Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-11-12, 20:48   #346
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Vad är tanken med att köra massa olika böj/mark-varianter osv?

Helt slöseri med tid imo, såvida du inte skadat dig och jag missat något.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-12, 20:56   #347
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Vad är tanken med att köra massa olika böj/mark-varianter osv?

Helt slöseri med tid imo, såvida du inte skadat dig och jag missat något.
Det finns en del forskningsmässiga belägg för att mer variation ger bättre ökningar.

Sen gillar jag också att använda speciella varianter av styrkelyften som riktar in personens svagheter i styrkelyften extra mycket.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-12, 21:10   #348
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
e: Nvm, ska inte lägga mig i folks träning så mkt.

Senast redigerad av PureWhey den 2014-11-12 klockan 21:11.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-12, 21:57   #349
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
e: Nvm, ska inte lägga mig i folks träning så mkt.

Ingen fara, du får gärna fråga :-)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-12, 22:21   #350
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Från skelett till hunk. Ozzikings logg mot en bättre kropp.

Lite har det tagit sig allt... :-)

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-12, 22:26   #351
andeem
Registered User
 
andeems avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Gustavsberg
Inlägg: 3 303
Jodå, händer krejjer. Personligen skulle jag också inrikta mig på att kötta basövningarna i grundutförande åtminstone första tre-fyra åren. (Det är också det jag gör ...) Men det blir förstås kul med variation.
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-12, 22:28   #352
jflycore
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2012
Ort: Kungsbacka
Inlägg: 3 275
Se där! Börja ju bli lite kött på dig

Det är bra jobbat med allt. Bara att köra på. Se det som en härlig process där kommer lära dig mer och mer för att forma din kropp precis som du önskar.
jflycore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-12, 23:15   #353
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av jflycore Visa inlägg
Se där! Börja ju bli lite kött på dig

Det är bra jobbat med allt. Bara att köra på. Se det som en härlig process där kommer lära dig mer och mer för att forma din kropp precis som du önskar.

Tackar!!

Citat:
Ursprungligen postat av andeem Visa inlägg
Jodå, händer krejjer. Personligen skulle jag också inrikta mig på att kötta basövningarna i grundutförande åtminstone första tre-fyra åren. (Det är också det jag gör ...) Men det blir förstås kul med variation.

)

Tänkt på detta också. Övningarna jag gör är bra för att stärka vissa moment i baslyften - absolut. Men det är självklart kul att öka med lite snabbare steg i de tre stora. :-)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-12, 23:23   #354
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Träningen periodiseras så reps, set och övningsval går i perioder.
Nu har en ny träningsfas påbörjats med många olika varianter och lite mer renodlad muskelträning (ex: superset). I nästa fas blir baslyften mindre "konstiga" och det blir lite mindre byggarträning. Den tredje fasen har jag tänkt som nästan en toppning där baslyften är nästan uteslutande i grundutförande och repsen är som lägst för att få fram styrkeökningarna.
Sedan börjar man om från början med en ny träningsperiod som är strukturerad som fas 1, dvs mindre tävlingsspecifika lyft (om vi ska använda styrkelyftstermer), lite högre reps och mer byggarträning. Och så fortsätter det.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2014-11-12 klockan 23:27.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-13, 07:21   #355
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Thumbs up

Ozzi!

Fan vad glad jag blev av att kolla in här nu såhär på morgonen. Du är inte stor men, visst fan har det gått åt tydligt rätt håll. Det är riktigt jävla bra jobbat. Jag har tvivlat på dig emellan åt när jag ser dina matredovisningar etc och jag vet ju av egen erfarenhet att det är jävligt lätt att dölja saker mellan raderna. Det är inte minst lätt att lura sig själv jävligt mycket. Att t.ex uppskatta det man äter till 4000 kcal medans det i själva verket är 1800. Att fastna i sitt förbannade 5-split trots att det borde vara basövningar med motiveringen att man "inte gillar" bänk och att det är så "kul" att köra i Cable crossen osv, osv..

Detta hade kanske passat bättre som ett PM men, nu blev det så att jag skrev det här iaf. Jag tycker iaf att du är värdig lite beröm och jag sa till dig för säkert ett årsedan nu att du skulle få min respekt den dagen jag börjar se förändring och det är vad jag ser nu så, hatten av

Att du mestadels äter vad som i folkmun skulle kallas "ren" eller "nyttig" mat med motivationen att du tycker det är godare.. Det tror jag faktiskt på då jag är likadan själv. Jag avskyr t.ex pizza men njuter till fullo utav en god qinouasallad med kycklingfilé och avokado. Så länge du mår bra, presterar bra och enligt plan så ser jag inga som helst problem med det. Det är i mina ögon snarare en fördel att basera sin kost på bra mat. Både för hälsa, välmående och prestation.

Ett långt inlägg.. Hoppas nu verkligen att du fortsätter i samma spår och inte nojjar det minsta över att fortsätta käka, fortsätta växa och kliva ännu mer ur din komfortzon. Om 15-20 kilo till så kommer du att ha en riktig optifysik. Det gäller nu bara att fortsätta kriga och att inte falla tillbaka i gamla dåliga vanor. Hade jag vart i din ålder och fått börja om min träningsbana innan de värsta ätstörningarna tog över och gav mig en tonår av helvete så hade det vart basövningar + mycket mat för att långsamt gå upp i vikt som hade gällt. Så, jag hoppas verkligen att du tar vara på din ålder samt din situation och verkligen fortsätter på denna banan. Kriga på utav bara helvete nu i fortsättningen. Både mot vikterna och mot hjärnspökena. Jag vet att du kan. Bara du vågar hålla i detta så kommer du att kunna gå så jäääävla långt, grabben. Så, kör nu på för jag vet att du kan, som sagt. Hör av dig i PM om det är något.

BRA jobbat. Blev varm och glad av att kolla här idag.

Senast redigerad av EnergiÖverskott den 2014-11-13 klockan 07:24.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-13, 08:43   #356
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Detta hade kanske passat bättre som ett PM men, nu blev det så att jag skrev det här iaf. Jag tycker iaf att du är värdig lite beröm och jag sa till dig för säkert ett årsedan nu att du skulle få min respekt den dagen jag börjar se förändring och det är vad jag ser nu så, hatten av

Ett långt inlägg.. Hoppas nu verkligen att du fortsätter i samma spår och inte nojjar det minsta över att fortsätta käka, fortsätta växa och kliva ännu mer ur din komfortzon. Om 15-20 kilo till så kommer du att ha en riktig optifysik. Det gäller nu bara att fortsätta kriga och att inte falla tillbaka i gamla dåliga vanor. Hade jag vart i din ålder och fått börja om min träningsbana innan de värsta ätstörningarna tog över och gav mig en tonår av helvete så hade det vart basövningar + mycket mat för att långsamt gå upp i vikt som hade gällt. Så, jag hoppas verkligen att du tar vara på din ålder samt din situation och verkligen fortsätter på denna banan. Kriga på utav bara helvete nu i fortsättningen. Både mot vikterna och mot hjärnspökena. Jag vet att du kan. Bara du vågar hålla i detta så kommer du att kunna gå så jäääävla långt, grabben. Så, kör nu på för jag vet att du kan, som sagt. Hör av dig i PM om det är något.

BRA jobbat. Blev varm och glad av att kolla här idag.
Slänger in e en jätte +1 på den. Du gör någonting rätt, det kan vi konstatera. Kör på, fall in tillbaka i gamla tråkspår, mår bra, blicka framåt. Jag ser verkligen fram emot när du börjar lägga på dig massa. Du börjar få bra med muskler, vilket är så nu vill man börja se storleken. Men den kommer när du växer.

För jävla bra jobbat, nu blev jag själv sugen på att springa ner och lyfta lite
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-13, 15:45   #357
anemon
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 637
Nice form och utveckling verkligen, kvalité på din ökning! ! Sjukt motiverande för mig som jobbar mig upp från samma skit du hade, ger en extra kraft att kolla in här och se☺
Fortsätt i samma riktning
anemon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-13, 20:20   #358
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Ozzi!

Fan vad glad jag blev av att kolla in här nu såhär på morgonen. Du är inte stor men, visst fan har det gått åt tydligt rätt håll. Det är riktigt jävla bra jobbat. Jag har tvivlat på dig emellan åt när jag ser dina matredovisningar etc och jag vet ju av egen erfarenhet att det är jävligt lätt att dölja saker mellan raderna. Det är inte minst lätt att lura sig själv jävligt mycket. Att t.ex uppskatta det man äter till 4000 kcal medans det i själva verket är 1800. Att fastna i sitt förbannade 5-split trots att det borde vara basövningar med motiveringen att man "inte gillar" bänk och att det är så "kul" att köra i Cable crossen osv, osv..

Detta hade kanske passat bättre som ett PM men, nu blev det så att jag skrev det här iaf. Jag tycker iaf att du är värdig lite beröm och jag sa till dig för säkert ett årsedan nu att du skulle få min respekt den dagen jag börjar se förändring och det är vad jag ser nu så, hatten av

Att du mestadels äter vad som i folkmun skulle kallas "ren" eller "nyttig" mat med motivationen att du tycker det är godare.. Det tror jag faktiskt på då jag är likadan själv. Jag avskyr t.ex pizza men njuter till fullo utav en god qinouasallad med kycklingfilé och avokado. Så länge du mår bra, presterar bra och enligt plan så ser jag inga som helst problem med det. Det är i mina ögon snarare en fördel att basera sin kost på bra mat. Både för hälsa, välmående och prestation.

Ett långt inlägg.. Hoppas nu verkligen att du fortsätter i samma spår och inte nojjar det minsta över att fortsätta käka, fortsätta växa och kliva ännu mer ur din komfortzon. Om 15-20 kilo till så kommer du att ha en riktig optifysik. Det gäller nu bara att fortsätta kriga och att inte falla tillbaka i gamla dåliga vanor. Hade jag vart i din ålder och fått börja om min träningsbana innan de värsta ätstörningarna tog över och gav mig en tonår av helvete så hade det vart basövningar + mycket mat för att långsamt gå upp i vikt som hade gällt. Så, jag hoppas verkligen att du tar vara på din ålder samt din situation och verkligen fortsätter på denna banan. Kriga på utav bara helvete nu i fortsättningen. Både mot vikterna och mot hjärnspökena. Jag vet att du kan. Bara du vågar hålla i detta så kommer du att kunna gå så jäääävla långt, grabben. Så, kör nu på för jag vet att du kan, som sagt. Hör av dig i PM om det är något.

BRA jobbat. Blev varm och glad av att kolla här idag.
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Slänger in e en jätte +1 på den. Du gör någonting rätt, det kan vi konstatera. Kör på, fall in tillbaka i gamla tråkspår, mår bra, blicka framåt. Jag ser verkligen fram emot när du börjar lägga på dig massa. Du börjar få bra med muskler, vilket är så nu vill man börja se storleken. Men den kommer när du växer.

För jävla bra jobbat, nu blev jag själv sugen på att springa ner och lyfta lite

Citat:
Ursprungligen postat av anemon Visa inlägg
Nice form och utveckling verkligen, kvalité på din ökning! ! Sjukt motiverande för mig som jobbar mig upp från samma skit du hade, ger en extra kraft att kolla in här och se☺
Fortsätt i samma riktning
TACK! så jätte mycket hörni! blev riktigt glad av detta

Kul att man äntligen uppfyller någonting positivt. Jag visste att jag en dag skulle komma hit och längre ska jag! I wont let you guys ( and my self ) down. I promise!

Det är skönt att veta att träningen inte längre är förgäves. Men man ångrar ju all onödig och slösaktig tid man lagt ner på icke givande träning... Som jag kunde ha ökat, styrka som kroppsmassa om jag bara inte skulle varit så trångsynt, ätstörd och envis. mitt noobie-gains år är över, känns det som. Men det är bara att ha tålamod och fortsätta nöta.

@Snubben - Det är bara att lyfta på!!
@Anemon - Jag vet att du har det i dig kompis. Noja gör man ofta i början av sin karriär.. Tur att du inte hamnade i samma svåra sits som jag gjorde... 3.5 år utav rent helvete och utan tillväxt på alla håll och kanter är inget att rekommendera..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-13, 20:26   #359
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Dagens pass: Kondition/vader/traps/mage + lite knäböjsrörlighet och stretch. ¨

35 min x - trainer
3x15 rotatorcuff i cable, in & ut

5x10-12 vadpress i liggande benpress (130kg)
5x10-12 tunga shrugs med svagt stop i toppläge ( 25kg viktplattor )
3x12-15 Sittande vadpress med stopp i toppläge, saktare ned. (50kg)
3x8-12 Shrugs med 3s håll i toppläge (20kg viktplattor)

59kg - 5x8-10 stående cablecrunch
superset
5x15 liggande benlyft
5x8 - abwheel

8kg - 4x8 goblet squat
Rörlighet för fotled med stång på knän 3x10s i bottenläge
töjning för inre lår och höftböjare
squat to stand - isch - 3x5

stretch
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-14, 19:01   #360
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Dagens pass:

10 min x-trainer
face-pulls 3x15
planka med armbågar långt fram 3x30s
wall squats med skivstång 2x8

Knäböj:
20kg - 1x12
30kg - 1x10
40kg - 1x8
45kg - 1x7
50kg - 1x6
55kg - 1x5

65kg - 6x4@8 max 90s vila RPB

Pausbänk, lillfinger på ring:
20kg - 1x12
30kg - 1x10
35kg - 1x8
40kg - 1x6
45kg - 1x4
50kg - 6x4@9 RPB

Marklyft:
60kg - 1x6
70kg - 1x6
80kg - 1x5
95kg - 5x4@8.5-9 RPB

Axelpress med hantlar:
15kg - 5x6@9-9.5 PB

Skivstångsrodd:
40kg - 5x10@8.5-9

Good mornings: Max 60s vila
35kg - 4x10@8

Cable pushdown med ez-stång: PB
33kg - 5x12
superset:
Cable curls med ez-stång: PB
28,5kg - 5x12

( Disco... yay! 3 set hammercurls superset med 3 set lutande tricepextensioner med hantlar )

Kommentar: Hyfsat segt och dåligt pass. Böjen gick bra, men hade lite tidsbrist och gymmet stänger vid 18.00 på fredagar... Han med lite lite discoträning extra.. Men fick köra superset utan vila. Glömde helt bort att jag skulle köra pausmark idag. Men en positiv sak var att det ej ömmade efter marken. Jag har fortfarande svårt att sitt bak och ner med höft/röv i marklyften. Höften åker upp helt enkelt. Märker att jag behöver nöta mer marklyft.
Hantelpressarna var tunga, riktigt tunga så funderar på att bibehålla vikten. Möjligtvis samma i bänk också. Men vi får se hur nästa pass går och så får jag utvärdera från det. Nu är det fredag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)