Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-19, 12:39   #1
Squamata
Ceviche
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 471
Lång vila, långa pass och nya studier.

Senaste studien king grub postade fick mig att fundera, om man som mig har gym hemma men samtidigt har tre barn man hela tiden måste vara tillgänglig till.

Kan man göra något roligt schema av detta?

Att man kör ett set var 8e minut och då under en längre period medans man fixar med livet rent allmänt?

Rent praktiskt hade det faktiskt varit lättare för mig då en helt egen timme eller två är svårare att få till nu när barnen är små. Att springa iväg en knapp minut då och då hade knappt märkts.


Hur hade ni med lite mer kunskap lagt upp ett sådant schema? Byggarsplitt med saftig volym och låg frekvens eller helkropp med få set och hög frekvens?

Var drar man gränsen rent tidsmässigt, finns det någon fördel om ett pass tar 1,5h mot 4h tex? Nu med 8min vila mellan varje set i åtanke.

Var drar man gränsen för volym? Jag som tränat länge tål ganska många set, både per pass och per vecka.


Jag har tidigare tränat helkroppspass där jag kör typ cirkelträning, jag körde alltså 8 olika övningar efter varandra ett antal set med väldigt kort vila. Gjorde mest att jag presterade sämre i övningar jag tycker är viktiga.


Kan där finnas en fördel med 20 set med lång vila mot säg 40 set med kort vila?


Enbart intresserad av att få större muskler, är stark så det räcker om det spelar någon roll
__________________
Im back.. Basse_00 på Instagram.

Journal> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=215431
Squamata är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 12:43   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Muskeluppbyggnaden är kvar på vilonivåer så länge dynamiska kontraktioner sker i muskeln. Först 60-90 minuter efter avslutat pass kan den stimuleras av träningen. Tränar du hela dagen kommer uppbyggnaden alltså aldrig igång.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 12:53   #3
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Muskeluppbyggnaden är kvar på vilonivåer så länge dynamiska kontraktioner sker i muskeln. Först 60-90 minuter efter avslutat pass kan den stimuleras av träningen. Tränar du hela dagen kommer uppbyggnaden alltså aldrig igång.
Finns det någon bra artikel man kan läsa som går in på fysiologin kring varför det är så?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 13:29   #4
Squamata
Ceviche
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 471
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Muskeluppbyggnaden är kvar på vilonivåer så länge dynamiska kontraktioner sker i muskeln. Först 60-90 minuter efter avslutat pass kan den stimuleras av träningen. Tränar du hela dagen kommer uppbyggnaden alltså aldrig igång.

Men skulle du säga att ett 3 timmars pass då har en nackdel mot ett 1 timme långt pass?

Förstår att man inte kan träna en hel dag.

För ren byggning, finns där någon fördel med lång vila med färre set som konsekvens mot ett klassiskt upplägg med så mycket volym som möjligt inom samma tidsram?
__________________
Im back.. Basse_00 på Instagram.

Journal> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=215431
Squamata är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 13:33   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Finns det någon bra artikel man kan läsa som går in på fysiologin kring varför det är så?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1464212/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 13:58   #6
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Tack! Nu ska jag öva på att säga eukaryotic elongation factor 2 phosphorylation snabbt tio gånger i rad.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 15:55   #7
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Muskeluppbyggnaden är kvar på vilonivåer så länge dynamiska kontraktioner sker i muskeln. Först 60-90 minuter efter avslutat pass kan den stimuleras av träningen. Tränar du hela dagen kommer uppbyggnaden alltså aldrig igång.
Frågan är ju om det gör någon skillnad i praktiken. Har fortfarande natten för uppbyggnad och gissningsvis minskar nedbrytningen oavsett. Att inte träna alls under dagen startar inte heller någon uppbyggnad och tränar man vanligtvis på kvällen "fölorar" man gissningsvis ingenting på att dra ut på träningen under dagen.
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)