Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-21, 21:43   #1
thomast
FUUUUUUUUUUUU
 
thomasts avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 2 002
Att bygga ett ”hemmagym” med fokus på styrkelyft

Jag och min kära fru (!) har på senare tid börjat fundera på ett hemmagym. Vi flyttar till ett större boende och jag känner mig villig att investera några kronor för att fly från mediokra byggar-/pensionärsgym med alla risker som kommer med att träna på en sådan plats. En del av träningen förläggs på atletklubben och en del hemma.

Som det ser ut idag finns det egentligen två möjliga ytor, ett litet förråd (runt 10kvm) med värme eller ett rum på nedervåningen i huset (15 kvm). Runt 2,5-2,7m takhöjd. Både förrådet och huset står på betongplatta och håller troligtvis för belastningen.

Min tanke är att bygga golv på det befintliga golvet, sedan lägga på en vanlig gymmatta och på detta en lyftarplattform (om lyftarutrymmet förläggs inomhus).
Utrustningsmässigt tänker jag:

• Ett stabilt powerrack med chinsräcke
• En vettig stång, blir troligtvis en eleiko alternativt något jämnbördigt.
• Bänk, tävlingslik
• och en hel del vikter (specialutrustning som kedjor lär också införskaffas/byggas så fort möjlighet finns).

Ni som har byggt eller planerat att bygga – vilka problem har uppstått?
Var får man tag i vettiga stabila powerrack? Vad ska man tänka på när man köper powerrack?

Var får man tag på vettiga begagnad prylar? Var ska jag hålla utkik (förutom blocket)?


Jag har fått lite inspiration från följande länkar:
http://www.home-gym-bodybuilding.com...-home-gym.html
http://www.elitefts.com/documents/home_gym.htm

Finns det någon mer vettig läsning i ämnet?
thomast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-21, 22:32   #2
Deceiver85
Bänkpress
 
Deceiver85s avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 12 807
Träningsagenten AB är alltid värt att kolla in:
http://www.almcareplan.se/sv/index.html
__________________
Journal / Blogg / ÖKK
Deceiver85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 07:37   #3
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Kolla att racket är tillräckligt högt, brett och djupt dvs kolla bl a om de går att köra militärpress, sumo och böj samt om du får en bra utgångslängd.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 08:07   #4
Pinglan
Bananslukerskan.
 
Pinglans avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Östergötland
Inlägg: 8 547
Vi (läs min sambo) byggde powerracken själv och jag är skitnöjd med den! Nu är det så länge sedan så jag minns inte var vi hittade ritningen till den men jag vet att det var på något träningsforum någon hade lagt upp ritningen. Men du/ni kanske inte har möjlighet att bygga själva? Det blir dock rejält mycket billigare!

Vi var på några gymauktioner och införskaffade utrustning också, ffa vikter, gjorde rejäla klipp men det är ju inga Elekovikter förstås. Stången köpte jag dock ny Eleiko (svindyr men den är så bra så det är det värt).

Sen har vi hittat en del på blocket också.

Mitt störtsta problem är att träningslokalen ligger på övervåningen i ett uthus så det känns inte helt bra att köra tunga mark tex om man skulle råka tappa greppet...ännu har dte inte hänt men risken är väl att jag isf hamnar en våning ner Men att göra som du och ha gymmet på en betongplatta låter ju helt optimalt! Lycka till!
__________________
Tjockis kan du va själv gubbjävel!!!!
Pinglan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 08:42   #5
Starkkille
Registered User
 
Starkkilles avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Mullsjö
Inlägg: 325
http://www.smiprod.se/
Starkkille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 17:52   #6
thomast
FUUUUUUUUUUUU
 
thomasts avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 2 002
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Kolla att racket är tillräckligt högt, brett och djupt dvs kolla bl a om de går att köra militärpress, sumo och böj samt om du får en bra utgångslängd.
Det här och konstruktionen av golvet kommer att vara nyckeln för en bra träningslokal. Militärpress tror jag inte kommer bli en verklighet då taket är för "lågt". I värsta fall kan jag ta några steg ut i grönskan och pressa över huvudet där. Det kommer bli en hel del planering med mått på ställningar och rum.

Citat:
Ursprungligen postat av Pinglan Visa inlägg
Vi (läs min sambo) byggde powerracken själv och jag är skitnöjd med den! Nu är det så länge sedan så jag minns inte var vi hittade ritningen till den men jag vet att det var på något träningsforum någon hade lagt upp ritningen. Men du/ni kanske inte har möjlighet att bygga själva? Det blir dock rejält mycket billigare!

Vi var på några gymauktioner och införskaffade utrustning också, ffa vikter, gjorde rejäla klipp men det är ju inga Elekovikter förstås. Stången köpte jag dock ny Eleiko (svindyr men den är så bra så det är det värt).

Sen har vi hittat en del på blocket också.

Mitt störtsta problem är att träningslokalen ligger på övervåningen i ett uthus så det känns inte helt bra att köra tunga mark tex om man skulle råka tappa greppet...ännu har dte inte hänt men risken är väl att jag isf hamnar en våning ner Men att göra som du och ha gymmet på en betongplatta låter ju helt optimalt! Lycka till!
Det låter intressant! Har du bilder på powerracket och träningslokalen? Som det ser ut idag känner jag ingen svetsare.


Citat:
Ursprungligen postat av Starkkille Visa inlägg
Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
Träningsagenten AB är alltid värt att kolla in:
http://www.almcareplan.se/sv/index.html
Tack!
thomast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 18:04   #7
thomast
FUUUUUUUUUUUU
 
thomasts avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 2 002
Ett prisvärt powerrack verkar vara Bodysolids powerrack GPR378 .



Är det någon som har ett sådant? Något som testat att böja och bänka i det?

EDIT: Det skulle kännas säkrare med en konstruktion där man låser fast safteyn istället bara för att föra in det genom hålen.

Någon som kan rekommendera ett annat?

Senast redigerad av thomast den 2010-06-22 klockan 18:08.
thomast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 18:33   #8
tntballe
Baconanist
 
tntballes avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: BACONtown
Inlägg: 6 140
Citat:
Ursprungligen postat av thomast Visa inlägg

EDIT: Det skulle kännas säkrare med en konstruktion där man låser fast safteyn istället bara för att föra in det genom hålen.
Det är lätt fixat med borr,skruv och mutter på vilket rack som helst.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mary Anne Radmacher
Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow."
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 18:54   #9
pejo
Registered User
 
pejos avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Mölndal
Inlägg: 2 218
Citat:
Ursprungligen postat av thomast Visa inlägg
Ett prisvärt powerrack verkar vara Bodysolids powerrack GPR378 .



Är det någon som har ett sådant? Något som testat att böja och bänka i det?

EDIT: Det skulle kännas säkrare med en konstruktion där man låser fast safteyn istället bara för att föra in det genom hålen.

Någon som kan rekommendera ett annat?
Jag har GPR378 och är väldigt nöjd med den. Jag har en nyare version än den som är på bilden så om du köper en ny borde det vara en sådan som du får.
Så här ser den ut:


Som du ser så har safteyn fått en mycket stabilare kostruktion.
__________________
Journal
pejo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 19:20   #10
thomast
FUUUUUUUUUUUU
 
thomasts avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 2 002
Citat:
Ursprungligen postat av tntballe Visa inlägg
Det är lätt fixat med borr,skruv och mutter på vilket rack som helst.
Det är sant!

Citat:
Ursprungligen postat av pejo Visa inlägg
Jag har GPR378 och är väldigt nöjd med den. Jag har en nyare version än den som är på bilden så om du köper en ny borde det vara en sådan som du får.
Så här ser den ut:


Som du ser så har safteyn fått en mycket stabilare kostruktion.
Det där ser riktigt bra ut, det ser ut som något jag skulle kunna tänka mig att använda. Var köpte du den?

Ungefär hur höga är L-delen av racket där stången ligger. Dvs den där lilla metallskivan som pekar uppåt och gör att stången inte faller av ställningen? (Om du fortfarande inte förstår: Hur högt måste jag lyfta ut stången för att få ut den från racket i exempelvis en bänkpress. Jag är otroligt teknikkänslig i bänken och 2 cm höga "L-pinnar" kan bli lite krångligt) Den borde i och för sig att fila ned några millimeter om de skulle vara för höga...

Du råkar inte ha möjlighet att ta lite detaljbilder på ställningen?

Hur långt är det mellan hålen för safteyn? Hur är den att använda? Några dumma konstruktionsmissar?

Senast redigerad av thomast den 2010-06-22 klockan 19:22.
thomast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 19:36   #11
thomast
FUUUUUUUUUUUU
 
thomasts avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 2 002
Hittade:
http://www.home-gym-bodybuilding.com...78-review.html

Där fanns bilder så det räckte.
thomast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 19:51   #12
pejo
Registered User
 
pejos avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Mölndal
Inlägg: 2 218
"Var köpte du den?"
Västsvenska träningsprodukter.

"Ungefär hur höga är L-delen av racket där stången ligger...."
35 mm. Men det borde gå och ordna till med vinkelslip (och en del tålamod kanske). Jag har inte kört så mycket bänk pga axelskada så jag har inte lidit av det.

"Du råkar inte ha möjlighet att ta lite detaljbilder på ställningen?"
kanske kan göra det om du insisterar, men inte idag. Vad vill du i sådana fall helst se. Jag har en del filmer när jag tränar på Youtube:
http://www.youtube.com/user/74pejo

"Hur långt är det mellan hålen för safteyn?"
CC 75mm.

"Hur är den att använda? Några dumma konstruktionsmissar"
Jag har inte hittat något som jag är missnöjd med. Helt klart det bästa Powerrack jag testat. Chins går dock inte göra hemma hos mig för då slår jag huvudet i taket men med din takhöjd är det inga problem. Mig spelar det inte någon roll för jag gillar ändå inte chins så mycket.
__________________
Journal
pejo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 20:19   #13
Pinglan
Bananslukerskan.
 
Pinglans avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Östergötland
Inlägg: 8 547
Nu verkar du ju ha hittat ett intressant powerrack men jag kan ändå posta en bild på vårt:

http://www.kolozzeum.com/forum/attac...2&d=1132478775

Här är ett annat fynd som vi köpte på Blocket (iofs disco men ändå ) Kombinerad latsdrag/sittande rodd/bicepscurl och tricepspress:

http://www.kolozzeum.com/forum/attac...1&d=1132478615

Här kör jag mark med risk för golvras (nåja, liiiite tyngre vikter kanske krävs för att rasera självaste Ladan )

http://www.kolozzeum.com/forum/attac...4&d=1270224997

Och böj i racken:
http://www.kolozzeum.com/forum/attac...5&d=1270225212
__________________
Tjockis kan du va själv gubbjävel!!!!
Pinglan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 14:41   #14
thomast
FUUUUUUUUUUUU
 
thomasts avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 2 002
Tack igen för alla svar!

Nu börjar gymmet närma sig mer och mer då vi nu är inflyttade i huset. Det största problemet just nu är hur vi ska lösa det med golvet. Som det ser ut idag är det en betonggrund med en frigolitskiva och ett tunt plastlager under själva laminatgolvet.

Rummet i sig är 290x410x235 (LxBxH) och utrymmesmässigt lär allt få plats. Höjden kan bli lite kritisk beroende på hur vi gör med golvet men det borde inte vara något problem.Jag bifogar en bild sett utifrån rummets graderob.



Vad behövs för att kunna inte behöva vara livrädd varje gång jag sätter ned stången efter ett tungt marklyft? Skulle det räcka med en eleikoplattform eller något liknande? Det mest praktiska hade varit att bygga plattform över hela rummet och lägga matta över - jag är dock osäker på hur det rent ingenjörsmässigt ska göras. Tips?

Vad ser ni för lösningar för golvet? Någon?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg fettgym.JPG (25.0 KB, 2001 visningar)

Senast redigerad av thomast den 2010-08-08 klockan 14:46.
thomast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 16:48   #15
Explosiven
Registered User
 
Explosivens avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: 7 Circle
Inlägg: 422
http://www.extremepower.se/ Mycket bra sida med massor med allt du kan behöva. Riktig kvalitet med pris därefter.
http://www.bodypowerequipment.se/ Ytterligare en bra sida med massor med grejjer. Jag köpte själv mina grejjer där. Billigt och bra. Enda jag skulle klaga på är att viktnoggrannheten på 20kg vikterna jag köpte därifrån inte är speciellt noggrann alls. Har 10 st plattor och av dom är 8 för tunga (20.5-20.7) och de sista 2 är för lätta (19.8). De lättare vikterna stämde dock bättre. Men vet man om det är det ju inga problem. Har haft samma problem med andra billiga vikter från andra ställen. Är nog rätt vanligt. Så vill du ha noggrannhet så köp kända märken. Press ställningen (GPR 370) jag köpte därifrån är mycket bra. Har även köpt ett par 60kg hantlar som är kanonbra!
__________________
Jag tränar i mitt garage! Hardcore så det förslår.

"It's the same bull that I see spouted all the time with training partners. 'Oh, if you don't have training partners, you'll never amount to anything'. That's absolute garbage." Mike Tuchscherer
Explosiven är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)