Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-11-09, 14:50   #1
Sowbeer
Registered User
 
Reg.datum: May 2021
Inlägg: 5
Bänkpress

Har haft som mål att bänka 140kg och undrar om någon har tips på ett bra upplägg för att komma dit. Tar just nu 130 1rm, 5x120 och 10x110 igen som jag har gjort 2017 men fick problem med diskbråck det året så har inte kunnat träna ordentligt igen förens efter operationen för 2 år sedan.

29 år
93kg
182cm
Schema PPL 3-1-3

Push:
Bänkpress 4-5 set
Lutande Hantelpress 3 set
2 fliesövningar 3 set vardera
Triceps pushdown 3 set
Triceps cable overhead extension 3 set
Sidolyft 5 set

Pull:
Sälrodd 3 set
Chins 3 set
Skivstångsrodd 3 set
Sittande kabelrodd 3 set
Pushdowns 3 set
Reverse flies 3 set
Face pulls 3 set
2 bicepsövningar 3 set vardera

Ben:
4-5 set knäböj
3 set frontböj
3 set bulgariska splitsquats
4 set raka mark
3 set lårcurls
Vadövning
Sowbeer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-09, 16:15   #2
HenrikJ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 633
Kan du inte skriva ut ungefär hur du har tänkt dig progressionen i bänk istället? Hur många bulgariska splitsquats du ska göra är mindre relevant...
__________________
Who's a better lifter than the wind and more? /Roky Erickson
HenrikJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-09, 16:49   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Kan du inte bara fortsätta med ditt senaste schema?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-09, 16:51   #4
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Jag tror du kan jobba upp dig till 140 kg-bänk med en planerad toppning. Alltså du har potentialen, styrkan för det, med en toppning. 110 kg x 10 reps är 84.6% av 130 kg. Inte en chans 130 kg är ditt "äkta"/mjölkade max med den prestationen.
120 kg x 5 reps är 92.3% av 130 kg också. Inte många som gör en femma på den procenten, i en pressövning.

Jag bänkar 135 kg och gör 105 kg x 10 reps. Fixar absolut inte en femma på 120 kg.

Så fixa programmeringen så sätter du 140 kg innan nyår om du sköter allt annat.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-09, 16:58   #5
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Skulle testa att bänka 2ggr i veckan, och kalla det "bänkpass". Försök höja vikten i bänk 5kg från vecka till vecka (alltså 2 pass på samma vikt)

Kanske starta på 105. Värm upp och stegra upp dit. Gör 3-5 set (efter dagsform och träningslust) och reppa till nästan fail i varje set.

Efter det, 1-2 rätt tunga övning(ar) du tror hjälper din bänkpress 2-4 set/övning. Variera de övningarna från pass till pass, kan vara snedbänk en gång, axelpress en annan, hantelpress, hantelpress för axlar, smalbänk, dips osv.

Följt av en övning vardera för triceps, baksida axlar/övre rygg, lats och biceps. med 2-4 set i varje. Variera även dessa.

Övrig träningsdag/övriga träningsdagar kan du köra ben, mage, vader, korsrygg, eller även mer lats och biceps, mer baksida axlar/övre rygg, trapz, underarmar ja lite sånt. Som du vill.



När du kommit till en vikt i bänken där du bara orkar 3 eller färre reps redan i första setet byter du program. Du bör då ha blivit starkare i bänken, annars får du klaga på mig och kalla mig idiot som slösat din tid.
__________________
Oleg. pseudointellektuell

Senast redigerad av trädgårdsmöbel den 2021-11-09 klockan 17:01.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-09, 17:02   #6
Sowbeer
Registered User
 
Reg.datum: May 2021
Inlägg: 5
Tanken var att jag ville ge en uppfattning om hur min träningsvolym såg ut överlag för att ge en helhetsbild.

Men som du ser så är jag ganska repsstark i bänken mot mitt 1rm, vet inte riktigt i vilket repetitionspann jag ska hålla mig till.. försöker variera allt mellan 1-10 beroende på dagsform men känner att när jag kör högreps tappar jag viktvanan och när jag kör tungt 2-5 så blir jag väldigt sliten tills nästa pass som är 4 dagar efter. Kör som sagt 2 bänkpass i veckan, hade varit kul att ta 140 till nyår om det lossnade i maxstyrkan.
Sowbeer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-09, 17:11   #7
Vickan96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 101
Kanske Styrkelabbets bänkpress boogie kan vara något? Jag fick själv bra ökningar från det programmet, körde 3-dagars varianten. Kostar ju dock, antingen måste man köpa programmet eller betala för appen, men det tyckte jag var väl värt.
Vickan96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-09, 23:43   #8
Sowbeer
Registered User
 
Reg.datum: May 2021
Inlägg: 5
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Jag tror du kan jobba upp dig till 140 kg-bänk med en planerad toppning. Alltså du har potentialen, styrkan för det, med en toppning. 110 kg x 10 reps är 84.6% av 130 kg. Inte en chans 130 kg är ditt "äkta"/mjölkade max med den prestationen.
120 kg x 5 reps är 92.3% av 130 kg också. Inte många som gör en femma på den procenten, i en pressövning.

Jag bänkar 135 kg och gör 105 kg x 10 reps. Fixar absolut inte en femma på 120 kg.

Så fixa programmeringen så sätter du 140 kg innan nyår om du sköter allt annat.
Ja för jag ökar repsen på olika vikter men mitt 1rm följer inte riktigt med vilket är frustrerande. Men som du säger så behöver jag nog hittat ett upplägg att följa som passar mina mål
Sowbeer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-09, 23:51   #9
Sowbeer
Registered User
 
Reg.datum: May 2021
Inlägg: 5
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Skulle testa att bänka 2ggr i veckan, och kalla det "bänkpass". Försök höja vikten i bänk 5kg från vecka till vecka (alltså 2 pass på samma vikt)

Kanske starta på 105. Värm upp och stegra upp dit. Gör 3-5 set (efter dagsform och träningslust) och reppa till nästan fail i varje set.

Efter det, 1-2 rätt tunga övning(ar) du tror hjälper din bänkpress 2-4 set/övning. Variera de övningarna från pass till pass, kan vara snedbänk en gång, axelpress en annan, hantelpress, hantelpress för axlar, smalbänk, dips osv.

Följt av en övning vardera för triceps, baksida axlar/övre rygg, lats och biceps. med 2-4 set i varje. Variera även dessa.

Övrig träningsdag/övriga träningsdagar kan du köra ben, mage, vader, korsrygg, eller även mer lats och biceps, mer baksida axlar/övre rygg, trapz, underarmar ja lite sånt. Som du vill.



När du kommit till en vikt i bänken där du bara orkar 3 eller färre reps redan i första setet byter du program. Du bör då ha blivit starkare i bänken, annars får du klaga på mig och kalla mig idiot som slösat din tid.
Ger nog detta ett försök, tack för svar! Passar mitt nuvarande schema men med fokus på styrka i bänk på pushdagarna som jag prioriterar då jag tycker det är roligt!
Sowbeer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-10, 09:25   #10
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Du är starkare än mig. Men folk har varit inne på programmering och toppning. I och med att du är repsstark borde du kanske testa 1-3 reps ibland för att få vanan? Bara en tanke. Det behöver inte vara maxtungt då.

Russian Squat Routine, hirvonens bänkschema, smolov jr med fler är såna där toppningsprogram som kan fungera mer eller mindre bra för dig med.

Men du har fått fina tips redan. Lycka till, ser fram emot att höra hur det gick. Se till att äta och sova ordentligt!
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-10, 09:46   #11
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
Förutom en ren toppning som jag precis som många andra kommer att göra jobbet. så analysera dina svagheter och jobba på dom.

Kör du studsbänk eller har du någorlunda vettig teknik?
Fastnar du i botten eller toppen?
driver stången åt något håll när du failar?

en bedömning på schemat är att det är rätt lite axlar - axelpress kanske är en bra övning, (det vet jag inte utan bara slänger upp delar i den analys du bör göra för att gå vidare)
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-10, 10:05   #12
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Lägg in en singel i bänken @8 innan arbetsseten.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-10, 10:59   #13
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Lägg in en singel i bänken @8 innan arbetsseten.
Det har jag börjat med efter att jag nyligen börjat på ett gym med safety racks i bänken. Däremot har jag svårt att hålla det på en @8 utan det kan lätt hamna på @9,5 för att jag vill testa. Eller känna mig stark.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-10, 11:14   #14
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Det har jag börjat med efter att jag nyligen börjat på ett gym med safety racks i bänken. Däremot har jag svårt att hålla det på en @8 utan det kan lätt hamna på @9,5 för att jag vill testa. Eller känna mig stark.
Iom att det är kul att gå upp tungt, kanske jobba dig uppåt dit över ett par pass?

pass 1 rpe 7
pass 2 rpe 8
pass 3 rpe 9
pass 4 rpe 7,5
pass 5 rpe 8,5
pass 6 rpe 9,5


Ett förslag bara
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-10, 11:27   #15
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av Sowbeer Visa inlägg
Push:
Bänkpress 4-5 set
Kör bara bänk, ta bort hantelpress, flyes.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)