Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-04, 22:12   #61
Timme
Mr BodyPump.
 
Timmes avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 18 028
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
RTS är inget program i sig, mer en uppsättning riktlinjer för att klassa belastningen på ett set, hur länge man skall träna varje block, periodisering osv.

Du kan lika gärna beskriva ditt upplägg med att använda RPE som x1@9,5 mån-fre för maxsinglarna, sedan x5@8,5-10 lör för det grisiga volympasset.
ah i see! Trodde RTS hade ett bestämt upplägg för hur ofta man tränar övnignarna och när och så
__________________
Instagram
Journal
C4L
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-05, 11:45   #62
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben Visa inlägg
Okej, så du tycker på fullaste allvar det är ett bra upplägg?

Jag varit delaktig i styrkelyft i många år & aldrig sett någon som använt sig av ett liknande upplägg & faktiskt gjort reella ökningar efter en inkörningsperiod. Inte sagt det behöver vara felaktigt att träna oftare, men att träna upp mot 1 RM varje dag är ingen, i längden, vettig filosofi.

Det finns upplägg där man framgångsrikt använder sig av ett tyngre set, eller flera tyngre set varje böjträningspass, för att sedan ta av ett antal kilon & träna klart övningen. Det du föreskriver är dock på en helt annan nivå & anser du på allvar att det är BRA för ngn som böjer 127,5 kg ? Det kan inte vara nödvändigt att öka frekvensen av träningspassen till i princip varje dag för att passera den nivån.



Hoppla, här trampade jag visst på ömma tår. Beklagar om jag missuppfattat din träningssituation.

Om vi ska fortsätta diskussionen, går träningen bra nu & vad är i sådana fall bra för dig?
Ja, jag tycker faktiskt på fullaste allvar att det är bra. Det är faktiskt, om jag får säga det, det bästa jag någonsin testat. Jag kör liknande upplägg i bänken där det faktiskt gått okej med.

Att lyfta maxvikter 3-4 gånger i veckan som jag gör nu, är faktiskt inte ett dugg jobbigt. Jag har aldrig ont någonstans och jag mår hur bra som helst.

Mitt 1rm i böj ligger just nu på 177,5 i en ATG böj på en kroppsvikt på 105kg ungefär. Det kanske låter mycket men då kan man tänka på att jag också är 200,5 cm lång. Jag har nog haft styrkan för 180 kg. Jag kom in i en period där jag ökade mitt 1rm i böjen helt plötsligt ungefär 15kg på två veckor ungefär och jag har kört detta sen jag tog typ 145ish i böj.

Nu kör ju jag inte böj varje dag, då jag inte har tid eller lust till det, utan nöjer mig med varannan dag när jag tränar hårt. Men kollar du de flesta elittyngdlyftarna så böjer dom till max väldigt ofta, många flera gånger om dagen.


Testa själv och utvärdera! Böj till ditt max, gå ned i vikt, kör 3-10 set 2-3 reps.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-05, 17:53   #63
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Citat:
Ursprungligen postat av tobake75 Visa inlägg
Just insnöad på Olympiska lyft känner jag att mina benböj är för klena. För tillfället styrkevänder jag mer än jag sittvänder. Inte helt rätt!

Målsättning Oly benböj. Dubbla kroppsvikten, ca 160-170kg
Nuvarande 1RM. 127.5kg

Har snart kört seriös böjträning i ett år och gjort fina ökningar. Jag var sjukt svag i början.

Vilket upplägg skulle ni välja?
5x5 upplägget är ett gammalt och väl beprövat upplägg. Vill du öka snabbt skulle jag köra det eller Pavels upplägg 3 ggr/v enligt följande:

Säg att du har ett 5RM i böj på 107,5(85% av ditt max)

Måndag Vecka 1
5 reps på 0,85*107.5 = 92,5 kg
5 reps på 0,9*92,5= 85 kg

Måndag Vecka 2
5 reps på 0,925*107,5 = 100 kg
5 reps på 0,9*100 = 90 kg

Måndag Vecka 3
5 reps på 1*107,5 kg
5 reps 0,9*107,5 kg

Måndag vecka 4
Testa om du kan få 5 reps på en vikt högre än dit tidigare 5RM (välj själv vad som känns vettigt) Säg att du klarade 115.

Resterande vecka vilar man. Lite olika tolkningar har gjorts om att man ska vila nästkommande vecka också och börja på ny cykel v 6 men man får prova sig fram helt enkelt. SJälv hade jag vilat ut resten av vecka 4 och gått på nytt v5.

När det gäller de andra dagarna (onsdag och fredag):
Vecka 1 (Exempelvecka)
Onsdag
5 reps på 0,80*120,5 (nästa veckas måndagsvikt) = 96,5 kg
5 Reps på 0,9*96,5 = 87 kg

Fredag
5 reps på 0,9*120,5 (nästa veckas måndagsvikt) = 108,5 kg
5 Reps på 0,9*108,5 = 97,5 kg

Alltså ett Tungt/Medium/Lätt-upplägg.

Ursprungligen från denna tråd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117682
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-05, 20:48   #64
tobake75
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 263
Verkar inte helt fel. Kanske något att testa. Tackar för det!
tobake75 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)