Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-25, 00:17   #1
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Så nära rakning som möjligt

Vad har ni för tips för att få en så nära och len rakning som möjligt? Mothårs är det enda alternativet för mig med ganska rejäl skäggväxt om jag inte vill gå runt med sandpapperskänslan över kinderna. Dock kan det vara förjävligt ibland, eftersom att man väldigt lätt skär sig, eller får irritationer.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 00:20   #2
Oljeblixten
Knäböj under vattnet?
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 764
Tips är att ta en ordentligt varm dusch innan, det brukar få både skinn och skägg att mjukna enligt egen erfarenhet.
Oljeblixten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 00:49   #3
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
En varm dusch, samt att ha på raklödder ett par minuter är alltid ett måste innan jag rakar mig. Och sedan engångshyvlar på det. Finns det några andra saker man kan tänka på för att komma så nära huden som möjligt? Rakborste ska ju enligt vissa lyfta upp stråna och göra det lättare att skära av, men det har jag aldrig prövat.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 00:52   #4
Oljeblixten
Knäböj under vattnet?
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 764
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
En varm dusch, samt att ha på raklödder ett par minuter är alltid ett måste innan jag rakar mig. Och sedan engångshyvlar på det. Finns det några andra saker man kan tänka på för att komma så nära huden som möjligt? Rakborste ska ju enligt vissa lyfta upp stråna och göra det lättare att skära av, men det har jag aldrig prövat.
Jag kör alltid medhårs först och sedan mothårs brukar få det hela smidigare med.
Oljeblixten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 02:36   #5
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Använd en traditionell rakkniv. Jag är inne på mitt tredje år med rakkniv och är trivs jättebra, dock så har jag klen skäggväxt. Det är lite besvärligare, men inte farligt som många tror och när tekniken sitter så är man fast. Det blir en annan känsla. Skulle nog vara ännu mer värt om du har rejäl skäggväxt, många börjar med rakkniv just därför. Då slipper man problemet med att att skägget blir kvar i hyveln. Ett mellanalternativ kan vara att gå över till en safety razor. Man ska tydligen vara lite försiktig med att raka mothårs då det kan göra att skäggstråna börjar växa inåt. Man kan ta det värsta medhårs och sedan fixa det sista mothårs. Mitt utförande se ut som följer:

1. Dusch eller bad för att mjuka upp skägget.
2. Tvålar in med en rakborste blött i hett vatten och lämplig tvål. Löddret spelar mycket större roll än man tror speciellt när man använder kniv.
3. Striglar kniven så den blir vass. Men den viktiga poängen är att det ger tvålen tid att mjuka upp skägget lite till.
4. Lägger på ett till lager tvål då det första hinner börja torka under striglingen.
5. Två vändor medhårs, en mothårs för att göra det riktigt lent. På med tvål mellan varje varv.
6. Apotekets handsprit/alkogel i ansiktet. Du luktar alkis i två minuter men rengör eventuella sår men torkar inte ut huden. Handspriten är dessutom rätt billig, vill man lukta gott kan man lösa det i efterhand.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 03:36   #6
xarizma
Registered User
 
xarizmas avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 304
Snor tråden lite. Jag har också problem med detta , stör mig väldigt mycket. Jag har ett ansikte som ser bra ut i vanliga fall - men just att jag inte har kommit på tricket när det gäller rakning gör att jag får en massa acne och sår på ansiktet, och konstig / ojämn skäggväxt, typ. Har alltid använt tyo engångs rakhyvlar eller gillete fushion samt maskin, men det växer ut väldigt fort och, jag vet inte - det blir inte snyggt på mitt ansikte. Kanske jag som rakar helt fel , kanske borde jag spara ovanför munnen och bara ta nere vid hakan etc? Ser ut som ett barn när jag rakar mig helt. Har förövrigt inte alls mycket skäggtillväxt men men.


Rakkniv är det enda jag inte testat, vad tror ni?

Senast redigerad av xarizma den 2011-01-25 klockan 03:37.
xarizma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 04:02   #7
LoveMachine
Not that kind of doctor
 
LoveMachines avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Om du tycker dig ha råd att köpa en så testa. Du får räkna med att det går på cirka 1500 kr. Sen kan du efter ett tag 6 månader till ett år fundera på att antingen skick kniven på slipning eller köpa en bra slipsten och lära dig hur man gör. Några olika varianter för 1500 kr är:

http://www.shavingbyguapo.se/product...category_id=25
Det är samma kniv som jag själv har och den är jag nöjd med, strigel ingår.

http://www.gents.se/dovo-shaving-kit-total
Ingen erfarenhet men verkar väldigt prisvärd i och med att det är kniv, borste, strigel och tvål. Jag tror det är samma blad som den ovan men annat handtag.

http://www.gents.se/Edwin-Jagger-Shave-Kit-Total.htm
Dyrare kniv, vet inte om det beror på att det är ebenholts i handtaget eller om även bladet är annat. Strigel ingår i paketet.

Jag tror att det kan vara värt att INTE lägga extra pengar på en dyrare kniv till en början. Den eventuella skillnaden i kvalitet mellan bladen spelar inte lika stor roll som handhavandet. Sen så kan det ju hända att man gör några misstag med den kniven. Jag har råkat få lite rost, slagit den i en kran med resulterande hack i eggen, striglat felaktigt, slipat felaktigt och så vidare. Den var rätt slö under ett litet tag men nu så har jag fått till tekniken och har slipat den så den är bättre än den var som ny. Om några år kanske jag köper en ny kniv om jag känner mig rik. Den jag har nu kommer då används som träningsobjekt för att bli bättre på att slipa.
__________________
"Jag twerkar inte, jag har bara jävligt mycket butt wink"
-Zelas

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System

Senast redigerad av LoveMachine den 2011-01-25 klockan 04:04.
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 07:09   #8
snej
Äntligen Sofie! Tack! Jag älskar dej<3
 
snejs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: västkusten
Inlägg: 1 328
Köp en riktigt hyvel och bra rakgel så är det inga problems att raka mothårs. Jag har en väldigt hård aggresiv skäggväxt, så kör av med maskin först, sedan Gillette Fusion hyveln med tillhörande gel, börja medhårs och kör sedan det sista mothårs. Jag skär mej aldrig, och resultatet blir en babyröv. Detta göra jag var 3:e dag (pga lathet).
__________________
Citat:
Jag grät när jag såg det.
Det krossade mitt hopp om barndom.

Senast redigerad av snej den 2011-01-25 klockan 07:11.
snej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 08:10   #9
Tjuckot
Helyllekillen
 
Tjuckots avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 8 961
Citat:
Ursprungligen postat av snej Visa inlägg
Köp en riktigt hyvel och bra rakgel så är det inga problems att raka mothårs. Jag har en väldigt hård aggresiv skäggväxt, så kör av med maskin först, sedan Gillette Fusion hyveln med tillhörande gel, börja medhårs och kör sedan det sista mothårs. Jag skär mej aldrig, och resultatet blir en babyröv. Detta göra jag var 3:e dag (pga lathet).
Jag kör något liknande när det har växt lite väl mycket stubb. Först skäggtrimmern, sedan rakgel och rakhyvel. Har en sådan hyvel med batteri som "vibrerar". Galet skön känsla, helt annorlunda. Har en jäkla massa bic engångshyvlar, och dom är ju helt hemska i jämförelse. Som någon sa innan också, är det helt hemskt så ta en varm dusch före. Så mycket svårare än så är det inte.
Tjuckot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 08:14   #10
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
Vad har ni för tips för att få en så nära och len rakning som möjligt?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 08:16   #11
manekin
Registered User
 
manekins avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 660
Har samma problem, "rakfinnar" på halsen...har provat allt från rakoljor, till olika rakhyvlar osv..allt förutom rakkniv, som verkar farligt när man rakar sig tidgit tidigt på morronen...

Det som fungerar för mig är max 3 rakningar i veckan, varm dusch, rakgel på ansiktet i minst 2min...raka, med handduk TORKA av de partier som man får utslag på (i mitt fall hals).... När jag rakar mig rakar jag endast medhårs, fina drag endast EN gång med fräscha blad..... funkar perfekt!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av saab900 Visa inlägg
En 16-åring bränner 3500 kcal/dygn genom att onanera och spela xbox.
manekin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 08:29   #12
pelle
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 251
Antar att det här är som att svära i kyrkan, men jag använder rakapparat och det blir väldigt nära och lent om man duschat eller tvättat ansiktet innan. Får massa rakfinnar av rakhyvel.
__________________
-------------
1 år
pelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 08:29   #13
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Aftershave (vanlig nivea) gjorde stor skillnad för mig när det gäller rakfinnar.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 08:46   #14
manekin
Registered User
 
manekins avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 660
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Aftershave (vanlig nivea) gjorde stor skillnad för mig när det gäller rakfinnar.
Haha...tar jag på något som överhuvudtagen tillför fukt....ser jag ut som en julgran på halsen...konstigt hur olika man är!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av saab900 Visa inlägg
En 16-åring bränner 3500 kcal/dygn genom att onanera och spela xbox.
manekin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 09:06   #15
Nykropp
Registered User
 
Nykropps avatar
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Skepplanda
Inlägg: 1 176
Rakkniv utan tvivel. När du väl lärt dig det så vill du aldrig se en hyvel igen. Kräver dock lite jobb eftersom du behöver en slipsten för att underhålla kniven allt eftersom samt en stringel. Men rakningen blir helt gudomlig.

Knivarna köper du lämpligast på ebay eller liknande. Då kan du komma undan riktigt billigt om du har tur. Har köpt mina 4 där.
__________________
Nykropp.se
Träningsjournal här.
Viktutveckling:1Aug:128kg. 31Aug:122kg. 30Sept:115,8kg.31Okt:110,3kg.30Nov:105kg.3Jan:109, 3kg.31Jan:105,2kg.28Feb102.2. 19 Mar:99,4kg.31Mar:99,6kg.29Apr:98kg.31Maj:99kg.30Jun:99kg.
Nykropp är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)