Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-08, 11:17   #61
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan J Visa inlägg
Jag har inte följt Robin sen han började utan lade märke till honom först för något år sedan när han började göra bra vikter, och då vägde han kring 155kg. Jag vill bara poängtera detta så att ingen efter ditt inlägg tror att det var min mening att göra narr av någon eller vara sarkastisk, för så var inte fallet.
Vilket jag inte trodde heller så därför skrev jag som jag gjorde först.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-08, 12:13   #62
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Att utnyttja en riktig bulk kräver en del i mässingsområdet då det både krävs vilja för att äta och vilja att träna så att man har någon nytta av det.
Jo, jag tror att mapa har ett rejält mässingsförråd. det är bara att titta på hans utveckling och läsa lite i hans journal. Då ser man att där inte finns nån brist på mässing.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-08, 12:37   #63
Mapa
Herrmapa
 
Mapas avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: örebro
Inlägg: 11 200
oj vilken diskussion.. ja det stämmer att jag gick upp snabbt i början.. efter en deff från 130 till 120 började jag med styrkelyft.. sen gick jag direkt upp till 130 igen, sen tog det mig ungefär ett år att komma upp till 153.. sen gick jag lite långsammare upp till 161 där jag ligger nu.. efter sm har jag tänkt gå ner några kilon.. till typ 156 eller så. sen ligga och pendla 155-160.. där trivs jag..

jag tar inte alls illa upp av jamroz. jag förstår att han menar senaste tiden.. jag ökar sjukt bra just nu och har inte planerat att göra någon superbulk igen... i början av året gjorde jag 290 i böj som då va pers.. nu har jag gjort 317.5.. och kommer landa en bra bit över 320 på sm i januari.. det är alltså en +30kgs ökning i så fall.. inget att klaga på, för dem som tycker att det saknas mässing
__________________
Team Elite Body Science
Bloggen
Mapa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 10:14   #64
Awesomeous Prime
Registered User
 
Awesomeous Primes avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 263
Hahahahaha, tror inte nån som följt ens lite av din väg inom lyftande kan anklaga dig för å sakna mässing direkt...

brassballzfromhell!
Awesomeous Prime är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-06, 22:03   #65
lei
Bergseremit
 
leis avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 779
Körde igenom en vända med RSR nu under hösten och ökade väldigt bra, har börjat med det utökade programmet nu, stod dock nånstans att man bara skulle köra det då och då för lite variation.

Nån som har något vettigt om varför skulle det vara ett dåligt program att loopa? Känns som man får både hög- och låg-reps samt progressiv ökning så hade tänkt fortsätta några vändor till om det inte är dumt på något sätt..
__________________
Träningsjournal lite on hold: Landsförvisad till de norska bergen

2013: Träning: 200-130-207,5 Tävling: 190-120-200
2014: Träning: 200-125-210 Tävling: 000-000-000
2015: Träning: 170-102,5-190 Tävling: 155-100-172,5
lei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-07, 00:38   #66
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Jag trivs också med rutinen och har kört den en stund. Inbillar mig att jag blir starkare. Kommer nog fortsätta rulla detta schemat tills det blir för tungt eller inte längre ger framgång. Skiter nog i sista veckan dock. Höjer bara med en femma och rullar igång en ny cykel.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-07, 15:45   #67
the_matsson
Registered User
 
the_matssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 181
Varför ska programmet vara specifikt för just böj? Funderar på att ta mig en svängom på 6 veckor av detta med marklyft.
the_matsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-07, 16:31   #68
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Citat:
Ursprungligen postat av the_matsson Visa inlägg
Varför ska programmet vara specifikt för just böj? Funderar på att ta mig en svängom på 6 veckor av detta med marklyft.
Känns som att benen har lättare att återhämta sig än ryggen. Jag hade inte klarat den volymen i mark. Skriv gärna här om 6 veckor hur det gick för dig.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-07, 17:16   #69
the_matsson
Registered User
 
the_matssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 181
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Känns som att benen har lättare att återhämta sig än ryggen. Jag hade inte klarat den volymen i mark. Skriv gärna här om 6 veckor hur det gick för dig.
Kanske, kanske inte. Jag vet inte varför det skulle vara värre för ryggen. Ska se om det blir av, och om jag isf kommer ihåg att återkomma!
the_matsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-07, 18:08   #70
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
ländryggen tar mycket mycket mer stryk av mark, och den tar lång tid att återhämta sig
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-07, 18:16   #71
the_matsson
Registered User
 
the_matssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 181
Ja, det är klart att ländryggen tar mer stryk av mark än av böj, precis som framsida lår tar mindre stryk av mark än av böj. Menar inte att vara dryg utan vad jag egentligen fiskar efter är ifall det verkligen är så att ryggmuskulaturen skulle vara sämre på att återhämta sig än vad benen är (Vilket verkar vara en vanlig åsikt här på forat).

Personligen har jag inte upplevt några problem av att marklyfta flera gånger i veckan.

Senast redigerad av the_matsson den 2012-01-07 klockan 18:23.
the_matsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-07, 19:27   #72
tntballe
Baconanist
 
tntballes avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: BACONtown
Inlägg: 6 140
Citat:
Ursprungligen postat av the_matsson Visa inlägg
Ja, det är klart att ländryggen tar mer stryk av mark än av böj, precis som framsida lår tar mindre stryk av mark än av böj. Menar inte att vara dryg utan vad jag egentligen fiskar efter är ifall det verkligen är så att ryggmuskulaturen skulle vara sämre på att återhämta sig än vad benen är (Vilket verkar vara en vanlig åsikt här på forat).

Personligen har jag inte upplevt några problem av att marklyfta flera gånger i veckan.
Det är nog en blandning av att ryggen återhämtar sig sämre och att det så pass mycket mer fokus på just den muskelgruppen, mest beror det nog på det sistnämnda. Böj blir mer utspritt på stora muskler.
Sen är det skillnad på hur man markar respektive böjer. Jag kan tänka mig att sumomark är lindrigare för korsryggen, men inte så stor koll på vad som tar mest stryk där.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mary Anne Radmacher
Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow."
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-07, 22:33   #73
the_matsson
Registered User
 
the_matssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 181
Citat:
Ursprungligen postat av tntballe Visa inlägg
Det är nog en blandning av att ryggen återhämtar sig sämre och att det så pass mycket mer fokus på just den muskelgruppen, mest beror det nog på det sistnämnda. Böj blir mer utspritt på stora muskler.
Sen är det skillnad på hur man markar respektive böjer. Jag kan tänka mig att sumomark är lindrigare för korsryggen, men inte så stor koll på vad som tar mest stryk där.
Ja, isolationsbiten låter som en förklaring. Får la testa och se helt enkelt.

Tack för era tankar!
the_matsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 01:00   #74
A.Pahkamaa
Registered User
 
A.Pahkamaas avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 4 927
Har kört igenom programmet i bänkpress och det funkade bra. Körde alla lyft i programmet med tävlingsstopp, dom flesta viktiga seten med lägre reps körde jag pressignal på dessutom. Välj en vettig startvikt så att vikterna under sista veckorna blir realistiska, progressionen är lite väl tuff tycker jag. Mitt 1RM med tävlingsutförande var 185 innan programmet. Jag valde att starta på 180 kg och jag fixade 190x1 2 ggr på sista passet.
A.Pahkamaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-24, 19:26   #75
TorbjornFred
Registered User
 
TorbjornFreds avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Östersund/Luleå
Inlägg: 528
körde precis klart första cykeln av programmet, hade satt mitt max till 165kg och då vart den beräknade maxningen 173,25kg. Jag avrundande uppåt och lyfte 175kg istället.
175kg kändes relativt bra så testade även 180kg som även den kom upp.
Båda lyften tävlingsstrikta och med enbart bälte.
Ökade alltså mitt max med 15kg på 6 veckor!

Noteringar: Mitt max var en uppskattning men med största sannolikhet väldigt nära sanningen.
Under hela perioden låg jag på ett kaloriöverskott (0,5kg/vecka) och körde böjprogrammet slaviskt samt valde att avsluta passen med frontböj: 8reps 4set på 90kg och ibland 3set lårcurl.
"dag3" vecka 5 och "dag2" vecka 6 hoppade jag då jag hade helt sjukt ont i låren och ville spara mej till maxningen.
TorbjornFred är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)