Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-05-27, 17:36   #1
Jonithan
Registered User
 
Jonithans avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 745
2013: Mot final i CrossFit SM och Fitness5

Hej tänkte starta en träningsdagbok där jag skriver alla mina träningspass mot mitt mål: Stockholms Marathon på en tid runt 3 timmar.

Har en sedan tidigare bra grundkondition men har inte löpt på 1,5 år förutom Göteborgsvarvet otränad förra veckan på 1 timme 49 min.

Jaja, det var min introduktion, nu börjar träningsdagboken.


Körde mitt första pass idag, blev bara 5 km och försökte bara springa det så snabbt som möjligt för att se var jag låg till konditionsmässigt. Fick en tid på 21 min vilket är riktigt dåligt men alla börjar vi någonstans. Imorgon väntar ett 1-milspass men återkommer imorgon!
Jonithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 18:05   #2
SiSenior
Registered User
 
SiSeniors avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: aldrig hemma
Inlägg: 2 602
Fan vad roligt med en till långdistanslöpares-journal. Lycka till med allt!
__________________
Efter orkanen Irene blåst ner halva New York sågs detta på facebook:
Citat:
Irene: Such a bad week to have my name! LOL!
Robert: Yeah, after this weekend I can say I have been blown by two Irenes.
Irene: SHUTUP ROB! jeez, that was in highschool!
Robert: People don't forget natural disaster ;D
SiSenior är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-28, 13:21   #3
Jonithan
Registered User
 
Jonithans avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 745
Vaknade imorse och såg en blå himmel med strålande sol och 15 grader, perfekt löparväder enligt mig! =)

Dagens distans blev 1,2 mil och målet var sub0:55 men klarade det på 51 min vilket var en positiv överraskning. (Höll alltså 4:25 min/km). Antar att man fick en extra boost när man sprang med en klar utsikt över vättern jämte sig. Det kändes ganska tungt i benen idag men det är kul, för då måste man ta fram killer instinkten.

Och självklart tog man ju den sista ruschen på 300 min där det känns som man springer på moln, känner ni igen känslan?

Imorgon får det bli en vilodag efter två löppass i rad. På måndag kör vi igen med en fartlek, några tips inför det hur man kan lägga upp det och hur långt? =)

Peace out /Jonithan
__________________
Journalen (CrossFit & Fitness Five)
Jonithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-28, 16:30   #4
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Lite kaxigt att springa på sådana tider när man påstår att man är otränad.

Vissa av oss andra har tränat i många år och är ändå inte lika snabba
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-28, 16:43   #5
Jonithan
Registered User
 
Jonithans avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 745
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Lite kaxigt att springa på sådana tider när man påstår att man är otränad.

Vissa av oss andra har tränat i många år och är ändå inte lika snabba
jag börjar ju inte från 0, har ju 12 års fotboll i ryggen Jag har extremt höga mål och jag ska kriga och pressa mig själv till det yttersta för att uppnå dem.

Kanske ska lista mina mål så ni vet vad jag strävar efter (Kan anses som orealistiska men dem håller mig motiverad iallafall)

•Springa göteborgsvarvet 2012 sub1:20 eller topp 100.
•Springa Stockholms Marathon på sub3:30
•OM konditionen har ökats rejält till vintern så är ambitionen även Ironman i Kalmar 2012. Här är ingen tid uppsatt som mål.

Om ni har tips på hur jag kan uppnå dessa är alla svar välkomna!
__________________
Journalen (CrossFit & Fitness Five)
Jonithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-29, 19:39   #6
Limpanz
Registered User
 
Limpanzs avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Vischan typ
Inlägg: 1 396
Lycka till med allt Denna journal ska följas. Målen är definitivt realistiska, vill bara till att ligga i Drog varvet för andra gången samt mitt första Stockholm Marathon nu 2011. Startade med varvet 2010 som morot, så kör hårt!
__________________
Tunnast på Kolozzeum
Limpanz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-30, 15:51   #7
Jonithan
Registered User
 
Jonithans avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 745
Blev ett riktigt skönt och lugnt löppass idag. Kände mig riktigt pigg i benen idag och allt kändes bara helt underbart. Solklar himmel och utsikt över vättern hela löppasset, perfekt motivationshöjare!

Distans: 17km
Tid: 1:28
Pace: 5,17min/km

Flåset börjar redan kännas mycket bättre, nu är det knäna och höfterna som tar den mesta stryken. Några tips för att motverka detta? Gillar mer när andningen blir jobbig mer än att musklerna sviker.

Det här blev belöningen när man kom fram, en mycket fin utsikt:

__________________
Journalen (CrossFit & Fitness Five)

Senast redigerad av Jonithan den 2011-05-30 klockan 15:52.
Jonithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-30, 16:12   #8
Everest
Registered User
 
Everests avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 109
Det är musklerna och inte flåset som sviker vid marathon så det är bara att vänja sig Bara att nöta på med många mil i lugnt tempo så kommer musklerna bli mer uthålliga
__________________
Ironman Sub9 - en uthållighetsjournal!: http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=151419

http://markushagberg.com/wordpress/
Everest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-30, 16:15   #9
Jonithan
Registered User
 
Jonithans avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 745
Citat:
Ursprungligen postat av Everest Visa inlägg
Det är musklerna och inte flåset som sviker vid marathon så det är bara att vänja sig Bara att nöta på med många mil i lugnt tempo så kommer musklerna bli mer uthålliga
Det kändes inte bra att höra, är väl bara att acceptera då! Hur långa sträckor rekommenderar du att man ska springa varje löppass? Hur gör du?
__________________
Journalen (CrossFit & Fitness Five)
Jonithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-30, 16:29   #10
Everest
Registered User
 
Everests avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 109
Citat:
Ursprungligen postat av Jonithan Visa inlägg
Det kändes inte bra att höra, är väl bara att acceptera då! Hur långa sträckor rekommenderar du att man ska springa varje löppass? Hur gör du?
Mina standardpass är mellan 12-15km. Långpass 24-32km en gång i veckan ungefär.
__________________
Ironman Sub9 - en uthållighetsjournal!: http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=151419

http://markushagberg.com/wordpress/
Everest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-31, 19:04   #11
Jonithan
Registered User
 
Jonithans avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 745
Va riktig tung i benen idag efter gårdagens pass så fick bli ett kort pass idag. Solen låg på rejält och det var över 25 grader och jag hade druckit dåligt så det var ingen bra dag att träna på.

Distans: 8km
Tid: 40min
Pace: 5min/km

Imorgon får det bli ett långpass tänkte jag! Om det inte kommer lite studentfirande ivägen
__________________
Journalen (CrossFit & Fitness Five)
Jonithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-01, 20:29   #12
Jonithan
Registered User
 
Jonithans avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 745
Körde ett riktigt riktigt jobbigt intervallpass idag. Var mycket roligare än att springa sakta och långt.

1km @ 3,6min/km
2 min vila
1km @ 3,6min/km
2,5min vila
1km @ 3,5min/km
3min vila
1km @ 3,3min/km
5min vila
1km @ 4,5min/km

Riktigt trött i benen och flåset fick sig en rejäl körare. Jag känenr att min kropp är grymt mycket mer optimerad för kortdistans än långdistans. Och jag vill att det ska vara tvärtom. Kan man bygga upp muskler som klarar av längre sträckor med endast hjälp av intervallträning?
__________________
Journalen (CrossFit & Fitness Five)
Jonithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 14:56   #13
Everest
Registered User
 
Everests avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 109
Citat:
Ursprungligen postat av Jonithan Visa inlägg
Riktigt trött i benen och flåset fick sig en rejäl körare. Jag känenr att min kropp är grymt mycket mer optimerad för kortdistans än långdistans. Och jag vill att det ska vara tvärtom. Kan man bygga upp muskler som klarar av längre sträckor med endast hjälp av intervallträning?
det är väl inget som säger att du måste springa marathon? Visst, att ta sig runt en mara är ju betydligt tuffare än att ta sig runt kortare lopp som 5-10km. Men att göra tider på korta distanser är ju en utmaning också!

Hur många långpass över 20km har du kört då? Första långpassen jag körde var fan de jobbigaste passen någonsin. Började hur lugnt som helst men dog alltid mot slutet. Sakta men säkert blev uthålligheten bättre och nu tycker jag inte att ett lugnt långpass känns speciellt annorlunda jämfört med ett vanligt standardpass
__________________
Ironman Sub9 - en uthållighetsjournal!: http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=151419

http://markushagberg.com/wordpress/
Everest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 15:05   #14
Jonithan
Registered User
 
Jonithans avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 745
Citat:
Ursprungligen postat av Everest Visa inlägg
det är väl inget som säger att du måste springa marathon? Visst, att ta sig runt en mara är ju betydligt tuffare än att ta sig runt kortare lopp som 5-10km. Men att göra tider på korta distanser är ju en utmaning också!

Hur många långpass över 20km har du kört då? Första långpassen jag körde var fan de jobbigaste passen någonsin. Började hur lugnt som helst men dog alltid mot slutet. Sakta men säkert blev uthålligheten bättre och nu tycker jag inte att ett lugnt långpass känns speciellt annorlunda jämfört med ett vanligt standardpass
Jag tycker att det finns en charm med att springa långloppstävlingar och vill därför känna på det! Jag har kört 3 pass över 20km och ca 3 precis under (17-8km). Och visst, jag känner att de 2-3 senaste inte varit lika jobbiga faktiskt. Men man känner ju att musklerna inte är vana/gjorda för det.

Jag får väl helt enkelt nöta på och hoppas att man märker tydligare resultat fram mot sommarn
__________________
Journalen (CrossFit & Fitness Five)
Jonithan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-02, 15:12   #15
Jonithan
Registered User
 
Jonithans avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 745
Just det, glömde att skriva in dagens träning! Körde återigen ett "intervallpass" fast med lååånga intervaller.

5km @ 4,6min/km
5min vila
5km @ 4,9min/km
10min vila
5km @ 5,9min/km
5min vila
50x2m utfallssteg
20x5 upphopp

Jävlar vad ont i benen jag har nu (ca 4 timmar efter passet). Fruktansvärd träningsvärk! Imorgon blir definitivt en vilodag. Och sedan på söndag får det bli en lång löprunda! (mellan 24-28km tänkte jag).
__________________
Journalen (CrossFit & Fitness Five)
Jonithan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)