Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-19, 19:51   #76
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Stark Visa inlägg
Det kanske är dags för alla inom styrkesporten att fundera på vilken status vi vill ha på vår idrott. Klubbar som inte kan arrangera tävlingar, både lyftare och ledare som inte kan regelverk, funktionärer som inte utbildas i sin funktion. Jag har hittills aldrig sett någon annan idrotts där man tävlar i elitgrupper och inte vet vad man pysslar med för att få det att funka.
Snacka om att köra ned oss själva till gräsrotsnivå! Men när det ställs krav så blir det ett jävla liv på vissa, särskilt här på nätet. Nä dags ställa krav på ALLA inte bara klovare och domare och funktionärer. Inför en obligatorisk utbildning med certifiering för alla klubbar som vill ha tävlingsverksamhet hos oss så kanske vi snart kan bli lite proffessionella på alla plan.
Här kommer dessa "måsten" igen. Det lär väl vara bättre att komma med erbjudanden och inbjudningar, istället för att komma med krav? Eller man kanske iaf borde börja med erbjudanden och inbjudningar.
Ta Stolpens Klovarutbildningsmaterial, det kan man väl hjälpa till med att sprida nu när han ändå lagt ner tid att ta fram ett material.

Istället för att ha "obligatorisk utbildning med certifiering" så kan man väl ha "frivillig workshop för föreningsledare" där man bjuder in folk att dela idéer, synpunkter och problemställningar. Eller vänta, det kanske är det vi håller på med typ här på kolo just hela tiden?
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-20, 11:27   #77
Stolpen
Avregistrerad
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 562
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Här kommer dessa "måsten" igen. Det lär väl vara bättre att komma med erbjudanden och inbjudningar, istället för att komma med krav? Eller man kanske iaf borde börja med erbjudanden och inbjudningar.
Ta Stolpens Klovarutbildningsmaterial, det kan man väl hjälpa till med att sprida nu när han ändå lagt ner tid att ta fram ett material.

Istället för att ha "obligatorisk utbildning med certifiering" så kan man väl ha "frivillig workshop för föreningsledare" där man bjuder in folk att dela idéer, synpunkter och problemställningar. Eller vänta, det kanske är det vi håller på med typ här på kolo just hela tiden?
Häller med dej Karro! Det finns redan massa krav på hur våra tävlingar skall bedrivas, bla "SM-arrangörsavtal" tex så problemet är inte att vi inte har regler utan HUR vi får oss bättre utbildade och upplysta.
Det viktigaste är att ALLA som vill förbättra och förändra tar initiativ och gör något mer än att bara tycka och tänka. Med andra ord från ord till handling, det är där vi har de största bristerna inom Svensk SL idag. Jag har massor av exempel på hur saker och ting inte trängt ut eller genomförts pga att engagemanget har upphört när man skall övergå till praktiskt genomförande.

Att sitta och vänta på att någon annan skall ta tag i saker och ting förändrar ju inte läget i min egen klubb, bättre då att börja hos sig själv och sprida kunskaper och initiativ vidare till andra klubbar och distrikt, och även vara beredd att hjälpa andra på traven.

Jag tar gärna emot synpunkter på mitt PM Klovare/Passare" eftersom det är ett utkast (dock redan uppsatt i vår träningslokal):
http://www.jonkoping-styrkelyft.com/...%20SL%20BP.htm (detta är ett utkast och jag har planer på att komplettera med ytterligare några instruktiva bilder, dock är målet att allt skall rymmas på en sida.

Ett syfte med ett PM är att det skall vara lättläst och instruktivt och att man går igenom texten och förklarar praktiskt samtiidigt, genom att man genomför praktisk övning vid ett tänkt tävlingspodie. Det är då som man muntligt "fyller i" det som ev. saknas i texten.!

Jag har sett alltför många PM/Anvisningar med massor av tunglästa sidor som ingen orkar läsa, bättre samla det viktiga och kraftsamla till det, småsaker lär man sig sedan genom erfarenhet.

Senast redigerad av Stolpen den 2011-05-20 klockan 11:33.
Stolpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-21, 16:35   #78
Bubba88
Registered User
 
Bubba88s avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Jönköping (huskvarna)
Inlägg: 290
Hej, John från jsk här första gången jag ser den här tråden, råkade själv ut för liknande scenario på jsm i luleå (bommade för övrigt ut mig i böjen på jsm men säger inte att det var pga honom) i år fast i knäböjen och han som tog stången för mig kom o bad om ursäkt efteråt.
Det tyckte jag va oerhört starkt av han, för jag kan tänka mig att han kände sig dum eller något kanske efteråt, men vi tog i hand o sen var det inte mer med det liksom.
Det bästa o göra är att försöka lägga det bakom sig när något sånt här händer under tävling man hamnar bara i en negativ spiral om man går och ältar det, gjort är gjort det går inte o göra nåt åt det!
Sen förstår jag att klovarna ibland agerar så snabbt men det är ju pga av att dom känner sig så osäkra därför är det så viktigt att ha klovarutbildningar som vi i jsk tex ska ha nu framåt sommaren, det är ju nåt för andra klubbar att tänka på kanske om dessa har dåligt med tillräckligt erfarna passare?
Dom flesta här har ju säkert passat nån eller flera gånger både på tävling o träning tänk hur osäker man kände sig första gångerna man var med då kanske!?
__________________
Squat for life!

Senast redigerad av Bubba88 den 2011-05-21 klockan 16:36.
Bubba88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-15, 10:13   #79
dunkan
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 8
Lightbulb

Jag har själv klovat på ett par serieromg. samt på ett nordiskt mästerskap (U/J NM 2011) och det enda jag kan säga är att som klovare så är man ansvarig för lyftarens säkerhet.

Hade jag stått som klovare på denna serieomg. så hade jag troligtvis inte reagerat så snabbt på att ta i stången. Jag hade givetvis varit beredd ifall någonting skulle gå snett. mrpersson körde ju trots allt rå men det betyder inte att man ska stå med händerna bakom ryggen och klia sig i arslet. Oavsett om det är bänkpress med eller utan utrustning så ska man vara beredd.

Man ska även låta lyftaren göra sitt jobb men om denne då inte klarar av lyftet, ingriper man. Om lyftaren blir tjurig och gnäller så är det ju knappast klovarens fel att lyftaren inte är tillräckligt stark att utföra sitt lyft. Vad det gäller mrperssons 140 lyft så är det ingen annan än mrpersson själv som vet helhjärtat ifall han hade klarat det eller inte.

Att mrpersson hängde ut klovaren var som sagt fel och väldigt onödigt gjort. Vet inte själv hur jag hade reagerat om jag var klovaren (hade troligtvis skrattat åt det hela och inte brytt mig men alla är ju inte som jag). Vem vet, klovaren kanske har sett detta och kanske blev upprörd. Om han nu blev han det (eller inte), så är mrpersson fortfarande skyldig honom en ursäkt (det är som sagt bara min åsikt, sen om han gör det eller inte är ju mrperssons egna beslut).
dunkan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)