Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-12-01, 10:59   #1
Zackes
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2020
Inlägg: 16
Väldigt trött efter träning

Jag blir ofta väldigt trött efter ett gympass. När jag har kommit hem så vill jag gärna äta något och lägga mig och vila. Ofta kan jag somna en timme.
Är detta ett tecken på att man är övertränad eller något annat?

Jag undrar också om det finns något riktigt sätt att mäta om man är övertränad. Har hört att man kan testa sin grepp styrka och på så sätt se hur utvilad man är men fungerar det verkligen?
Zackes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-01, 11:03   #2
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Hur ser din vardag ut i övrigt.
*Nattsömn
*arbete (fysiskt?)
*kost?
*träningserfarenhet
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-01, 11:19   #3
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Kolla om din vilopuls på morgonen precis när du vaknat är förhöjd.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-01, 11:25   #4
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Att man blir trött efter träning beror troligen bara på ett otillräckligt stimulant-intag.

Skämt åsido, övertränad är inte jättelätt att bli, det är dock rätt lätt att bli trött av fysisk ansträngning.
Om du får sömnproblem och ökad vilopuls så kan det vara tecken på att överträning kan vara på gång. Även en stark ovilja till att träna.
För mig yttrade sig överträning som en sjukdomskänsla, som att jag hade feber. Muskelvärk och svaghet, det var inger man liksom kunde ta miste på.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-01, 12:39   #5
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Så var jag också när jag körde "för mycket" flerledsövningar och tungt för ofta.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-01, 12:46   #6
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Så var jag också när jag körde "för mycket" flerledsövningar och tungt för ofta.
Hur? Som TS, eller som jag beskrev det?

Det krävdes mycket volym för att uppnå överträning. Alltså träning varje dag. Både styrketräning och MMA körde jag. Gick bra tills jag en dag helt enkelt inte kunde träna längre. Typ en 15 kg hantel - jag KUNDE inte curla den, gjorde bara ont.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-02, 02:07   #7
HenrikJ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 633
Låter helt normalt att vilja lägga sig en stund efter att ha tränat hårt. Kommer du inte ur sängen på ett dygn eller så kanske du dock ska se över om du tränar för hårt.
__________________
Who's a better lifter than the wind and more? /Roky Erickson
HenrikJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-02, 11:27   #8
intepurewhey
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2021
Inlägg: 388
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Hur? Som TS, eller som jag beskrev det?

Det krävdes mycket volym för att uppnå överträning. Alltså träning varje dag. Både styrketräning och MMA körde jag. Gick bra tills jag en dag helt enkelt inte kunde träna längre. Typ en 15 kg hantel - jag KUNDE inte curla den, gjorde bara ont.
Det är ett spektrum där rhabdomyolysis är på ena kanten och trötthet etc på andra.
intepurewhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-02, 11:33   #9
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Hur? Som TS, eller som jag beskrev det?
Som TS beskrev det, jag kände mig allmänt sliten, ständigt trött och var tvungen att ta en tupplur på dagen. Detta löste sig när jag gick från 6 till 4 pass i veckan och slutade att lyfta tungt så ofta som jag gjorde. Detta resulterade även i mer ökningar i gymmet.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-02, 12:29   #10
Zackes
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2020
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Hur ser din vardag ut i övrigt.
*Nattsömn
*arbete (fysiskt?)
*kost?
*träningserfarenhet
Äter på maintain nu och har ej så stressig vardag och har tränat i 2 år. Skulle säga att sömnen har varit lite sämre senaste tiden faktiskt.
Zackes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-02, 12:35   #11
Zackes
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2020
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Att man blir trött efter träning beror troligen bara på ett otillräckligt stimulant-intag.

Skämt åsido, övertränad är inte jättelätt att bli, det är dock rätt lätt att bli trött av fysisk ansträngning.
Om du får sömnproblem och ökad vilopuls så kan det vara tecken på att överträning kan vara på gång. Även en stark ovilja till att träna.
För mig yttrade sig överträning som en sjukdomskänsla, som att jag hade feber. Muskelvärk och svaghet, det var inger man liksom kunde ta miste på.
Är det verkligen så svårt att bli övertränad? Asså jag tänker också att det finns väl olika grader av att vara övertränad. Man kanske kan bli helt förstörd så man känner sig sjuk men för mig är det väl mer när man känner att som jag mår lite sämre i vardagen med mer trötthet.
Zackes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-02, 12:37   #12
Zackes
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2020
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Så var jag också när jag körde "för mycket" flerledsövningar och tungt för ofta.
Mmm jag tränar endast 3 dagar i veckan men jag kör bänkpress varje dag jag kör och jag tycker jag kör rätt tungt och försöker bli starkare!
Men ska testa köra en längre deload till jul och se vad man känner för skillnad!
Dra ner till PPL 3 dagars så alla muskelgrupper får lång vila så kanske man kan sätta några PBs!
Zackes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-02, 13:11   #13
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av intepurewhey Visa inlägg
Det är ett spektrum där rhabdomyolysis är på ena kanten och trötthet etc på andra.
Citat:
Ursprungligen postat av Zackes Visa inlägg
Är det verkligen så svårt att bli övertränad? Asså jag tänker också att det finns väl olika grader av att vara övertränad. Man kanske kan bli helt förstörd så man känner sig sjuk men för mig är det väl mer när man känner att som jag mår lite sämre i vardagen med mer trötthet.
Jag skulle säga att det krävs väldigt mycket för att man ska uppnå en kliniskt definierad överträning. Det är en sak att bli akut trött efter ansträngning, eller att vara lite trött i vardagen (det kan man vara utan att träna alls) och en helt annan där kroppen fysiskt börjar säga ifrån och gå sönder på olika sätt.
Jag har länge kört så att jag helst inte tränar oftare än varannan dag, men det handlar mest om att undvika mental trötthet, kroppen tål mer - men det ska även vara praktiskt accepterbart. Att träningen inte tar för mycket tid från vardagen, att man inte blir för "trött" i vardagen osv.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-02, 13:26   #14
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 733
Du kan ju alltid ta en vecka av träningen eller så om det var längesedan du gjorde det!
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)