Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-03, 19:04   #16
Vunnis
Tunnis
 
Vunniss avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 386
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Cirka 8.9-9 kcal/g är den mängd energi kroppen kan tillgodogöra sig från 1 g fett i kosten. 1g lagrat kroppsfett har ett något högre energivärde, cirka 9.3-9.4 kcal/g. Siffran 9.75 kcal/g har jag inte sett tidigare så det hade varit intressant att läsa uppsatsen lite närmare, men jag kommer tyvärr inte åt den.
Då tänker du ändå 9.3-9.4 när man tänder eld på det hela, och dom kommer upp i ~.4 mer i någon. Det är ganska stor skillnad. Har du planer på att komma åt den och upplysa oss?
Vunnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-03, 19:12   #17
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Det snurrar i huvudet av alla olika siffror.

Jag antar att förbränningsvärdet på fett i kosten är lägre än förbränningsvärdet i fettvävnaden för i fettupptaget sker förluster i upptaget och transporten fram till fettcellen.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 07:24   #18
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Det borde väl innebära att man även kan 'cheata' mer utan att gå upp lika mkt man trott? Herherherherher
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 08:05   #19
gustaav
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 48
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Det borde väl innebära att man även kan 'cheata' mer utan att gå upp lika mkt man trott? Herherherherher
Haha, this.
gustaav är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 10:59   #20
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av Vunnis Visa inlägg
Då tänker du ändå 9.3-9.4 när man tänder eld på det hela, och dom kommer upp i ~.4 mer i någon. Det är ganska stor skillnad. Har du planer på att komma åt den och upplysa oss?
Nej, jag menar 9.3-9.4 kcal/g i kroppen. Jag misstänker att siffran 9.75 är mer likt en bombkalorimetri.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 14:03   #21
Gpajpen
Registered User
 
Gpajpens avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 677
Det här har jag misstänkt i 5år, nu vet man alltså varför -500kcal/dygn(på pappret)-deffar går så långsamt och aldrig riktigt når fram till -0,5kg i veckan.

-700 är de nya -500 gott folk.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Nja, en mycket liten del i så fall. Detta handlar om ganska kraftig "bulk" utan träning och i två av grupperna genom att dricka nästa 2,5 L läsk per dag.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Living the dream.
Gpajpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 18:26   #22
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Gpajpen Visa inlägg
Det här har jag misstänkt i 5år, nu vet man alltså varför -500kcal/dygn(på pappret)-deffar går så långsamt och aldrig riktigt når fram till -0,5kg i veckan.

-700 är de nya -500 gott folk.
Är man vettig har man ju alltid utgått från hur vågen förändras och inte efter vad man har fått för sig att man ska kunna äta för att nå en viss viktnedgångstakt.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 18:36   #23
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Är man vettig har man ju alltid utgått från hur vågen förändras och inte efter vad man har fått för sig att man ska kunna äta för att nå en viss viktnedgångstakt.
Det är precis det där jag aldrig förstått. Folk som försöker räkna ut sitt kaloribehov i stället för att faktiskt anpassa budgeten efter vad vågen visar och därmed viktens utveckling. Givet att det tar ett par veckor att pricka in sin nivå så är det fortfarande det enda vettiga sättet att faktiskt lära sig något om sin egen kropp. Jag har pratat med, hört om och läst om individer som stenhårt går på ekvationer och excel spreadsheets och sen inte fattar varför de inte har en perfekt linjär viktminskning på exakt den uträknade.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 20:17   #24
Barnes
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 139
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Det är precis det där jag aldrig förstått. Folk som försöker räkna ut sitt kaloribehov i stället för att faktiskt anpassa budgeten efter vad vågen visar och därmed viktens utveckling. Givet att det tar ett par veckor att pricka in sin nivå så är det fortfarande det enda vettiga sättet att faktiskt lära sig något om sin egen kropp. Jag har pratat med, hört om och läst om individer som stenhårt går på ekvationer och excel spreadsheets och sen inte fattar varför de inte har en perfekt linjär viktminskning på exakt den uträknade.
Jag tror svaret på den frågan är att många har inget tålamod.
De kan inte köpa att de fyra första veckorna går åt till att just lära sig sin egen kropp och hitta rätt nivå.
De vill veta att de är på exakt rätt nivå redan dag ett.
Barnes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-06-04, 20:31   #25
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Barnes Visa inlägg
Jag tror svaret på den frågan är att många har inget tålamod.
De kan inte köpa att de fyra första veckorna går åt till att just lära sig sin egen kropp och hitta rätt nivå.
De vill veta att de är på exakt rätt nivå redan dag ett.
Eller bara dålig planering. Om man vet att man tänker gå ner i vikt och om man vet att man tänker räkna kalorier för att göra det så är det bara att börja innan man börjar går ner i vikt.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-06, 16:33   #26
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Detta är intressant för jag har med så exakta mätningar jag har kunnat göra över åren kommit fram till att det krävs ett underskott/överskott på 10000-11000 kcal för mig för att jag ska gå ned/lägga på mig ett kilo fett men jag har alltid trott att skillnaden mot de 7700-8000 kcal som man ser i litteraturen är helt och hållet beroende på små förändringar i min metabolism.

Sen är frågan vad de menar med fett... fettceller består ju av mer än fett, och när de lagrar in 1 gram fett så växer de ju mer än 1g (snarare 1.1-1.2g har jag för mig). När vi mäter kroppsfett med kaliper t ex så är det ju hela fettcellerna man mäter.

Senast redigerad av Gerdler den 2015-08-06 klockan 16:36.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-22, 08:41   #27
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Har det kommit någon mer studie som bekräftar denna. Har den lett till att man reviderat tidigare uppgifter dvs har den fått något genomslag i litteratur osv?
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-28, 04:47   #28
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Bump. Något nytt under solen gällande detta månntro?
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)