Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-18, 14:40   #1
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Tråden där vi gör Määng till proffs i sumo marklyft

Det finns visserligen en tråd för feedback på lyft, men det behövs lite mer liv på forumet och då passar en gemensam tråd med obligatoriskt deltagande bra.

Projektet är påbörjat sen två veckor tillbaka men jag lägger bara upp filmer från dagens pass med en liten beskrivning.

Detta är första setet på 120 kg som är en förhållandevis lätt vikt. Som ni ser förvandlas jag till en transformer i början på lyftet och det ser ut som att från det att jag initierar lyftet tills det att vikten lyfter så måste hela korsryggen först byggas om, ser sjukt ut.



Det här är hur vinklarna ser ut framifrån.



Här korrigerade jag höften för att komma ifrån transformertendenserna vilket resulterade i en ganska hög höft, men lyftet kändes stabilt. Kan detta vara en bra grundteknik att utgå ifrån eller ser ni några uppenbara brister?

__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 18:26   #2
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
gemensam tråd med obligatoriskt deltagande
Öhum!
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 18:32   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Efter första videon tänkte jag "han borde starta med höften högre" och sen gjorde du det i video nummer 3.

Jag tror att du skulle kunna tänka på att trycka fram höften mer, där mindsetet inte hamnar så mycket om att stången ska upp utan att du ska kunna låsa ut höften.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 18:35   #4
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Det du gör nu är närmast en så kallad halv-smal sumo. Det sägs att det inte är så många som är starkast i de vinklarna. Jag tror att jag är en av dem som är det och tränar helst marklyft så. Men för att se om du mer normal kan du bredda fötterna så att tårna nästan är ute vid viktskivorna.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 18:42   #5
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Tänkte samma som Sheo. Det är för smalt för en normalt effektiv sumo.

Å andra sidan ska man också komma ihåg att vikterna inte får vara för höga när man experimenterar med att hitta vinklar i dessa ytterlägen. Så ta det lite piano medan du experimenterar med fotbredd och rövhöjd.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 18:47   #6
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Yes. Lätt att överanstränga ljumskarna om man är stel och/eller svag i de musklerna (dvs insida lår).
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 18:48   #7
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Fakking don't remind me...
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 18:59   #8
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Scratch: Jag brukar tänka mer på att låsa höften när jag kör konventionella marklyft. I sumo så har jag mer tänkt på att låsa ut benen fort som fan och sen böja upp ryggen och låsa ut, typ som två skilda moment, eftersom jag märkte att det var svårt att låsa ut ifall jag gjorde den synkroniserat som i vanliga mark.

Sheo och Rahf: Tidigare pass har jag kört bredare, fattar inte riktigt varför jag inte gjorde det den här gången. Jag gjorde det under uppvärmningen, som man ser på det klippet nedan har jag problem på de två första repsen även om det är en vikt jag orkar typ 30 reps med eller nåt. De två sista repsen korrigerar jag och startar med höften högre. Ska nöta teknik bredare.



Jag försöker hålla mig från att mata på med vikt just för att skynda långsamt men det är extremt tråkigt.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 19:03   #9
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Ditt problem att stabilisera ländryggen kan tyvärr vara så tråkigt som att du är för klen i erectorerna eller någon annan ryggsträckare. Ibland blir det dock bättre om man fixerar nacken i samma vinkel som resten av ryggen när man startar draget, d.v.s. att ha blicken ner mot backen istället för att gama och titta uppåt/framåt redan från start.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 19:05   #10
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg

Jag försöker hålla mig från att mata på med vikt just för att skynda långsamt men det är extremt tråkigt.
Ja, det är det. Men det måste göras. Du har byggt bra styrka och resistens mot påfrestningar inom ett visst rörelseomfång, så räkna med att en liknande men diffad rörelse mekaniskt kommer involvera svagare delar.

Tålamod. Du behöver trots allt gott om tid att bli bekväm med rörelsen.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 19:12   #11
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Ditt problem att stabilisera ländryggen kan tyvärr vara så tråkigt som att du är för klen i erectorerna eller någon annan ryggsträckare. Ibland blir det dock bättre om man fixerar nacken i samma vinkel som resten av ryggen när man startar draget, d.v.s. att ha blicken ner mot backen istället för att gama och titta uppåt/framåt redan från start.
Det skulle vara väldigt tråkigt om så var fallet. Men wtf jag har ju liksom problem redan på 100kg och i konventionella har jag dragit åtminstone 180 med stabil ländrygg, mot 200 också tror jag men jag har ingen video så jag kan inte säga det 100%. Därför känns det mer som att det är själva momentet jag har problem med.

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Ja, det är det. Men det måste göras. Du har byggt bra styrka och resistens mot påfrestningar inom ett visst rörelseomfång, så räkna med att en liknande men diffad rörelse mekaniskt kommer involvera svagare delar.

Tålamod. Du behöver trots allt gott om tid att bli bekväm med rörelsen.
Tack för påminnelsen! Ska köra en långsam progression och fokusera på att bygga grundstyrka och teknik i övningen.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 19:15   #12
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Kan vara så att höftböjarna inte är tillräckligt starka i startläget vilket skulle avhjälpas av att bara nöta med bra teknik. Då borde vikterna öka snabbt eftersom det nog inte är någon stor omställning i musklerna det handlar om.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 19:26   #13
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Kan man säga generellt ifall det är ok att öva in en teknik med så här pass hög höft eller om det är bättre att nöta in en teknik med lägre höft? När man kollar Youtube så står de allra flesta nästan upprätt i princip.

__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 19:30   #14
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Har du bred fotställning där? Det som händer när man breddar är att ryggen också blir mer upprätt om man får ut knäna ordentligt. Jag drar så, men jag kör halv-smal sumo, inte sumo.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-18, 19:38   #15
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Har du bred fotställning där? Det som händer när man breddar är att ryggen också blir mer upprätt om man får ut knäna ordentligt. Jag drar så, men jag kör halv-smal sumo, inte sumo.
Nej, men vinkeln är i stort sett samma med bredare fotställning. Alltså jag har rörlighet för att kunna gå ner med i pincip rak rygg om jag vill. Problemet är att korsryggen kröker sig och höften stiger. Jag kan ju tvinga in den rörelsen genom att köra låg vikt tills det sitter. Frågan är väl om det är värt besväret .
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)