Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-01-25, 14:40   #46
Guckenn
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Lund
Inlägg: 755
Citat:
Ursprungligen postat av LASEGAR Visa inlägg
blir alltid så förvirrad av alla WR.
enligt wiki "The raw world record with knee wraps is 475 kg (1047 lb) done by Andrey Malanichev at the World Raw Powerlifting Federation World Championships meet in Moscow on December 5, 2015."
men carl böjde alltså 490 ett år innan?

edit:
eller är det singel-ply?
CYC har världsrekordet i styrkelyft(vad som också kallas "equipped" eller "single-ply"). Ray Williams har världsrekordet i klassiskt styrkelyft("vanligt" styrkelyft). Malanichev blev avstängd för doping har jag för mig, och tävlar inte längre i officiella sammanhang. Dock så finns det många federationer(som inte är dopingtestade) som andra lyftare själva har skapat där man kan tävla, där reglerna/tillåten utrustning skiljer sig en del från "officiellt" styrkelyft. T.ex. är knee wraps inte tillåtna i IPF men de är det i den federationen där Malanichev satte sitt rekord.
Guckenn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-25, 19:17   #47
LASEGAR
Registered User
 
LASEGARs avatar
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 114
Citat:
Ursprungligen postat av Guckenn Visa inlägg
T.ex. är knee wraps inte tillåtna i IPF men de är det i den federationen där Malanichev satte sitt rekord.
fast vad är detta för fed om inte ipf?
https://www.youtube.com/watch?v=joNvoJUf34s
LASEGAR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-25, 19:22   #48
anvihl
Registered User
 
anvihls avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Småland
Inlägg: 1 516
Citat:
Ursprungligen postat av LASEGAR Visa inlägg
fast vad är detta för fed om inte ipf?
https://www.youtube.com/watch?v=joNvoJUf34s
Det där är utrustat lyft och där är knälindor tillåtet, Malanichev tävlar "raw", alltså utan utrustning, fast där tillåts knälindor att räknas in till raw.
__________________
"When I die, I want to go peacefully like my grandfather did–in his sleep. Not yelling and screaming like the passengers in his car."- Bob Monkhouse
anvihl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-26, 01:24   #49
Toni Radanov
Registered User
 
Toni Radanovs avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Ort: Åmål
Inlägg: 437
+ "medicin". Ifs inget nytt för de insatta i de respektive förbunden samt lyftarna. Speciellt Malanichev och dennes bakgrund.

Det finns Raw, knävärmare + bälte godkänt (IPF)
"Raw" Dopingförbund som även godkänner knälindor som används i IPF's utrustningsdel
Utrustning (IPF) Single-ply dräkter och tröjor + knälindor med begränsad längd
Utrustning WPC tex, USA främst, där de använder multiply dräkter och tröjor och går ej ut med vikten från böjställnigenn utan har en monolift. Där lyfts det galna vikter och böjs löjligt grunt, allt är godkänt oavsett = clowneri.
Toni Radanov är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-26, 06:19   #50
LASEGAR
Registered User
 
LASEGARs avatar
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 114
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Det där är utrustat lyft och där är knälindor tillåtet, Malanichev tävlar "raw", alltså utan utrustning, fast där tillåts knälindor att räknas in till raw.
se på..
LASEGAR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-22, 14:56   #51
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Eftersom ni diskuterar Carl-Yngvar. Vem är den största styrkelyftstalangen någonsin? Jag skulle sätta mina pengar på Mark Henry.

Alla verkar gå i god för att även han är ren.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-23, 08:39   #52
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Eftersom ni diskuterar Carl-Yngvar. Vem är den största styrkelyftstalangen någonsin? Jag skulle sätta mina pengar på Mark Henry.

Alla verkar gå i god för att även han är ren.
Carl yngvar är den störste talangen någonsin. 1230kg med rejäl mersmak. Riktigt synd karriären blev så kort. En annan stor talang med rätt kort karriär var Vitaly Papazov 1102.5kg som junior i klass minus 125. För 13år sedan. Även han försvann med knäproblem.
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-23, 15:45   #53
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av 345.5 i bänk Visa inlägg
Carl yngvar är den störste talangen någonsin. 1230kg med rejäl mersmak. Riktigt synd karriären blev så kort. En annan stor talang med rätt kort karriär var Vitaly Papazov 1102.5kg som junior i klass minus 125. För 13år sedan. Även han försvann med knäproblem.
Jo, det är klart. Carl-Yngvar var helt galen. Allt såg så jävla lätt ut.

Om vi bortser från eventuell doping så tycker inte jag att man får glömma Eddie Hall. Om greppet håller så har han minst 450 RAW i marken, godkänt på SL-tävling alltså. Han har definitivt potential för 300 RAW i bänken och säkert, nu gissar jag, men 430 RAW i böjen. Det blir en RAW total på 1180 kg. Tror att han rent av skulle kunna göra 1200. Det skulle väl vara ett ganska saftigt rekord oavsett förbund?

Inga moralaspekter nu. Erkänn att det skulle vara ganska coolt?
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-23, 19:10   #54
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Jo, det är klart. Carl-Yngvar var helt galen. Allt såg så jävla lätt ut.

Om vi bortser från eventuell doping så tycker inte jag att man får glömma Eddie Hall. Om greppet håller så har han minst 450 RAW i marken, godkänt på SL-tävling alltså. Han har definitivt potential för 300 RAW i bänken och säkert, nu gissar jag, men 430 RAW i böjen. Det blir en RAW total på 1180 kg. Tror att han rent av skulle kunna göra 1200. Det skulle väl vara ett ganska saftigt rekord oavsett förbund?

Inga moralaspekter nu. Erkänn att det skulle vara ganska coolt?
Jo nog skulle han göra riktigt bra vikter. Många av dagens strongman skulle göra saftiga vikter i SL. Savickas gjorde 1090 i IPF 2004 men har sedan dess inte tävlat. Skulle nog även han gjort galet bra under sina storhets dagar. Men är nog mycket mer pengar i strongman samt att det är mer spektakulära arrangemang som nog drar mer än nån mindre pro tävling i SL.
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-23, 22:53   #55
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av 345.5 i bänk Visa inlägg
Jo nog skulle han göra riktigt bra vikter. Många av dagens strongman skulle göra saftiga vikter i SL. Savickas gjorde 1090 i IPF 2004 men har sedan dess inte tävlat. Skulle nog även han gjort galet bra under sina storhets dagar. Men är nog mycket mer pengar i strongman samt att det är mer spektakulära arrangemang som nog drar mer än nån mindre pro tävling i SL.
Jo, så är det. Tror dock att Eddie skulle skrälla högst av alla.

Du som vet, hur mycket får man för ett världsrekord inom IPF? Är det några pengar över huvud taget?
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-24, 08:29   #56
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorneman Visa inlägg
Jo, så är det. Tror dock att Eddie skulle skrälla högst av alla.

Du som vet, hur mycket får man för ett världsrekord inom IPF? Är det några pengar över huvud taget?
Inte en krona. För att tjäna pengar i SL krävs personliga sponsorer. Tävlar du i landslaget får du resa och boende gratis på EM/VM
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-24, 21:08   #57
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av 345.5 i bänk Visa inlägg
Inte en krona. För att tjäna pengar i SL krävs personliga sponsorer. Tävlar du i landslaget får du resa och boende gratis på EM/VM
Det är jävligt ynkligt egentligen. Beror självklart på att styrkesport inte har särskilt hög status bland den breda massan.

Om man betänker att en halvdan fotbollsspelare tjänar mångmiljonbelopp så ter det sig skrattretande.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-24, 21:55   #58
FilipLindstr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 85
Frågar du mig så är amatörism viktigt för sport. Pengar drar bara med sig skit.
FilipLindstr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-24, 22:56   #59
Motionären
Registered User
 
Motionärens avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 1 052
"Eddie Hall nearly died after passing out following new deadlift world record of 500kg
Hall became the first man to lift 500kg but immediuately passed out after bursting blood vessels in his head"

Det gick tydligen lite för fort framåt i utvecklingen sista halvåret för Eddie.

Jag menar att man inte kan (även om "släpp dopingen fri" folket tycker det) jämföra rena lyftare med dopade lyftare. Det är ingen som vet vad en person som dopar sig i flera år skulle ha lyft utan dessa preparat.
I DDR hade man exempelvis friidrottare som var jämna i resultat när man satte in dem i samma dopingprogram. Ett år senare kunde en atlet som fått exakt samma preparat och tränat likadant blivit oerhört mycket bättre än en annan atlet som tidigare var jämnbördig i styrka och snabbhet.
Så det går inte att spekulera i detta.
Motionären är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-24, 23:13   #60
Bjorneman
Registered User
 
Bjornemans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 3 410
Citat:
Ursprungligen postat av Motionären Visa inlägg
"Eddie Hall nearly died after passing out following new deadlift world record of 500kg
Hall became the first man to lift 500kg but immediuately passed out after bursting blood vessels in his head"

Det gick tydligen lite för fort framåt i utvecklingen sista halvåret för Eddie.

Jag menar att man inte kan (även om "släpp dopingen fri" folket tycker det) jämföra rena lyftare med dopade lyftare. Det är ingen som vet vad en person som dopar sig i flera år skulle ha lyft utan dessa preparat.
I DDR hade man exempelvis friidrottare som var jämna i resultat när man satte in dem i samma dopingprogram. Ett år senare kunde en atlet som fått exakt samma preparat och tränat likadant blivit oerhört mycket bättre än en annan atlet som tidigare var jämnbördig i styrka och snabbhet.
Så det går inte att spekulera i detta.
Nej, men det går att spekulera i vad t.ex. Eddie Hall skulle kunna göra i totalen. Jag förstår inte vad du vill ha sagt. Låter som rena självklarheter.
Bjorneman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)