Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-11-08, 18:45   #196
blåvitt
Aspirerande apa

blåvitts avatar

Reg.datum: Nov 2015
Ang vårdfiskussionen så tkr jag det är klart att man alltid ska försöka undvika att skapa stressfaktorer för personer i ett vårdsammanhang. Sitter någon och är cancersjuk så mår de fan inte bättre över att höra om bristen på läkare eller?

Journal

Klättra klättra klättra klättra klättra klättra klättra
blåvitt är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 22:09   #197
Armed Dingo
Tack, god jul!

Armed Dingos avatar

Reg.datum: May 2013
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Ang vårdfiskussionen så tkr jag det är klart att man alltid ska försöka undvika att skapa stressfaktorer för personer i ett vårdsammanhang. Sitter någon och är cancersjuk så mår de fan inte bättre över att höra om bristen på läkare eller?
Nej, men inte mår dom bättre av att dö några månader senare.

Lös bristen. Mer pengar nu. Ta från Det Som Inte Får Nämnas Vid Namn.
Politik är att fördela resurser. Att ställa grupp mot grupp. Vad dom än står där och säger.. så går det inte att komma ifrån.
140*10/120*10/180*10 på 75 kg.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 22:21   #198
Baldr
Registered User

Baldrs avatar

Reg.datum: Jun 2018
Veckans mest delade nyhet var en påhittad PR-kampanj:

Citat:
Media visste om att tälten var en kampanj - ändå skrev de.
https://uvell.se/2018/11/08/media-vi...taltkampanjen/
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 22:50   #199
Aryt
Registered User

Reg.datum: Aug 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Veckans mest delade nyhet var en påhittad PR-kampanj:

https://uvell.se/2018/11/08/media-vi...taltkampanjen/
Läser hellre den meriterade Dr Jaxons skriverier om historien: http://jajj.se/1-ur-dr-jacksons-brok...ed-taltlagret/
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Jag har inte läst någon av dina länkar och kommer inte göra det heller. Självklart ids jag inte gräva fram egna länkar heller. När det är en sådan självklarhet att vi har rätt och du har fel. Vissa saker behöver man ingen "källa på det"
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-08, 23:28   #200
BelowAverage
Kärvt maskulin

BelowAverages avatar

Reg.datum: Nov 2011
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag pratar om problem som dyker upp i vården med patienter och hur de kan undvika dem, ifall jag har råd att ge
Ofta har de problem att få den vård de behöver samt ofta har rätt till, och vill ha en klagomur för att de har det svårt. Ofta har de rätt. Skulle kännas sjukt för mig att bara "njae, du är bara kräsen eller har fått för dig något" när det finns en massa problem. Jag tänker att det är lättare att lösa problem om vi pratar om dem, och folk kommer inte prata om problem de inte ens känner till. Alltså - snacka mer skit om de dåliga delarna av svenska vård.

Tycker svensk vård är en klumpig koloss, vi som jobbar i vården klarar knappt av att hitta kontaktpunkter mot och kommunicera med varandra - inte är det lättare för patienter. Organisation X har ansvar för A och organisation Y för B, ibland är dessa oense och bollar patienterna mellan sig för att slippa ta ansvar. Till sist är det ju ändå skattebetalarna som betalar så man kunde tycka det viktigaste vore att bara tillgodose vården istället för att tjaffsa.
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-09, 00:26   #201
Hackenschmidt
Ilerminaty confirmed

Hackenschmidts avatar

Reg.datum: Sep 2011
Citat:
Irrelevant? Skapar trygghet? Vilket skitsnack.
Jobbar själv i landstinget, när det var som värst för ungefär ett år sedan var det i princip jag en till som hade kompetens för en av mina viktigaste arbetsuppgifter. Då var jag ärlig mot patienter och sa "Det är ungefär ett halvårs väntetid nu eftersom vi är underbemannade". Ska man hålla på sådär så sitter man själv med stressen och blir dessutom nerringd (vilket jag blev ändå), när det är landstinget och chefen som ska sitta med stressen. Vården går åt helvete, patienterna märker det även om man inte får prata om organisatoriska brister med dem. Skillnaden är väl att de tror du som personal är oengagerad istället.

Senast redigerad av Hackenschmidt den 2018-11-09 klockan 00:30.
Hackenschmidt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-09, 01:06   #202
Agitator
Den rättmätige

Agitators avatar

Reg.datum: Mar 2014
Bättre att man är ärlig mot patienterna så de vet vilka de ska skylla på.

Politikerna gör ett uselt jobb så ska man bli arg så bör man iaf få rikta sin ilska mot rätt håll.
Citat:
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-09, 01:54   #203
Agitator
Den rättmätige

Agitators avatar

Såg att SD svängt i frågan om Public Service.

Hoppades på att det skulle sluta så här från deras sida när förslaget las fram. Skönt att de trummar för bantning av 8 miljarder till PS.

https://twitter.com/avPublicService/...05021925494785
Citat:
Gammal 2018-11-09, 02:46   #204
svenbanan
Registered User

svenbanans avatar

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Såg att SD svängt i frågan om Public Service.

Hoppades på att det skulle sluta så här från deras sida när förslaget las fram. Skönt att de trummar för bantning av 8 miljarder till PS.

https://twitter.com/avPublicService/...05021925494785
Ifall de inte är för att finansiera public service TV via skatt så betyder väl det att de isåfall är för att behålla det värdelösa systemet med TV licens?

Vare sig man vill ha PS TV eller inte så är licensfinansieringen helt värdelös och kostar rimligen mycket mer i overhead än finansiering via skatt.

Så jag fattar inte varför så många som verkar vara emot PS TV jublar över detta i komentarerna?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-09, 03:30   #205
Agitator
Den rättmätige

Agitators avatar

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall de inte är för att finansiera public service TV via skatt så betyder väl det att de isåfall är för att behålla det värdelösa systemet med TV licens?

Vare sig man vill ha PS TV eller inte så är licensfinansieringen helt värdelös och kostar rimligen mycket mer i overhead än finansiering via skatt.

Så jag fattar inte varför så många som verkar vara emot PS TV jublar över detta i komentarerna?
De är emot förslaget det här förslaget, annat kan ju föreslås ifall fler motsätter sig systemet. De säger sig även vilja banta ner det hela.

Jag hade gärna sett ett mer slimmat PS och låtit alla andra delar knoppa av sig till privatisering.

Fördelen med om det hade lagts på skatten är att man sedan kan strukturera om kostnaden för det mycket lättare jämfört mot dagens system.
Citat:
Gammal 2018-11-09, 04:07   #206
svenbanan
Registered User

svenbanans avatar

Citat:
De är emot förslaget det här förslaget, annat kan ju föreslås ifall fler motsätter sig systemet. De säger sig även vilja banta ner det hela.

Jag hade gärna sett ett mer slimmat PS och låtit alla andra delar knoppa av sig till privatisering.

Fördelen med om det hade lagts på skatten är att man sedan kan strukturera om kostnaden för det mycket lättare jämfört mot dagens system.
Om det nu ska nödvändigtvis finns public service TV så bör det i valket fall som helst finansieras via skattemedel.

Jag håller också med om att de kan banta PS kraftigt. En radiokanal och en tv-kanal. Typ enbart nästan enbart fokus på nyheter, samhällsinformation och barnprogram. Inte en massa dyra sportsatsningar, underhållningsprogram eller tvserier och filmer. Sådant kan andra ägna sig åt. Kanske nån sådan avknoppning som då får finansieras på annat vis.

Men om nu förslaget bara handlar om skattefinansiering vs licensfinansiering så måste det vara vettigare med skatt. Vare sig man vill banta PS eller inte.
Gammal 2018-11-09, 04:33   #207
Agitator
Den rättmätige

Agitators avatar

Citat:
Sverigedemokraterna ändrar sig om skattefinansiering av SVT, SR och UR

”Public service sköter inte sitt uppdrag och därför kommer vi inte att stödja en finansiering genom skattesedeln” uppger idag Mattias Karlsson.
Indirekt så är det fortfarande via skattesedeln hur man än vrider och vänder på det. Så det är bra att de säger ifrån i denna fråga. Förhoppningsvis kan de få med sig resten av alliansen på tåget i den frågan så ett nytt förslag tas fram samt dra åt svångremmen ordentligt.
Citat:
Gammal 2018-11-09, 06:15   #208
Magnus N
Skånsk

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Indirekt så är det fortfarande via skattesedeln hur man än vrider och vänder på det. Så det är bra att de säger ifrån i denna fråga. Förhoppningsvis kan de få med sig resten av alliansen på tåget i den frågan så ett nytt förslag tas fram samt dra åt svångremmen ordentligt.
De ändrade sig redan i våras som tweeten visade, men att PS ska skattefinansieras är klart och bestämdes igår vad jag kunde läsa på div nyhetssidor
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-09, 06:48   #209
svenbanan
Registered User

svenbanans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
De ändrade sig redan i våras som tweeten visade, men att PS ska skattefinansieras är klart och bestämdes igår vad jag kunde läsa på div nyhetssidor
Perfekt.

Citat:
Om man vill att PS ska finansieras via licens så är det väl inte indirekt via skattsedeln? Om PS nu inte sköter sitt uppdrag så ska de väl helt enkelt inte ha några pengar. Men på vilket sätt skulle det vara bättre att finansieringen av ett PS (som inte sköter sitt uppdrag) sker genom obligatoriska licensavgifter jämfört med obligatorisk skatt?

Låter som att nån haft på sig irrglasögonen tycker jag.

Senast redigerad av svenbanan den 2018-11-09 klockan 06:53.
Gammal 2018-11-09, 06:54   #210
blåvitt
Aspirerande apa

blåvitts avatar

Reg.datum: Nov 2015
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Nej, men inte mår dom bättre av att dö några månader senare.

Lös bristen. Mer pengar nu. Ta från Det Som Inte Får Nämnas Vid Namn.
Politik är att fördela resurser. Att ställa grupp mot grupp. Vad dom än står där och säger.. så går det inte att komma ifrån.
Varför ta från dom som inte har nåt när vi kan ta från dom som har allt? Inför förmögenhetsskatt istället för att sätta desperata folk i skiten. Annars håller jag med dig, men som sagt tjänar ex. en cancersjuk inte på att höra det. De har väl tillräckligt på bordet?

Journal

Klättra klättra klättra klättra klättra klättra klättra
blåvitt är uppkopplad nu   Svara med citat

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:07.