Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-08, 14:48   #136
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Om vi antar att decelerationen är konstant så kan vi få bort tidsvariablen genom att kombinera dessa formler:
v = a*t
s = (a*t^2)/2

ger oss a = v^2/(2*s)
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Den mystiska tvåan kommer ur att man härleder formlerna med hjälp av arean under kurvan/linjen i en vt-graf.

Arean blir alltid en triangel, plus eventuellt en rektangel om startfarten är nollskild (det blir i praktiken så att man "förskjuter" triangeln i y-led och "lägger till" en rektangel som triangeln står på). Minns man sin geometri så vet man att en rektangels area är höjd*bredd (dvs v*t) och en triangels area är (höjd*bredd)/2 (dvs (v*t)/2).

Tycker för övrigt det här sättet att skriva kinematik-ekvationerna på är mer "korrekt", då man tar hänsyn till ev ursprungshastighet eller ursprungsförflyttning. Index med "0" anger begynnelsevärdet och index med "f" står för "final". X anger förflyttningen i x-led (vilket oftast är vad man tittar på när man räknar på rörelse i två dimensioner, men det är naturligtvis lika rätt att skriva "s" för "sträcka" om man hellre vill det. Man kan även behöva räkna i y-led och då anger man helt enkelt bara Y istället för X eller S om man vill.).
Föredrar också "ekvation" framför "formel" eftersom det är extremt sällan man bara kan stoppa in sina värden i den magiska "formeln", utan man får istället manipulera och skriva om ekvationerna och skapa sin egen "formel" för varje typ av uppgift.


Edit: Kolla denna för härledningen jag försökte beskriva ovan
https://youtu.be/Dzcs-adFwR0?t=1717
Aha. Nu trillade polletten ner.

Så går det när man inte räknat fysik sedan nittiotalet och har IQ = fiskmås

Blev det klarlagt vart denna "tvåa" tog vägen i det sätt som Yes (och jag) räknade på?

Jag får det ju fortfarande till 25kg om jag räknar så...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 14:59   #137
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Aha. Nu trillade polletten ner.

Så går det när man inte räknat fysik sedan nittiotalet och har IQ = fiskmås

Blev det klarlagt vart denna "tvåa" tog vägen i det sätt som Yes (och jag) räknade på?

Jag får det ju fortfarande till 25kg om jag räknar så...
Tror jag hittade felet...

F = m*a = 2000 * 9,82 = 19640N (spännbandet går av vid 2000kg)
v = 100km/h = 27,8m/s (bilens hastighet)
t = s/v = 1m /27,8m/s = 0,036s (tiden det tar för bilen att färdas 1m)

Dvs ovanstående tid är inte egentligen tiden det tar för bilen att ändra hastighet från v0 = 27,8m/s till v1 = 0m/s utan bara tiden det tar för bilen att åka 1m vid hastigheten v = 27,8m/s

Om man bromsar in gradvis över en meter kommer man ju färdas långsammare sista halvmetern jämfört med första, och den totala tiden blir längre. Kanske blir den dubbelt så lång om man använder korrekt formel...

...

Orkar inte räkna vidare nu när jag inser att det där blir fel...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 14:59   #138
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Vågade man ge dem något annat resultat dock? :p
"Part of establishing whether or not the Nazis were capable of standing trial was the administration of an IQ test." Det var alltså de allierade som IQ-testade nazisterna innan nazisterna ställdes inför rätta. Jag tror inte man var så rädd för att kalla dem för korkade i det läget. :P
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 15:06   #139
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Orkar inte räkna vidare nu när jag inser att det där blir fel...
Det ni räknar med är en deaccelereration, så accelerationen är negativ. Du får skriva om formeln så att den slutar i 0 istället för att börjar från 0.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 15:12   #140
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Intressant observation, det verkar som att majoriteten på "the internetz" har 120+ IQ

Undrar om det är samma princip som för alla:
Som har 40cm ***/D-kupa
Som springer milen under 35min
Som bänkar 200kg plus

=)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 15:16   #141
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Intressant observation, det verkar som att majoriteten på "the internetz" har 120+ IQ

Undrar om det är samma princip som för alla:
Som har 40cm ***/D-kupa
Som springer milen under 35min
Som bänkar 200kg plus

=)
Inte alls, det finns flera som har under 120 i IQ som skriver i tråden. Du hittar dem genom att de lägger upp inlägg som "men det är inte IQ:n som spelar roll, utan vad man gör med den" och "EQ är viktigare än IQ".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 15:17   #142
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Det ni räknar med är en deaccelereration, så accelerationen är negativ. Du får skriva om formeln så att den slutar i 0 istället för att börjar från 0.
Det är redan gjort, så det är inte det som är problemet.

Det är snarare det jag skrev i mitt senaste inlägg, att hastigheten ändras under bromssträckan. Eftersom hastigheten är 0 då bilen nått slutet på bromssträckan så måste man räkna ut tiden på nåt annat sätt än t = s / v (där s = bromssträckan och v = starthastigheten).

Räknar man på det viset så kommer accelerationen bli fel eftersom vi använde a = v / t (samma v och t som ovan).

EDIT: Dubbelt så lång tid att bromsa ger dock hälften så stor acceleration vid inbromsningen, och då blir det samma svar som geoff kom fram till.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-01-08 klockan 15:20.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 15:20   #143
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Låter som något någon med låg IQ skulle säga.
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Vad säger att någon med högt IQ inte kan ha högt EQ också?
Låter som typiska låg EQ kommentarer detta.

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 15:22   #144
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det är redan gjort, så det är inte det som är problemet.

Det är snarare det jag skrev i mitt senaste inlägg, att hastigheten ändras under bromssträckan. Eftersom hastigheten är 0 då bilen nått slutet på bromssträckan så måste man räkna ut tiden på nåt annat sätt än t = s / v (där s = bromssträckan och v = starthastigheten).

Räknar man på det viset så kommer accelerationen bli fel eftersom vi använde a = v / t (samma v och t som ovan).

EDIT: Dubbelt så lång tid att bromsa ger dock hälften så stor acceleration vid inbromsningen, och då blir det samma svar som geoff kom fram till.
Kan var den här du letar efter:
https://www.formelsamlingen.se/alla-...raftekvationen

Om du vill lösa ut massan. De andra värdena ser bra ut.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 15:26   #145
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det är redan gjort, så det är inte det som är problemet.

Det är snarare det jag skrev i mitt senaste inlägg, att hastigheten ändras under bromssträckan. Eftersom hastigheten är 0 då bilen nått slutet på bromssträckan så måste man räkna ut tiden på nåt annat sätt än t = s / v (där s = bromssträckan och v = starthastigheten).

Räknar man på det viset så kommer accelerationen bli fel eftersom vi använde a = v / t (samma v och t som ovan).

EDIT: Dubbelt så lång tid att bromsa ger dock hälften så stor acceleration vid inbromsningen, och då blir det samma svar som geoff kom fram till.
Nu har jag inte härlett fram dessa formler själv, eller ens tänkt igenom det speciellt mycket.. men vad är det för fel på det jag skrev tidigare att eliminiera "t" ur ekvationen genom?:

v = a*t
s = (a*t^2)/2

ger oss a = v^2/(2*s)

https://physics.stackexchange.com/a/57138
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 15:33   #146
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Inte alls, det finns flera som har under 120 i IQ som skriver i tråden. Du hittar dem genom att de lägger upp inlägg som "men det är inte IQ:n som spelar roll, utan vad man gör med den" och "EQ är viktigare än IQ".
Antingen missförstod du med flit, eller missade poängen.
Jag pratar inte bara om denna tråd. Det var en generell (något cynisk/sarkastisk/ironiserande) observation gällande nätet i stort.


Men för att vara seriös:
Varken EQ eller IQ är viktigare än den andra.
De båda måtten indikerar olika styrkor och är användbara i olika situationer.

Det är lite som att säga att det är "bättre" (eller "sämre") att kunna formatera om (eller på annat sätt fixa) någons dator framför att kunna hjälpa någon att flytta.
Användningsområdena beror på situation och omständigheter.

Det kan alltid diskuteras huruvida det vore bäst att ha en empatisk 50IQ person som anställd eller en känslokall 140IQ individ.

Jag kan möjligen sträcka mig så långt som att gå med på att EQ kanske (och det är ett väldigt stort kanske) är användbart i fler situationer i vardagen än IQ, men där med inte sagt att den är bättre eller sämre. Det är mått på olika saker.



Slutligen.. Jag har troligen låg EQ, är endast empatisk mot människor jag tycker om eller vars levnadsöden på ett eller annat sätt påverkar mig.... Övriga tänker jag inte på.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram

Senast redigerad av Beemel den 2019-01-08 klockan 15:35.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 15:42   #147
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Nu har jag inte härlett fram dessa formler själv, eller ens tänkt igenom det speciellt mycket.. men vad är det för fel på det jag skrev tidigare att eliminiera "t" ur ekvationen genom?:

v = a*t
s = (a*t^2)/2

ger oss a = v^2/(2*s)

https://physics.stackexchange.com/a/57138
Det var nog inget fel alls på den såvitt jag kan bedömma.

Jag läste bara snett då jag såg det från början.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 15:57   #148
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Jag vet inte vad min IQ är för närvarande. Jag vet att den sjunker och att jag gjorde betydligt bättre resultat på olika IQ-test för kanske 5-10-15 år sedan än vad jag skulle göra idag.

Jag vill gärna tro mig vara och uppfattas som någotsånär smart, så vi kan säga 110. Över medel, men inte en siffra så hög att någon skulle kunna säga att jag ljuger eller testa mig på det.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 15:59   #149
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Kan var den här du letar efter:
https://www.formelsamlingen.se/alla-...raftekvationen

Om du vill lösa ut massan. De andra värdena ser bra ut.
Varför skulle jag vilja lösa ut massan?

Om man ska lösa problemet utan att eliminera t så måste man ju räkna ut t istället. Så det är det som saknas för att den "enkla" lösningen ska bli korrekt. Alla andra grejer är verkar ok.

Men som jag skrev tidigare så går det inte att räkna ut t på det enkla sättet eftersom hastigheten ju sjunker under inbromsningen.

Jag orkar dock inte försöka lista ut hur man räknar ut denna tid.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 15:59   #150
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag vet inte vad min IQ är för närvarande. Jag vet att den sjunker och att jag gjorde betydligt bättre resultat på olika IQ-test för kanske 5-10-15 år sedan än vad jag skulle göra idag.

Jag vill gärna tro mig vara och uppfattas som någotsånär smart, så vi kan säga 110. Över medel, men inte en siffra så hög att någon skulle kunna säga att jag ljuger eller testa mig på det.
Jag har en broscience-teori (baserad på vad jag vet om dig) att du så gärna vill klassa dig som WT att du undermedvetet skulle underprestera om du prövade ett IQ-test. :P
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)