Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-01-15, 11:20   #136
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus Larsson Visa inlägg
Härvidlag är man olika. Jag är inte emot donationer i sig, men tror det finns mycket som talar för att det är svårt att bygga forumets överlevnad (är det eg fråga om det?) på sikt genom donationer.

Jag tror mer på snubbens idéer, men säger inte att det är enda vägen.

Kan se att det finns en viss problematik att kombinera de två vägarna för all del.
Vari ligger problemet med en kombination?
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-15, 13:11   #137
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Jag tror inte donationer är en långsiktigt lösning. En del (eliten) är säkert beredda att donera och initialt ge ett kapitaltillskott men att göra det över tiden tror inte inte ens dom är sugna att göra. Dessutom tror jag polariseringen av forumet skulle bli ännu större.

Jag tycker shoppen har för mycket hokus pokusprodukter. Storpack av basvaror (protein, kreatin möjligen eaa) är sådant jag köper.

Om det inte redan görs är det rimligt att ta ut en avgift av folk som gör pengar på forumet. Och möjligen integrera deras tjänster bättre?
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-15, 19:15   #138
Magnus Larsson
Love will tear us apart
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Götet
Inlägg: 1 049
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vari ligger problemet med en kombination?
Jag tror man måste välja endera huvudprincipen men medger att det kan finnas viss gråzon. Jag tror att det uppstår olika förväntningar på forumet, på utveckling och innehåll i det, beroende på hur det finansieras. Jag tror att det på sikt kan vara svårt att förena dessa olikheter.

Det bör nog understrykas att jag å min sida lever efter att prestation föder motprestation. Saknas det sista i en viss given miljö tror jag det får konsekvenser. Med det sagt så kanske ett bidragssystem som möjliggör tex rösträtt i fråga om ny funktionalitet kan vara en intressant tanke. Att varje månad föra över en viss peng, eller då och då, utan någon direkt återkoppling till den insatsen tror jag blir svårt att upprätthålla som finansieringsform räknat.
Magnus Larsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-15, 20:13   #139
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus Larsson Visa inlägg
Jag tror man måste välja endera huvudprincipen men medger att det kan finnas viss gråzon. Jag tror att det uppstår olika förväntningar på forumet, på utveckling och innehåll i det, beroende på hur det finansieras. Jag tror att det på sikt kan vara svårt att förena dessa olikheter.

Det bör nog understrykas att jag å min sida lever efter att prestation föder motprestation. Saknas det sista i en viss given miljö tror jag det får konsekvenser. Med det sagt så kanske ett bidragssystem som möjliggör tex rösträtt i fråga om ny funktionalitet kan vara en intressant tanke. Att varje månad föra över en viss peng, eller då och då, utan någon direkt återkoppling till den insatsen tror jag blir svårt att upprätthålla som finansieringsform räknat.
Grejen är att kolozzeum-staffen redan från början varit kloka nog att inte blanda ihop affären med forumet för mycket. Det betyder att man får förtroende för inlägg här eftersom inget är tydligt köpt; ett problem jag tycker andra forum lider av.

En förutsättning tror jag för att allt ska fortsätta fungera bra som användare är att den aspekten fortsätter och att donationer _inte_ knyts till större privilegier.

Det finns ju däremot ett inneboende problem i det att forumet är "flugfångare" till affären och det är att man inte kan göra reklam för andra affärer. Det senare skulle nog annars sannolikt kunna inbringa ganska bra pengar i reklamintäkter - särskilt om man även instiftade ett system där vi (som vill) går med på att registrera mer information om oss själva. Alltså så att annonsplatsköparen vet mer om sitt klientel. På grund av detta är "vi" låsta till affärens ekonomi.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-15, 21:23   #140
Magnus Larsson
Love will tear us apart
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Götet
Inlägg: 1 049
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Grejen är att kolozzeum-staffen redan från början varit kloka nog att inte blanda ihop affären med forumet för mycket. Det betyder att man får förtroende för inlägg här eftersom inget är tydligt köpt; ett problem jag tycker andra forum lider av.

En förutsättning tror jag för att allt ska fortsätta fungera bra som användare är att den aspekten fortsätter och att donationer _inte_ knyts till större privilegier.

Det finns ju däremot ett inneboende problem i det att forumet är "flugfångare" till affären och det är att man inte kan göra reklam för andra affärer. Det senare skulle nog annars sannolikt kunna inbringa ganska bra pengar i reklamintäkter - särskilt om man även instiftade ett system där vi (som vill) går med på att registrera mer information om oss själva. Alltså så att annonsplatsköparen vet mer om sitt klientel. På grund av detta är "vi" låsta till affärens ekonomi.
Din sista mening:

Jag personligen hade kunnat tänka mig att ge kolo mer information om mig själv i syfte att möjliggöra för shopen att marknadsföra sig mot mig. Det viktiga för mig är att erbjudandena har relevans, och genom att jag frivilligt skulle ge ut info (läs tex: säga ja till nyhetsbrev, ja till sms, uppge mina preferenser beträffande olika produkter, hur mkt jag lägger på gymartiklar i kr per år etc), bör så ske.

Det är ju en dröm- och guldsits för vilken retailer som helst.

Men som du säger, jag tror inte heller på att man kan börja i den änden. Ett från början kommersiellt forum kan nog ha svårt att lyckas. Ett forum som lyckas med viral spridning kan evt börja ge sina medlemmar fördelar och uppnå någon form av ömsesidig nytta.

Jag tänker att kolo kanske är i ett sådant läge?
Magnus Larsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-15, 23:23   #141
tossefar
Besserwisser
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Västerås
Inlägg: 3 134
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus Larsson Visa inlägg
Din sista mening:

Jag personligen hade kunnat tänka mig att ge kolo mer information om mig själv i syfte att möjliggöra för shopen att marknadsföra sig mot mig. Det viktiga för mig är att erbjudandena har relevans, och genom att jag frivilligt skulle ge ut info (läs tex: säga ja till nyhetsbrev, ja till sms, uppge mina preferenser beträffande olika produkter, hur mkt jag lägger på gymartiklar i kr per år etc), bör så ske.

Det är ju en dröm- och guldsits för vilken retailer som helst.

Men som du säger, jag tror inte heller på att man kan börja i den änden. Ett från början kommersiellt forum kan nog ha svårt att lyckas. Ett forum som lyckas med viral spridning kan evt börja ge sina medlemmar fördelar och uppnå någon form av ömsesidig nytta.

Jag tänker att kolo kanske är i ett sådant läge?
Då är du nog ensam på kolo inom en vecka.
__________________
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-15, 23:31   #142
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Kolo har redan all den info som den behöver, gör en textanalys på det man skriver, sök efter nyckelord och gör en koppling till vilket forum, utöver det så kolla när man är inne, när skriver man, när skriver man om något etc. Sedan rikta reklam (sina egna produkter) mot användaren, då bör försäljningen ta fart.. Lite iallafall. Lär väl finnas något vbulletinaddon för det.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-16, 06:52   #143
Magnus Larsson
Love will tear us apart
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Götet
Inlägg: 1 049
Citat:
Ursprungligen postat av tossefar Visa inlägg
Då är du nog ensam på kolo inom en vecka.
Det menar du? Förstår inte hur du kan dra den slutsatsen utifrån vad jag skrev
Magnus Larsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 09:12   #144
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Simon. Visa inlägg
Vi håller fortfarande på och felsöker, dock tyder mkt på att felet ligger utanför vår lokal och utanför vår hårdvara.

Sen har jag varit bortrest över jul och nyår, och det är jag som installerat den lokala hårdvaran och servern, så de andra på kontoret har hållit igång servern genom att starta om switchen som tar emot linan från vår internet leverantör, eftersom det då fungerar i X antal timmar.

Men det blir betydligt enklare att felsöka nu när man är tillbaka i Sthlm på Kollo-kontoret, där även servern står...
Problemen tycks vara lösta? Vad var det som strulade? Switchen, leverantören eller viloläge?
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 11:20   #145
Bryggan
Registered User
 
Bryggans avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Hufvudstaden
Inlägg: 1 765
Japp, jag är också nyfiken.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Jävla googlesamhälle, tänk själv lite.
Bryggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-21, 17:36   #146
Simon.
Admin
 
Simon.s avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 157
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Problemen tycks vara lösta? Vad var det som strulade? Switchen, leverantören eller viloläge?
Dålig lödning på kortet i nätverksuttaget, alltså det ethernet-uttag där vår leverantörs lina kommer in.
__________________
Simon

IN FLAMES WE TRUST
Simon. är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)