 19:49   #3
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Dagens bästa Broscience inlägg

Senast redigerad av kvarnis den 2018-11-25 klockan 19:50.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-25, 19:57   #4
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
Haha. Då va det besvarat, bara att låsa tråden.
__________________
Zols Journal
zol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-25, 20:47   #5
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av zol Visa inlägg
Haha. Då va det besvarat, bara att låsa tråden.
Nej, jag vill veta vad han som tränat i 20 år och markar 160kg säger om saken. Det är såna man ska lyssna på vettu. Som inte ser ut att ens träna men följer studierna àla PK-Eliten.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-25, 20:48   #6
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Underhållningen börjar snart ska du se. Det är bara att invänta experterna...

Då lutar jag mig tillbaka och njuter av mina popcorn på riktigt.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-25, 21:18   #7
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Nej, jag vill veta vad han som tränat i 20 år och markar 160kg säger om saken. Det är såna man ska lyssna på vettu. Som inte ser ut att ens träna men följer studierna àla PK-Eliten.
Hur stor och stark någon är säger inte mycket om deras kunskaper, då genetik är en på tok för avgörande faktor när det kommer till muskeltillväxt och styrka.

Senast redigerad av Jhammar den 2018-11-25 klockan 21:20.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-25, 21:22   #8
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Tror att det behovs både vikt och repetitionsuthållighet för att få stadigvarande muskeltillväxt. Med åren känner man av det när det är dags för tung eller uthållighetsträning.

Tror inte att vi behöver pressa kroppen(Muskeln ska köras totalt slut och sen ska den superkompensera) eftersom då går vi över vad den klarar av att ta hand om i återhämtningsfasen.

Tumregel:

- Tung träning, spänningen i fibrerna påverkar celltillväxten, behöver inte vara till failure. Det är fördel att stanna upp när kraften finns kvar i muskeln.

- Uthållighet träning dvs pumpa upp muskeln så att den sväller och får syrebrist laktat. Körs med fördel till momentär muskelkrafts misslyckande(momentary muscular failure) men inte i för många set eftersom kroppens förmåga att återhämta sig är begränsad även här.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2018-11-25 klockan 21:23.
Anders The Peak är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-25, 21:22   #9
Okau
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Underhållningen börjar snart ska du se. Det är bara att invänta experterna...

Då lutar jag mig tillbaka och njuter av mina popcorn på riktigt.
Popcorn, är det bra för gainzen?
__________________
Okau är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-25, 21:45   #10
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Har Scratch89 fått överta Ceejays beundrare?

Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Nej, jag vill veta vad han som tränat i 20 år och markar 160kg säger om saken. Det är såna man ska lyssna på vettu. Som inte ser ut att ens träna men följer studierna àla PK-Eliten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-25, 23:21   #11
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av Jhammar Visa inlägg
Hur stor och stark någon är säger inte mycket om deras kunskaper, då genetik är en på tok för avgörande faktor när det kommer till muskeltillväxt och styrka.
Det är väl upp till var och en att välja vem man vill lyssna på.

Vad jag ville göra med mina lite provocerande inlägg var bara att nyansera det hela lite. Dessa studie-nissar(som gillar gapa doping och genetik) med obefintlig egenutveckling är lika värdelösa att lyssna på som de genetiska missfostren.

Det finns ju faktiskt hör och häpna helt vanligt folk som får hyggliga resultat eller t.om väldigt bra resultat och inte håller dem på med något jäkla halv/helkroppsbajs. De tränar på och sliter år ut och år in, utifrån vad man vet funkar och som funkat i decennier för tusentals andra. S.k "empirisk" kunskap som går i arv.

Problemet är bara att det krävs ett speciellt pannben för att lyckas med det..och det är här det skiter sig för de flesta och då är det frestande att börja leta efter andra alternativ(genvägar). Därav att den här diskussionen ens är uppe på tal...om och om igen...
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-25, 23:40   #12
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Det är väl upp till var och en att välja vem man vill lyssna på.

Vad jag ville göra med mina lite provocerande inlägg var bara att nyansera det hela lite. Dessa studie-nissar(som gillar gapa doping och genetik) med obefintlig egenutveckling är lika värdelösa att lyssna på som de genetiska missfostren.

Det finns ju faktiskt hör och häpna helt vanligt folk som får hyggliga resultat eller t.om väldigt bra resultat och inte håller dem på med något jäkla halv/helkroppsbajs. De tränar på och sliter år ut och år in, utifrån vad man vet funkar och som funkat i decennier för tusentals andra. S.k "empirisk" kunskap som går i arv.

Problemet är bara att det krävs ett speciellt pannben för att lyckas med det..och det är här det skiter sig för de flesta och då är det frestande att börja leta efter andra alternativ(genvägar). Därav att den här diskussionen ens är uppe på tal...om och om igen...
Så hel-/halvkroppspass, studier och utbildade personer är värdelösa?
Vad gäller pannben, kan det helt enkelt vara så galet att det handlar om olika prioriteringar?

Du har helt rätt i att det är upp till var och en att välja vem man lyssnar på dock.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-11-25 klockan 23:41.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-25, 23:44   #13
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Nu tar jag ju inte ens 160 i mark, så jag ska inte uttala mig om vad som är rätt eller fel. Vad jag däremot kan säga är att jag inte förstår logiken i att muskeln skulle bry sig om vad det är för vikt man lyfter. Isåfall skulle ju benpress vara bättre för framsida lår än knäböj. Och benpressar där man tar mer vikt skulle vara bättre än såna där man tar mindre. Bänkpress där passaren bicepscurlar stången skulle vara bättre än bänkpress utan passare, osv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 00:08   #14
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Tränat i 20 år och 160 i mark? Det är ju jag! Eller 165 faktiskt, om rätt ska vara rätt.

Kanske för att det inte är särskilt svårt rent tekniskt att bygga muskler. Lyft saker så det är jobbigt tillräckligt ofta, ät mycket mat så man iaf går upp lite i vikt, gör detta i tillräckligt lång tid. Sen är det mer eller mindre klart.
Det är om man vill ha specifika resultat eller vill ha minsta möjliga skaderisk eller effektivitet - om man tex har begränsad möjlighet, tid eller lust att träna det blir lite mer invecklat, men inte jättemycket. Pannben är dock viktigt, där har Krill en poäng.
Sen är ju fakta fakta oavsett vem som skriver vad om vad. Åsikter och hemmasnickrade teorier kan dock visa sig vara fakta.
Ett Orm är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-26, 07:24   #15
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 210
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Nu tar jag ju inte ens 160 i mark, så jag ska inte uttala mig om vad som är rätt eller fel. Vad jag däremot kan säga är att jag inte förstår logiken i att muskeln skulle bry sig om vad det är för vikt man lyfter. Isåfall skulle ju benpress vara bättre för framsida lår än knäböj. Och benpressar där man tar mer vikt skulle vara bättre än såna där man tar mindre. Bänkpress där passaren bicepscurlar stången skulle vara bättre än bänkpress utan passare, osv.
Du förstår inte ens biomekanik du älskar enbart att argumentera som de flesta i den här tråden. Börja träna och lär er lite om er egen kropps potential kom tillbaks när träningen börjar ge resultat och diskutera. Men ni har säkert andra prioriteringar att skylla på
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)