Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-09, 14:35   #196
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Startade testet men det buggade på min telefon, fick klicka 7-8 ggr innan den tog svaret och då hade den ibland hunnit byta till nästa fråga utan att det syntes så den blev besvarad i förväg. Ska testa på datorn när jag kommer hem.

Dock blev jag förvånad att det bara vara samma typ av figurer rakt igenom. Inga talserier, inga textuella frågor mm. Känns som att det bara testar en sida av intelligens.

Jag gjorde ett Stanford-Binet test på papper för massor med år sedan och det testade flera olika typer av förståelse och logiskt tänkande. Könns mer rätt då även intelligenta människor har olika starkare och svagare sidor.
https://stanfordbinettest.com
Problemet med tester som det där Stanford-Binet-testet är att det mäter färdigheter och bildning mer än något annat. Har du exempelvis bra knep för snabb huvudräkning kan du plocka poäng. Frågor om vilka månader som ligger närmast varandra i dygnets längd handlar om ren bildning. Att bilda ord av bokstäver mäter bara ordförråd och möjligen visst Wordfeud-missbruk.

Matriser och liknande test är däremot universella och det finns inga direkt specifika färdigheter som påverkar resultatet.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 15:03   #197
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Verbal borde ha rätt mycket med inlärda grejer att göra och hur man använder dem. Spatial vetefan, minns inte hur det går till. Men det kan vara olika på olika saker.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 15:45   #198
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Att påstå detta är en sak. Att påstå att Mensas onlinetest är på barns nivå, och sen leta upp ett exempel på ett jättesvårt test, är endast att spela märkvärdig.

Vad gäller Mensas onlinetest vill jag minnas att resultaten ligger inom en standardavvikelse från det riktiga testet. Det tjänar därmed sitt syfte, att ge en indikation på om det är värt att göra det riktiga testet. Testets omfattning och svårighetsgrad är sedan begränsad, vilket torde stå klart för alla som gjort det (det är varken många frågor eller nivåer av svårighetsgrad).

Det kan inte gärna vara svårt att konstruera den här typen av test. Släng ihop ett gäng matriser med succesivt ökande komplexitet, låt så många som möjligt göra testet och normera resultaten. Vad en psykolog kan tillföra är väl måhända att kvalitetssäkra testet.
De flesta verkar tycka att Mensas webtest är enkelt och får höga poäng. Men visst, man kan tycka att det är ett bra test och motsvarar det riktiga, jag har inte gjort det så jag vet inte.

Här är exempel på IQ-test som ges till barn:








__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 16:03   #199
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Att påstå detta är en sak. Att påstå att Mensas onlinetest är på barns nivå, och sen leta upp ett exempel på ett jättesvårt test, är endast att spela märkvärdig.

Vad gäller Mensas onlinetest vill jag minnas att resultaten ligger inom en standardavvikelse från det riktiga testet. Det tjänar därmed sitt syfte, att ge en indikation på om det är värt att göra det riktiga testet. Testets omfattning och svårighetsgrad är sedan begränsad, vilket torde stå klart för alla som gjort det (det är varken många frågor eller nivåer av svårighetsgrad).

Det kan inte gärna vara svårt att konstruera den här typen av test. Släng ihop ett gäng matriser med succesivt ökande komplexitet, låt så många som möjligt göra testet och normera resultaten. Vad en psykolog kan tillföra är väl måhända att kvalitetssäkra testet.
De flesta verkar tycka att Mensas webtest är enkelt och får höga poäng. Men visst, man kan tycka att det är ett bra test och motsvarar det riktiga, jag har inte gjort det så jag vet inte.

Här är exempel på IQ-test som ges till barn:


The shape below is a completed puzzle. Which three shapes go together to make this puzzle?





__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 17:05   #200
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Är det någon som vet ifall Mensas test har ändrats över tiden? Av vad jag minns från för ca 15 år sedan så kunde man som bäst att hamna i 99e precentilen, om man fick alla rätt. Hade man ett fel hamnade man på 98e precentilen. Två fel eller mer så hamnade man lägre och fick således inte vara med. Det låter på vissa i tråden som att det har gått att få ett högre resultat än så? Är det att Mensas test har ändrats över tid eller har ni gjort något annat test?
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 17:14   #201
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Personligen har jag väldigt lite till övers för iq-pussel. Att kunna lösa riktiga problem i situationer som kräver känslomässig diplomati är en bra mycket värdefullare egenskap. Dessa pussel är heller inte öppna för kreativitet, att kunna tänka utanför lådan. Ett sant geni kanske hade översatt logiken mellan bilderna till en verklig situation och insisterat på att den enda naturliga fortsättningen på matrisen är en bild på en nyslaktad gris.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 18:55   #202
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Personligen har jag väldigt lite till övers för iq-pussel. Att kunna lösa riktiga problem i situationer som kräver känslomässig diplomati är en bra mycket värdefullare egenskap. Dessa pussel är heller inte öppna för kreativitet, att kunna tänka utanför lådan. Ett sant geni kanske hade översatt logiken mellan bilderna till en verklig situation och insisterat på att den enda naturliga fortsättningen på matrisen är en bild på en nyslaktad gris.
Varför jämför du kognitiv förmåga med social förmåga? Att man inte blir en diplomat av att lösa matematiska problem torde vara självklart för alla, lika självklart som att det knappast är nackdel med god kognitiv förmåga i största allmänhet.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 20:21   #203
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Är det någon som vet ifall Mensas test har ändrats över tiden? Av vad jag minns från för ca 15 år sedan så kunde man som bäst att hamna i 99e precentilen, om man fick alla rätt. Hade man ett fel hamnade man på 98e precentilen. Två fel eller mer så hamnade man lägre och fick således inte vara med. Det låter på vissa i tråden som att det har gått att få ett högre resultat än så? Är det att Mensas test har ändrats över tid eller har ni gjort något annat test?
En kompis gjorde för några år sedan. Tror det var 40 rätt av 45 så kommer man in (IQ132), 41 rätt IQ135, 42-45 rätt ger IQ135+ (testet är bara statistiskt säkerställt upp till 135)
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 20:45   #204
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Är det någon som vet ifall Mensas test har ändrats över tiden? Av vad jag minns från för ca 15 år sedan så kunde man som bäst att hamna i 99e precentilen, om man fick alla rätt. Hade man ett fel hamnade man på 98e precentilen. Två fel eller mer så hamnade man lägre och fick således inte vara med. Det låter på vissa i tråden som att det har gått att få ett högre resultat än så? Är det att Mensas test har ändrats över tid eller har ni gjort något annat test?
Svenska mensa böt test 2006 enligt deras hemsida.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 22:07   #205
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av baktung Visa inlägg
Personligen har jag väldigt lite till övers för iq-pussel. Att kunna lösa riktiga problem i situationer som kräver känslomässig diplomati är en bra mycket värdefullare egenskap. Dessa pussel är heller inte öppna för kreativitet, att kunna tänka utanför lådan. Ett sant geni kanske hade översatt logiken mellan bilderna till en verklig situation och insisterat på att den enda naturliga fortsättningen på matrisen är en bild på en nyslaktad gris.
Jämför du inte knäböj med bänkpress nu?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-09, 23:56   #206
Nebuchadnezzar
Registered User
 
Nebuchadnezzars avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 670
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
En kompis gjorde för några år sedan. Tror det var 40 rätt av 45 så kommer man in (IQ132), 41 rätt IQ135, 42-45 rätt ger IQ135+ (testet är bara statistiskt säkerställt upp till 135)
Stämmer (biten om att man inte mäter resultat över 135). Jag fick 135+ och gick ur så fort mitt första år var över. Så jävla töntig förening. Minns att man fick hem nån broschyr med merchandise, bl.a. en guldring med deras logotyp vars produktbeskrivning löd ungefär: "För dig som vill visa att du inte bara är lite smartare, utan även lite rikare"
Nebuchadnezzar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 12:02   #207
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av Nebuchadnezzar Visa inlägg
Stämmer (biten om att man inte mäter resultat över 135). Jag fick 135+ och gick ur så fort mitt första år var över. Så jävla töntig förening. Minns att man fick hem nån broschyr med merchandise, bl.a. en guldring med deras logotyp vars produktbeskrivning löd ungefär: "För dig som vill visa att du inte bara är lite smartare, utan även lite rikare"
Det där var nog det sorgligaste jag läst på länge
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 12:43   #208
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Det där var nog det sorgligaste jag läst på länge
Eller ett tecken på helt underbar självdistans
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 12:57   #209
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Nebuchadnezzar Visa inlägg
Stämmer (biten om att man inte mäter resultat över 135). Jag fick 135+ och gick ur så fort mitt första år var över. Så jävla töntig förening. Minns att man fick hem nån broschyr med merchandise, bl.a. en guldring med deras logotyp vars produktbeskrivning löd ungefär: "För dig som vill visa att du inte bara är lite smartare, utan även lite rikare"
Det låter mer som en anledning att vilja vara med. Älskar föreningens nördhumor och självdistans.
Så länge man inte tar det hela på för stort allvar finns väl ingen anledning att bli spyfärdig =)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-10, 13:16   #210
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Man kanske skulle försöka bli medlem ändå. Vill ha en såndär klackring i guld. Det borde kunna provocera väldigt många.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)