Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-31, 18:44   #31
Gnusram
Registered User
 
Gnusrams avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 1 703
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo Rico Visa inlägg
Nu har jag inte orkat läsa precis alla inlägg men hur ligger det till med marklyft och andra övningar som påverkar ben och rygg? Kör man ENBART knäböj under de här 10 veckorna? Förmodar att det här kommer från tyngdlyftningen och lägger man då in ryck och stöt i det här eller? Jag menar kötta ben som bara den tre dagar i veckan och sen lägga till marklyft kommer det bli förbannat jävla jobbigt i längden kan jag tänka mig? Ska men dessutom köra lite ryck och stöt kommer man nog bli ganska jäkla trött efter ett par veckor. Men det kanske är jag som är lat och inte van att träna tillräckligt hårt?
Ryska benprogrammet är 6 veckor (första posten) och körs såklart tillsammans med den vanliga träningen, alltså ryck, stöt och drag. Marklyft skulle jag låta bli och jag tror att de flesta tyngdlyftare kör det väldigt sparsamt om de kör det alls. Rätt hårt generaliserat iof men jag tror att det är så.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det här är internet, och vi kan vara precis vilka dårar som helst bakom skärmen.
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-31, 19:28   #32
bustz0rz
Registered User
 
bustz0rzs avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 1 890
Men.. jag vill också köra ett redigt benprogram, men mitt jävla vänsterknä gör ont. Kan man spränga bort knät och sätta in ett dörrgångjärn eller nåt?
bustz0rz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-31, 20:31   #33
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
När jag slutar med självsvälten tror jag att jag ska ge mig på detta. Jag överväger att börja med RSR samtidigt som finska markprogrammet, det borde funka då de första 7 veckorna i markprogrammet ser ganska humana ut.

Måste strama upp kosten nu så att jag går ned till målvikten fort och kan börja träna för styrka igen!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 10:17   #34
Turbo Rico
Registered User
 
Turbo Ricos avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Märsta/Husby
Inlägg: 2 719
Citat:
Ursprungligen postat av Gnusram Visa inlägg
Ryska benprogrammet är 6 veckor (första posten) och körs såklart tillsammans med den vanliga träningen, alltså ryck, stöt och drag. Marklyft skulle jag låta bli och jag tror att de flesta tyngdlyftare kör det väldigt sparsamt om de kör det alls. Rätt hårt generaliserat iof men jag tror att det är så.

Inbillar mig också precis så där som du skriver, tyngdlyftare brukar nog allt som ofta ersätta lite av marklyften med just lite lättare dragövningar och sen lägga mer fokus på ryck, stöt och böj (fram och/eller bak). Man blir ju lätt väldigt slö och långsam av tunga marklyft och det tar en jävla tid att återhämta sig från tunga markpass och det gynnar allt som ofta inte ryck och stöt även om man periodvis måste köra lite tunga drag för att kunna få fart på stången vid tävling.
Får väl testa och se hur det urartar sig...
Turbo Rico är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 17:30   #35
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Ser spännande ut men jag behöver egentligen träna mer på utrustningen. Tror ni det kan fungera att köra med utrustning på fredagen och stegra vikterna där på känn?
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 20:18   #36
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Vad jag förstått så går det att köra programmet för Bänk också. Någon som kört det?
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 21:24   #37
O.W.
OLW ?
 
O.W.s avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Solna
Inlägg: 5 028
Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
Vad jag förstått så går det att köra programmet för Bänk också. Någon som kört det?
Det finns ju en variant med bölj, bänk och marklyft byggt på samma schema men över 9 veckor. Tränade det runt år 2000, minns ännu att det smakade jävligt gott när man kom upp på 5x5 och 6x6 och det blev väldigt lång vila mellan varje set. Fast det gav också bra resultat i slutändan.

http://joeskopec.com/ruspeak.html

Finns också excel ifall ni tittar här
http://joeskopec.com/programs.html

Har faktiskt på senare tid tänkt bygga något gott program med markdelen inbyggd
__________________
Borta
STK
umeapower
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"

Senast redigerad av O.W. den 2011-11-01 klockan 21:26.
O.W. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 21:56   #38
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Citat:
Det finns ju en variant med bölj, bänk och marklyft byggt på samma schema men över 9 veckor. Tränade det runt år 2000, minns ännu att det smakade jävligt gott när man kom upp på 5x5 och 6x6 och det blev väldigt lång vila mellan varje set. Fast det gav också bra resultat i slutändan.

http://joeskopec.com/ruspeak.html

Finns också excel ifall ni tittar här
http://joeskopec.com/programs.html
Samma som moz81 postat?:


Citat:
Ursprungligen postat av moz81 Visa inlägg
Kör själv en variant av RSR, ERPR (http://www.joeskopec.com/extrussianpower.xls). Fullkomligt älskar upplägget och räknar jag rätt så är jag inne på min fjärde cykel nu, där totalen gått från 422.5 kg till 510 kg. <3
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 22:39   #39
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Jaaa! Jag har letat efter detta program ett tag nu. Vill minnas att jag blev introducerad av en gammal räv till tyngdlyftare för tre år sen. Marginalerna för styrkeökning var bra mycket bättre än för en elitlyftare, men bänken åkte upp 12,5kg, böj ökade cirka 20kg och mark åkte upp en bit också.

Vill minnas att det blev rejält jobbigt i vågor. Kroppen var duktigt mör mot slutet.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-03, 06:53   #40
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Glömde nämna: Jag gick ner ett par kilo i vikt under programmets gång.

Gällande tyngdlyftare och marklyft: Det händer väl att man kör det, men det sliter. Tror att många satsar mer mot ryckdrag och stötdrag för att få lite tyngre vikt.

Senast redigerad av Rahf den 2011-11-03 klockan 06:55.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-04, 21:14   #41
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
Vad jag förstått så går det att köra programmet för Bänk också. Någon som kört det?
gulan1 har kört det ett otal gånger, kika i hans logg.

/the_PL_man
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-09, 14:48   #42
BengtBurk
Registered User
 
BengtBurks avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 869
Jag är sugen på att testa programmet men blir lite orolig över hoppet till 3x3 då viktskillnaden blir ganska stor. Hur tyckte ni som kört programmet att det kändes?
BengtBurk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-16, 16:02   #43
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Jag tänkte ge mig på första passet idag!
Har ju satt som mål att böja 200 med bälte innan nyår så ett schema på 6 veckor blir ju strålande tills dess. =)
(ligger på ungefär 190kg idag)

Återkommer hur det känns framöver om jag kommer ihåg :P
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-19, 00:17   #44
Mapa
Herrmapa
 
Mapas avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: örebro
Inlägg: 11 200
det där vore något att prova efter SM. jag blev lite svettig i pannan när jag matade in 317 som pers..
__________________
Team Elite Body Science
Bloggen
Mapa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 10:43   #45
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av BengtBurk Visa inlägg
Jag är sugen på att testa programmet men blir lite orolig över hoppet till 3x3 då viktskillnaden blir ganska stor. Hur tyckte ni som kört programmet att det kändes?
Jag tror det beror mycket på hur mycket viktvana man har. För mig gick det åt skogen och jag klarade bara 2-3-1 repetitioner. Men jag gillar det so far.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)