Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-06-28, 21:43   #1
Helgis
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 8
Konditionsträning på vilodag?

Hej, jag är helt ny på forumet och jag ber om om ursäkt om det redan diskuterats. Jag hittade ingen tråd som jag tyckte besvarade mina frågor.

Jag undrar om det går att öva konditionsträning i typ 30 minuter under vilodagarna utan att markant gå ner i muskelmassa? Jag har inget behov att bli biffigast i stan men jag vill heller inte krympa.

Kan jag till exempel köra träningscykel mellan Måndag (biceps/triceps) och onsdag (axlar/bröst) då cykeln mest belastar benen, eller inte?

Tacksam för svar
Helgis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-28, 21:51   #2
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Ja
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-28, 21:52   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
O ja, du förlorar inte muskelmassa av konditionsträning. Kanske av en seriös marathonsatsning, men inte av "normal" konditionsträning.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-28, 21:55   #4
Helgis
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 8
Tack! Det var precis det jag ville höra!
Helgis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 19:16   #5
Helgis
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
O ja, du förlorar inte muskelmassa av konditionsträning. Kanske av en seriös marathonsatsning, men inte av "normal" konditionsträning.
Så en timme på varje vilodag är ok? Måste jag ha en dag/veckan då jag inte gör någonting på?
Helgis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 19:24   #6
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 170
Citat:
Ursprungligen postat av Helgis Visa inlägg
Så en timme på varje vilodag är ok? Måste jag ha en dag/veckan då jag inte gör någonting på?
Kroppen är byggd för att röra på sej så visst kan du göra nåt cykla en runda eller ut och gå
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 23:39   #7
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Jag deffar, bygger muskler och kör ca 2h kondis om dagen. Så kan inte va spec negativt för muskeltillväxt, du lär bara se bättre ut och må bättre. Joggar + cyklar även direkt efter benpass, och har endå ökat i knäböj osv, väldigt mycket. 50 kilo ungefär på 6 månader. Natty
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-07, 23:42   #8
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Sen behöver du inte en dags vila, det är okej. Men behövs inte om man sover på natten och varierar träningen. Blir 52 dagar på ett år du inte tränar då, hade troligtvis fått mer gains om du träna alla dagar.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 14:35   #9
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Blir 52 dagar på ett år du inte tränar då, hade troligtvis fått mer gains om du träna alla dagar.
Det är inte säkert. Mer är inte alltid bättre.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 14:38   #10
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Det är inte säkert. Mer är inte alltid bättre.
Beror ju på syfte med träningen, men ur muskeltillväxt så märker jag stor skillnad på 7ggr i veckan jämfört med 5-6. Stämmer för mig och med mitt upplägg iallafall
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 15:34   #11
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Beror ju på syfte med träningen, men ur muskeltillväxt så märker jag stor skillnad på 7ggr i veckan jämfört med 5-6. Stämmer för mig och med mitt upplägg iallafall
Hur man kan/bör träna beror på mängder av olika faktorer. Du kan inte generalisera utifrån dig själv.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 15:42   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Citat:
Ursprungligen postat av Helgis Visa inlägg
Så en timme på varje vilodag är ok? Måste jag ha en dag/veckan då jag inte gör någonting på?
Allmänna rekommendationer är snarare att du är fysiskt aktiv minst så mycket varje dag.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 16:06   #13
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 701
Mitt tips: Lyssna på de erfarna herrarna och damerna på forumet. Det har hjälpt mig mkt att läsa gamla inlägg de har gjort.

Min erfarenhet: Jag gymmar ca 4ggr/vecka och kör kardio 2-3 ggr. Mina kardiopass är 10 km löpning cykla 20-30 km.

Tränar 6-7 dagar per vecka. Tar jag vilodag så promenrar jag ändå 60-90 minuter. Inte alltid en supersnabb powerwalk, utan mer en skön långpromenad.

Det funkar bra för mig. Men vi är alla olika.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 18:40   #14
Helgis
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 8
Tack, alla ni för era svar! Jag uppskattar det verkligen!

Kan berätta att anledningen till varför jag vill träna konditionsträning är att förbättra det psykiska måendet. Kämpat med en allvarlig depression i flera år nu.

Så jag ska verkligen komma igång med min konditionsträning nu på vilodagarna. Och jag VET att jag kan hålla mig till vad jag lovar mig själv. Jag har lärt mig nu
Helgis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 18:57   #15
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Hur man kan/bör träna beror på mängder av olika faktorer. Du kan inte generalisera utifrån dig själv.
Fattar jag med! Ger ju tips baserat på erfarenhet, säger inte att det funkar för alla. Men tror det funkar för fler än man tror. Ofta handlar uteblivna resultat om att man inte kör tillräckligt hårt. Med vilodagar titt som tätt blir det lätt hänt att resultaten uteblir eller blir mindre . Igen, säger inte att det stämmer för alla. "rekomendatiner" man hittar på diverse ställen är ju ofta baserade på medelmänniskan, finns inget som säger att 1-2 vilodagar vecka skulle ge bättre resultat än kanske 1 vilodag i månaden för någon med lite träningsbakgrund.

Vore intressant att göra en studie på, rätt övertygad om att de som tränade mer skulle få mer muskler om studien var lång + tog folk med minst 5 års contunerligt tränande. Min hypotes :p
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)