Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-10, 20:40   #1666
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Hallå Anders. Nu är jag villrådig... Kan träna (på gymmet) tisdag, onsdag, torsdag och fredag, ca 90 minuter per gång. Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det. Är mest ute efter styrka/behålla styrkan men ev tillväxt gör inget, men tycker det är roligare med repsintevallet 2-6 ungefär. Kan ibland köra några set 8or eller 10or efter arbetsseten... Har de senaste åren mest tränat böj, bänk, farmers, pullups/latsdrag och en del biceps. Drog på mig ett diskbråck i juli - nästan helt läkt - men törs inte köra mark längre. Kör farmers (och ibland ryckdrag) istället. Har hyfsat god återhämtning (trots min ålder). Övrig träning är kampsport (Taekwondo och BJJ/MMA) 3-6 pass i veckan och pendlingscykling ca 50 km i veckan.
52 år
180 cm
Ca 85 kg (med hyfsat låg fettprocent - kanske 15-20 gissar jag)
Mark 230 (innan diskbråcket)
Böj 160 (innan diskbråcket)
Bänk 130
30 strikta dips
18 strikta pullups (handflatorna bortvända) (Gammal merit! Kanske 12-14 idag).
Hur ska jag lägga upp det?
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-15, 15:23   #1667
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Hallå Anders. Nu är jag villrådig... Kan träna (på gymmet) tisdag, onsdag, torsdag och fredag, ca 90 minuter per gång. Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det. Är mest ute efter styrka/behålla styrkan men ev tillväxt gör inget, men tycker det är roligare med repsintevallet 2-6 ungefär. Kan ibland köra några set 8or eller 10or efter arbetsseten... Har de senaste åren mest tränat böj, bänk, farmers, pullups/latsdrag och en del biceps. Drog på mig ett diskbråck i juli - nästan helt läkt - men törs inte köra mark längre. Kör farmers (och ibland ryckdrag) istället. Har hyfsat god återhämtning (trots min ålder). Övrig träning är kampsport (Taekwondo och BJJ/MMA) 3-6 pass i veckan och pendlingscykling ca 50 km i veckan.
52 år
180 cm
Ca 85 kg (med hyfsat låg fettprocent - kanske 15-20 gissar jag)
Mark 230 (innan diskbråcket)
Böj 160 (innan diskbråcket)
Bänk 130
30 strikta dips
18 strikta pullups (handflatorna bortvända) (Gammal merit! Kanske 12-14 idag).
Hur ska jag lägga upp det?
Anders! Läser du inte i din egen tråd? Eller vill du bara inte svara? Helt ok i så fall.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-15, 16:42   #1668
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Han svarar nog i sinom tid.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 17:42   #1669
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Hallå Anders. Nu är jag villrådig... Kan träna (på gymmet) tisdag, onsdag, torsdag och fredag, ca 90 minuter per gång. Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det. Är mest ute efter styrka/behålla styrkan men ev tillväxt gör inget, men tycker det är roligare med repsintevallet 2-6 ungefär. Kan ibland köra några set 8or eller 10or efter arbetsseten... Har de senaste åren mest tränat böj, bänk, farmers, pullups/latsdrag och en del biceps. Drog på mig ett diskbråck i juli - nästan helt läkt - men törs inte köra mark längre. Kör farmers (och ibland ryckdrag) istället. Har hyfsat god återhämtning (trots min ålder). Övrig träning är kampsport (Taekwondo och BJJ/MMA) 3-6 pass i veckan och pendlingscykling ca 50 km i veckan.
52 år
180 cm
Ca 85 kg (med hyfsat låg fettprocent - kanske 15-20 gissar jag)
Mark 230 (innan diskbråcket)
Böj 160 (innan diskbråcket)
Bänk 130
30 strikta dips
18 strikta pullups (handflatorna bortvända) (Gammal merit! Kanske 12-14 idag).
Hur ska jag lägga upp det?
Tror att jag skulle tackla det med köra tre helkroppspass dock med olika fokusgrupper i varje pass möjligtvis även skifta lite på passen från vecka till vecka, menar ändra dag för fokusgrupperna. Tiden 90 minuter och tre gånger i veckan borde kunna ge hyffsad återbäring om du placerar det rätt.

Om du har några släpande muskelgrupper kan du även ta det i mellanpasset och fokusera bara på dem i det passet och se till att fokuset på det nästkommande passet inte överbelastar fokusmusklerna.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 19:11   #1670
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Hej Anders.

Såg ditt inlägg i annan tråd gällande uppvärmning och blev intresserad av hur du rekommenderar att man kan värma upp i en övning för att prestera på max? Jag brukar ofta ha problemet att jag inte "kommer igång" förrän andra setet eller så.

Hur kan uppvärmningen se ut om jag t.ex. vill göra 10or på 100kg i bänkpress?

Just nu kanske jag gör något i stil med: 20kg x 10, 60kg x 5, 80kg x 3, 90kg x 1, Arbetsset

Hur kan uppvärmningen se ut som jag vill göra maxreps i en övning med kroppsvikten, så som chins eller dips?

Tack på förhand.

Senast redigerad av smerk den 2020-11-19 klockan 19:13.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-20, 13:09   #1671
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Hej Anders.

Såg ditt inlägg i annan tråd gällande uppvärmning och blev intresserad av hur du rekommenderar att man kan värma upp i en övning för att prestera på max? Jag brukar ofta ha problemet att jag inte "kommer igång" förrän andra setet eller så.

Hur kan uppvärmningen se ut om jag t.ex. vill göra 10or på 100kg i bänkpress?

Just nu kanske jag gör något i stil med: 20kg x 10, 60kg x 5, 80kg x 3, 90kg x 1, Arbetsset

Hur kan uppvärmningen se ut som jag vill göra maxreps i en övning med kroppsvikten, så som chins eller dips?

Tack på förhand.
Ber om ursäkt om jag smiter in med råd innan Anders hinner svara.

Har inga direkta belägg för det här annat än egen upplevelse / erfarenhet. När det gäller att värma upp för tex tior i bänk på relativt höga vikter så har jag i stort sett gjort som du, stegat upp till strax under målvikten. Vilat en hyffad stund och sen gått över målvikten.

Alltså om jag skulle köra tior på 100 så körde jag kanske en 2-3 på 105 följt en 1:a på 110. Fördelen som jag upplevt det var att jag redan från första settet på arbetsvikten var helt hundra, annars var det ofta som du beskriver det var först på andra settet som jag kom igång.

Inför chins så brukar jag börja med att köra lätta latsdrag ett par tre set följt av ett par tre set med chins långt ifrån max, runt 25% av maxreps föjt av ett par tre minuters vila.
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-21, 10:57   #1672
Zelnah
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 144
Citat:
Ursprungligen postat av clavain Visa inlägg
Ber om ursäkt om jag smiter in med råd innan Anders hinner svara.

Har inga direkta belägg för det här annat än egen upplevelse / erfarenhet. När det gäller att värma upp för tex tior i bänk på relativt höga vikter så har jag i stort sett gjort som du, stegat upp till strax under målvikten. Vilat en hyffad stund och sen gått över målvikten.

Alltså om jag skulle köra tior på 100 så körde jag kanske en 2-3 på 105 följt en 1:a på 110. Fördelen som jag upplevt det var att jag redan från första settet på arbetsvikten var helt hundra, annars var det ofta som du beskriver det var först på andra settet som jag kom igång.

Inför chins så brukar jag börja med att köra lätta latsdrag ett par tre set följt av ett par tre set med chins långt ifrån max, runt 25% av maxreps föjt av ett par tre minuters vila.
Jag delar verkligen uppfattningen att om målet är att göra t.ex. 10or på 100 kg i bänkpress, så upplever jag arbetsseten som mycket behagligare ifall jag stegar upp över målvikten i en singel eller två innan.

Alltså precis som du säger att göra en singel på t.ex 105 och sen 115 innan man faller tillbaka ner på 100kg och då kör 10 reps. Känns som man då vant musklerna vid en tyngre vikt och repsen känns mycket lättare.

Men som sagt, inget belägg här heller, enbart egna erfarenheter.
__________________
Journal mot 200 i Mark och 500 i totalen
Zelnah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-21, 11:56   #1673
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Zelnah Visa inlägg
Jag delar verkligen uppfattningen att om målet är att göra t.ex. 10or på 100 kg i bänkpress, så upplever jag arbetsseten som mycket behagligare ifall jag stegar upp över målvikten i en singel eller två innan.

Alltså precis som du säger att göra en singel på t.ex 105 och sen 115 innan man faller tillbaka ner på 100kg och då kör 10 reps. Känns som man då vant musklerna vid en tyngre vikt och repsen känns mycket lättare.

Men som sagt, inget belägg här heller, enbart egna erfarenheter.
Egna erfarenheter är guld värda
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-22, 11:11   #1674
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Citat:
Ursprungligen postat av Zelnah Visa inlägg
Jag delar verkligen uppfattningen att om målet är att göra t.ex. 10or på 100 kg i bänkpress, så upplever jag arbetsseten som mycket behagligare ifall jag stegar upp över målvikten i en singel eller två innan.

Alltså precis som du säger att göra en singel på t.ex 105 och sen 115 innan man faller tillbaka ner på 100kg och då kör 10 reps. Känns som man då vant musklerna vid en tyngre vikt och repsen känns mycket lättare.

Men som sagt, inget belägg här heller, enbart egna erfarenheter.
Det finns belägg för att det funkar. PAP kallas det. finns säkert mer styrketräningsinriktade artiklar, googlade bara fram denna nu. https://www.scienceforsport.com/post...-potentiation/
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 12:14   #1675
Karla
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2020
Inlägg: 14
Skrev detta: 2020-05-26

Tjena.

Styrketränat seriöst sen januari. Gått från SL, till greyskull lp och nu kör jag styrkelabbets minimalistiska. Har försökt att ligga på kaloribalans sen dag ett med bra mat. 187 cm och 75 kg. Sover som ett barn. minst 8 timmar per natt. Men tycker att det ger för lite. Ser fortfarande lite plufsig ut. Mina lyft ökar varje vecka skall dock tilläggas. Skall jag skita i kaloribalans och mitt försök till body recomp eller bara kriga på? Är nämligen inte sugen att gå ner i vikt eller gå upp i vikt då jag ligger på 15+ % BF.

--------------------------------------------------------------------------------------------

2021-01-28

Inte bara anders som behöver svara. Tar tacksamt emot alla tips

Högreps och kontakt på exhale gym har gett vissa resultat!
Har nu gått upp till 81 kg. Händer grejer på ben, axlar. Och jag trivs jävligt bra med min kropp med pump i. Dock när den lägger sig ser jag fortfarande för pösig och vek ut.
Ser inte fetare ut en när jag vägde 75 kg. tvärt om. Armar och bröst släpar fortfarande lite.

Skall jag försöka gå upp långsamt till 85 kg för att sen skala av till säg 80 kg?
Har ju någon tanke om en bra kropp till sommaren.

Senast redigerad av Karla den 2021-01-28 klockan 12:18.
Karla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-28, 13:03   #1676
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Karla Visa inlägg
Skrev detta: 2020-05-26

Tjena.

Styrketränat seriöst sen januari. Gått från SL, till greyskull lp och nu kör jag styrkelabbets minimalistiska. Har försökt att ligga på kaloribalans sen dag ett med bra mat. 187 cm och 75 kg. Sover som ett barn. minst 8 timmar per natt. Men tycker att det ger för lite. Ser fortfarande lite plufsig ut. Mina lyft ökar varje vecka skall dock tilläggas. Skall jag skita i kaloribalans och mitt försök till body recomp eller bara kriga på? Är nämligen inte sugen att gå ner i vikt eller gå upp i vikt då jag ligger på 15+ % BF.

--------------------------------------------------------------------------------------------

2021-01-28

Inte bara anders som behöver svara. Tar tacksamt emot alla tips

Högreps och kontakt på exhale gym har gett vissa resultat!
Har nu gått upp till 81 kg. Händer grejer på ben, axlar. Och jag trivs jävligt bra med min kropp med pump i. Dock när den lägger sig ser jag fortfarande för pösig och vek ut.
Ser inte fetare ut en när jag vägde 75 kg. tvärt om. Armar och bröst släpar fortfarande lite.

Skall jag försöka gå upp långsamt till 85 kg för att sen skala av till säg 80 kg?
Har ju någon tanke om en bra kropp till sommaren.
”If it ain’t broken, don’t fix it” är ett bra citat att ha som regel när det gäller träningsupplägg. Det är så svårt att få resultat överhuvudtaget, så om ett upplägg väl ger resultat skulle jag inte ändra på det bara för att jag inte tycker att resultaten kommer snabbt nog.

Att deffa eller bulka, och när, är mycket en smaksak. Men det är smart att aldrig låta sig bli fetare än man varit förut. ”En gång fet, alltid fet” är ett annat ordspråk med sanning i sig. Ju mer fett man haft på kroppen som mest, desto svårare blir det att hålla fettet stånget i framtiden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-31, 16:38   #1677
goddag
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 120
Hej Anders!
Jag har just börjat träna rätt mycket och skulle uppskatta väldigt mycket om du har någon input att ge på mitt upplägg. Har läst på en hel del och har viss träningserfarenhet men är nybörjare på lägga upp och hantera större mängd träning. Är lite orolig att jag kommer att bli utbränd eller liknande med en rivstart så här.. Hoppas kroppen säger ifrån i tid.
Har lagt in programmet här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=242305
goddag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-31, 17:26   #1678
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av goddag Visa inlägg
Hej Anders!
Jag har just börjat träna rätt mycket och skulle uppskatta väldigt mycket om du har någon input att ge på mitt upplägg. Har läst på en hel del och har viss träningserfarenhet men är nybörjare på lägga upp och hantera större mängd träning. Är lite orolig att jag kommer att bli utbränd eller liknande med en rivstart så här.. Hoppas kroppen säger ifrån i tid.
Har lagt in programmet här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=242305
Personligen tycker jag att det ser rätt okej ut för dig. Du får känna efter och försöka anpassa allt efter form och dagsform. Det kan vara så att du har en del konditionsfördelar som gör att konditionen återkommer rätt snabbt om så sker kan du säkert få bra utdelning av träningsupplägget.
Tänk på att ta det lugnt i början så att du inte tappar motivationen pga av överträning. Tror inte att det är någon fara att det blir för lugnt för dig utan att det passar säkert dig bra.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-01, 05:18   #1679
goddag
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Personligen tycker jag att det ser rätt okej ut för dig. Du får känna efter och försöka anpassa allt efter form och dagsform. Det kan vara så att du har en del konditionsfördelar som gör att konditionen återkommer rätt snabbt om så sker kan du säkert få bra utdelning av träningsupplägget.
Tänk på att ta det lugnt i början så att du inte tappar motivationen pga av överträning. Tror inte att det är någon fara att det blir för lugnt för dig utan att det passar säkert dig bra.
Tack!
Jo det är det jag oroar mig för med men jag har så mkt tid över just nu att jag inte vet vad jag ska fylla ut dagarna med annars..
goddag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-02, 13:43   #1680
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Varför blir folk så provocerade av dina råd i andra trådar Anders? Senast för någon dag sedan, men också flera år tillbaka då det nästan handlade om mobbing.

Ser inte den röda tråden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)