Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-11-30, 17:11   #1
Gust87
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 137
Muskelmassa trots underskott?

Jag har efter närmare ett års uppehåll börjat att träna igen, men då det blev några glädjekilon på magen under uppehållet (låg runt 15%) så började jag med en deff för 4 veckor sedan för att få ett bättre utgångsläge när jag lägger mig på ett överskott igen.

Hur som helst, jag har under dessa veckorna legat på ett intag som jag sedan tidigare vet är ett 4-600 kaloriers underskott, men jag under dessa veckorna bara gått ned 0,6 kg och fettprocenten har trots det minskat påtagligt i spegeln. Så detta måste väll innebära att jag har lagt på mig muskelmassa trots ett kaloriunderskott? Är det ens möjligt? Är det muskelminnet jag kan tacka för det i så fall?
Gust87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-30, 18:15   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Du har blivit av med fett, det är helt klart. Utöver det ser jag två möjligheter:

1) Du har byggt muskler. Det är möjligt, ja, och ja, muskelminne kan hjälpa här.
Men det innebär isåfall att du inte legat på 4-600 kcal underskott, utan nästan på balans. Ens kaloribehov kan ändras, pga ålder, kroppssvikt och annat.

2) Du har egentligen gått ner mer, men har lagt på dig tillfällig massa i form av vatten, glykogen osv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-30, 18:16   #3
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Gust87 Visa inlägg
Jag har efter närmare ett års uppehåll börjat att träna igen, men då det blev några glädjekilon på magen under uppehållet (låg runt 15%) så började jag med en deff för 4 veckor sedan för att få ett bättre utgångsläge när jag lägger mig på ett överskott igen.

Hur som helst, jag har under dessa veckorna legat på ett intag som jag sedan tidigare vet är ett 4-600 kaloriers underskott, men jag under dessa veckorna bara gått ned 0,6 kg och fettprocenten har trots det minskat påtagligt i spegeln. Så detta måste väll innebära att jag har lagt på mig muskelmassa trots ett kaloriunderskott? Är det ens möjligt? Är det muskelminnet jag kan tacka för det i så fall?
Nja lite extra muskelfyllnad gör att det ser roligare ut i spegeln, det är allt.
Att du gått ned så lite beror på att du inte ligger på det underskott du tror dig göra, du är nu gubb-gammal och slö. Surfettet har satt sig, du måste lägga dig på ett lägre kaloriintag nu för att nå samma underskott.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-30, 19:53   #4
Gust87
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 137
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Nja lite extra muskelfyllnad gör att det ser roligare ut i spegeln, det är allt.
Att du gått ned så lite beror på att du inte ligger på det underskott du tror dig göra, du är nu gubb-gammal och slö. Surfettet har satt sig, du måste lägga dig på ett lägre kaloriintag nu för att nå samma underskott.
Jag är helt säker på att det är fettförlust, åldern kan inte ha något att göra med heller då sist jag deffade var för 1½ år sedan. Då åt jag 200 kcal mer om dagen mot vad jag gör nu med en näst intill identisk aktivitetsnivå. Detta är varför jag tycker att det är så konstigt.

PS, jag hann att träna i någon månad innan jag påbörjade deffen och då såg jag tydligt det du nämnde om "muskelfyllnad".

Senast redigerad av Gust87 den 2021-11-30 klockan 19:55.
Gust87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-01, 08:25   #5
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Gust87 Visa inlägg
Jag är helt säker på att det är fettförlust, åldern kan inte ha något att göra med heller då sist jag deffade var för 1½ år sedan. Då åt jag 200 kcal mer om dagen mot vad jag gör nu med en näst intill identisk aktivitetsnivå. Detta är varför jag tycker att det är så konstigt.
Det är ju det jag säger inte är konstigt, om du inte går ned i vikt lika snabbt som tidigare på samma underskott så har din ämnesomsättning nått gammal-gubbe nivå.
Muskler består också av kalorier, det är inte så att bara för att du lyckas bygga muskler på underskott så går du inte ned i vikt. Du kan bygga muskler trots att du går ned i vikt vid underskott. Bygger du muskler utan att gå ned i vikt så ligger du inte på underskott.

Ekvationen är enkel. Säg att du har 1 liter vatten (dina kalorier) och du har två glas, ett muskelglas och ett fettglas. Du kan fördela din liter vatten olika mellan de olika glasen - men det är fortfarande 1 liter.
Glasen läcker, så varje dag måste du fylla på 1 dl vatten för att det totalt ska fortsätta vara 1 liter. Eller så brukade det vara, nu har du blivit gubbe så glasen läcker totalt bara 0,9 dl vatten per dag, fyller du då på 1 dl vatten så ökar den totala mängden vatten med 0,1 dl per dag.
Tidigare om du ville bli av med vatten så fyllde du bara på med 0,9 dl vatten per dag, men om du gör så idag så kommer vattnet att ligga kvar på 1 liter. Fördelningen mellan de två glasen är helt separat från detta, det är fortfarande samma totala mängd vatten.
Även om du TROR att du borde bli av med en viss mängd vatten per dag så är det inte så om du lägger ihop vattnet från de två glasen och det fortfarande är 1 liter totalt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-02, 11:25   #6
intepurewhey
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2021
Inlägg: 387
Ökad glykogeninlagring (=+ mer vätska)
Ökat tarminnehåll
Muskelminne
intepurewhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-02, 12:40   #7
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
När jag har haft längre uppehåll och inlett med ett underskott så vet jag inte om jag ökat i muskelmassa, men jag har blivit starkare trots underskottet.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-02, 21:18   #8
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 216
Tycker mig se både män och kvinnor som ökar på muskelmassan markant under DEFF perioder/bantningskurer. Muskelmassa är till största delen 98% en anpassning till träningsstimulit. Men klart om du är mager stackare från början eller en som fortfarande växer så funkar det sämre med kalori restriktion för att få optimal tillväxt. Men det handlar om rätt marginella skillnader förutom i början av tränings karriären.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-10, 09:24   #9
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tycker mig se både män och kvinnor som ökar på muskelmassan markant under DEFF perioder/bantningskurer. Muskelmassa är till största delen 98% en anpassning till träningsstimulit. Men klart om du är mager stackare från början eller en som fortfarande växer så funkar det sämre med kalori restriktion för att få optimal tillväxt. Men det handlar om rätt marginella skillnader förutom i början av tränings karriären.
För egen del kan jag ofta behålla styrkan / öka blygsamt under deff, går dock som lägst ned till 10% kroppsfett.

För egen del tror jag att det handlar om att jag ser till att optimera alla parametrar så som 8h sömn, högt protein, måltidstajming osv.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-10, 09:47   #10
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Vissa hävdar att deff leder till att det utsöndras mkt kortisol som i sin tur hämmar muskelbyggandet. Tanken är då att istället minska träningsvolymen radikalt för att minimera kortisolutsöndringen och på så vis göra bättre ökningar. Kan stämma?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-10, 15:09   #11
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
sluta aldrig bulka om du vill bli lika stark som kyriakos
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)