Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-12-04, 10:23   #1
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 577
Frågor ang träningsupplägg inf fystest.

Jag har sökt en tjänst (på gamla dar) där det ingår att genomföra vissa fys-test för att gå vidare.

Jag tror testet består i ett konditionstest som genomförs på träningscykel, samt test av styrka (isokai?).

Jag är ingen ungdom längre, men är fysiskt aktiv och tränar styrka 5 - 6 pass per vecka. Rör mig i övrigt relativt mycket.

Skulle behöva hjälp med ett fokuserat träningsupplägg med främst fokus på konditionen. Min kondition är inte dålig, men ej heller bra. Har framförallt svårt att pressa mig när det kommer till konditionsträning.

Någon som har tips/tricks och råd eller upplägg?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-04, 22:31   #2
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
attackdykare? Främlingslegionen?
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-06, 20:06   #3
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Jag har sökt en tjänst (på gamla dar) där det ingår att genomföra vissa fys-test för att gå vidare.

Jag tror testet består i ett konditionstest som genomförs på träningscykel, samt test av styrka (isokai?).

Jag är ingen ungdom längre, men är fysiskt aktiv och tränar styrka 5 - 6 pass per vecka. Rör mig i övrigt relativt mycket.

Skulle behöva hjälp med ett fokuserat träningsupplägg med främst fokus på konditionen. Min kondition är inte dålig, men ej heller bra. Har framförallt svårt att pressa mig när det kommer till konditionsträning.

Någon som har tips/tricks och råd eller upplägg?
Hur mycket tid har du på dig då?
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-08, 07:32   #4
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 577
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Hur mycket tid har du på dig då?
Testerna ska göras i slutet av januari. Kraven är satta till ”medel” (vad det nu innebär).

Jag tränar regelbundet och är aktiv, men det är mest konditionen jag vill försöka toppa.
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-08, 11:23   #5
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 170
Om testet nu är på träningscykel så kör mycket träningscykel
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-08, 11:30   #6
jimmitjoo
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Ort: Kalmar
Inlägg: 221
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Testerna ska göras i slutet av januari. Kraven är satta till ”medel” (vad det nu innebär).

Jag tränar regelbundet och är aktiv, men det är mest konditionen jag vill försöka toppa.
Konditionen får du upp snabbast med intervallträning, det kommer göra din vanliga cykling känns lättare (alternativt går snabbare). Överge inte de vanliga cykelpassen utan lägg till ett extra intervallpass som är ordentligt obekvämt är nog vad jag hade gjort. Typ 10x1 eller 6x3min eller liknande med hyfsat generös vila för att orka pressa ordentligt.
__________________
5km 16:41, 10km 34:23. Löpning.se
jimmitjoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-08, 12:03   #7
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
bli stark i high pull alt mark+upprodd
och trampa träningscykel med ökat motstånd varje minut
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-12, 14:39   #8
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 577
Tack för era tips! Som sagt, konditionen är det jag är mest oroad över. Just nu försöker jag lägga till ett kortare cykel-pass på varje träningspass. Jag kör på ditt förslag dmoller, med ökat motstånd per minut.

Det svåra är dock att verkligen pressa mig eftersom jag tränar själv.

Har du något exempel på övning i high pull/upprodd? Har lagt till mark i mitt ryggpass inför testerna.
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-12, 16:06   #9
Scorpionida
Registered User
 
Scorpionidas avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 518
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Tack för era tips! Som sagt, konditionen är det jag är mest oroad över. Just nu försöker jag lägga till ett kortare cykel-pass på varje träningspass. Jag kör på ditt förslag dmoller, med ökat motstånd per minut.

Det svåra är dock att verkligen pressa mig eftersom jag tränar själv.

Har du något exempel på övning i high pull/upprodd? Har lagt till mark i mitt ryggpass inför testerna.
Jag skulle fokusera nästan 80-90% på kondition, och köra igenom snabbt styrketräningen, då du redan borde vara tillräckligt tränad.

Var väl ett klassiskt exempel tidigare här på forumet om en kille som körde mkt gym, och var stark, men spelar ingen roll när inte orkar springa ute i skogen för uttagning till fjälljägare eller vad det nu är för något.

Kondition är A och O, kunna marcshera hela dagen/springa med tung packning osv. Ej att maxa i bänkpress.

Så kör löpning/löpband + cykel + roddmaskin så mkt du orkar + efter det avsluta med den uppehållande styrketräningen som du orkar.
Scorpionida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-13, 06:58   #10
IvarLudvig
Tre ton Trotyl
 
IvarLudvigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Linköping
Inlägg: 136
Som skrivits innan är det konditionen du ska satsa på. Är det kort om tid är att höja syratröskeln du förmodligen har mest att tjäna på. Så kör långa intervaller två tre gånger i veckan. Varva med distanspass. Har du längre tid på dig så börja med att få upp en rejäl distans och höj sedan tröskeln.

Lycka till.

IV.
IvarLudvig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-13, 21:19   #11
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 577
Tack för era tips. En sak jag noterat dock: Jag tränar på motionscykel då testet utförs på en sådan. Jag märker att mina ben mjölksyras betydligt snabbare än jag får upp puls/flås. Hur kommer det sig?

Tidigare har jag sprungit eller kört crosstrainer utan problem rätt länge, men cykeln får lårmusklerna att svullna och bli stumma märkligt snabbt? Någon som känner igen detta?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-13, 21:30   #12
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 170
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Tack för era tips. En sak jag noterat dock: Jag tränar på motionscykel då testet utförs på en sådan. Jag märker att mina ben mjölksyras betydligt snabbare än jag får upp puls/flås. Hur kommer det sig?

Tidigare har jag sprungit eller kört crosstrainer utan problem rätt länge, men cykeln får lårmusklerna att svullna och bli stumma märkligt snabbt? Någon som känner igen detta?
Jag löptränar och har inga problem med springa över en timme men med cykel blir jag med trött i låren .Är väl inte samma muskler som tränas
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-13, 21:42   #13
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Lårmusklerna som får arbeta vid cykling/spinning kräver rätt mycket syre jämfört med löpband/crosstrainer.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-14, 00:29   #14
Bigass
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 61
Mjölksyra är ett resultat av att du inte kan tillföra den mängd syre till muskeln som arbetet kräver , det som är säkert är att du kör på för hög intensitet och det resulterar i att du inte heller kan driva upp pulsen.
Cykling kräver grenspecifik träning för lokal anpassning i benen. Ökad mitokondrietäthet, kappilärtäthet, syratålighet. Utöver hjärta lungor. Det är faktiskt konstigt att man kör konditionstest på cykel om det inte har något med faktiska jobbet att göra men men...
Som sagt fortsätt träna cykel med fokus på intervaller som ger snabb utveckling, gå inte ut för hårt utan målet är att du ska klara alla intervaller på en jämn belastning. Klassiker är 4*4 med 4 min vila , 3*10min 5 min vila eller varför inte kort-kort intervaller tex 30 sekunder på 30 sekunder lugnt 6-10 ggr per set i 3-4 set med lång vila
Bigass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-14, 05:50   #15
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 577
Citat:
Ursprungligen postat av Bigass Visa inlägg
Mjölksyra är ett resultat av att du inte kan tillföra den mängd syre till muskeln som arbetet kräver , det som är säkert är att du kör på för hög intensitet och det resulterar i att du inte heller kan driva upp pulsen.
Cykling kräver grenspecifik träning för lokal anpassning i benen. Ökad mitokondrietäthet, kappilärtäthet, syratålighet. Utöver hjärta lungor. Det är faktiskt konstigt att man kör konditionstest på cykel om det inte har något med faktiska jobbet att göra men men...
Som sagt fortsätt träna cykel med fokus på intervaller som ger snabb utveckling, gå inte ut för hårt utan målet är att du ska klara alla intervaller på en jämn belastning. Klassiker är 4*4 med 4 min vila , 3*10min 5 min vila eller varför inte kort-kort intervaller tex 30 sekunder på 30 sekunder lugnt 6-10 ggr per set i 3-4 set med lång vila
Tack för uttömmande svar! Ja kanske behöver dra ner intensitet och öka tiden på träningscykeln.

Som sagt. Konditionsträning har aldrig tidigare varit prio för mig, även om jag har sprungit i perioder. Då har fokus varit förbränning snarare än toppning av konditionen. Att träna på cykel är nytt för mig.

Det svåra är att hitta en nivå som är både konditionsmässigt utmanande, men inte så man går i väggen. Därtill är jag rädd att lägga mig på en nivå jag behärskar, för det utvecklar heller inte.

Har ni något tips på bra app för intervallträning/modifiering av cykelträning? Har nu en väldigt simpel, och skulle gärna modifiera vila/arbete mellan setten.
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)