Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-20, 18:31   #1
Emmapemma
Registered User
 
Emmapemmas avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 100
Vilket gym ska jag välja?

Please help, jag är en ganska "vanlig" gymmare som tränat styrka i snart 5 år, drömmer precis som dom flesta andra att bli större och starkare. Är just nu medlem på gym 1 och 2 i listan, jag skulle behöva bestämma mig för ett och jag skulle behöva er hjälp.

1) Crappigt lågprisgym som alltid är överfullt av folk, öppet dygnet runt och ligger ca 10 meter från min port.
+ Väldigt nära, billigt
- Ofta såpass överfullt att det är svårt att utföra pass, saknar basala maskiner och stängerna etc är helt bedrövligt dåliga

2) Toppgym med "fitnesseliten"
+ Svinbra maskiner och utrustning, öppet dygnet runt
- Ligger långt borta, tar 40 min tur/retur, ofta mycket folk, tränar jag där blir det ofta sena kvällar eller så hinner jag helt enkelt inte träna alls

3) Gymkedja som ligger 5 min promenad från hemmet
+ Nära, tillgång till många gym i ett kort, något bättre utrusning än 1
- Det gymmet som ligger närmast mig är litet och kanske kedjans sämsta gym, öppettiderna suger, dyrt

4) Halvkänd gymkedja 3 min promenadväg bort
+ Nära, oftast väldigt tomt på folk, bättre utrustning än 1, generösa öppettider (05-23 varje dag), ok pris
- Lämnar en del att önska när det kommer till utrustning

Vilket hade ni valt?
__________________
Believe in the ball, and throw yourself.
Emmapemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 18:33   #2
nisse1976
Registered User
 
nisse1976s avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 679
Jag hade valt 4
Sällan avsaknad av utrustning stör mig och nära och inte så mycket folk är värt mycket.
nisse1976 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 19:03   #3
henrikl
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 729
Nummer 4

Finns det stänger, rack, bänk, hantlar och kabelmaskin (latsdrag/rodd osv) så kan du göra i princip allt. Kanske vara lite mer fantasifull med en del övningar.

Viktigast av allt är att du kan hålla dig motiverad till att träna, så det inte blir för stor uppoffring att ta dig iväg.
henrikl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 19:53   #4
Niklassson
Registered User
 
Niklasssons avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 94
Kolla fall de finns några SL klubbar i närheten av dig. Alltid billiga och bra utrustning .
__________________
Din fyr i ett hav av gasp linnen och Sverigedemokrater.
Niklassson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 20:32   #5
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
4.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 20:48   #6
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Då ska vi se om jag prickar rätt. Notera att detta bara är vilda gissningar:

Ett är Fitness 24/7 som överlag är rätt sjabbligt.

Två är jag lite osäker på. Gymmet Stockholm?

Tre låter som Friskis och Svettis eller Sats. Möjligt att det är något av F&S-gymmen på Söder förutom Skanstull. Där finns det fantastiska möjligheter runt hela Stockholmsområdet, så med lite planering kan du nog landa på ett bra gym. Överlag har de rustat upp sig fantastiskt senaste åren.

Kan fyran vara Nordic Wellness? Har inte så mycket att säga om dem, förutom att de ligger efter både Sats och Friskis i sin marknadsföring och 'branding'.

Om du vet med dig att enbart ett gym kommer besökas lär fyran funka bra. Annars är trean det bättre alternativet sett ur ett helhetsperspektiv, då du kan svischa mellan olika lokaler efter eget bevåg.

Hur ser det ut med din gymkarriär hittills? Behöver du pushas av en PT? Gillar du gruppträning? Kan du träna enligt ett schema och verkligen kräma ur sista svettdroppen under ett pass? Skulle vara bra med lite mer bakgrundsinfo kring du som tränande.

Senast redigerad av Rahf den 2018-11-20 klockan 20:51.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 20:55   #7
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Kan du jobba runt bristen på utrustning på gym 4 eller är det helt avgörande utrustning som saknas som inte går att efterlikna med tex smith, band eller hantlar?
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Då ska vi se om jag prickar rätt. Notera att detta bara är vilda gissningar:

Ett är Fitness 24/7 som överlag är rätt sjabbligt.

Två är jag lite osäker på. Gymmet Stockholm?

Tre låter som Friskis och Svettis eller Sats. Möjligt att det är något av F&S-gymmen på Söder förutom Skanstull. Där finns det fantastiska möjligheter runt hela Stockholmsområdet, så med lite planering kan du nog landa på ett bra gym. Överlag har de rustat upp sig fantastiskt senaste åren.

Kan fyran vara Nordic Wellness? Har inte så mycket att säga om dem, förutom att de ligger efter både Sats och Friskis i sin marknadsföring och 'branding'.
Jag tänkte precis på samma på 1, 3 och 4
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-11-20 klockan 20:57.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 21:16   #8
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Ett är Fitness 24/7
Två är Gymmet Stockholm
Tre låter som Sats
fyran Nordic Wellness
Gissar på samma

Jag hade valt 4, kanske nummer 2. 40min tur & retur är inte så farligt. För mig är bra utrustning viktigt.

Jag bytte förra året från ett gym som ligger 5min från mig till ett som ligger 15-20min bort. Värt det. Bättre utrustning, mindre folk, bättre öppettider.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 21:51   #9
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Emma du har även Delta i närheten och även Sats Base/ Fresh Fitnes som håller bra kvalitet. Men om det är passverksamheten som drar tror jag att det är minst trängsel på passen på gym 4 fortfarande med hyggligt utbud.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 22:11   #10
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Finns det något bra gym nära jobbet/skolan som alternativ?

Slå två flugor i en smäll. Eller ha ett gym som är ok som ligger mellan boende och resvägen till arbete/skola utan massa sidospår till lokalen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 22:45   #11
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
2 är lockande eftersom "fitnesseliten" tydligen tränar där så det blir många fina rumpor i tights att titta på. Men det låter ändå som att 4 är det enda rätta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 23:06   #12
Tomas W
Nambla-SYD
 
Tomas Ws avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 265
Hade valt alternativ 4.
Tomas W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 23:19   #13
Emmapemma
Registered User
 
Emmapemmas avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 100
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Då ska vi se om jag prickar rätt. Notera att detta bara är vilda gissningar:

Ett är Fitness 24/7 som överlag är rätt sjabbligt.

Två är jag lite osäker på. Gymmet Stockholm?

Tre låter som Friskis och Svettis eller Sats. Möjligt att det är något av F&S-gymmen på Söder förutom Skanstull. Där finns det fantastiska möjligheter runt hela Stockholmsområdet, så med lite planering kan du nog landa på ett bra gym. Överlag har de rustat upp sig fantastiskt senaste åren.

Kan fyran vara Nordic Wellness? Har inte så mycket att säga om dem, förutom att de ligger efter både Sats och Friskis i sin marknadsföring och 'branding'.

Om du vet med dig att enbart ett gym kommer besökas lär fyran funka bra. Annars är trean det bättre alternativet sett ur ett helhetsperspektiv, då du kan svischa mellan olika lokaler efter eget bevåg.

Hur ser det ut med din gymkarriär hittills? Behöver du pushas av en PT? Gillar du gruppträning? Kan du träna enligt ett schema och verkligen kräma ur sista svettdroppen under ett pass? Skulle vara bra med lite mer bakgrundsinfo kring du som tränande.
Haha du nailade alla utom 4 som är Puls & Träning, 3 är sats.
Jag vill inte träna några pass utan kör enbart styrketräning enligt egen utformning, jag gillar bra maskiner då jag känner att jag blir hjälpt av dem till viss del.
__________________
Believe in the ball, and throw yourself.
Emmapemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 23:29   #14
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Ok, du frågar oss, men din egen bild av vad du behöver verkar ändå vara rätt klar och tydlig. Det handlar nog mer om att du själv verkligen väger fördelar och nackdelar, sen funderar över hur livet kommer se ut närmsta månaderna eller året. Beslutet är inte vårt att fatta men det känns som att du, lite grann, lägger över det till oss.

Gymmet Stockholm kan du kanske skippa medlemskap om logistiken är bökig. Åk dit på engångsträning som en kul grej eller stäm träff med någon där då och då. Använd det när du behöver lite variation och inspo.

Samma gäller Fitness 24/7 om du inte får någon glädje eller produktiva pass av att träna där. Hur ofta tränar du på superskeva tider? Säg upp medlemskapet och vandra glatt iväg om det är sällan.

Kika på Friskis utbud runt dig och se om det kanske kan vara något, väg det mot t.ex. Sats eller Nordic Wellness. Alla dessa tre har flertalet lokaler runt Stockholm, dock med varierande tillgång för grundläggande medlemspris.

Senast redigerad av Rahf den 2018-11-20 klockan 23:31.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-20, 23:33   #15
Emmapemma
Registered User
 
Emmapemmas avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 100
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg

Hur ser det ut med din gymkarriär hittills? Behöver du pushas av en PT? Gillar du gruppträning? Kan du träna enligt ett schema och verkligen kräma ur sista svettdroppen under ett pass? Skulle vara bra med lite mer bakgrundsinfo kring du som tränande.
Jag tränar som sagt styrka, det är det jag tycker är roligast. Har haft lite coachning genom åren men ska jag vara helt ärlig är min muskelutveckling över tid pretty shit.
Jag mest underhåller dom små muskler jag har känns det som.
Min största utmaning just nu är tiden, har heltidsjobb, hund, vardagssysslor och försöker även klämma in lite socialliv, därför blir träningen ofta lidande.
Min önskan är att bli starkare och få större muskler men det går väl sådär.
Tycker vissa saker, t ex vissa axelövningar kan vara lite knepiga då jag har lätt att felbelasta & få ont, i dom lägena blir jag ofta hjälpt av bea maskiner. Annars försöker jag lägga krutet på ”basövningar” som mark och squats.
__________________
Believe in the ball, and throw yourself.
Emmapemma är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)