Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-03, 12:30   #1
Zokal
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2010
Ort: Halmstad
Inlägg: 163
Exclamation Kropp får chock precis innan jag ska somna, Näringsbrsist?

Tjena!

Jag är 32 år gammal som legat på latsidan i några år, brukade gymma 5 gånger i veckan förut och är påväg tillbaka!

Jag har dock stött på ett problem som verkligen driver mig till vansinne.
Efter jag tränat ett pass på gymmet (oavsett muskelgrupp) så kan jag inte sova.

Det är samma sak varje gång (Har pågått i 3 veckor nu) Jag ligger i sängen, men jag känner att musklerna inte fullt slappnar av (Är inte stressad) sedan efter ett tag då jag vänt och vridit på mig lyckas jag hitta en position som känns skön, och jag känner hur min kropp börjar slappna av, och sen händer det. Det börjar typ i bröstet, en känsla av att bröstet blir tungt och dras inåt mot sängen, sen halsen sen huvudet, och ÖH!! Så Rycker jag upp huvudet och hjärtat slår snabbt och jag är vid-vaken, efter första gången så lyckas jag fortsätta vara avslappånad, men efter 2-3 gången så är adrenalinpåslaget för högt och jag är skitpigg igen, även fast jag bara sov 2-3 timmar natten innan.

Sen kommer helgen (lör&sön) vilket är mina vilodagar, och såfort jag inte gymmar så är effekten av den här ryck/skrämsel känslan 5% av vad det varit under veckan, och jag kan sova gott igenom hela natten


Och när jag börjar träna på måndag igen så är det tillbaka i full force

Vad fan är det som händer?


Jag har börjat ta magnesium, men än så länge ingen förbättring. Jag känner att efter gymmet så känns min kropp/muskler stressade?


Och nu till näringsbiten, jag äter en stabil frukost med ägg osv, och äter min mat INNAN gymmet, sen efter gymmet direkt tar jag en gainer (nästan inget protein) och sen äter jag inte mycket mer på resten av dagen

Kan det vara så att det jag känner i mina muskler (att de inte slappnar av) det som håller mig vaken osv och hur allt känns kan bero på att jag inte får i mig något protein (I princip alls) efter ett hårt gympass?


Vill även tillägga att jag kan spela basket/tennis och springa en dag men kan sova som normalt, detta händer bara när jag lyfter skrot på gymmet


Hade vart tacksam för input
Oavsett vad så var jag iallafall inne och köpte whey på gymmet idag och ska börja ta den direkt efter träningen dagligen samt se till att äta min största måltid efter gymmet och inte innan

Senast redigerad av Zokal den 2020-07-03 klockan 12:32.
Zokal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 12:40   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Om det är något du är orolig över så kanske du ska kolla med 1177 eller typ kolla upp det hos en husläkare.

Jag har en ganska långsökt gissning, någon form av refluxbesvär?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 13:08   #3
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
https://en.wikipedia.org/wiki/Hypnic_jerk
"and strenuous activities in the evening"

Tränar du sent på dagen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 13:50   #4
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Tränar du sent? Tar du någon PWO?
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 14:03   #5
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Låter som signalsubstanser i hjärnan som spökar, gissning. Tar du pwo/mycket koffein eller andra aminosyror såsom beta aline osv så sluta med det. Får själv sömbesvär av dessa. Låter ju som din kropp går in i någon typ av fara/flykt mode. Om du är rätt så ovan att träna hårt kan säkert kroppen misstolka stresspåslaget av "hårdare" träning för fara. Du kanske kan dra ner intensiteten på passen en aning i några veckor och öka successivt för att se om du vänjer dig
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 14:04   #6
Zokal
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2010
Ort: Halmstad
Inlägg: 163
Tränar mellan 3-4 varje dag, intar inget koffein alls och ingen PWO
Zokal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 14:18   #7
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Bra att du ändrat ditt kostupplägg iaf. Att gå till sängs utan protein efter ett träningspass låter inte optimalt. Dock undrar jag vad det är för gainer som inte innehåller protein? Låter konstigt.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 14:39   #8
Zokal
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2010
Ort: Halmstad
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Bra att du ändrat ditt kostupplägg iaf. Att gå till sängs utan protein efter ett träningspass låter inte optimalt. Dock undrar jag vad det är för gainer som inte innehåller protein? Låter konstigt.
My bad, innehåller protein, men väldigt snålt
Zokal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 14:43   #9
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av Zokal Visa inlägg
My bad, innehåller protein, men väldigt snålt
Varför tar du en gainer istället för en proteinshake?
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 14:52   #10
Zokal
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2010
Ort: Halmstad
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av Whizzlarn Visa inlägg
Varför tar du en gainer istället för en proteinshake?
Vet inte, jag tänkte faktiskt inte på det alls.. Men har köpt whey nu så ska ta whey direkt efter träningen och gainern lite när jag känner för det
Zokal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 13:14   #11
RickeBiffenRik
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 65
Lyssna inte på någon som försöker förminska besväret med att det skulle vara någon psykologiskt. Dom vet bara inte bättre, exempelvis allmänläkare


Skickat från min iPhone med Tapatalk
RickeBiffenRik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-04, 13:25   #12
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 616
Undersök allergier och födoämnesintoleranser (hos läkare). Jag hade mycket problem med sömngångeri och sömnparalys innan jag kom till rätta med att jag inte tål vissa saker.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 14:39   #13
fl0w
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1
Zokal, jag upplever precis samma sak. Det kommer och går i vågor, vissa veckor mer, vissa veckor inget alls. Nu tränar jag ju inte speciellt mycket (på väg tillbaka in i det), och jag känner inte att det har någon direkt koppling till allmän stress, bitvis har jag ett ganska stressigt jobb dock. Närmast slumpmässigt så vitt jag kan se.

Har haft det till och från i flera år (2-3?). Även uppsökt läkare som tagit EKG (pga att hjärtat rusar när detta händer) och lånat mig en sån sömnmätar-maskin, de kunde dock inte hitta något speciellt.

Har ingen lösning, men ville mest hojta till då detta nog är första gången jag ser någon annan beskriva precis samma symtom istället för att bara vifta bort det som "sömnryck" eller dylikt.
fl0w är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)