Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-04-17, 13:54   #37441
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Du säger inte varför dom inte är miljösmarta eller inte innovativa.
Miljösmarta är dom ju såklart om du kan ladda dom med endast sol/vind osv.
Osäker på hur mycket el den faktiskt tar för att driva runt.
Dom är mer mobila än cyklar.
Sen skulle jag inte säga att dom enbart kan jämnföras mot en lånecykel. Istället för att ta en taxi eller kommunaltrafik i innerstan så kan du ta en elsparkcykel som gör så du i många fall kommer fram snabbare.
t.ex. om jag går till tunnelbanan, åker tunnelbana till stationen och sen går till mitt jobb så tar det ungefär 35min. Cyklar jag i 15-20km/h (eller elsparkcykel) så tar det ungefär 20min.

Tycker själv att vi både borde ha elscootrar och lånecyklar.
Jag visste inte att man var tvungen att säga att eld är varmt.

Att taxi skulle vara ett jämförbart alternativ med en elsparkcykel är bara larvigt.

Du menar alltså att allt som kan laddas med sol/vind är miljösmart? Oavsett hur de tillverkas, hur mycket energi de förbrukar mm?
Batterier är alltid och kommer förmodligen alltid att vara miljöbovar.

Med vilken definition av mobilitet lyckas du få till att en elsparkcykel skulle vara mer mobil än en cykel? Du har sämre räckvidd, sämre maxfart, sämre lastningsmöjlighet, sämre styrförmåga, sämre bromsförmåga, du kan inte köra upp för branta backar, du kan inte köra i snö, lera, djupt grus eller annat löst underlag i samma utsträckning som en cykel, du tar lika stor plats i sidled som en cykel, du syns inte lika bra i mörker som en cykel...
Listan kan göras väldigt lång.

En sparkcykel klassas per definition inte som ett fordon eller transportmedel utan en leksak. Sätter du en elmotor på den har du bara en annan variant av en segway i princip.

Cykeln är vida accepterad som det mest energieffektiva transportmedlet vi har att tillgå utan motstycke, gäller även för transport av lättare gods.
Cykeln har en effektivitetsgrad nära 100% och gör av med minst 3 gånger mindre energi än en elsparkcykel per km.

En cykel som vårdas och byts på slitagedelar kan användas i generationer, mycket tveksamt att en elsparkcykel kan det.

Det här är så dumt att jag blir genuint arg
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-04-17 klockan 13:58.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 15:23   #37442
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Du måste ju isåfall jämföra med en elcykel? Mobilitet, tar mindre plats, sämre i backar? motorerna finns ju i olika modeller... Var i lissabon precis de används där i backarna hela tiden. Sätter du på däck som kan hantera snö så fungerar ju även det. Lera osv är ofta inte så stora problem i innerstan...
Finns reflexer o lampor till elsparkcyklarna...
Samma maxfart eftersom elcyklar har lag på max 25km/h. Finns elsparkcyklar som går upp i 90km/h om man vill köpa in från kina.
https://www.nanrobot.com/collections...60v-38ah-3600w

Redan nu finns det moddar och utrustning för att ta hand om dina elsparkcyklar t.ex. xiaomi M365.
Som jag skrev tidigare så finns det personer som har haft sina elsparkcyklar i 1000km utan att byta batteri på dom. Det är ju fortfarande något nytt så det kommer ju bara bli bättre o bättre...

Klart du måste kunna jämföra med en taxi, finns hur många som helst som tar taxi till sina kundmöten i innerstan.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 15:54   #37443
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Ptja, hur länge håller dem tills de blir skräp på soptippen?
<60 dagar har jag för mig de nämnde i podden TechBubbel

Edit: såg nu att du svarat på det själv också.

Senast redigerad av Xtreme-G den 2019-04-17 klockan 15:55.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 17:16   #37444
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
anledningen till att jag frågade är attt jag såg en artikel där det påstods att de har en livslängd i stan på 2 månader.
Antar att det är därför företaget hellre låter dem skrotas än hämtar ut dem.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7169281
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 17:53   #37445
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Du måste ju isåfall jämföra med en elcykel? Mobilitet, tar mindre plats, sämre i backar? motorerna finns ju i olika modeller... Var i lissabon precis de används där i backarna hela tiden. Sätter du på däck som kan hantera snö så fungerar ju även det. Lera osv är ofta inte så stora problem i innerstan...
Finns reflexer o lampor till elsparkcyklarna...
Samma maxfart eftersom elcyklar har lag på max 25km/h. Finns elsparkcyklar som går upp i 90km/h om man vill köpa in från kina.
https://www.nanrobot.com/collections...60v-38ah-3600w

Redan nu finns det moddar och utrustning för att ta hand om dina elsparkcyklar t.ex. xiaomi M365.
Som jag skrev tidigare så finns det personer som har haft sina elsparkcyklar i 1000km utan att byta batteri på dom. Det är ju fortfarande något nytt så det kommer ju bara bli bättre o bättre...

Klart du måste kunna jämföra med en taxi, finns hur många som helst som tar taxi till sina kundmöten i innerstan.
Jag orkar inte och det här är inte rätt tråd för diskussionen. Du får sista ordet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-04-17 klockan 17:55.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 19:23   #37446
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Hur vet ni att jorden är rund och inte platt?

Eller hur vet ni att den är platt?

Senast redigerad av Starke75an den 2019-04-17 klockan 19:29.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 20:18   #37447
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Hur vet ni att jorden är rund och inte platt?

Eller hur vet ni att den är platt?
I skolan fick man lära sig hur man först kom på att Jorden är rund, skuggan på månen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 21:09   #37448
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Hur vet ni att jorden är rund och inte platt?

Eller hur vet ni att den är platt?
Man ser att den är rund för om man följer ett fartyg med blicken om det åker tillräckligt långt bort så försvinner det över horisonten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 22:53   #37449
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Man ser att den är rund för om man följer ett fartyg med blicken om det åker tillräckligt långt bort så försvinner det över horisonten.
Det indikerar dock endast kurvning och inte rundhet som i ett klot.
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 23:10   #37450
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Hur vet ni att jorden är rund och inte platt?

Eller hur vet ni att den är platt?
Precis som med absolut all information i mitt huvud är det andra människor som sagt åt mig hur det är. I det här fallet valde jag att tro på folk som hävdar att den är rund.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-17, 23:33   #37451
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Precis som med absolut all information i mitt huvud är det andra människor som sagt åt mig hur det är. I det här fallet valde jag att tro på folk som hävdar att den är rund.
Lite så, köper man inte "sanningen" rakt av, och inte köper sitt eget eller andras resonemang så får man sätta sig in teorin och/eller observera själv. Vilket dock kan vara meckigt och dyrt.

Det fina med vetenskap är att man kan i många fall verifiera teorier med enkla experiment hemma.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-04-17 klockan 23:34.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 00:24   #37452
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
Det indikerar dock endast kurvning och inte rundhet som i ett klot.
Vare sig eller så kan vi dra slutsatsen att jorden inte är platt.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 01:13   #37453
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jorden är rund som en pannkaka.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 03:07   #37454
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Reser man mycket och kan stjärnhimlen så är det svårt att inte se det, eller dra slutsatser åtminståne. De vänder sig upp och ned då man reser långt söderut fråm Europa, söder om ekvatorn. Samtidigt ser man tydligt hur de går över ens huvud över natten och stannar man länge på en plats där man ite varit, på andra halvklotet så ser man hur vissa syns vissa årstider, liksom hemma där man bor, beroende på tid på dygnet. Man måste inte heller se polstjärnan fär att enkelt räknas ut vädersträcken genom att bara se en liten del av stjärnhimlen eller bara en stjärna ta en riktpunkt med någor framför och följa banan. Om man misstänker att jorden är rund.
En massa gamla sanningar sjömännen viste om långt före de flesta andra.

Senast redigerad av Hemi den 2019-04-18 klockan 03:09.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 18:51   #37455
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
!! !

Varför skulle man vilja "spara" bonuschecken på ICA? Den är digital och kopplad till kortet.
Alltså typ en 50 kr bonuscheck (inte procent-rabatt).
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)