Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Kommer du vaccinera dig?
Ja 11 23.40%
Nej 27 57.45%
Vet ej 9 19.15%
Antal röster: 47. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-06-19, 18:55   #916
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Gravida låter ju som ett problemområde, men antar att det är studerat att det inte förekommer någon överföring?
Eller inte, verkar ju inte ens finnas tillräckliga vanliga säkerherstester för gravida publicerade???
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-19, 19:07   #917
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Vad har ni kommit fram till?

AZ säkrare?

Påverkar foster?
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-19, 22:52   #918
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Ja. De barnen och föräldrarna fick betala ett högt pris. Läxan vi lärde av det var att alltid undersöka ifall ett nytt läkemedel har fosterskadande biverkningar. Ifall det nu är förväntat att det ska kunna användas av unga kvinnor.


Ett vaccin baserat på m-RNA känns rätt säkert. En molekyl med kort livslängd som snabbt bryts ned när den blir aktiv. Ifall den nu kopieras och byggs in i vårt DNA kan den bara koda för nonsens. Men precis som Wain skriver kan det säkert påverka vårt DNA och vår egna proteinsyntes kan påverkas eller blockeras. Vad får vi av det? Celldöd kan jag tänka mig. Men var någonstans i kroppen ?
https://files.catbox.moe/k2miut.pdf
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-20, 05:19   #919
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Ja. Det är en viktig fråga att föra fram och diskutera.
- Behöver vi vaccinera barn och unga för att skydda äldre och riskutsatta ?


Men det är kanske det som sker idag. Nya varianter av viruset kan tydligen spridas bland barn och unga som tar hem smittan till föräldrarna. Fortsatt en grupp om inte blir allvarligt sjuka men som kan sprida viruset vidare i sin tur.

Spike-proteinet måste vara en bra angreppspunkt för våra antikroppar. Unikt för detta virus och nödvändigt för viruset för att angripa våra celler i lungorna.
Att det tillåts att cirkulera i blodet så länge som 29 dagar hos vissa låter besvärligt för de personerna som inte får 100-procentigt skydd. Alla andra borde snabbt och enkelt sopa banan och få bort proteinet från blodet. Det är vårt immunförsvars primära uppgift. Kanske värt att forska vidare varför vaccinet inte fungerar 100 %.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-20, 07:06   #920
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Ja. Det är en viktig fråga att föra fram och diskutera.
- Behöver vi vaccinera barn och unga för att skydda äldre och riskutsatta ?


Men det är kanske det som sker idag. Nya varianter av viruset kan tydligen spridas bland barn och unga som tar hem smittan till föräldrarna. Fortsatt en grupp om inte blir allvarligt sjuka men som kan sprida viruset vidare i sin tur.

Spike-proteinet måste vara en bra angreppspunkt för våra antikroppar. Unikt för detta virus och nödvändigt för viruset för att angripa våra celler i lungorna.
Att det tillåts att cirkulera i blodet så länge som 29 dagar hos vissa låter besvärligt för de personerna som inte får 100-procentigt skydd. Alla andra borde snabbt och enkelt sopa banan och få bort proteinet från blodet. Det är vårt immunförsvars primära uppgift. Kanske värt att forska vidare varför vaccinet inte fungerar 100 %.
En ny variant är 50/50 chans att vaccinet skyddar mot. Har vi inga alternativa behandlingsmetoder sitter vi återigen vid början av 2020. Det borde vara högintressant för alla europeiska länder att studera väldigt billiga och ofarliga alternativ vid akuta fall.

Spike proteinet kan bli ett problem på sikt beroende på hur många doser man behöver ta, om vi inte justerar doserna. Vi vet inte långvarigt. Och problematiken med att man hittar det slumpvis i hela kroppen ger problem för individer som är känsliga för eventuell cytotoxisk effekt. Som reumatiker och folk med hepatit, som identifierats som extra känsliga ännu så länge.

Min känsla är att vi blir tvunga att vänta på traditionella vaccin för att vara säkra.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-20, 07:16   #921
JamesD
Registered User
 
JamesDs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 750
Förstår inte riktigt varför jag skulle vaccinera mig då jag inte är riskgrupp
JamesD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-20, 07:54   #922
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av JamesD Visa inlägg
Förstår inte riktigt varför jag skulle vaccinera mig då jag inte är riskgrupp
Ja varför skulle du vaccinera dig mot en global pandemi som stängt ned samhället i snart 1,5 år
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-20, 08:15   #923
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Spike-proteiner som befaras spridas över hela kroppen och orsaka irreparabel skada är rena spekulationer.

"Research shows that spike proteins remain stuck to the cell surface around the injection site and do not travel to other parts of the body via the bloodstream, they added. The 1% of the vaccine that does reach the bloodstream is destroyed by liver enzymes."

https://www.reuters.com/article/fact...-idUSL2N2NX1J6

https://twitter.com/SabiVM/status/1399471265459499009
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-20, 08:52   #924
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Spike-proteiner som befaras spridas över hela kroppen och orsaka irreparabel skada är rena spekulationer.

"Research shows that spike proteins remain stuck to the cell surface around the injection site and do not travel to other parts of the body via the bloodstream, they added. The 1% of the vaccine that does reach the bloodstream is destroyed by liver enzymes."

https://www.reuters.com/article/fact...-idUSL2N2NX1J6

https://twitter.com/SabiVM/status/1399471265459499009
Problemet är att en av ståndpunkterna har fel och vi vet inte vilken. Det enda vi vet är att samma sida som hävdar vaccinens säkerhet är samma sida som försöker köra på med massinvandring, gängbrottslighet och skuldsättning och varje gång dem har fel, vilket inte är sällan, är ursäkten Vi har varit naiva.

Alla vi som inte tänker vara naiva kommer då ställa oss emot det som sägs.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-20, 08:54   #925
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Spike-proteiner som befaras spridas över hela kroppen och orsaka irreparabel skada är rena spekulationer.

"Research shows that spike proteins remain stuck to the cell surface around the injection site and do not travel to other parts of the body via the bloodstream, they added. The 1% of the vaccine that does reach the bloodstream is destroyed by liver enzymes."

https://www.reuters.com/article/fact...-idUSL2N2NX1J6

https://twitter.com/SabiVM/status/1399471265459499009
Haha, gissar att Wain får ducka ur tråden några dagar igen innan han hittar nästa falska desinformation att sprida
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-20, 11:13   #926
JamesD
Registered User
 
JamesDs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 750
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Ja varför skulle du vaccinera dig mot en global pandemi som stängt ned samhället i snart 1,5 år
Om riskgrupperna är vaccinerade, ja, varför? Knappast nedstängt för min skull.
JamesD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-20, 11:45   #927
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av JamesD Visa inlägg
Om riskgrupperna är vaccinerade, ja, varför? Knappast nedstängt för min skull.
Antar att du lever som eremit helt utan mänsklig kontakt?
Annars riskerar du så klart att vara med och bidra till smittspridningen.

Känner inte dig så jag vet inte om du är ironisk, trollar för att j-vlas eller om du verkligen inte förstår de enkla sambanden?
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-20, 13:21   #928
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Problemet är att en av ståndpunkterna har fel och vi vet inte vilken. Det enda vi vet är att samma sida som hävdar vaccinens säkerhet är samma sida som försöker köra på med massinvandring, gängbrottslighet och skuldsättning och varje gång dem har fel, vilket inte är sällan, är ursäkten Vi har varit naiva.

Alla vi som inte tänker vara naiva kommer då ställa oss emot det som sägs.
Jag förstår inte skepsisen. Reuters må vara en dålig källa men de är ju bara budbäraren. Vi har hundratals forskare som ena sidan hävdar att mRNA vaccinet inte kan orsaka någon skada ute i vävnaderna. Sen har vi en handfull individer som påstår att spikproteinerna lagras i kroppen och orsakar skada. I teorin, kanske, men vet man att de gör det på människor? Jag ser bara en massa antaganden här.

Man har alltså sett att spikeproteiner från riktiga Covid-19 virus kan orsaka skada om de injiceras direkt i blodet på däggdjur. I de fall folk anses ha drabbats av problem i kärlsystemet efter vaccinationen, är det inte otänkbart att den som gav sprutan råkade skjuta in dosen direkt i blodbanan? Är det så farhågorna ser ut?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-20, 14:35   #929
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Jag förstår inte skepsisen. Reuters må vara en dålig källa men de är ju bara budbäraren. Vi har hundratals forskare som ena sidan hävdar att mRNA vaccinet inte kan orsaka någon skada ute i vävnaderna. Sen har vi en handfull individer som påstår att spikproteinerna lagras i kroppen och orsakar skada. I teorin, kanske, men vet man att de gör det på människor? Jag ser bara en massa antaganden här.

Man har alltså sett att spikeproteiner från riktiga Covid-19 virus kan orsaka skada om de injiceras direkt i blodet på däggdjur. I de fall folk anses ha drabbats av problem i kärlsystemet efter vaccinationen, är det inte otänkbart att den som gav sprutan råkade skjuta in dosen direkt i blodbanan? Är det så farhågorna ser ut?
Alltså vi har redan plockat bort Aztrazeneca från marknaden, med mycket svaga indikationer. Men folk tycker andra indikationer inte har något värde plötsligt? Väldigt konstigt argument. Det är självklart att allt ska undersökas ordentligt.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-20, 14:56   #930
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Antar att du lever som eremit helt utan mänsklig kontakt?
Annars riskerar du så klart att vara med och bidra till smittspridningen.

Känner inte dig så jag vet inte om du är ironisk, trollar för att j-vlas eller om du verkligen inte förstår de enkla sambanden?
Det är nog det konstigaste moral argumentet för vaccinering. Folk som lyckats hållas sig fria från smitta fram till nu kanske gör något rätt som inte andra gör.

Hela planen med vaccinering och pass låter direkt korkad, vad exakt är planen och vilka åtgärder finns om "covid-19 verision 2.0" dyker upp och vaccinet plötsligt är värdelöst?

Folk har fortfarande inte fattat vad pandemi betyder. Man kan läsa på lite om spanska sjukan, och hur den förändrades under hela pandemin. Vaccin är ett lokalt skydd, men det öppnar upp ett enormt hål om man inte justerar rutiner. Personligen och på nationell nivå.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)