Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-09, 22:20   #31
limenka
OLare
 
limenkas avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 6 291
Riktigt tråkigt att det hände MP! Varför hade ni ingen mer erfaren som klova?
__________________
Reality Hits You Hard Bro
limenka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 23:01   #32
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av mpersson Visa inlägg
Jag förstår precis att jag överreagerar. Men jag är grymt besviken och vill påpeka detta för att undvika sånt här i fortsättningen.

Så kan vi skippa en massa skitprat och hitta en lösning?
Du kan initiera en klovarkurs i din förening eller i ditt distrikt och först och främst gå själv och som bonus uppmuntra alla andra licensierade att gå den så att ni kan hjälpa till.

Jag tycker att alla som ställer upp och klovar gör ett jättejobb och förtjänar alla tack som finns. Du förväntade dig en ursäkt. Klovaren kanske förväntade sig ett tack?
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 23:26   #33
DHT-
Registered User
 
DHT-s avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: HU4Rollz obv
Inlägg: 1 057
Så du blev alltså fly förbannad för ett serie lyft? Har jag förstått det hela rätt? Det enda du gör med denna tråd är att skämma ut dig själv, rejält. Okej att du är förbannad men så mycket kan det omöjligt störa dig att det faktiskt är värt att lägga upp en tråd och kasta skit på någon som faktiskt gör jobbet helt gratis. Hade detta hänt på SM/NM/EM/VM hade jag helt klart förstått dig. Passarna på serie tävlingar är aldrig proffs och det är något du bör lära dig att leva med om du ska fortsätta tävla inom SL/bänkpress.
__________________
He's plus EV when he's UTG
DHT- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 23:58   #34
the_PL_man
Gammalt flakvrak
 
the_PL_mans avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Karlstad
Inlägg: 7 013
Har själv provat snart alla roller på tävlingar:
- Lyftare
- Coach
- Klovare (bla på ett UNM)
- Speaker (bl a UJSM 2010)
- Jag har t o m provat att lyfta & vara speaker samtidigt: "Nästa lyftare är XXX? Men det är ju jag det." - rekommenderas inte.

Försöker man alltid göra sitt bästa? Ja.
Lyckas man alltid? Nej.
Får man betalt en enda krona? Nej.
Får man ens ett tack? Ja, oftast.
Tror du att man är sugen att ställa upp igen om man ser sig själv uthängd i en tråd som denna? Knappast.

Har du en aning om hur svårt det är att få ihop folk nog till att fylla ett klovarlag? Än svårare att få ihop två.

Bara glöm och gå vidare.

Var tacksam att det finns ideellt arbetande personer som möjliggör ditt tävlande. Alternativet är startavgifter som lär bli avsevärt högre än dagens.

mvh
the_PL_man
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 00:04   #35
Deceiver85
Bänkpress
 
Deceiver85s avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 12 807
Själv fick jag i lördags 160kg dumpat över underarmarna när jag passade bakom en kille i knäböj på SL2an här i Örebro. Lyckligtvis blev det bara rejäla blåmärken och inga skador för min del, och jag var nog mer orolig över lyftarens rygg. Summan av kardemumman, var inte så hård mot dem som klovar och passar på serieomgångar.
__________________
Journal / Blogg / ÖKK
Deceiver85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 02:10   #36
Stolpen
Avregistrerad
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 562
Citat:
Ursprungligen postat av mpersson Visa inlägg
Nu hände ju inget allvarligt, som tex någon får framvikt i böj. Hur skulle detta senario se ut med dåliga klovare?

De vore verkligen inte dumt med en intensiv utbildning några kvällar om året på klubbarna runt om i sverige. Jag vet att de pratats om på JSK iaf.
Jag håller just på att förbereda ett PM och utbildningsprogram för Klovare/funktionärer, vi ska ha en klovarutbildning i JSK innan nästa serieomgång.
Om din film och tävlingen i Nässjö: Jag känner mycket väl igen killen från Nässjö AMK som stod som vänsterklovare, han är en försynt och snäll kille som jag nästan alltid ser jobba och slita som funktionär i Nässjö, naturligtvis ville han inte sabba ditt lyft utan det blev bara fel.
Högerklovaren (Kristian) är från JSK han är också orutinerad som klovare, men han har varit med en tävling innan (serie 1) och brukar vara med och passa på träningar hos oss.
Vi ska veta att det är jättesvårt att få klovare att ställa upp och klova en hel dag, man måste vara rädd om de klovare man har, och inte skrämma bort dem. Tyvärr är det ju ofta så att dom "bästa klovarna" sitter i publiken eller hemma framför datorn och har synpunkter på hur man ska göra...men dem får vi ju aldrig fram till tävlingspodiet tyvärr..!

De flesta lyftare (även jag) har råkat ut för att klovare tagit stången för tidigt, och det är mänskligt att det händer, det är inget att göra något åt och det är bara att gå vidare och försöka komma över missen så fort som möjligt.

Du Markus är välkommen till vår klovarutbildning (du klovade väl på J-NM?), jag kommer att skriva mer om den på vår hemsida inom kort, inbjudan kommer också.! Vi syns..lycka till mot 140. du fixar det nästa gång!!

Senast redigerad av Stolpen den 2011-05-10 klockan 02:19.
Stolpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 02:31   #37
muddler
Lekfarbror
 
muddlers avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Värmdö
Inlägg: 7 717
Jag är precis som trådskaparen en sk. emotionell lyftare, tackar gud för att jag är för klen för att tävla för om en passare kommer in för tidigt i ett maxlyft då ser jag rött.

Det kan låta löjligt ,inskänkt, att jag lever i en bubbla etc. whatever men mina lyft är blodigt allvar, jag kan ha kämpat för det i flera månader och har en bra dag och så är det utomstående som kliver in och sabbar.


Dock så är det inte ett problem för mig nu då jag bara använder passare som jag instruerat väl och litar på samt vet att de vet hur jag fungerar. Nu kommer min högst personliga åsikt för er som gillar att peta så inte fan dör man av att stången stannar till under ett lyft, när det sänks är det en annan sak.

Hejrå.
__________________
Triceps är en förkrümpt hästsko

Träning och grejer

Muddler läser ferdinand!
muddler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 04:55   #38
mpersson
-105kg Svensk sisu
 
mperssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 3 213
Citat:
Ursprungligen postat av DHT- Visa inlägg
Så du blev alltså fly förbannad för ett serie lyft? Har jag förstått det hela rätt? Det enda du gör med denna tråd är att skämma ut dig själv, rejält. Okej att du är förbannad men så mycket kan det omöjligt störa dig att det faktiskt är värt att lägga upp en tråd och kasta skit på någon som faktiskt gör jobbet helt gratis. Hade detta hänt på SM/NM/EM/VM hade jag helt klart förstått dig. Passarna på serie tävlingar är aldrig proffs och det är något du bör lära dig att leva med om du ska fortsätta tävla inom SL/bänkpress.
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...2&postcount=30
mpersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 04:58   #39
mpersson
-105kg Svensk sisu
 
mperssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 3 213
Citat:
Ursprungligen postat av the_PL_man Visa inlägg
Har själv provat snart alla roller på tävlingar:
- Lyftare
- Coach
- Klovare (bla på ett UNM)
- Speaker (bl a UJSM 2010)
- Jag har t o m provat att lyfta & vara speaker samtidigt: "Nästa lyftare är XXX? Men det är ju jag det." - rekommenderas inte.

Försöker man alltid göra sitt bästa? Ja.
Lyckas man alltid? Nej.
Får man betalt en enda krona? Nej.
Får man ens ett tack? Ja, oftast.
Tror du att man är sugen att ställa upp igen om man ser sig själv uthängd i en tråd som denna? Knappast.

Har du en aning om hur svårt det är att få ihop folk nog till att fylla ett klovarlag? Än svårare att få ihop två.

Bara glöm och gå vidare.

Var tacksam att det finns ideellt arbetande personer som möjliggör ditt tävlande. Alternativet är startavgifter som lär bli avsevärt högre än dagens.

mvh
the_PL_man
Nej jag vet inte hur svårt det är. Och jag hade inget sådant i åtanke då jag gjorde tråden för att uttrycka min ilska och försöka hita en lösning. Som stolpen ordnat.

Citat:
Ursprungligen postat av Stolpen Visa inlägg
Jag håller just på att förbereda ett PM och utbildningsprogram för Klovare/funktionärer, vi ska ha en klovarutbildning i JSK innan nästa serieomgång.
Om din film och tävlingen i Nässjö: Jag känner mycket väl igen killen från Nässjö AMK som stod som vänsterklovare, han är en försynt och snäll kille som jag nästan alltid ser jobba och slita som funktionär i Nässjö, naturligtvis ville han inte sabba ditt lyft utan det blev bara fel.
Högerklovaren (Kristian) är från JSK han är också orutinerad som klovare, men han har varit med en tävling innan (serie 1) och brukar vara med och passa på träningar hos oss.
Vi ska veta att det är jättesvårt att få klovare att ställa upp och klova en hel dag, man måste vara rädd om de klovare man har, och inte skrämma bort dem. Tyvärr är det ju ofta så att dom "bästa klovarna" sitter i publiken eller hemma framför datorn och har synpunkter på hur man ska göra...men dem får vi ju aldrig fram till tävlingspodiet tyvärr..!

De flesta lyftare (även jag) har råkat ut för att klovare tagit stången för tidigt, och det är mänskligt att det händer, det är inget att göra något åt och det är bara att gå vidare och försöka komma över missen så fort som möjligt.

Du Markus är välkommen till vår klovarutbildning (du klovade väl på J-NM?), jag kommer att skriva mer om den på vår hemsida inom kort, inbjudan kommer också.! Vi syns..lycka till mot 140. du fixar det nästa gång!!
Jag håller med om att de va dumt, men nu är de gjort.

Jag kmr naturligtvis på klovningen.
mpersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 06:15   #40
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av mpersson Visa inlägg
Jag förstår precis att jag överreagerar. Men jag är grymt besviken och vill påpeka detta för att undvika sånt här i fortsättningen.

Så kan vi skippa en massa skitprat och hitta en lösning?
Lösningsförslag:
  • Du, mpersson, kan utbilda fem dultiga klovare så att de kan föregå med gott exempel på nästa tävling.
  • Du, mpersson, kan ställa upp och klova på ett par tävlingar och visa hur det ska gå till.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 06:38   #41
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser Söze Visa inlägg
Vänta, du sa alltså inget till klovaren på plats utan åkte hem för att gnälla på kolozzeum istället?
Det är huvuddomarens uppgift och han förklarade också reglerna med jämna mellanrum under dagen.

Till de som pratar om att folk ställer upp frivilligt så visst är det bra att folk ställer upp men någonstans måste man göra en styrning av vilka man sätter som passare. Alla som ställer upp kan ju också fortfarande klova och på sätt lära sig hur det går till på podiet men avvägningen mellan att hugga stången så fort som möjligt för att rädda någon och att vänta på domarsignal är inte alltid så lätt och det kräver oftast lite erfarenhet.
Sen gjorde klovarna som vanligt ett hästjobb då de fick klova minst två grupper utan avlösning.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 08:56   #42
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
En annan sak man kan göra som lyftare för att minimera risken för misstag är att tävla utan avlyft.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 14:37   #43
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin Visa inlägg
En annan sak man kan göra som lyftare för att minimera risken för misstag är att tävla utan avlyft.
Fast nu var det klovaren på sidan han var arg på, inte avlyftaren.

Men visst har du en poäng.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 14:49   #44
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
När vi ända pratade om hur vi kan minimera liknande problem...

Men alldeles säkert klagades det på det också.

Citat:
Ursprungligen postat av mpersson Visa inlägg
Klart att de va dumt att hänga ut någon. Men kan tillägga att flera lyftare påpekat detta etfer flera fel lyftningar av klovare och bla dåliga avlyft. Men kritiken gick tydligen inte in och det fortsatte. Sen är inte tråden riktad till just den tävling jag va på. Och hur ska man göra för att undvika detta?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 15:16   #45
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Ah. Mitt i allt krengt rasande på klovaren så missade jag att avlyftaren fick sig en skopa också.

My bad.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)