Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-11-21, 15:18   #46
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Och det är det du tycker är det viktigaste? Gör dig själv en tjänst och lyssna på vad som sägs i stället och avgör utifrån det.

Med det sagt orkar jag personligen inte med honom heller, det är väldigt amerikanskt och jobbigt.
Men det jag sett har hållt sig rätt ok rent faktamässigt.
Tycker att vad är det viktigaste? Jag har lyssnat på Jeff ett antal gånger men varför ska någon som inte kan bänka lära mig hur man bänkar? Jag har gjort 190 kg i bänkpress för övrigt, hur mycket har Jeff gjort? Om man bortser från hans fejkade "140 kg" så skulle jag gissa på att han gör 120 kg som absolut max. Antagligen med fruktansvärt dålig teknik, precis som när han skulle "bevisa" att han var stark i marklyft och lyfta 190 kg med bananrygg och bälte (motsats till det han förespråkar).

Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
Märker tydligt på sättet att bemöta/angripa diskussionen att det handlar om övertro på sin egen kunskap. Meningslöst att fortsätta mer när man hamnar i den typen av argumentation. Ett klassiskt fall av:


Varför ska någon som inte kan bänka lära mig att bänka? Varför ska jag lyssna på hur man lyfter marklyft av någon som inte vet hur man markar?

Det är tydligt att du tillhör Athlean X army som sväljer allt han säger. Han har många följare på instagram och därför måste han veta vad han pratar om.



Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Upright Row (om man ska vara petig ) är en stapelövning hos mig och till skillnad från många så var det faktiskt min impingement som fick mig att börja.

Jag hade kört Overhead Press väldigt länge med en teknik som inte var bra för mig och drog på mig en riktigt överjävlig impingement.

När jag väl kunde börja lyfta ett vanligt saltkar igen så började jag göra UR med kvastskaft och märkte att mina axlar verkade må bättre av det. Över tid och med lite smart vikt insåg jag att inte bara mår mina axlar bra av den, den bygger även väldigt trevliga trapz
Det är väldigt viktigt att du omedelbart slutar med det, Jeff har nämligen sagt att det är dåligt!
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-21, 16:12   #47
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Tycker Langsters analys låter rimlig. Jag har svårt att tro att Jeff liksom ville ljuga out of the blue och verka vara starkare än vad han är.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-21, 16:22   #48
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Tycker Langsters analys låter rimlig. Jag har svårt att tro att Jeff liksom ville ljuga out of the blue och verka vara starkare än vad han är.
Han är inte värre än Anders Samuelsson...

Killarna på gymmet hade svårt att få bort den röda färgen från 15 kg vikterna

__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2021-11-21 klockan 16:24.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-21, 16:30   #49
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Tycker Langsters analys låter rimlig. Jag har svårt att tro att Jeff liksom ville ljuga out of the blue och verka vara starkare än vad han är.
Uppenbarligen så ljuger han så att han ska få mer views och att fler köper hans program som man blir så extremt supermegastark av.
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-21, 16:38   #50
Vickan96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Han är inte värre än Anders Samuelsson...

Killarna på gymmet hade svårt att få bort den röda färgen från 15 kg vikterna

Skillnaden är väl att Herr Samuelsson inte gjorde det för att kränga snordyra träningsprogram.
Vickan96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-21, 18:25   #51
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Nu har jag tittat på en av Athlean-X filmer:



Kan hålla med honom gällande övningsval men inte hans utförande av övningarna.

Vad tycker ni andra ?

Han är fruktansvärt tunn i mina ögon. Jag skulle inte lägga märke till honom på gymmet mer än att det är säkert en person som satsar mest på löpning/triathlon och gör det säkert framgångsrikt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-21, 19:07   #52
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Nu har jag tittat på en av Athlean-X filmer:



Kan hålla med honom gällande övningsval men inte hans utförande av övningarna.

Vad tycker ni andra ?

Han är fruktansvärt tunn i mina ögon. Jag skulle inte lägga märke till honom på gymmet mer än att det är säkert en person som satsar mest på löpning/triathlon och gör det säkert framgångsrikt.

Tycker Doucette kommenterat klippet bra. Val av övningar från sämst till bäst verkar inte falla honom i smaken. T ex armhävningar anser Jeff vara kasst men jag tycker inte det. Får avsevärt bättre kontakt i armhävningar än bänk.

Jeff försöker som +40 vara hård 365 klart att han ser tunnare ut.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-21, 19:41   #53
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Nä, håller inte med om särskilt mycket faktiskt. Det vore ju bra om han sa till vem han riktar sig till. Nu hann han iofs säga väldigt många ord på den tiden klippet var så det kanske smög med dä någonstans.
Visst, kan man redan göra många armhävningar och befinner sig på ett gym så finns ju ingen anledning att göra just den övningen, men att lägga till en tvist på den gör gör den knappast till något mirakel för bröst. Det man möjligen vinner på ena sidan förlorar man på andra så..
Ifråga om CC-press är det ju bara att luta sig framåt än mer om han tycker det blir jobbigt för bålen så där vet jag inte vad han yrade om. Dessutom skonsam övning för axlarna iom låg belastning i ytterläget.

Nä, det där var faktiskt inte värst alls.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-21, 20:38   #54
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Han är inte värre än Anders Samuelsson...

Killarna på gymmet hade svårt att få bort den röda färgen från 15 kg vikterna

Men vaf.. vad är det för fel på folk lol.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-21, 21:18   #55
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Det är rätt starkt verifierat att Jeff har myglat med fake-vikter i både bänk, mark och stångcurl.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-22, 07:14   #56
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Det är rätt starkt verifierat att Jeff har myglat med fake-vikter i både bänk, mark och stångcurl.
Men hur vet man rent praktiskt? Är det för att fejk vikterna ser annorlunda ut eller att utföranden ser för lätt ut?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-22, 08:12   #57
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Men hur vet man rent praktiskt? Är det för att fejk vikterna ser annorlunda ut eller att utföranden ser för lätt ut?
Du ser på utförandet. Och hur vikten rör sig.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-22, 08:16   #58
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
För att återgå till ämnet;

Övningens skaderisk i sig är som många andra fall kontextuell.
Har du en ok teknik, hittar en bra greppvidd, håller koll på dina skulderblad så de inte roteras framåt och klämmer ihop en redan irriterad biceps- eller supraspinatussena; kör på. Om något, så tycker jag att sådana övningar kan vara bra för någon som generellt är mycket i ihopsjunkna positioner, för att träna upp sig där, men man får ju välja volym och belastning därefter.

Jag har problem med den där Jeff; han är väldigt dogmatisk och kategorisk och jag har påpekat brister i hans retorik förut. Jag själv hade inte lyssnat på hans råd med mer än ett halvt öra.

/Fysio
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-22, 08:37   #59
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg

Jag har problem med den där Jeff; han är väldigt dogmatisk och kategorisk och jag har påpekat brister i hans retorik förut. Jag själv hade inte lyssnat på hans råd med mer än ett halvt öra.

/Fysio
Likt 99% av alla gurus på youtube/nätet/IRL. Att det är vanligt förekommande ursäktar förstås inte beteendet, men man har väl helt enkelt lärt sig att fölket lyssnar på den som verkar säker på sin sak, och helt avfärdar mycket, vilket gör att man kan fokusera på en liten del - istället för att mycket lämnas öppet för eget experimenterande. Fölk vill ha färdiga paket av information och instruktioner så att de slipper tänka själva.
Den som visar upp den bästa fysiken, lyfter mest och är mest övertygad om sin egen förträfflighet är den som folk lyssnar på - vilket bara förstärker beteendet och så vidare.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-22, 08:56   #60
Korvmedmos
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 46
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Nu har jag tittat på en av Athlean-X filmer:
Han är fruktansvärt tunn i mina ögon. Jag skulle inte lägga märke till honom på gymmet mer än att det är säkert en person som satsar mest på löpning/triathlon och gör det säkert framgångsrikt.
Du kan ju inte mena allvar med att han ser ut som en tanig löpare? Antingen så hänger du på ett gym där alla käkar dunderhonung till frukost lunch och middag eller så har du en riiiiiktigt skev bild av vad som är vältränat eller ej.

Han ser bättre ut än 95 % av alla som jag skådat på olika gym. Och då skulle jag tippa på att hälften av dessa aldrig löper och tränar enbart gym. Det är sånt här som skapar den feta inflationen av kroppsfysiker där vissa menar att Brad Pitt i fight club "inte ens är dugg stor, ser ut som en otränad rEka".
Korvmedmos är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)