Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-23, 14:09   #46
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Förstår inte alls hur du tänker. Fejkar hon lyftet?
Stefan J påstår övergrepp på barn. Man skulle likväl kunna tänka att ett barngeni har blivit drillat från barnsben, inte fått mat och blivit slaget om det inte övat piano, osv.


Va?

Det var du som gjorde jämförelsen med ett musikaliskt geni. Jag menar på att folk blir mer misstänksamma när det gäller fysiska prestationer. Givetvis kan det ligga massa övergrepp bakom alla "otroliga" prestationer, men jag tror som sagt att folk har lättare att misstänkliggöra fysiska prestationer. När det gäller genier inom musik, matte osv så tror nog folk lättare på att det enbart ligger medfödd talang bakom.

Det var alltså bara mina spekulationer om att att det är lättare för folk att skrika fusk i fallet med denna tjejen än i ditt exempel med en pianist.

Nåja, jag har som sagt ingen aning vad som är möjligt och omöjligt i detta fall då jag vet för lite om styrkelyft, men tar man Stefans inlägg i beaktning så måste det ju handla om ett mycket ovanligt genetiskt "under". Och så kan det ju vara, vad vet jag.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 14:13   #47
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Va?

Det var du som gjorde jämförelsen med ett musikaliskt geni. Jag menar på att folk blir mer misstänksamma när det gäller fysiska prestationer. Givetvis kan det ligga massa övergrepp bakom alla "otroliga" prestationer, men jag tror som sagt att folk har lättare att misstänkliggöra fysiska prestationer. När det gäller genier inom musik, matte osv så tror nog folk lättare på att det enbart ligger medfödd talang bakom.

Det var alltså bara mina spekulationer om att att det är lättare för folk att skrika fusk i fallet med denna tjejen än i ditt exempel med en pianist.

Nåja, jag har som sagt ingen aning vad som är möjligt och omöjligt i detta fall då jag vet för lite om styrkelyft, men tar man Stefans inlägg i beaktning så måste det ju handla om ett mycket ovanligt genetiskt "under". Och så kan det ju vara, vad vet jag.
Det är enklare, eftersom man har något tydligare att peka på. Poängen är att rent statistiskt sett är båda lika osannolika.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 14:15   #48
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Det är enklare, eftersom man har något tydligare att peka på. Poängen är att rent statistiskt sett är båda lika osannolika.
Fast det drar du ju lite ur röven, har du verkligen några siffror på hur stor sannolikhet det är att denna tjej är ett genetiskt under jämfört med valfri talang inom vad du nu vill?


Men visst, jag förstår din poäng med att inte anklaga utan bevis.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 14:18   #49
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Det är enklare, eftersom man har något tydligare att peka på. Poängen är att rent statistiskt sett är båda lika osannolika.
Nej, de är inte lika osannolika för den ena har hänt flera gånger och det här har aldrig varit ens i närheten av att öht hända.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 14:26   #50
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Fast det drar du ju lite ur röven, har du verkligen några siffror på hur stor sannolikhet det är att denna tjej är ett genetiskt under jämfört med valfri talang inom vad du nu vill?


Men visst, jag förstår din poäng med att inte anklaga utan bevis.
Med tanke på hur många pianospelande barn det finns i världen jämfört styrkelyftande, så är det en rimlig höftning.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 14:30   #51
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Nej, de är inte lika osannolika för den ena har hänt flera gånger och det här har aldrig varit ens i närheten av att öht hända.
Vet du vad "sample size" är?
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 14:35   #52
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Vet du vad "sample size" är?
Givetvis, jag förstår hur du tänker men jag anser att du har fel. Du anser att det ligger inom vad som är möjligt, och det gör inte jag.

Inom lyftning krävs antingen att man håller på med något länge eller har höga mängder testosteron och allt annat som nu krävs för att bli stark och bygga muskler, antingen genom genetik eller doping, för att öht ta sig någonstans, och båda krävs om man ska bli riktigt bra, tid är en speciellt viktig faktor och en ännu större grej när man är ung, är inte för inte som alla sistaårsungdomar ligger så otroligt nära varandra resultatmässigt på SM och så vidare, X antal träningsår efter puberteten ger X antal kg i förhållande till kroppsvikt och så vidare. Sen kan man jämföra rimliga nivåer och elitnivåer, och till och med om tjejen vore 18, hade tränat sen barnsben och lyfte 110 kg så hade det varit VÄLDIGT misstänksamt, då hon även då hade varit absolut världselit men först då hade man inte kunnat göra svepande uttalanden. Nu drar vi av 5 år(!) efterpubertal träning på det, där tid är den viktigaste faktorn, och det är ganska uppenbart hur det är(tm)
__________________
Winners win

Senast redigerad av Rikard Jansson den 2013-03-23 klockan 14:37.
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 14:37   #53
Stefan J
Human forklift.
 
Stefan Js avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 3 796
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Förolämpa inte människor när du inte har kött på benen.
Jag hoppas verkligen att du aldrig kommer jobba som domare eller ngt liknande. Det är skrämmande när folk påstår sig veta något som de rimligtvis inte kan veta med säkerhet. Du gör en bedömning som ENBART baserar sig på att "folk kan inte vinna lotto för det är osannolikt". Eller har du några andra källor, information om tränare, föräldrar etc? Var vänlig presentera dem då.
Du ser inget annat anmärkningsvärt i videona? Som exempelvis att flickan visar mycket hud i många av sina klipp och i ett av klippen ligger i en väldigt utmanande klädsel, minimal topp och hotpants? En 11-åring som hon skulle vara vid den tidpunkten om åldersangivelserna är korrekta. Har du sett kommentarerna? Om hur många personer som skulle kunna tänka sig att sätta på henne åldern till trots? Detta återkommer i de flesta klipp. Hade en normalt funtad förälder eller tränare tillåtit detta och fortsatt att lägga ut klipp efter klipp? Tycker du att detta verkar vara föräldrar/tränare som vill flickans bästa? Det ringer inga klockor för dig om utnyttjande, att någon här troligtvis tjänar pengar på flickans utseende och prestationer?

Jag blir tveksam till att flickan är så ung som hon är. Jag hoppas det i alla fall.
Stefan J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 14:39   #54
Latissimus Dorsi
Banned User
 
Latissimus Dorsis avatar
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 4 479
Jag får Richard Sandrak vibbar av det här, sorgligt.
Latissimus Dorsi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 14:41   #55
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Många rimliga antaganden, men problemet är fortfarande att gruppen seriöst styrketränande tjejer är alldeles för liten för att man ska med säkerhet kunna uttala sig mer specifikt om vad sannolikheten är.
Men nu orkar jag inte tjafsa längre.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 14:46   #56
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan J Visa inlägg
Du ser inget annat anmärkningsvärt i videona? Som exempelvis att flickan visar mycket hud i många av sina klipp och i ett av klippen ligger i en väldigt utmanande klädsel, minimal topp och hotpants? En 11-åring som hon skulle vara vid den tidpunkten om åldersangivelserna är korrekta. Har du sett kommentarerna? Om hur många personer som skulle kunna tänka sig att sätta på henne åldern till trots? Detta återkommer i de flesta klipp. Hade en normalt funtad förälder eller tränare tillåtit detta och fortsatt att lägga ut klipp efter klipp? Tycker du att detta verkar vara föräldrar/tränare som vill flickans bästa? Det ringer inga klockor för dig om utnyttjande, att någon här troligtvis tjänar pengar på flickans utseende och prestationer?

Jag blir tveksam till att flickan är så ung som hon är. Jag hoppas det i alla fall.
Eh, har du sett hur många 13 åriga flickor klär sig, sminkar sig osv idag?
Känner ungdomslärare/gruppledare som berättat hur tjejer i dylik ålder pratar öppet om hur många killar de satt på, analsex osv. Eller alla småtjejer som konstant lägger upp youtube-klipp på sig själva görandes allt möjligt i hopp om att få uppmärksamhet? Alla är nog hyffsat intresserade av att dela med sig av prestationer. Det låter som du inte ens har varit på youtube särskilt mycket, och som du letar efter fan i farstun.
Hon är uppenbarligen ordentligt mogen för sin ålder, men det är ju något man förväntar sig med de resultaten. Det vore mycket mer anmärkningsvärt om hon såg ut som en liten 13-årig flicka och lyfte de vikterna.
Jag blir f.ö. alltid förvånad när jag ser hur många brådmogna småtjejer det finns i t.ex. talkshows osv.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2013-03-23 klockan 14:50.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 16:28   #57
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Jag ställer mig mycket skeptisk till att tjejen faktiskt är 13 år gammal. I mina ögon känns hennes fysiska kraftutveckling inte som ngt en slank ung dam i hennes ålder rimligen borde kunna prestera.

Tänkvärt kan vara att en bra tjejlyftare är riktigt rawstark ifall hon bänkar över 110-120 kg, oavsett viktklass & som fullt utblommad senior.

Jag har dock haft fel tidigare & kommer även att ha så igen.

Senast redigerad av Lillgrabben den 2013-03-23 klockan 16:31.
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 17:31   #58
difeddy
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 671
Hon tävlar för Russia WPC. Säger väl allt.
difeddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 17:50   #59
Stefan J
Human forklift.
 
Stefan Js avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 3 796
Citat:
Ursprungligen postat av difeddy Visa inlägg
Hon tävlar för Russia WPC. Säger väl allt.
Ja. Och det faktum att hon är ca dubbelt så stark som mig vid samma ålder (då har jag ändå bevisligen riktigt bra gener för bänkpress eftersom jag har ett VM-guld, två WR och 4 EM-guld på meritlistan). Hon är också starkare än vad Freddi Smulter var vid samma ålder (bland världens starkaste manliga rena rawbänkare, dessutom 2 VM-guld i bänkpress) och jag tror även att hon vida överträffar det Hirvis bänkade som 13-åring (Hirvis har 7 WR, 2 VM-guld och en massa andra meriter). Hon är mycket starkare än vad vi var och dessutom på en lättare kroppsvikt. Och hon är tjej. Då har jag ändå dragit fram 3 vinstlotter i det manliga genlotteriet som exempel.

Det föds inga magiska människor Snuggles.
Stefan J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 18:15   #60
Latissimus Dorsi
Banned User
 
Latissimus Dorsis avatar
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 4 479
Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben Visa inlägg
Jag ställer mig mycket skeptisk till att tjejen faktiskt är 13 år gammal. I mina ögon känns hennes fysiska kraftutveckling inte som ngt en slank ung dam i hennes ålder rimligen borde kunna prestera.

Tänkvärt kan vara att en bra tjejlyftare är riktigt rawstark ifall hon bänkar över 110-120 kg, oavsett viktklass & som fullt utblommad senior.

Jag har dock haft fel tidigare & kommer även att ha så igen.
Tyvärr tror jag det är ännu ett bevis på den tragiska sanningen bakom prestationen.
Latissimus Dorsi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)