Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-15, 23:44   #20086
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Geléhallon smakar astråkigt och bara sött, sött, sött. Den som inte håller med är ful.
Din mamma tycker inte om dig!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 00:15   #20087
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Min pappa är starkare än din!
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 08:27   #20088
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av Arnesson Visa inlägg
Wiggles egna märke eller High5. Billiga och ganska vattning konsistens vilket jag uppskattar.


Ingen konnässör; men turade med min första storbeställning som var typ salty peanuts från wiggle. Skönt att inte allt är supersliskigt och man tar ju ofta nån mugg dryck ändå på loppen.

Botaniserade lite och nästa köp är givetvis den här med ölsmak:

https://www.wiggle.se/torq-mosaic-pa...els-15-x-45-g/
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 08:34   #20089
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 074
De senaste ca 4 veckorna har jag powerwalkat ca 3.8-4.2km varje lunch men skulle vilja få in mer löpning. Igår sprang jag dock 6km och det känns lite i knän och höftsträckare osv men jag skulle vilja springa idag också, gör jag bort mig som ökar volymen så fort? Jag har pga sjukdom osv knappt fått in 1 joggpass/vecka det senaste.

Är det fel att testa och se vad kroppen tål? Säg att jag ger mig ut på en runda på ca 5-6km och skulle det inte kännas bra kanske jag kan avbryta och börja gå istället?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 15:49   #20090
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
De senaste ca 4 veckorna har jag powerwalkat ca 3.8-4.2km varje lunch men skulle vilja få in mer löpning. Igår sprang jag dock 6km och det känns lite i knän och höftsträckare osv men jag skulle vilja springa idag också, gör jag bort mig som ökar volymen så fort? Jag har pga sjukdom osv knappt fått in 1 joggpass/vecka det senaste.

Är det fel att testa och se vad kroppen tål? Säg att jag ger mig ut på en runda på ca 5-6km och skulle det inte kännas bra kanske jag kan avbryta och börja gå istället?
Att träna "för mycket" under en eller ett par veckor kommer inte ge dig några skador. Den typen av skador tar tid attt utvecklas.

Ifall du fortsätter tvinga dig att träna mer än du är tränad för så kanske du till slut får nån känning nånstans, vilket efter ytterligare tid kan bli nåt i stil med en stressfraktur om man har otur. Men denna process tar flera veckor, och man får gott om ledtrådar till att man bör lugna ner sig innan det gått så långt att det faktiskt blivit en skada.

Ifall du redan har en skada eller nån typ av problem som gör att du lättare drar på dig skador så kan du ju såklart åka på problem tidigare. Men då beror det ju snarare på att du inte åtgärdat den skadan du hade från början.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 16:04   #20091
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
För att besvara din fråga, Lennix: ta det i lugnt tempo. Varva med gång kanske?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 16:08   #20092
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Arnesson Visa inlägg
Wiggles egna märke eller High5. Billiga och ganska vattning konsistens vilket jag uppskattar.
Tack så mycket. Testar Wiggles egna.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 18:03   #20093
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Första långloppet iklädd min väst är nu utfört! Jag har kommit fram till att jag inte gillar bars och att gels är kung. Jag vet att det kan vara nyttigt med något tuggbart som lägger sig i magen men satan vad man föredrar gels ändå. Hittills har jag köpt dom relativt dyrt på sportbutiker i stan, nu är det dags för större inköp över nätet för att få ned kostnaden. Vad rekommenderas? De får gärna innehålla koffein.
Jag tycker Umaras smakar smaskens.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 20:06   #20094
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Jag tycker Umaras smakar smaskens.
Hört om flertalet som fått magproblem av Umara. Tror det är något man bör testa ett par gånger.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 21:24   #20095
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Det damp ned en påse Tailwind i brevlådan, tillsammans med ett gäng efterfrågade prover (tack, Tailwind!)

Utvärderas under veckans långpass. Håller tummarna att magen gillar det under längre distanser.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 08:26   #20096
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Hört om flertalet som fått magproblem av Umara. Tror det är något man bör testa ett par gånger.
Jag har aldrig riktigt begripit mig på varför ens mage skulle reagera olika på olika märken när det är i princip sockerlösning i allt. Jag brukar bara gå på vilken som är godast.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 14:45   #20097
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Hej alla löpgurus!
Jag ska springa LL i år och funderar på hur jag ska lägga upp träningen lite. Jag är tämligen otränad löpmässigt men har åkt en del skidor i vinter. Skulle tro att jag kan springa 10 km på 60, ungefär där är nivån.

Målet är att klara LL på 3 timmar.

Tror jag behöver lägga stort fokus på längre pass. Men även få in pass där jag kan springa i mitt tänkta tempo, eller snabbare?
Antar att en stor del av löpningen bör läggas i kuperad terräng då LL också är det?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 15:53   #20098
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Vi inväntar allas vår älskade Svenbanan. Jag tipsar också att MackeJuve tränat med grymma resultat för LL.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 16:47   #20099
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Vi inväntar allas vår älskade Svenbanan. Jag tipsar också att MackeJuve tränat med grymma resultat för LL.
Jag har tyvärr inte så mycket att skjuta in utöver det gamla vanliga, bättre att bananen svarar. Tidigare år har jag på intet sätt gjort något speciellt mer än att försöka springa mycket och långt, med det gamla vanliga i åtanke: stegra volym och distans långsamt. Det känns det som att 95 % har koll på.

I år ska jag vara lite mer specifik och köra ett pass/vecka i LL-tempo med snarlika LL-förutsättningar. Tänkte damma av marathon-upplägget som Sage tipsade om där första passet är t.ex. 3x2 km i mara-tempo och där man stegrar passen vartefter tills det att man landar på kanske 2x8 km i LL-tempo. Tänkte köra det i ett elljusspår. Så det blir första året där jag tänker till lite och har ett pass med lite LL-tanke bakom. Om det är något som är relevant för Mats, det vet jag inte.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 16:49   #20100
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Vill även flika in en annan fråga. Jag har en historik av att bli stum i vaderna, få rejäl träningsvärk och bli stel av löpning.
Finns det något jag kan tänka på för att spara vadmusklerna så gott det går?
Springa på mjukt underlag är en sak jag vet om.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)