Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-11-18, 17:22   #31
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Hur blir träningsvolymen större för att man vilar längre (förutsatt att man inte lyfter tyngre dvs)? Att vila längre gör så att man orkar lyfta tyngre helt enkelt.
Förmodligen, men det du länkade nämner inte det.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 18:19   #32
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Längre setvila ger både större muskeltillväxt och styrka.

https://journals.lww.com/nsca-jscr/f..._muscle.3.aspx

Indirekt. Det är inte setvilan i sig som gör det, utan det faktum att man kan lyfta tyngre (för styrka) eller mer (för hypertrofi) om man vilar längre.
Delete this! Forbidden knowledge must not be shared.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?

Senast redigerad av Agitator den 2020-11-18 klockan 18:20.
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 18:52   #33
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Något som inte helt on topic men nästan är att i vissa övningar (marklyft och bänkpress exempelvis) ökar jag vikten på sista setet och på något sätt tycker jag nästan att det är lättare att dra/trycka upp den vikten med mer muskelkontakt än på den lite lättare vikten, borträknat från sista repetitionen som jag ser ut som att jag har smakat på en surnad citron med grimmagen i ansiktet. ^^
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 20:52   #34
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Något som inte helt on topic men nästan är att i vissa övningar (marklyft och bänkpress exempelvis) ökar jag vikten på sista setet och på något sätt tycker jag nästan att det är lättare att dra/trycka upp den vikten med mer muskelkontakt än på den lite lättare vikten, borträknat från sista repetitionen som jag ser ut som att jag har smakat på en surnad citron med grimmagen i ansiktet. ^^
Det som missar är att få till en ordentlig uppvärmning och förbereda muskeln på arbete.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 23:04   #35
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Det som missar är att få till en ordentlig uppvärmning och förbereda muskeln på arbete.
Uppvärmning körs för att "väcka muskelgrupper. ^^
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 00:28   #36
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Själv tycker jag att många gånger så är 80% av mitt max fortfarande en del av min uppvärmning inför mitt mål med passet. Men så tränar jag inte konventionellt heller eller kör samma set/vikter.

Bara för att man hoppar hopprep eller skuggboxar i ett hörn så är man inte uppvärmd. Vissa tycker t.ex. i bänkpress att tom stång är uppvärmning samt ytterligare 1-2 set. Själv anser jag att alla set utöver det settet jag vill ska betyda något är uppvärmning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?

Senast redigerad av Agitator den 2020-11-19 klockan 00:31.
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 05:08   #37
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Själv tycker jag att många gånger så är 80% av mitt max fortfarande en del av min uppvärmning inför mitt mål med passet. Men så tränar jag inte konventionellt heller eller kör samma set/vikter.

Bara för att man hoppar hopprep eller skuggboxar i ett hörn så är man inte uppvärmd. Vissa tycker t.ex. i bänkpress att tom stång är uppvärmning samt ytterligare 1-2 set. Själv anser jag att alla set utöver det settet jag vill ska betyda något är uppvärmning.
Jag kör gummibandsövningar ned liknande rörelser som passet. Som inför marklyft ställer gång mig på det och kör liknande marklyft med gummibandet.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 17:34   #38
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Uppvärmning körs för att "väcka muskelgrupper. ^^
Jag har inga sovande muskler de är i högsta grad vakna

Förstår vad du säger men desto mer tränad du blir kommer det här bli märkbart även för dig.

Själv skulle jag aldrig använda ett gummiband för att förbereda musklerna för arbete. Det är övningen i sig själv som får ta det.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 18:06   #39
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag har inga sovande muskler de är i högsta grad vakna

Förstår vad du säger men desto mer tränad du blir kommer det här bli märkbart även för dig.

Själv skulle jag aldrig använda ett gummiband för att förbereda musklerna för arbete. Det är övningen i sig själv som får ta det.
Min röv är sovande och inte vaken Det är tydligt när jag tränar vissa benövningar. Kör jag röven före ett par set i intensitetsordningen nånstans mellan träning och uppvärmning så blir jag starkare i benpress, knäböj i olika varianter, marklyft med.

Trots att sådant egentligen skulle kunna vara förutmattning och göra mig svagare, så blir jag starkare. Jag behöver således väcka röven ordentligt annars så sover den i övningarna och drar sig ur arbetet. Jag kan inte komma på någon annan muskel som beter sig så, att den sover.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 18:10   #40
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Min röv är sovande och inte vaken Det är tydligt när jag tränar vissa benövningar. Kör jag röven före ett par set i intensitetsordningen nånstans mellan träning och uppvärmning så blir jag starkare i benpress, knäböj i olika varianter, marklyft med.

Trots att sådant egentligen skulle kunna vara förutmattning och göra mig svagare, så blir jag starkare. Jag behöver således väcka röven ordentligt annars så sover den i övningarna och drar sig ur arbetet. Jag kan inte komma på någon annan muskel som beter sig så, att den sover.
Väcker du musklerna eller förbereder du musklerna för att vara preparerade för att kunna prestera max efter dagsformen

Låter mer som mitt inledning gör det med övningen. Du kanske vill att jag skickar över några gröna band till dig. De kan alltid vara till användning i ordinarie övningar
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 19:12   #41
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Väcker du musklerna eller förbereder du musklerna för att vara preparerade för att kunna prestera max efter dagsformen

Låter mer som mitt inledning gör det med övningen. Du kanske vill att jag skickar över några gröna band till dig. De kan alltid vara till användning i ordinarie övningar

Det är verkligen väckning. Omild väckning. Min röv är alldeles slapp och lat och vägrar vara med om jag inte tvingar den.

Har blå band, samt svarta. Gröna, röda och lila finns att låna på gymmet men hade gärna ägt sådana med. Så har du några som ligger och skräpar som du vill bli av med så tar jag tacksamt emot dem
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 19:21   #42
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag tror ärligt sagt att man behöver gå till failure alls. Särskilt inte om man söker progression genom att höja vikterna.
1. Sista repen är ofta ful, högre skaderisk
2. Redan ett set till fail äter för mycket från kommande set.
3. Nervsystemet gillar det inte

Visst kan det ha en funtion, även om jag inte hittat den ,men skulle lämna failseten till dom mindre krävande övningarna
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-20, 07:56   #43
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag tror ärligt sagt att man behöver gå till failure alls. Särskilt inte om man söker progression genom att höja vikterna.
1. Sista repen är ofta ful, högre skaderisk
2. Redan ett set till fail äter för mycket från kommande set.
3. Nervsystemet gillar det inte

Visst kan det ha en funtion, även om jag inte hittat den ,men skulle lämna failseten till dom mindre krävande övningarna
Tränar man hårt så kommer man iofs faila ändå emellanåt. Trots att jag tränat från och till sedan Jesus överskattar jag mig själv ibland och failar även om det inte är syftet.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 14:55   #44
Jakob90
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2020
Ort: Helsingborg
Inlägg: 18
Man behöver absolut inte gå till fail, man kan stanna ett rep innan fail. Däremot kan skaderisken på fail vara mindre i isolationsövningar, som flyes i maskinen eller kabel. Personligen brukar jag inte gå till fail i basövningar, men det händer. Men i exempelvis cable flyes går de sista två seten till fail, ibland stanna å klämma muskeln i 2-3 sekunder till fail. Å ibland hela vägen till fail utan någon specialvariant.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jakob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)