Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-07-12, 23:26   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Vetetortilla GI?

Hittar ingen svensk källa på detta men enligt engelska källor så verkar vetetortillas ligga på 30-50 GI. Lät väldigt lågt för att vara bröd tycker jag.

Vad ligger typ ett sådant här på? Vanlig tortilla förekommande i svenska mataffärer
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 13:31   #2
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Det borde väl inte vara någon skillnad på svenska/engelska gällande GI. Så 30-50 på engelska kan du nog direkt översätta till 30-50 på svenska.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 13:36   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
GI 100 är säkert glukos. I Sverige har vi av någon anledning vitt bröd = 100, så de där 30-50 är högre om du jämför med andra värden i svenska tabeller. 30-50 blir 40-67 i Sverige.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 17:40   #4
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
GI 100 är säkert glukos. I Sverige har vi av någon anledning vitt bröd = 100, så de där 30-50 är högre om du jämför med andra värden i svenska tabeller. 30-50 blir 40-67 i Sverige.
Det förklarar skillnader i värden på svenska och engelska källor. Fortfarande en stor skillnad på värdet för tortilla och för vanligt vitt bröd dock. Beror väl på hur tillverkningen går till antar jag, samt hur bröden är uppbyggda, där tortillas är mer kompakta. Kan inte se att det skiljer sig i fettmängden.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 18:50   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Ja, det gäller vanligt franskbröd, som är fluffigt och där enzymerna snabbt kommer åt att bryta ned strukturen. Långt från glukossnabbt, dock.

Sverige är nog enda stället där vitt bröd är referens på 100. Alla andra länder använder glukos. Det känns lite mer logiskt dessutom. Vi har inte vitt bröd i blodet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 19:15   #6
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Men vitt bröd var referensen på 1980-talet för oss diabetiker. En skiva vitt bröd motsvarande två små potatisar eller två skivor knäckebröd på blodsockersvaret efter en måltid....ungefär...
Ett sätt att på ett enkelt sätt variera kosten utan att släppa kontrollen på blodsockret.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)