Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-06-19, 22:22   #31
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Diskrimineringsgrunderna är felaktiga. Om det är ok att neka någon för att hon förstorat läpparna borde det vara ok att neka någon för att han är muslim. Eller trans, eller rasifierad. En muslim kan sluta vara muslim, en trans kan klä sig och bete sig som sitt biologiska kön på arbetstid och en rasifierad kan försöka lära sig att agera som en vit person.

Ras, etnicitet, kultur och avvikande sexuell läggning säger långt mer än fillers i läpparna för hur en person kan sköta ett specifikt jobb. Men då är det diskriminering, men inte här. Då är det rätt åt henne och hennes fyllda läppar. Väldigt sjukt.
Ja det är väl skitsamma, så länge privata företag får anställa precis den de vill så är jag nöjd. Jag kan dock tycka att det är värre diskriminering om man väljer bort någon av en ytlig anledning som den sökande inte själv valt, såsom hudfärg eller läggning än pga en anledning som den sökande har full kontroll över.
Skulle jag gå till en jobbintervju i linne eller skicka ett CV med en bild på mig själv inoljad i poseringsbyxor och bli avvisad med argumentet att jag inte verkade seriös så skulle jag inte känna mig diskriminerad eller kränkt. Jag skulle ta till mig den feedbacken och göra annorlunda nästa gång.
Man måste ju inte vara helt jävla dum I huvudet, eller måste man vara det?
Om man söker jobb som porrskådis så kan ju putande läppar, eller bodybuildingposer vara passande men i nästan alla andra fall är det idiotiskt. Det borde väl för fan inte komma som en överraskning för en enda människa?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-19, 22:42   #32
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ja det är väl skitsamma, så länge privata företag får anställa precis den de vill så är jag nöjd. Jag kan dock tycka att det är värre diskriminering om man väljer bort någon av en ytlig anledning som den sökande inte själv valt, såsom hudfärg eller läggning än pga en anledning som den sökande har full kontroll över.
Skulle jag gå till en jobbintervju i linne eller skicka ett CV med en bild på mig själv inoljad i poseringsbyxor och bli avvisad med argumentet att jag inte verkade seriös så skulle jag inte känna mig diskriminerad eller kränkt. Jag skulle ta till mig den feedbacken och göra annorlunda nästa gång.
Man måste ju inte vara helt jävla dum I huvudet, eller måste man vara det?
Om man söker jobb som porrskådis så kan ju putande läppar, eller bodybuildingposer vara passande men i nästan alla andra fall är det idiotiskt. Det borde väl för fan inte komma som en överraskning för en enda människa?
Men hon har ju ingen porrig avklädd bild. Bara en bild på vad jag tror är hennes helt vanliga vardagliga ansiktsuttryck. Sen att det ser ut som en anka är för att hon ser ut som en anka.

Alltså jag tycker ickså att man skall få diskriminera på vilka skäl man vill när man anställer. Men så länge några tillstånd är undantagna och man kan diskriminera en svensk singelmamma med ett vitt barn, i sverige, för nån fånig orsak men inte en rasifierad, muslim eller en gay kommer jag vara sur på det och försöka väcka opinion mot det (efter vad jag vågar anonymt, har inte råd att förlora jobbet).
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-19, 22:43   #33
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Ras, etnicitet, kultur och avvikande sexuell läggning säger långt mer än fillers i läpparna för hur en person kan sköta ett specifikt jobb.
Här måste jag dock tillägga att jag inte håller med, inte på långa vägar. Jag har jobbat med folk som har andra kulturella bakgrunder och avvikande läggningar och de har varit precis lika duktiga på sitt jobb som en ursvensk heteroman. Därmed inte sagt att en med ankläppar nödvändigtvis är sämre på sitt jobb... De enda gångerna jag har varit med om att folk verkligen spårat ut så har det varit ursvenska heteromän och då har det handlat om alkoholmissbruk i ett fall, i ett annat drogmissbruk som ledde till personens död till slut, i ett tredje fall inkompetens eller bristande intresse att sköta jobbet. I det fjärde fallet handlade det om fusk med arbetstider vilket ledde till avsked och därefter självmord.... alla dessa fall handlar om ursvenska heteromän.
Alla invandrare jag har jobbat med har skött sina jobb, likaså alla homosexuella.

Men liksom sexuell läggning, vad fan har det för betydelse på en arbetsplats? Ska ni ****** på jobbet eller?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-20, 00:06   #34
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Här måste jag dock tillägga att jag inte håller med, inte på långa vägar. Jag har jobbat med folk som har andra kulturella bakgrunder och avvikande läggningar och de har varit precis lika duktiga på sitt jobb som en ursvensk heteroman. Därmed inte sagt att en med ankläppar nödvändigtvis är sämre på sitt jobb... De enda gångerna jag har varit med om att folk verkligen spårat ut så har det varit ursvenska heteromän och då har det handlat om alkoholmissbruk i ett fall, i ett annat drogmissbruk som ledde till personens död till slut, i ett tredje fall inkompetens eller bristande intresse att sköta jobbet. I det fjärde fallet handlade det om fusk med arbetstider vilket ledde till avsked och därefter självmord.... alla dessa fall handlar om ursvenska heteromän.
Alla invandrare jag har jobbat med har skött sina jobb, likaså alla homosexuella.

Men liksom sexuell läggning, vad fan har det för betydelse på en arbetsplats? Ska ni ****** på jobbet eller?
Vi är tydligt fast i en tidsloop där vi återupprepar oss med små variationer utan att komma nånstans.

Att få avvisa någon på en väldigt liten skitgrej som inte definierar henne öht. Men samtidigt inte få avvisa någon på en väldigt stor sak som helt definierar personen, du ser inte problemet där? Utöver det att detta vänds mot svenskar, i sverige, att vi får dömas ut på en liten detalj men skyddade grupper måste man bortse från det mesta av vad den personen är?
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-20, 05:09   #35
wilkes
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 106
En normalfuntad person skulle nog säga att vara invandrare, muslim eller gay också är små skitgrejer som inte definierar en persons förmåga att göra sitt jobb. Om inte jobbet handlar om att vara genetisk svensk, äta gris eller knuvla någon av motsatta könet.. men dessa jobb söker de nog inte.

Det kan tyckas vara hyckleri att man får neka anställning på grund av plastikkirurgi men inte hudfärg eller sexualitet, men detta gäller ju ändå bara när orsaken uttalas. Sedan är väl plastikkirurgi ett personligt val, vilket homosexualitet eller etnicitet sällan är.

Om man håller käft om orsak så kan du neka folk anställning av i princip vilken orsak du vill, och så görs det också. Typ 90% av alla nekade anställningar har ju med något ytligt första intryck som inte blev helt rätt. Ofta utseende, om det är tatuering eller taskig klädstil eller groteskt utseende spelar väl inte så stor roll.

Det enda detta handlar om att denna rekryterare var så jävla korkad och inte kunde hålla tyst om varför just denna kandidat blev nekad. Undra om hon är så ärlig mot alla eller om hon särskilt avskyr billig plastikkirurgi.

Senast redigerad av wilkes den 2021-06-20 klockan 05:10.
wilkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-20, 07:38   #36
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg


Fillers tar 15 minuter och kostar typ 1000 kr att fixa..
Du skrev
Citat:
Hon har valt att se ut på ett sätt som av många uppfattas oseriöst.
Hon ser ut som någon som lider av osund självcentrering och har osunda ideal.
och har den bilden själv :-)
Att du inte fattade kopplingen är ju bara för go' alltså

För att förtydliga ytterligare: den allmänna uppfattningen om de som "är vältränade" (ofta dock värdelösa på riktiga jobb som att gräva med en spade) är inte så höga hehe

Senast redigerad av Plasttiger den 2021-06-20 klockan 07:44.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-20, 07:54   #37
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Du skrev


och har den bilden själv :-)
Att du inte fattade kopplingen är ju bara för go' alltså

För att förtydliga ytterligare: den allmänna uppfattningen om de som "är vältränade" (ofta dock värdelösa på riktiga jobb som att gräva med en spade) är inte så höga hehe
Klart han fattade men den sitter på ett träningsforum och han skulle knappast använda den i en jobbansökan (som inte hade med träning att göra).

Förlåt Langster att jag svarade för dig, kunde inte hålla mig…
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-20, 07:56   #38
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Du skrev


och har den bilden själv :-)
Att du inte fattade kopplingen är ju bara för go' alltså

För att förtydliga ytterligare: den allmänna uppfattningen om de som "är vältränade" (ofta dock värdelösa på riktiga jobb som att gräva med en spade) är inte så höga hehe
Vad har Langsters bild att göra med det? Detta är ett anonymt träni gsforum
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-20, 08:13   #39
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Vad har Langsters bild att göra med det? Detta är ett anonymt träni gsforum
Men han ser likadan ut när han söker jobb. Det syns inte på CV:n (gissar jag) men på anställningsintervjun.

Nu är jag generellt på Team Langster och fiende med Team Plasttiger, men i det här fallet måste jag ge Plastis rätt. Ser man ut som en bodybuilder så har man valt att se ut på ett sätt som uppfattas som oseriöst, samt ser ut som någon som lider av osund självcentrering och har osunda ideal (i allmänhetens ögon), dvs det som Langster menade att ankläppsbärande uppfattas som.

Det här med att det tar längre tid att skaffa en bodybuilderkropp än ankläppar gör ju snarare saken värre än bättre. Att lägga ner tiotusen timmar på att bli snygg måste ju anses mer fåfängt än att lägga ner en kvart på det.

Jag bör för säkerhets skull inflika att jag själv inte tror att Langster är oseriös eller osund, att jag inte heller tror att en ankläppsbärare behöver vara det, och att jag gärna hade sett ut som Langster och haft en tjej med ankläppar. Jag menar bara att om man tycker ”det är rätt att neka någon jobb pga ankläppar, men inte pga bodybuilderkropp, eftersom det förstnämnda tyder på att man är knäpp, men inte det sistnämnda”, då är man en hycklare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-20, 08:36   #40
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Men han ser likadan ut när han söker jobb. Det syns inte på CV:n (gissar jag) men på anställningsintervjun.

Nu är jag generellt på Team Langster och fiende med Team Plasttiger, men i det här fallet måste jag ge Plastis rätt. Ser man ut som en bodybuilder så har man valt att se ut på ett sätt som uppfattas som oseriöst, samt ser ut som någon som lider av osund självcentrering och har osunda ideal (i allmänhetens ögon), dvs det som Langster menade att ankläppsbärande uppfattas som.

Det här med att det tar längre tid att skaffa en bodybuilderkropp än ankläppar gör ju snarare saken värre än bättre. Att lägga ner tiotusen timmar på att bli snygg måste ju anses mer fåfängt än att lägga ner en kvart på det.

Jag bör för säkerhets skull inflika att jag själv inte tror att Langster är oseriös eller osund, att jag inte heller tror att en ankläppsbärare behöver vara det, och att jag gärna hade sett ut som Langster och haft en tjej med ankläppar. Jag menar bara att om man tycker ”det är rätt att neka någon jobb pga ankläppar, men inte pga bodybuilderkropp, eftersom det förstnämnda tyder på att man är knäpp, men inte det sistnämnda”, då är man en hycklare.
Om vi nu talar om Langster så har en satt välmående och vältränad ut på bilderna där han har t-skjorta på sig men fu har en poäng. Om vi är ärliga så många jobb kräver att man är i kontakt med kunder så oavsett vad vi tror så om en person kommer slipad i kostym och den andra med ansiktstatueringar och läppiercings så vet bi nog vem som ger bättre intryck.
Sen beror det på personen som skall anställa hur många minuspoäng man får för 50cm besep vs ankläppar
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-20, 08:55   #41
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
För att försöka lyfta frågan: Är verkligen fyllda läppar oseriöst? Det signalerar att kvinnan försöker se bra ut (Nu ger det ofta motsatt effekt, men syftet är ju att det skall se bra ut. A for effort liksom).

När blev det oseriöst att försöka se bra ut?
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-20, 08:59   #42
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Klart han fattade men den sitter på ett träningsforum och han skulle knappast använda den i en jobbansökan (som inte hade med träning att göra).

Förlåt Langster att jag svarade för dig, kunde inte hålla mig…
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Vad har Langsters bild att göra med det? Detta är ett anonymt träni gsforum
Oj, hittade tydligen en öm tå tydligen.
Den allmänna uppfattningen om gymråttor/spännisar är inte positiv. Det är männens motsvarighet till ankläppar/annan plastikkirurgi. Rätt eller fel? Ja, det är ju DET TRÅDEN HANDLAR OM, haha. Sjukt att ni inte ser det.


Edit: Dio förklarade det mycket bättre än vad jag någonsin skulle kunna göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Men han ser likadan ut när han söker jobb. Det syns inte på CV:n (gissar jag) men på anställningsintervjun.

Nu är jag generellt på Team Langster och fiende med Team Plasttiger, men i det här fallet måste jag ge Plastis rätt. Ser man ut som en bodybuilder så har man valt att se ut på ett sätt som uppfattas som oseriöst, samt ser ut som någon som lider av osund självcentrering och har osunda ideal (i allmänhetens ögon), dvs det som Langster menade att ankläppsbärande uppfattas som.

Det här med att det tar längre tid att skaffa en bodybuilderkropp än ankläppar gör ju snarare saken värre än bättre. Att lägga ner tiotusen timmar på att bli snygg måste ju anses mer fåfängt än att lägga ner en kvart på det.
+1! När du har rätt så har du väldigt rätt.
Du förklarade det mycket bättre än vad jag gjorde!
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-20, 08:59   #43
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
För att försöka lyfta frågan: Är verkligen fyllda läppar oseriöst? Det signalerar att kvinnan försöker se bra ut (Nu ger det ofta motsatt effekt, men syftet är ju att det skall se bra ut. A for effort liksom).

När blev det oseriöst att försöka se bra ut?
Nej, verkligen inte. Det är inte mer oseriöst än att plocka bort en snorkråka som hänger ur näsan. Båda sakerna gör man för att se bättre ut.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-20, 09:07   #44
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
För att försöka lyfta frågan: Är verkligen fyllda läppar oseriöst? Det signalerar att kvinnan försöker se bra ut (Nu ger det ofta motsatt effekt, men syftet är ju att det skall se bra ut. A for effort liksom).

När blev det oseriöst att försöka se bra ut?
Det signalerar att arbetssökande är lika seriös i livet som en Paradise Hotel-deltagare och lika dum som en gubbe med flint som försöker dölja den genom att kamma över några av de kvarvarande hårstråna
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-20, 09:08   #45
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Det signalerar att arbetssökande är lika seriös i livet som en Paradise Hotel-deltagare och lika dum som en gubbe med flint som försöker dölja den genom att kamma över några av de kvarvarande hårstråna
Jag tänkte precis skriva detta, och Paradise Hotel, så himla kusligt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)