Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-06-15, 20:43   #16
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Kör Dahua 8mp Starlight POE kameror på alla fasta kameror till min NVR, utomhus.
NVR med tillgång till internet.

Har tänkt köpa någon billigare variant av car and human tracking med optisk zoom, dessa är rätt överlägsna i bildkvalite ifall man vill ha nåt bra.

Det är värt att importera Dahua eller Hikvision från Alieexpress, många erbjuder fri tull för en tusenlapp, vetefasen hur dom gör men helt plötsligt dyker ett stort paket upp hemma.

Dubbelkolla att NVR stödjer rätt dataströmmar för att vara framtidssäker och har redundans på diskarna.

Jag bytte ut alla fläktar mot Noctua, lätt värt.
Du som har en NVR från Dahua? Vilken modell har du och är det möjligt att lägga till kameror som inte är kopplade direkt i den?
Jag är sugen på en, men mina kameror sitter på så många olika ställen och har ingen lust att dra nya TP's till flera av dom för att koppla dom mot NVR'en när jag redan har POE switchar runtom i huset.
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-16, 08:09   #17
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Du som har en NVR från Dahua? Vilken modell har du och är det möjligt att lägga till kameror som inte är kopplade direkt i den?
Jag är sugen på en, men mina kameror sitter på så många olika ställen och har ingen lust att dra nya TP's till flera av dom för att koppla dom mot NVR'en när jag redan har POE switchar runtom i huset.
Den har inte inbyggt trådlöst men det är inga problem med Poe switchar längs vägen vad jag vet, på nästan alla NVR, så länge dom orkar datamängden, men vågar inte lova något

Jag har en sånhär, vet inte ifall dahua tillverkar dom själv eller ifall dom är rebrandade, för jag har sett flera olika namn på samma chassi med samma funktioner.

https://www.dahuasecurity.com/asset/...t_20180201.pdf
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-16, 08:54   #18
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Den har inte inbyggt trådlöst men det är inga problem med Poe switchar längs vägen vad jag vet, på nästan alla NVR, så länge dom orkar datamängden, men vågar inte lova något

Jag har en sånhär, vet inte ifall dahua tillverkar dom själv eller ifall dom är rebrandade, för jag har sett flera olika namn på samma chassi med samma funktioner.

https://www.dahuasecurity.com/asset/...t_20180201.pdf
Bygger den sitt egna subnät, eller blir det bara en ny switch i ditt befintliga nätverk och tar IP's från din vanliga dhcp dvs.

tack!
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-16, 15:01   #19
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Bygger den sitt egna subnät, eller blir det bara en ny switch i ditt befintliga nätverk och tar IP's från din vanliga dhcp dvs.

tack!
NVR:en kör någon linuxdist med dhcp och har du en switch där så går nog alla kameror in på den poolen, jag har inte kollat ifall den grejar subnät men varför ska du ha subnät på olika kameror? har du asmycket kameror?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-16, 15:35   #20
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
NVR:en kör någon linuxdist med dhcp och har du en switch där så går nog alla kameror in på den poolen, jag har inte kollat ifall den grejar subnät men varför ska du ha subnät på olika kameror? har du asmycket kameror?
Nej, men mina kameror går på mitt befintliga nätverk, och köper jag en NVR vill jag inte dra om kablarna att vara jackade på denna, utan bara suga in dom där de sitter nu på mitt befintliga nät.
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-16, 20:33   #21
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Det här känns som nästa bransch som börjar bli rätt problematisk. Den där dörrklockekameran som numera ägs av Amazon har varit i mycket blåsväder och sätter fingret på problematiken. Techbranschen påminner ganska ofta om passiv rökning där tredje part allt som oftast numera verkar hamna i kläm. I fallet ovan så spelar dörrklockekamerorna även in grannens göranden, trots att grannen knappast accepterat att bli konstant övervakad och uppladdad på nätet.

Ibland känns det som den tekniska nivån börjar nå den punkt där människor inte längre klarar av att hantera den. Jag menar om man hade krängt övervakningskameror på 90-talet med VHS-band hade det inte varit något problem eftersom den digitala aspekten inte existerar. Idag blir allting istället så otroligt komplext när man envisas med att samla in all information som går att samla in och paketera om den till olika tjänster. Det som först förefaller vara en helt harmlös, och ganska tråkigt idé i form av en dörrklocka med en liten kamera, blir i nästa andetag ett fullstort Stasinätverk. Dörrklockebolaget ovan har t.ex. sedan ett par år tillbaka etablerat partnerskap med ett par hundra polistjänster bara i USA; och vips så har statens vakande öga flyttat in bredvid, med 24 timmar övervakning av ditt hus trots att du själv inte ens köpt någon jäkla produkt.

Senast redigerad av yia den 2021-06-16 klockan 20:35.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-17, 07:53   #22
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Nej, men mina kameror går på mitt befintliga nätverk, och köper jag en NVR vill jag inte dra om kablarna att vara jackade på denna, utan bara suga in dom där de sitter nu på mitt befintliga nät.
Kan du inte bara ha NVR:en där? Finns ju mindre modeller också
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-17, 08:59   #23
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Kan du inte bara ha NVR:en där? Finns ju mindre modeller också
Nä funkar inte med hur allt är draget, sitter i 3 olika POE switchar på olika platser, som det även sitter andra nätverksprylar i =/ Det skulle i så fall bli flera olika NVR'er.
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-17, 10:41   #24
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Nä funkar inte med hur allt är draget, sitter i 3 olika POE switchar på olika platser, som det även sitter andra nätverksprylar i =/ Det skulle i så fall bli flera olika NVR'er.
Men allt måste väl samlas vid modemet?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-17, 13:04   #25
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Men allt måste väl samlas vid modemet?
Absolut, allt samlas på samma ställe, men hjälper inte eftersom jag då behöver sätta allt bakom NVR'en.

Nåja får forska vidare
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-17, 13:25   #26
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Absolut, allt samlas på samma ställe, men hjälper inte eftersom jag då behöver sätta allt bakom NVR'en.

Nåja får forska vidare
borde kunna sätta en billig 4 portsswitch där bara med nvr:en blir ju en 400kr till eller nåt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-17, 16:25   #27
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
borde kunna sätta en billig 4 portsswitch där bara med nvr:en blir ju en 400kr till eller nåt
Om det vore så enkelt teknikrummet i garaget och endast 2 kablar in till huset, varav ena är inkommande WAN och andra är LAN till huset
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-17, 17:26   #28
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Har tänkt köpa någon billigare variant av car and human tracking med optisk zoom, dessa är rätt överlägsna i bildkvalite ifall man vill ha nåt bra.
Någon mening med zoom när man har typ 20 meter eller kortare i avstånd?
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-18, 12:09   #29
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Om det vore så enkelt teknikrummet i garaget och endast 2 kablar in till huset, varav ena är inkommande WAN och andra är LAN till huset
Fattar ändå inte, du har ju allt på lan, så sitter routern i teknikrummet och så är det ju bara en till switch, eller kopplar du in NVR:en direkt in i en ledig port på routern ifall det finns

NVR:en ska du ju egentligen kunna sätta vart som helst på en ledig port i LAN:et
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-18, 12:10   #30
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Spiffy Visa inlägg
Någon mening med zoom när man har typ 20 meter eller kortare i avstånd?
Jag har så hos morsan och farsan och köpte 4k kameror för att ha digital zoom, men med 4ggr förstoring till 1080 så är det ändå inte superbra från villan till vägen i ett typiskt villaområde, vet inte hur långt det är.

Jag vill iaf testa en motordriven zoom, på youtuberecensioner ser det 10ggr bättre ut, med undantaget för när det funkar, tydligen är det lite hit and miss med tracking och att zooma in där det behövs, så man inte får en röv eller bildörr istället för regplåt och ansikte
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)