Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-06-18, 13:59   #31
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag har så hos morsan och farsan och köpte 4k kameror för att ha digital zoom, men med 4ggr förstoring till 1080 så är det ändå inte superbra från villan till vägen i ett typiskt villaområde, vet inte hur långt det är.

Jag vill iaf testa en motordriven zoom, på youtuberecensioner ser det 10ggr bättre ut, med undantaget för när det funkar, tydligen är det lite hit and miss med tracking och att zooma in där det behövs, så man inte får en röv eller bildörr istället för regplåt och ansikte
Kanske detta blir bra då.

https://www.aliexpress.com/item/1005...c00aJvxrK&mp=1

https://www.aliexpress.com/item/3281...c00aJvxrK&mp=1
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-18, 18:50   #32
tjabon
Joser
 
tjabons avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: I min lada
Inlägg: 294
DVR + 4 kameror 720 p. (koax-kabel) från övervakningsbutiken i Gbg. Haft ett år ca.
Kostade ca: 3600:- . Kopplat in på VGA-ingången på en av mina 48" skärmar.
Rörelsedetekt m.m.
Funkar helt OK.
https://www.overvakningsbutiken.se/p...system/#kamera
__________________
men du är jelly, mirin' och butthurt! ye, u jelly brah? u mirin'?
tjabon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-18, 19:55   #33
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Fattar ändå inte, du har ju allt på lan, så sitter routern i teknikrummet och så är det ju bara en till switch, eller kopplar du in NVR:en direkt in i en ledig port på routern ifall det finns

NVR:en ska du ju egentligen kunna sätta vart som helst på en ledig port i LAN:et
haha, så här då

Router i Garaget
I denna sitter Main switch i garaget, där i sitter det 3 kameror, men där går även 1 kabel in till huset.
I huset sitter det först 1 switch, som sedan går vidare till 2 andra POE switchar där övriga kameror sitter.

I samtliga switchar sitter även andra enheter, som inte kan sitta inkopplade i NVR'en.

Så om jag sätter NVR'en först i ledet efter routern, då kommer hela mitt LAN sitta bakom NVR'en.
Och sätter jag inte NVR'en där, så kan jag inte få in alla kameror eftersom de sitter inkopplade i 3 olika POE switchar runtom fastigheten, som också hanterar andra saker än kameror.


Det jag letar efter är alltså en NVR som kan kopplas in i garaget, men som inga kameror sitter fysiskt kopplade i, utan NVR'en ska ha möjlighet att lägga till kameror från vilket nätverk som helst, så länge de fysiskt sett sitter i samma LAN.
Av vad jag sett hitills så verkar NVR'en vilja bygga sitt egna subnät och det är bara de kameror som sitter i det som går att lägga till.
Men säg att din NVR ger kamerorna ett ip på subnät 192.168.1.0/24, kan du i mjukvaran till NVR'en lägga till en kamera som inte sitter på detta subnätet? säg att de sitter på 192.168.10.0/24.
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 11:42   #34
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 906
Den här tänkte jag köpa en eller två av

https://www.aliexpress.com/item/1005...Log=new_Detail


https://www.youtube.com/watch?v=5Moy...ookUpTheHookUp
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 11:48   #35
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 906
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
haha, så här då

Router i Garaget
I denna sitter Main switch i garaget, där i sitter det 3 kameror, men där går även 1 kabel in till huset.
I huset sitter det först 1 switch, som sedan går vidare till 2 andra POE switchar där övriga kameror sitter.

I samtliga switchar sitter även andra enheter, som inte kan sitta inkopplade i NVR'en.

Så om jag sätter NVR'en först i ledet efter routern, då kommer hela mitt LAN sitta bakom NVR'en.
Och sätter jag inte NVR'en där, så kan jag inte få in alla kameror eftersom de sitter inkopplade i 3 olika POE switchar runtom fastigheten, som också hanterar andra saker än kameror.


Det jag letar efter är alltså en NVR som kan kopplas in i garaget, men som inga kameror sitter fysiskt kopplade i, utan NVR'en ska ha möjlighet att lägga till kameror från vilket nätverk som helst, så länge de fysiskt sett sitter i samma LAN.
Av vad jag sett hitills så verkar NVR'en vilja bygga sitt egna subnät och det är bara de kameror som sitter i det som går att lägga till.
Men säg att din NVR ger kamerorna ett ip på subnät 192.168.1.0/24, kan du i mjukvaran till NVR'en lägga till en kamera som inte sitter på detta subnätet? säg att de sitter på 192.168.10.0/24.

är det omöjligt att få en tredje kabel in till huset?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 12:57   #36
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
är det omöjligt att få en tredje kabel in till huset?
Nej inte omöjligt men det får bli ett framtida projekt att gräva ner fiber mellan garage och hus istället för cat6
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 13:56   #37
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 906
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Nej inte omöjligt men det får bli ett framtida projekt att gräva ner fiber mellan garage och hus istället för cat6
Jag har länge haft fri tillgång till converters och sfp:er samt fibermaterial och utrustning men jag köpte ändå en rulle cat6A med uttag pga att jag inte vill ha ej managerade eller ej övervakade aktiva prylar i nätverket, plus att POE är rätt smidigt att ha tillgång till när det plötsligt behövs
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 15:45   #38
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag har länge haft fri tillgång till converters och sfp:er samt fibermaterial och utrustning men jag köpte ändå en rulle cat6A med uttag pga att jag inte vill ha ej managerade eller ej övervakade aktiva prylar i nätverket, plus att POE är rätt smidigt att ha tillgång till när det plötsligt behövs
Jag håller helt med! Men garaget & huset är 2 olika zoner för mig, och fiber mellan vore trevligt. Har inkommande fiber i tvättstugan i huset, så vore gött att skippa leverantörens konverterare och dra det vidare till garaget direkt, där jag har stor UPS och allt annat viktigt.
Sen skyffla tillbaka det med en annan fiber till den första managerade switchen i huset, sen vidare till mina POE switchar och patchuttag
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 11:05   #39
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 906
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Jag håller helt med! Men garaget & huset är 2 olika zoner för mig, och fiber mellan vore trevligt. Har inkommande fiber i tvättstugan i huset, så vore gött att skippa leverantörens konverterare och dra det vidare till garaget direkt, där jag har stor UPS och allt annat viktigt.
Sen skyffla tillbaka det med en annan fiber till den första managerade switchen i huset, sen vidare till mina POE switchar och patchuttag
Det är få nätägare som tillåter dig att plugga stadsnätet direkt in i egen utrustning, dom har ju sin managering och övervakning dit.

Du skulle ju kunna förlänga inkommande fiber och flytta deras utrustning in ifall det hjälper

Köp en g657a2 fiber ba, typ villapatch på ahlsell med rätt kontaktstycken
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)