Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-17, 09:16   #27151
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
"Cleant och rakt hål"? Är kläderna trasiga så lagar man dem eller kastar dem


Nu är du gammeldags Bob!

Någon lustig person hade föresten i sin instastorie en gissningslek: hemlös eller av Cafe nominerad till bäst klädda man.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 09:45   #27152
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Nu är du gammeldags Bob!

Någon lustig person hade föresten i sin instastorie en gissningslek: hemlös eller av Cafe nominerad till bäst klädda man.
Haha
Jag har aldrig förstått mig på trasiga kläder, har inte ens sett någon variant där jag tyckt att det är snyggt. Patina är ju såklart en annan sak, men trasigt nej.

Låter rimligt :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 10:45   #27153
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Vart kan man gå för att få hjälp att köpa sig en stil/outfit? (i 08-området)

Jag har ungefär lika stort intresse för mode som en normal modebloggare kan tänkas ha för veteranmopeder. Jag klär mig i billigaste möjliga svarta jeans, och en uppsjö av T-shirts med varierande öl/bryggeri-tryck. Dvs kläder för mig är något som endast används för att alternativet är olagligt.

Normalt inte något som bekommer mig, men nu måste jag klä upp mig för en fotografering om två veckor. Inte kostymklädd men typ vardagsfest.
Jag vill ogärna plocka en skjorta och ett par byxor på dressman.... Så, vart tar jag vägen?
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 13:59   #27154
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Vart kan man hitta bra jeans som kan bäras i kontorsmiljö? Till typ monks och enklare skjorta
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 14:10   #27155
TomasB
Registered User
 
TomasBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Vart kan man hitta bra jeans som kan bäras i kontorsmiljö? Till typ monks och enklare skjorta
https://www.blugiallo.com/sortiment/

Själv kör jag Le petite standard från APC.

https://www.apc.fr/wwuk/men/trousers...html#Indigo~24

Finns i massa färger och utföranden.
__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
TomasB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 14:19   #27156
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
Någon som har erfarenhet av Asket?
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 14:47   #27157
KalleBalik
Drill Sergeant
 
KalleBaliks avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Vart kan man gå för att få hjälp att köpa sig en stil/outfit? (i 08-området)

Jag har ungefär lika stort intresse för mode som en normal modebloggare kan tänkas ha för veteranmopeder. Jag klär mig i billigaste möjliga svarta jeans, och en uppsjö av T-shirts med varierande öl/bryggeri-tryck. Dvs kläder för mig är något som endast används för att alternativet är olagligt.

Normalt inte något som bekommer mig, men nu måste jag klä upp mig för en fotografering om två veckor. Inte kostymklädd men typ vardagsfest.
Jag vill ogärna plocka en skjorta och ett par byxor på dressman.... Så, vart tar jag vägen?
Gå till en mindre herrmodebutik, dom kan inte konkurrera med de stora kedjorna när det gäller pris, så dom säljer på att erbjuda stort kunnande & riktigt bra service istället, det är min erfarenhet i alla fall.

Vet inte var du bor men om du har vägarna förbi Mörby Centrum så kan jag rekommendera Lundblads Herrmode.

Senast redigerad av KalleBalik den 2019-05-09 klockan 14:53.
KalleBalik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 22:02   #27158
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Vart kan man gå för att få hjälp att köpa sig en stil/outfit? (i 08-området)

Jag har ungefär lika stort intresse för mode som en normal modebloggare kan tänkas ha för veteranmopeder. Jag klär mig i billigaste möjliga svarta jeans, och en uppsjö av T-shirts med varierande öl/bryggeri-tryck. Dvs kläder för mig är något som endast används för att alternativet är olagligt.

Normalt inte något som bekommer mig, men nu måste jag klä upp mig för en fotografering om två veckor. Inte kostymklädd men typ vardagsfest.
Jag vill ogärna plocka en skjorta och ett par byxor på dressman.... Så, vart tar jag vägen?
Beror förstås på hur mycket pengar du vill lägga. Dressmann, H&M, Zara och alla de där är i stort sett samma grej och låga kvalitet. Det spelar inte så stor roll vilken av dem du väljer.

Men om du vill få god hjälp och lyxa till det lite mer än vanligt kan du kika på Suitsupply (de har mycket mer än kostymer) de kommer hjälpa dig, annars är Ströms är anrikt och har väldigt bra service - kostar en slant dock. Sedan finns Boggi nära Stureplan om du vill ha något lite mer avslappnat italienskt. Den senare är väl lite mer massmarknad så kanske lite billigare än de andra två.

Vill du inte betala så mycket är möjligen Massimo dutti en kandidat. Jag har fått för mig att det är den bäste av de sämsta av slit- och slängkedjorna. Tillhör Zarafamiljen men är lite dyrare och något bättre kvalitet. D.v.s. inget vulgärt fejkläder och andra gräsligheter som normala Zarabutiker frossar i.

Senast redigerad av yia den 2019-05-09 klockan 22:03.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 22:17   #27159
yia
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 66
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Sånt här är spännande tycker jag. Nu är jeansen ofta riktigt trasiga, men jag kommer ihåg när folk över en natt började med exakt samma slitning: den med ett ganska cleant och rakt hål över knät, på jeans som i övrigt är ganska oslitna.

Eller som förra eller förförra sommaren när alla kom på att Converse som ALLA hade helt plötsligt blev ute och man bytte HELT stil och körde med den diametralt annorlunda skon Vans.
Mode är något så fult att vi får byta ut det var sjätte månad, som Oscar Wilde konstaterade. Personligen har jag väldigt svårt att se tjusningen i att slaviskt följa trender. Det känns väldigt ytligt.

Jag läste för övrigt en bra text på området i Vanity Fair om Karl Lagerfeldt när han dog nyligen. Det visade sig att den man som i princip satt modet i årtionden hade knappt en modern pinal i sitt i eget hem utan samlade mest på franska möbler från 1700-talet. Man fick ganska mycket bekräftat i den texten om cynismen inom hela modeindustrin. Lagerfeldt själv verkar ha tyckt att det mesta var massproducerat skit men om man kan kan ta tusen euro för ett bälte för att man tryckt Chanels jävla logga på det så varför inte.

Senast redigerad av yia den 2019-05-09 klockan 22:19.
yia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 08:15   #27160
Arnesson
Ge mig sol och öl!
 
Arnessons avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Citat:
Ursprungligen postat av yia Visa inlägg
Beror förstås på hur mycket pengar du vill lägga. Dressmann, H&M, Zara och alla de där är i stort sett samma grej och låga kvalitet. Det spelar inte så stor roll vilken av dem du väljer.

Men om du vill få god hjälp och lyxa till det lite mer än vanligt kan du kika på Suitsupply (de har mycket mer än kostymer) de kommer hjälpa dig, annars är Ströms är anrikt och har väldigt bra service - kostar en slant dock. Sedan finns Boggi nära Stureplan om du vill ha något lite mer avslappnat italienskt. Den senare är väl lite mer massmarknad så kanske lite billigare än de andra två.

Vill du inte betala så mycket är möjligen Massimo dutti en kandidat. Jag har fått för mig att det är den bäste av de sämsta av slit- och slängkedjorna. Tillhör Zarafamiljen men är lite dyrare och något bättre kvalitet. D.v.s. inget vulgärt fejkläder och andra gräsligheter som normala Zarabutiker frossar i.
Jag håller med om Suitsupply och Ströms. Beroende på stil slänger jag in La Chemise också, de är väldigt hjälpsamma och trevliga.
__________________
I´ll live forever...or atleast die trying
Arnesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 07:50   #27161
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Måste köpa en uddakavaj, då jag inte har någon
Och ett par finbyxor, då jag inte har några som passar

Jag tänkte att då köper jag såklart ett par mellangrå byxor i tunt fint tyg, de lär passa till allt! Och ser alltid så snyggt ut när andra har såna.
Plus en blå kavaj i lämplig nyans som också lär passa till allt.
Men så hittar jag en stilsida på nätet som raserar allt detta!

Till grå finbyxor i tunt fint tyg kan man INTE ha uddakavaj i lite grövre tyg.
Och till jeans eller andra vardagligare byxor kan man INTE ha uddakavaj i tunt/fint tyg.

Så, är slutsatsen att man måste ha en uddakavaj till finbyxor, och en uddakavaj till jeans/övriga byxor?

Kanske man ska skita i grå finbyxor helt, om det ska vara så omöjligt?
Ska man va finklädd tar man på sig sin mörka kostym, och ska man vara vardagligt finklädd kör man jeans/chinos och uddakavaj istället?

Fan så jobbigt det är att ha noll koll på sånt här
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 08:16   #27162
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Det handlar helt enkelt om att ju större kontraster i tygen (grovt vs. fintyg) desto svårare är det att få att fungera.
Finbyxor med en grövre uddakavaj (och vice versa) är således svårare att få visuellt tilltalande.

Tyvärr ser man allt för många som slänger på sig en kostymkavaj till vanliga jeans. Ser ofta för jävligt ut.
Har du normalt jeans/chinos till vardags bör du gå på en uddakavaj med lite grövre tyger men för den delen behöver det inte vara supergrovt.

Se t.ex.: https://www.instagram.com/p/BxXZLpagxdM/
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016

Senast redigerad av forslund den 2019-05-13 klockan 08:17.
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 08:18   #27163
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Det handlar helt enkelt om att ju större kontraster i tygen (grovt vs. fintyg) desto svårare är det att få att fungera.
Finbyxor med en grövre uddakavaj (och vice versa) är således svårare att få visuellt tilltalande.

Tyvärr ser man allt för många som slänger på sig en kostymkavaj till vanliga jeans. Ser ofta för jävligt ut.
Har du normalt jeans/chinos till vardags bör du gå på en uddakavaj med lite grövre tyger men för den delen behöver det inte vara supergrovt.
Ok, tackar

Så om man inte vill köpa två olika uddakavajer, så gör man bäst i att skippa tunna grå finbyxor helt?
Kanske är enklare (och billigare) att köpa ett par chinos istället, som lär vara mer förlåtande att matcha...
Trodde inte grå finbyxor skulle vara såhär knepiga
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 08:21   #27164
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Ok, tackar

Så om man inte vill köpa två olika uddakavajer, så gör man bäst i att skippa tunna grå finbyxor helt?
Kanske är enklare (och billigare) att köpa ett par chinos istället, som lär vara mer förlåtande att matcha...
Trodde inte grå finbyxor skulle vara såhär knepiga
Börja med att välja vilket syfte du köper uddakavajen för.
För att komplettera dig vardagliga klädsel? Var har du oftast då?

Att börja klä dig mer uppklätt? Välj då utifrån hur du planerar att utveckla din garderob.

En marinblå blazer brukar vara standard, eller grå, som förstahandsval.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 08:30   #27165
svag74
Registered User
 
svag74s avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 002
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Börja med att välja vilket syfte du köper uddakavajen för.
För att komplettera dig vardagliga klädsel? Var har du oftast då?

Att börja klä dig mer uppklätt? Välj då utifrån hur du planerar att utveckla din garderob.

En marinblå blazer brukar vara standard, eller grå, som förstahandsval.
Jag har ju alltid jeans, men behöver lite finkläder (vuxit ur allt sånt gammalt i midjan).
En uddakavaj så man kan va lite lagom finklädd vore ju toppen, och då är det ju bra om den passar till jeans, samt om jag köper några chinos i lämpliga färger.

Grå finbyxor tänkte jag bara rent spontant att det är ju jäkligt snyggt, men visste inte att de var så knepiga till kavaj!
Är säkert snygga med skjorta och fin tröja över också, men det använder jag ALDRIG då det känns så fruktansvärt obekvämt
Jag kommer aldrig bära tröja över en skjorta!
__________________
Gripper: CoC#1.5 - RB130
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)