Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-24, 22:39   #16
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av fwa46 Visa inlägg
Varför inte bara träna på det sätt som du tycker känns skönast? Istället för att jaga vad som är optimalt.
Det kan leda till att man får otillfredsställande resultat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 22:41   #17
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av fwa46 Visa inlägg
Varför inte bara träna på det sätt som du tycker känns skönast? Istället för att jaga vad som är optimalt.
Skönast vore att inte träna alls.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 22:43   #18
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av fwa46 Visa inlägg
Varför inte bara träna på det sätt som du tycker känns skönast? Istället för att jaga vad som är optimalt.
Är det inte det han gör tränar som sysselsättning som Sumialic gillar
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 22:45   #19
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Skönast vore att inte träna alls.
Tror att träning ska leda till en rutin vana som du inte gärna frångår då den ger dig tillfredsställelse även om insatsen är krävande tung och tråkig...

Om den inte gör det skaffa dig en annan roligare sysselsättande hobby och spring ett par gånger i veckan för hälsan
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-03-24 klockan 22:46.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-24, 22:47   #20
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tror att träning ska leda till en rutin vana som du inte gärna frångår då den ger dig tillfredsställelse även om insatsen är krävande tung och tråkig...
Ja så har det varit de senaste 10 åren.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 06:23   #21
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Vet inte hur du räknar. Säg 100 set. Vila 1½ minut, träna 30 sekunder. 2 minuter per set = 200 minuter = 3 timmar 20 minuter.
Ja om man inte väljer 80 set som du först skrev och 1 minuts vila vilket är det vanliga. 100-120 set är helt vansinnigt och kommer bara vara kontraproduktivt.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 06:34   #22
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Alla gör så klart som dom vill men om jag hade 2 dagar jag måste göra all träning på så skulle jag köra två helkroppspass med en volym på 6-8 set för de större musklerna och 4-5 för de mindre/pass. Om man nu vill träna 2ggr/dag så över/under kropp.Jag tror helt enkelt inte att fokuset eller energin finns för att göra sådana 3-4 timmars pass eller intensiteten lider så mycket att det inte är värt det
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 11:39   #23
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Ja om man inte väljer 80 set som du först skrev och 1 minuts vila vilket är det vanliga. 100-120 set är helt vansinnigt och kommer bara vara kontraproduktivt.
Har du något underlag för det?

Även om vissa säger att runt 10 set per muskel per vecka räcker är det mesta jag läser att massiv volym krävs - framför allt när man har tränat länge.

16 set per muskel i veckan är det jag siktar på (egentligen 14) men även om jag landar på 20 borde det inte ses som direkt ovanligt.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-25, 11:41   #24
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Alla gör så klart som dom vill men om jag hade 2 dagar jag måste göra all träning på så skulle jag köra två helkroppspass med en volym på 6-8 set för de större musklerna och 4-5 för de mindre/pass. Om man nu vill träna 2ggr/dag så över/under kropp.Jag tror helt enkelt inte att fokuset eller energin finns för att göra sådana 3-4 timmars pass eller intensiteten lider så mycket att det inte är värt det
Intensiteten lider nog, men fokus och energi finns. Det sitter bara i huvudet.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-26, 13:53   #25
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic Visa inlägg
Har du något underlag för det?

Även om vissa säger att runt 10 set per muskel per vecka räcker är det mesta jag läser att massiv volym krävs - framför allt när man har tränat länge.

16 set per muskel i veckan är det jag siktar på (egentligen 14) men även om jag landar på 20 borde det inte ses som direkt ovanligt.
Jag tror dom flesta klarar sig med under 20 set. Hur räknar du seten? Många räknar även uppvärmningen eller kör pyramid på 5 set var av 2 endast är arbetsset. Jag tror man måste hitta en nivå där mekanisk överbelastning och volymen möts altså det krävs att intensiteten inte sjunker för mycket efter att du gjort halva passet. Hur tränade du innan? Jag tycker du borde höja volymen progressivt under en viss period. Om du kör helkropp på högvolym så tror jag du lyckas öka vikterna i dom första övningarna men om t.ex benpress alltid ligger sist så tror jag det blir svårt att få vettiga ökningar.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-26, 18:26   #26
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Har själv tränat 3-4 timmar om dagen mycket ofta senaste 3 månaderna, nojjade mkt i början att man ska "bryta ner muskler" inte få optimalt resultat osv. För mig har mer träning, högre volym gett betydligt större muskeltillväxt än då jag tränat kortare pass o färre pass. Bara pressa kroppen så hårt du pallar, man märker i tid när man behöver vila. Att sluta lyssna på kroppen o sluta
banga på träningen varje gång man känner sig lite låg eller har träningsvärk är fan de bästa jag gjort för volym och även styrka faktist. Kör bara, och korrigera med tiden. Alla funkar inte likadant

Senast redigerad av Tjenatja den 2020-03-26 klockan 18:28.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-26, 19:23   #27
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag tror dom flesta klarar sig med under 20 set. Hur räknar du seten? Många räknar även uppvärmningen eller kör pyramid på 5 set var av 2 endast är arbetsset. Jag tror man måste hitta en nivå där mekanisk överbelastning och volymen möts altså det krävs att intensiteten inte sjunker för mycket efter att du gjort halva passet. Hur tränade du innan? Jag tycker du borde höja volymen progressivt under en viss period. Om du kör helkropp på högvolym så tror jag du lyckas öka vikterna i dom första övningarna men om t.ex benpress alltid ligger sist så tror jag det blir svårt att få vettiga ökningar.
Jag värmer aldrig upp. Pyramid kör jag sällan. Mer att sista setet kan få två extra set på sig, men inte i pyramid utan typ 5 sekunders vila för att sedan ge sig på skiten igen och pressa det sista.

Jag har kört helkroppspass med denna volymen nu ett ganska bra tag. Förr körde jag tre dagar i veckan, men senaste året har jag kört bara två dagar.

Ökat i vikt har jag inte gjort på länge. Det är inget jag strävar efter heller. Jämfört med när jag började träna så är jag mycket svagare så har snarare tappat i allt med åren. Men bryr mig inte så mycket om vikt. Mer om kontakt och sedan är jag mer rippad än jag någonsin varit med.

Men när det gäller styrka så har jag inte märkt någon större skillnad på att t.ex. lägga knäböj som första övning och sista. Visst är man sliten efter 3 timmars träning, men mentalt går jag in med samma mindset vilket innebär att jag pushar mig till 100% och således påverkas inte vikten.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)